۹۳۰۸۷۶
۱۲ نظر
۵۰۱۰
۱۲ نظر
۵۰۱۰
پ

دود اعتراضات بنزینی در چشم کسب و کار مردم

آخرين ارزيابي‌هايي كه از خسارات حوادث اخير منتشر شده نشان مي‌دهد كه در روزهاي گذشته اقتصاد ايران بيش از ۲۰۰۰ ميليارد تومان خسارت ديده است.

روزنامه اعتماد نوشت: آخرين ارزيابي‌هايي كه از خسارات حوادث اخير منتشر شده نشان مي‌دهد كه در روزهاي گذشته اقتصاد ايران بيش از ۲۰۰۰ ميليارد تومان خسارت ديده است.

از تخريب اموال عمومي تا هجوم به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و پمپ‌هاي بنزين، بخش‌هايي است كه در روزهاي گذشته با خسارات جدي مواجه شده‌اند اما اصلي‌ترين بخشي كه ضربه خورده فضاي مجازي و كسب و كارهاي فعال در آن است.

دود اعتراضات بنزینی در چشم کسب و کار مردم

برآوردهاي سايت‌هاي داخلي نشان مي‌دهد كه روزهاي گذشته تعطيلي فروشگاه‌هاي اينترنتي و فعاليت‌هاي موجود در اين حوزه، 900 ميليارد تومان به اقتصاد ايران خسارت زده است. برآوردهاي يك سايت خارجي نيز حاكي از خسارت بيش از 1500 ميليارد تومان براثر محدود شدن اينترنت در ايران است. به اين ترتيب بسياري از استارت‌آپ‌ها و كسب و كارهاي كوچكي كه در ماه‌هاي گذشته مبناي كار خود را در فضاي مجازي قرار داده‌اند، در روزهاي گذشته زياني قابل توجه را تجربه كرده‌اند.

گسترش نفوذ اينترنت و فضاي مجازي در اقتصاد ايران، فضاي گسترده‌اي را براي راه‌اندازي و فعاليت كسب و كارهاي خرد فراهم كرده است؛ كسب و كارهايي كه با سرمايه‌اي محدود در فضايي وسيع به فروش محصولات خود مشغول هستند و در سال‌هاي گذشته، سهم خود از اقتصاد ايران را بيشتر كرده‌اند. آشوب‌هايي كه در روزهاي گذشته تعدادي از شهرهاي ايران را فرا گرفته، باعث تصميم شوراي عالي امنيت ملي در محدود كردن دسترسي به فضاي مجازي شده و همين امر، فضاي فعاليت بسياري از كسب و كارهاي مجازي را به خطر انداخته است.

از نخستين دقايق بامداد روز جمعه 24 آبان، دولت با ابلاغ مصوبه شوراي همكاري‌هاي اقتصادي سه قوه، اعلام كرد كه نرخ بنزين تغيير خواهد كرد. بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، قيمت بنزين سهميه‌بندي شده در هر ليتر 1500 تومان و قيمت بنزين آزاد 3000 تومان تعيين شد. حافظه تاريخي جامعه ايران كه در پس هر بار افزايش قيمت بنزين با گراني در ساير كالاها مواجه شده از يك سو و فشاري كه اقشار مختلف جامعه از تحريم‌هاي سال گذشته امريكا تحمل كرده‌اند از سوي ديگر، باعث شد اين‌بار نيز مردم نسبت به آينده اقتصادي خود پس از تغيير در قيمت بنزين ابراز نگراني كنند. نگراني از اثرات اجراي اين طرح باعث به وجود آمدن اعتراضاتي در ميان مردم شد.

در طول روزهاي گذشته، مقامات نظام بارها بر اين موضوع كه اعتراض حق مردم است و صداي آنها قطعا شنيده خواهد شد، تاكيد كرده‌اند اما همزمان نگراني خود از تغيير فضاي اعتراضات را نيز ابراز داشتند. از همان نخستين ساعات اعتراضات مردم، عده‌اي محدود، آشوب را با اعتراض عوض كردند و نتيجه آن حمله و به آتش كشيدن برخي امكانات دولتي، ‌شهري و مردمي بود. با توجه به لزوم مديريت اين فضا و جلوگيري از برنامه‌ريزي سازمان يافته، شوراي عالي امنيت ملي تصميم گرفت دسترسي به اينترنت و فضاي مجازي را محدود كند تا پس از برقراري آرامش در شهرهاي مختلف كشور، بار ديگر ارايه خدمات در اين حوزه از سر گرفته شود.

هرچند محدوديت دسترسي به شبكه نت براي كشور محدوديت و دشواري‌هايي دارد اما گمانه‌زني‌هاي مطرح‌شده در روزهاي گذشته نشان مي‌دهد كه در شرايط فعلي تنها گزينه براي بازگشت آرامش به كشور اجرايي شده و مقامات معتقدند در اين شرايط عملا راه ديگري وجود نداشته است.

محسن كوهكن - عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس - گفته: وقتي در محل كارتان ناامني پيش مي‌آيد اولويت اول ايجاد امنيت است كه آن هم هزينه‌هايي دارد؛ لذا قطعي اخير اينترنت هم هزينه ايجاد امنيت است، البته كه مي‌توان از مقامات مسوول درخواست كرد كه در اولين فرصت و بعد از ايجاد شرايط مد نظرشان و برطرف شدن مشكلات احتمالي ارتباطات اينترنت را برقرار كنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • 110

      دود گرونیش چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • علی

      دولت بی غم چشه؟

    • علی

      دولت بی غم چشه؟

    • بدون نام

      یعنی ببین چجوری ریشه یابی میشه و ریشه کن میکنن مشکلات جامعه رو؟؟

    • بدون نام

      دود اعتراض نیست دود گرانی ناگهانی بنزینه

    • اسحاق

      شما که نظر بنده رو نشر نمیدیدن.اما چیزی که میتونم بگم بنزین ی مقداری از جامعه رو ناراضی کرد ولی قطعی اینترنت مابقی اقشار جامعه،حتی دانش آموزان و محصلان راهم به جمع ناراضیان سوق داد.
      حکومتی که پایه های سستش با قطعی نت پابرجا بماند همان بهتر که از بین برود.

    • بدون نام

      چقد رو دارین شماها یعنی هر غلطی دوست دارید بکنید مردمم جیکشون در نیاد
      اصلا شما به چه حقی اینترنت رو قطع می کنید؟
      مردم برده هاتون هستن که هر جور دلتون میخواد رفتار میکنید؟همین مردم فقط واسه گرونی بنزین اعتراض کردن از ترستون کشورو تعطیل کردین پس بترسین از قدرت مردم که میتونن نابودتون کنن

    • بدون نام

      خوب متوجه شدید که مردم بعد از این همه رنج ودرد تبدیل به بشکه باروت وکوه آتشفشان هستند وآماده انفجار برای رفتارهای چهل سالتان دنبال مقص نگردید ودشمن وبدخواهان را علم نکنید دشمن رفتار شما است بدبختی که به سر مردم آوردید بی اعتمادی بوجود آوردید به جوانهای مردم انگ میزید تحت فشار وکتک وشکنجه وادارشون میکنید هر چه به نفع شماست بگویند که خود را تبرئه کنید که کم بود بودجه ونداشته هاتون را جبران کنید حالا به هر قیمتی برای مردم تمام بشه وشما به هدفتون برسید

    • بدون نام

      باید هزینه داد

    • بدون نام

      گفتین که گرون نمیشه ؟؟ امروز رفتم نانوایی وزن رو کم کرده بودن . بازرسی هم با اینا یکین.

    • بدون نام

      تموم شداینترنت وصل کنین قول میدیم کوکولی باشیم شما هم مستضعف وازیادنبرید ماست 8000تومن 22هزار سیگار 1500شد6هزار خونه20ملیون 2م2میلیاردهمشم تهدیدومزدورکرایه ازعراق

    • بدون نام

      بر باعث و بانیش لعنت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج