جدال نعمتالله و اکتای براهنی، یک برنده مقتدر دارد
جدیدترین قسمت از برنامه سینمایی «هفت»، جمعه ۲۴ مرداد از ساعت ۲۲ به صورت زنده به آنتن شبکه نمایش رفت.
برترینها: طی روزهای اخیر مسالهای بین حمید نعمتالله و اکتای براهنی پیش آمده که فضای سینمای ایران را تحت تاثیر خود قرار داده؛ ماجرا از آن جا شروع شد که در بخشی از برنامه اخیر "هفت"، بهروز افخمی گفت که حمید نعمت الله کارگردان «قاتل و وحشی» در تماسی تلفنی که با او داشته مطرح کرده است که اکتای براهنی پیش از ساخت فیلم «پیر پسر» فیلم «قاتل و وحشی» را دیده است و این فیلم قبل از اینکه به نمایش در بیاید راه ساخت فیلم های ترسناک را در سینما باز کرده است.
اتفاقی که موجب واکنش اکتای براهنی شد و او با انتشار یک پست اینستاگرامی ضمن رد این ادعا کنایههایی هم نثار نعمتالله کرد.
در این ارتباط بخوانید: تنش بین سازندگان «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» بالا گرفت!
روایت شاهد اصلی ماجرا؛ آقای صدابردار!
کانال چارسو فرهنگ مطلبی از احسان افشاریان، صداگذار فیلمهای «قاتل و وحشی» و «پیرپسر» منتشر کرد که در واکنش به صحبتهای اکتای براهنی نوشته است: «واضح ، صریح و روشن حقیقت را میگویم. اواخر فیلمبرداری پیر پسر جناب اکتای براهنی کارگردان و جناب حنیف سرور تهیهکننده، طی یک درخواست دوستانه، تقاضا داشتند فیلم قاتل و وحشی را ببینند، به همین دلیل من از آقای نعمتالله اجازه گرفتم و او گفت مانعی ندارد و ترتیب این اکران دوستانه داده شد و آقای براهنی و سروری از سر لوکیشن فیلمبرداری آمدند به استودیو و فیلم قاتل و وحشی را کامل تماشا کردند.»
در ادامه این ماجرا، بامداد فرزند حمید نعمتالله نیز واکنش نشان داد و در یک استوری با بازنشر مطلب براهنی نوشت: «در این که قرار گرفتن نام و تصویر اکتای براهنی در کنار نعمت الله خود به خود موجب اعتبار براهنی میشود شکی نیست، اساسا براهنی دیده شدن فیلمش در جشنواره فجر را مدیون سوء استفاده وزارت ارشاد از قاتل و وحشی است. حالا بیخیال این حرفا اکتای براهنی پسر بامزهای است و متن بامزهای در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که در این روزهای تلخ موجب لحظاتی خنده و شادی شد، پیشنهاد میکنم شما هم این متن را بخوانید.»
پس از آن دوباره بامداد نعمتالله در یک استوری اینستاگرامی دیگر، ضمن حمله به اکتای براهنی، مطلبی با این مضمون منتشر کرد: «هر چند قرار دادن نام خودش و فیلمش در کنار نعمتالله و قاتل و وحشی برایش مواهبی دارد اما در نتیجه روشن شدن ماجرا نهایتا فقط موجب شرمساری برای خودش و دوستانش شد.»
فیلمی به گرد پای قاتل و وحشی نمیرسد
مهدی یزدانیخرم، نویسنده و روزنامهنگار در دفاع از فیلم توقیفی نعمتالله مینویسد: به عنوان کسی که دو بار فیلم "قاتل و وحشی" را دیده با تمام وجودم میگویم این فیلم تا بن استخوان ایرانیست. سینما جای قیاس نیست اما در سالهای گذشته هیچ اثر سینماییای(که برخشیشان را دوست دارم) از نظر ریتم داستان، مسالهی روایت و کارگردانی به گرد پای فیلم توقیفی حمید نعمتالله نمیرسد.
به نظرم هر کس در جای خود میایستد. جایگاه حمید نعمتالله در سینمای ما بسیار مشخص است و دانش او را درباره شاهنامه، ادبیات کلاسیک و ادبیات مدرن در کمتر فیلمسازی دیدم و مهم این که میداند چگونه از این دانش، موقعیت امروزی بسازد. اگر "قاتل و وحشی" اکران شود مسترکلاس باشکوهی برای کارگردانهای جوان سینمای ما خواهد بود.
و یک نکته؛ "قاتل و وحشی" بخشی از وجود انسان را آشکار میکند که در تمنای خشونت میسوزد. خشونتی که گاه به تاریخ تکیه زده و گاه به اسطوره. نبرد خیر و شر نیست. پدر و پسر یا کهن و نو ... نبرد شر و شرتر است و از این حیث در فکر سینمای ایران نظیر ندارد.
سینمای نعمتالله به چیزی محتاج نیست
کاربری به نام نگین هم در توصیف ماجرای پیش آمده این چند خط را نوشته: پشت مانیتور فیلمهای آقای نعمتالله، حیرت از قابها و دکوپاژها لحظهای رهایم نمیکرد. این میزانسنها نه تصادفی بودند و نه محصول تقلید از سینمای غرب، بلکه برآمده از ذهنیتی شخصی و زبانی سینمایی بود که تنها از خلاقیت اصیل میآمد. براهنی سالها هم اگر کوشش بیوقفه برای بازتولید دکوپازهای نعمتالله داشته باشد، نتیجهاش تنها شبه تصویری در بیکیفیتترین حالتش خواهد بود. چرا که آنچه سینمای نعمتالله را متمایز میکند نه تکنیک صرف بلکه روح و جهانبینی پشت قابهای اوست. توهین ناقص و دروغ افشاشده براهنی بیش از آنکه به نعمتالله آسیبی برساند، محدودیت دید و نگاه براهنی را عیان میکند. سینمای نعمتالله به فرش قرمزهای نمایشی محتاج نیست. تمایز او درست در همین استقلال و فروتنیاش است.
نظر کاربران
هر دو ....و دوزاری