۸۱۴۴۶۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

ابلاغ الکترونیک، نکاتی که شهروندان باید بدانند

اجرای طرح ابلاغ الکترونیک یکی از برنامه های بسیار موفق و تاثیر گذار قوه قضائیه بوده که نه تنها موجب سرعت در رسیدگی و کاهش هزینه های مربوط به اوراق کاغذی و مامور ابلاغ شده بلکه کمک شایانی به آحاد مردم در اطلاع از پرونده ها قضایی نموده است، اطلاع از هرگونه اقدام قضایی به نفع یا علیه هر شخصی، از حقوق اولیه و حقوق شهروندی محسوب می شود.

برترین ها: مرتضی محسنی؛ وکیل پایه یک دادگستری: اجرای طرح ابلاغ الکترونیک یکی از برنامه های بسیار موفق و تاثیر گذار قوه قضائیه بوده که نه تنها موجب سرعت در رسیدگی و کاهش هزینه های مربوط به اوراق کاغذی و مامور ابلاغ شده بلکه کمک شایانی به آحاد مردم در اطلاع از پرونده ها قضایی نموده است، اطلاع از هرگونه اقدام قضایی به نفع یا علیه هر شخصی، از حقوق اولیه و حقوق شهروندی محسوب می شود.

به موجب این طرح که مبنای قانونی آن ماده ۳۵۵ قانون آئین دادرسی کیفری می باشد کلیه ی اوراق و ابلاغ های قضایی اعم از اخطاریه، احضاریه از طریق الکترونیک قابل اجرا می باشد و نیازی به ابلاغ کاغذی نیست و به همین منظور هم کلیه ی شهروندان ابتدا می بایست در سامانه ی «سنا» که برای همین منظور تدارک دیده شده و در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضائیه ثبت نام کنند و کد کاربری دریافت کنند و پس از ثبت نام کلیه ی اوراق قضایی از طریق الکترونیک و پیامک به تلفن همراه شخص ابلاغ می شود و پس از دریافت پیامک وظیفه ی ابلاغ شونده آن است که به سامانه ی ابلاغ مراجعه و از مفاد ابلاغ مطلع گردد و دستور قضایی را اجرا نماید.

ابلاغ الکترونیک، نکاتی که شهروندان باید بدانند

اما آن چه بروز مشکلاتی در این زمینه شده عدم اطلاع یا سهل انگاری شهروندان در مواجهه با چنین پیامک ها و اهمیت آن می باشد، به موجب قانون ارسال پیامک به منزله ی ابلاغ محسوب می شود و چنان چه در موعد مقرر مخاطب ابلاغ از انجام دستورات قضایی امتناع کند، مرجع قضایی انجام ابلاغ حکم یا دستور مقتضی صادر می نماید لذا ضرورت دارد کلیه ی اشخاصی که برای آن ها پیامکی از دستگاه قضایی صادر می شود بلافاصله به سامانه ی ابلاغ از مفاد آن اطلاع پیدا کند.

در صورتی که شخص ابلاغیه را در سامانه باز کند، این ابلاغ شرایط و آثار ابلاغ واقعی را دارد، و چنان چه مخاطب ابلاغ در فرصت مناسب اقدام نکند چون ابلاغ واقعی محسوب می شود حق اعتراض ندارد و چنان چه ابلاغیه را در سامانه باز نکند ابلاغ قانونی محسوب می شود، و در صورت اثبات این که از مفاد ابلاغیه و حتی پیامک اطلاع نداشته و علت عدم اطلاع هم موارد ضروری بوده، می تواند اعتراض نماید در همین راستا توصیه به شهروندان این است که جهت اطلاع از هر گونه پرونده قضایی که به نام آن ها در مرجع قضایی ثبت شده است ابتدا با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضائیه در سامانه «سنا» ثبت نام و نام کاربری دریافت کنند تا هم بتوانند از پرونده خود اطلاع حاصل نمایند و هم این که هر گونه ابلاغی به آن ها پیامک می شود.

از محاسن این طرح آن است که شخص در اولین فرصت از ابلاغ مطلع می شود و خطر نقص ابلاغ از این طریق در ابلاغ و یا تغییر آدرس یا عدم حضور در زمان ابلاغ از بین می رود. از آن جایی که مفاد ابلاغ ها جزو اطلاعات شخص در حوزه و حریم شخصی افراد تعریف می شود بیم افشای آن نزد اهالی محل و همسایه ها وجود ندارد و در آخر توصیه ی اکید آن است که هر زمان ابلاغی به شما پیامک می شود، حتما آن را مشاهده و پیگیری کنید، چون در صورت سهل انگاری حقوق ناشی از اعتراض به حضور در جلسه و دفاع از خود در محدوده زمانی مشخص شده در ابلاغ قابل اعمال است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج