۱۵۱۰۵۸۱
۴ نظر
۱۸۲۹
۴ نظر
۱۸۲۹
پ

ولوو EX۳۰ به ایران رسید

واردات یک خودروی تمام الکتریکی از محصولات ولوو به‌زودی آغاز خواهد شد. کراس‌اور EX۳۰ چندان ارزان نخواهد بود اما مشتریان شاسی‌بلندهای چینی را جذب خواهد کرد.

خبر آنلاین: واردات یک خودروی تمام الکتریکی از محصولات ولوو به‌زودی آغاز خواهد شد. کراس‌اور EX۳۰ چندان ارزان نخواهد بود اما مشتریان شاسی‌بلندهای چینی را جذب خواهد کرد.

6225419

سابقه‌ی حضور خودروهای ولوو در ایران، چندان زیاد نیست. برند سوئدی برای مردم غالب کشورهای جهان، نماد کیفیت و ایمنی محسوب می‌شود اما هرگز با تنوع محصولات و تیراژ بالا به بازار ما نرسید. اندک نمونه‌های وارداتی در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، ارزش مبلغ پرداختی در ازای تجهیزات و توانایی فنی را ثابت کردند؛ اما به دلیل تعرفه‌های گمرکی مخصوص خودروهای خارجی، بسیار گران بودند. البته در بازار جهانی هم، محصولات ولوو در کلاس نیمه لوکس، مشابه مرسدس بنز و بی‌ام‌و طبقه‌بندی می‌شوند.

6225416

خودروسازی ولوو ۹۸ سال سابقه دارد و نماد صنعت سوئد است. هرچند که اکثریت سهام‌ این مجموعه از سال ۲۰۱۰ تا امروز، به جیلی چین تعلق دارد؛ همچنان کیفیت مورد انتظار بازار اروپا و امریکا را فراهم می‌کند. ولوو سالانه ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند که غالب آن‌ها شاسی‌بلند و کراس‌اور هستند. این شرکت، در بحث محیط زیست نیز گذشته بسیار فعال بوده و اولین مدل تمام الکتریکی خود را سال ۱۹۷۶ ساخته است. ولوو از سال ۲۰۱۷ با معرفی XC۴۰ ریشارژ برنامه‌ی تولید خودروهای برقی را جدی‌تر گرفت و جایزه خودروی سال اروپا را  از نمایشگاه ژنو ۲۰۱۸ دریافت کرد.

بدون شک، فناوری‌های مرتبط با خودروسازان چینی در مدل‌های الکتریکی ولو نقش پررنگی دارند. این موضوع برای EX۳۰ نیز صدق می‌کند. پلتفرم EX۳۰ با زیکر X و لینک‌اندکو Z۲۰ مشترک است؛ اما محصول ولوو با وجود خط تولید در چین، مجوز فروش امریکا و اروپا دارد. هرچند که XC۴۰ ریشارژ سودآوری تجاری برای ولوو کسب نکرد؛ ظاهرا EX۳۰ به دلیل قیمت مناسب و طراحی مدرن، محصولی موفق محسوب می‌شود.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی ولوو EX۳۰ برقی

توجه به آیرودینامیک با حفظ زیبایی، در نمای اصلی EX۳۰ دیده می‌شود. چراغ‌های باریک و حذف جلوپنجره، حس یک خودروی الکترویکی مدرن را برای این کراس‌اور فراهم می‌کند.   شکی نیست که EX۳۰ زیباتر از XC۴۰ است و با وجود ابعاد کوچک، جذاب به نظر می‌رسد.

6225415

حجم‌دهی بدنه خصوصا برای کاپوت جلو به خوبی انجام شده است. در سپر، ادوات پلاستیکی دیده می‌شوند اما چندان واضح و ناخوشایند نیستند. برند شرکت سازنده و محل نصب پلاک در نمای جلو، هماهنگ با دیگر هستند. از سویی دیگر، ابعاد نسبتا بزرگ کاپوت جلو که تا نزدیکی گلگیرها به سمت پایین کشیده شده، جالب توجه است.

6225420

در نمای جانبی، EX۳۰ از دستگیره‌های مخفی‌شونده استفاده نمی‌کند. طرح رینگ‌های ۱۹ و ۲۰ اینچ این خودرو، در کنار خطوط روی بدنه و گلگیرها، ترکیبی عجیب تشکیل می‌دهند که برای مخاطب، تازگی دارد. مواد پلاستیکی در رکاب، قاب پنجره و حتی آینه بغل، حس لوکس در EX۳۰ را شدیدا کاهش می‌دهد.

6225411

جمع عجایب در پشت خودرو به اوج می‌رسد. چراغ‌های عقب با دو خط موازی متصل شده‌اند و نزدیک سقف هم،  چند ردیف LED بزرگ با چیدمان عمودی دیده می‌شوند. بسیاری از ادوات EX۳۰ شامل سقف، اسپویلر، سپر و تزئینات داخل کاسه چراغ، سیاه‌رنگ هستند. این مجموعه، EX۳۰ را به خودروهای اقتصادی شبیه می‌کند.

6225413

ابعاد خودرو با طول ۴,۲۳۳ و عرض ۱,۸۳۶ و ارتفاع ۱,۵۵۰ و فاصله محوری ۲,۶۵۰ میلی‌متر تعریف می‌شود که تقریبا مشابه ام‌وی‌ام X۲۲ مدیران خودرو است.

طراحی داخلی و نمای کابین ولوو EX۳۰ برقی

پلاستیک خشک و سبک مینیمال (کمینه‌گار) در اتاق EX۳۰ دیده می‌شود. این خودرو به وضوح از محصولات تسلا الگو گرفته و نمایشگر وسط داشبورد را به ساختار عمودی، ارایه کرده است.

6225418

مانیتور لمسی ۱۲/۳ اینچ، بسیار باکیفیت به نظر می‌رسد. تقریبا تمام تجهیزات فنی و امکانات رفاهی خودرو از طریق این نمایشگر کنترل می‌شود. بین صندلی‌ها نیز خبری از دکمه‌های فیزیکی یا کلید گردان تعویض حالت رانندگی نیست. ولوو EX۳۰ از یک پنل دیجیتال پشت فرمان بسیار کوچک استفاده می‌کند؛ اما فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه (هدآپ دیسپلی) دارد.

6225417

صندلی‌ها طراحی بسیار خوبی دارند و عرض قابل قبول بدنه، باعث می‌شود ۴ سرنشین بالغ به راحتی در ولوو EX۳۰ جای گیرند. البته افراد بلندقد در عقب، هنگام سفرهای بین شهری از کمبود فضای جلوی زانو آزار خواهند دید.  تودری‌ها نیز پلاستیک خشک دارند، اما چرم مصنوعی صندلی‌ها باکیفیت و راضی‌کنده است. صندوق عقب در حالت استاندارد، ۳۱۸ لیتر فضای قابل استفاده دارد و چندان جادار نیست. جمع‌کردن صندلی‌های ردیف دوم، امکان حمل بار با حجم ۹۰۰ لیتر را ممکن می‌کند.

پیشرانه و تجهیزات فنی ولوو EX۳۰ برقی

دو مدل تک و دو موتوره برای EX۳۰ در بازار جهانی وجود دارد. این مدل‌ها نه‌تنها به دلیل استفاده از سیستم محرک عقب یا چهار چرخ محرک فرق می‌کنند، از نظر قدرت و شتاب اولیه هم، تفاوت چشم‌گیر دارند.

6225410

در نسخه‌ی پایه که احتمالا وارد ایران خواهد شد، قدرت ۲۷۲ اسب بخار و گشتاور ۳۴۳ نیوتن‌متر ارایه می‌شود. وزن خالص این نمونه، ۱۸۰۰ کیلوگرم است اما سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۵ ثانیه فراهم می‌کند. ارزان‌ترین EX۳۰ تک موتوره با انتقال نیرو به چرخ‌های عقب است و با یک شارژ، ۳۴۰ کیلومتر را طی می‌کند. نمونه‌های مجهز به باتری‌های گران‌تر، توان پیمایش ۴۲۰ و ۴۸۰ کیلومتر دارند.

6225412

مدل دو موتوره چهار چرخ محرک، ۴۲۸ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۸ ثانیه، EX۳۰ را به کلاس سوپراسپرت نزدیک می‌کند. نهایت سرعت این مدل به ۱۸۰ کیلومتر برساعت محدود شده است و مشابه نسخه‌ی پایه، با گیربکس تک سرعته ارایه می‌شود.

6225421

کراس‌اور کوچک ولوو، فهرست نسبتا بلندی از تجهیزات الکترونیک و امکانات ایمنی فراهم می‌کند. علاوه‌بر سیستم‌های پیشرفته‌ی ترمز و کنترل تعادل، مثل ترمزهای ABS و سامانه TCS و ESP رادار تابلوخوان و تعداد ۶ کیسه هوا (راننده و سرنشین، جانبی جلو و پرده‌ای) نیز برای EX۳۰ ارایه شده است. ترمز خودکار، کروز کنترل تطبیقی با کاهش و افزایش سرعت، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم دریافت فرمان صوتی، تهویه مطبوع اتوماتیک با فیلتر آلودگی، فناوری تشخیص خستگی راننده، رابط اپل کارپلی و اندروید اتو، هدایت بین خطوط و سیستم صوتی ۹ بلند گو از برند هارمن کاردن، در EX۳۰ وجود دارند.

قیمت ولوو EX۳۰ در بازار جهانی و پیش‌بینی برای ایران

ارزان‌ترین نمونه‌ از کوچک‌ترین خودروی الکتریکی ولوو، ۳۵ هزار دلار قیمت دارند. این شرایط ضمن توجه به دلار ۹۰ هزار تومانی، حتی با وجود تخفیف‌های مالیاتی مخصوص مدل‌های برقی وارداتی، هزینه خرید EX۳۰ همراه آپشن‌های سفارشی را برای مشتری ایرانی، به محدوده‌ی ۴/۵ میلیارد تومان می‌رساند.

در بازار ایران، هم‌اکنون برای چند مدل جدید از شاسی‌بلندهای چینی مثل اکستریم VX قیمت ۴ میلیارد تومانی دیده می‌شود. شاسی‌بلندهای وارداتی ساخت برندهای غیر چینی، مثل کیا اسپورتیج هیبرید،  میتسوبیشی اوتلندر دو دیفرنسیل نیز ۵ تا ۶ میلیارد تومان هزینه خرید دارند؛ اما بزرگ‌تر و جادارتر از ولوو EX۳۰ برقی هستند.

 

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • hamid

    ما مگر فقط بتوانیم عکس هاش نگاه کنیم به همت مسئولین

  • چشم سوم

    خوبه،ایکاش محصولات اروپایی مثل سوئدوفرانسه،ایتالیامثل سابق می آمدایران حتی بامونتاژ.

  • عشق

    پس مملکت تحریم بود از کجا میان

  • sh

    ما به همت مسولین باید حسرت همه چی رو داشته باشیم

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج