۱۵۴۵۱۰۳
۶۷
۶۷
پ

رپورتاژ آگهی

لنگرگزارش سال ۱۴۰۳ تپسل: ثبت رکورد بیش از ۱۵۴ میلیون کلیک

گزارش سال ۱۴۰۳ تپسل با عنوان «گزارش کاربردی بازاریابی دیجیتال ایران» در همکاری با بازار، سازیتو، کالج تپسل، متریکس، دژینو و ایران‌تلنت منتشر شد.

Picture1

گزارش سال ۱۴۰۳ تپسل با عنوان «گزارش کاربردی بازاریابی دیجیتال ایران» در همکاری با بازار، سازیتو، کالج تپسل، متریکس، دژینو و ایران‌تلنت منتشر شد. این گزارش به عنوان یکی از جامع‌ترین اسناد بازاریابی دیجیتال کشور، داده‌ها و تحلیل‌های کاربردی متنوعی را در اختیار فعالان کسب‌وکار قرار داده است. بر اساس بخش نخست این گزارش، تپسل توانسته در سال گذشته با ثبت رکوردهای قابل‌توجه، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی اکوسیستم تبلیغات دیجیتال ایران تثبیت کند. یکی از چشمگیرترین آمارها، بیش از ۲.۵ میلیارد نمایش تبلیغاتی تنها در یک روز بوده که مقیاس فعالیت این پلتفرم را به‌خوبی نشان می‌دهد.

در بخش «ترین‌ها»ی این گزارش نیز رکوردهای جالبی به چشم می‌خورد؛ از جمله ۶۷ میلیارد نمایش و ۱۵۴ میلیون کلیک برای یک تبلیغ‌دهنده، یا ۷ میلیون نصب اپلیکیشن و تولید ۳۷۰۰ محتوای تبلیغاتی برای یک برند خاص.

Picture2

سهم ایران از یک تریلیون دلار بازار جهانی

در گزارش سال تپسل آمده است که برای سرمایه‌گذاران، مقایسه بازار ایران با جهان تصویر روشنی از فاصله‌ها و فرصت‌ها می‌دهد. بازار جهانی تبلیغات آنلاین در ۲۰۲۴ از مرز ۱ تریلیون دلار گذشت. هند با رشد ۱۲٪ به عدد ۲۳۶ میلیارد دلار رسید و باز هم برای ۲۰۲۵ رشد ۶٪ دیگر پیش‌بینی شده. در اروپا سهم تبلیغات دیجیتال ۶۷.۲٪ است، خاورمیانه به ۱۲.۶ میلیارد دلار رسیده و کشورهایی مثل ترکیه و عربستان به لطف جمعیت جوان و استراتژی‌هایی مثل «چشم‌انداز ۲۰۳۰» رشد بیشتری خواهند دید. ایران اما همچنان از نظرح حجم و رشد تبلیغات آنلاین و تجارت الکترونیک سهم کوچکی دارد.

Picture3

طبق این گزارش با توجه به برآورد، کل بازار تبلیغات ایران در سـال ۲۰۲۴ معادل ۲.۲۱۷ میلیارد دلار (بر اساس گزارش‌های بین‌المللی همچون ImarcGroupc)، و با در نظر گرفتن سهم ۲۰ تا ۲۵ درصدی تبلیغات دیجیتال از کل هزینه‌های تبلیغاتی کشور، می‌توان اندازه بازار تبلیغات دیجیتال ایران را در بازه ای بین ۴۰۰ تا ۵۵۰ میلیون دلار برآورد کرد. این ارقام با نرخ تبدیل ۹۸ هزار تومان تومان به ازای هر دلار معادل حدود ۴۰ تا ۵۵ همت است. همچنین، با توجه به روند رشد ضریب نفوذ اینترنت و جابه‌جایی بودجه‌ها به سمت رسانه‌های آنلاین، بازار تبلیغات دیجیتال ایران در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ رشدی در حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد را تجربه کرده است.

تحلیل اپلیکیشن‌ها به روایت بازار

برای توسعه‌دهندگان و سازندگان اپلیکیشن‌های موبایلی، تغییر رفتار کاربران نکته کلیدی است. گزارش تپسل می‌گوید کاربران موبایل هوشمند در ایران به ۶۸ میلیون نفر رسیده‌اند که از این میان ۶۱ میلیون نفر اندروید استفاده می‌کنند. «بازار» توانسته ۵۰ میلیون کاربر فعال ماهانه جذب کند. در بخش نصب هم دسته «ابزارها» با ۱۷۸ میلیون نصب اول است و بعد از آن بازی‌های «اکشن» (۱۶۲ میلیون) و «تفننی» (۱۴۳ میلیون). برای اولین بار، سهم جستجوها به سمت بازی‌ها تغییر کرد: ۵۱۸ میلیون برای بازی‌ها در مقابل ۴۹۶ میلیون برای برنامه‌ها. این یعنی نگاه کاربران به سرگرمی دیجیتال پررنگ‌تر شده است.

Picture4

برای استارتاپ‌ها، رشد انتشار اپ‌ها یعنی میدان رقابت داغ‌تر از همیشه. در ۱۴۰۳ بیش از ۳۳ هزار نسخه جدید اپلیکیشن منتشر شد؛ رشدی ۷٪  نسبت به سال قبل. بیشترین سهم انتشار مربوط به آموزش (۹٪)، ابزار (۱۲٪) و مالی (۱۱٪) بود. نیمه دوم سال هم میانگین انتشار به ۳۰۰۰ نسخه در ماه رسید. آمارها می‌گویند تولید و عرضه اپ متوقف نشده، بلکه بیشتر هم شده؛ پس هر استارتاپی باید آماده رقابت سخت‌تری باشد.

کاربران بازی‌های موبایلی روزانه ۸ بار  وارد اپ می‌شوند

Picture5

برای ناشران بازی و مدیران تبلیغات، وفاداری کاربران نکته طلایی است. بخش متریکس در این گزارش می‌گوید کاربران بازی‌ها روزانه ۸ بار وارد اپ شده و ۷.۱۶ دقیقه در آن مانده‌اند. این آمار برای برنامه‌ها به ترتیب ۷ بار و ۲.۳۲ دقیقه است. این اختلاف واضح نشان می‌دهد بازی‌ها توانسته‌اند تجربه‌ای عمیق‌تر ایجاد کنند و کاربران را بیشتر پای خودشان نگه دارند.

سلامت تبلیغات دیجیتال زیر ذره‌بین دژینو؛ نرخ تقلب ۲۶.۶ در تبلیغات

Picture6

شفافیت تبلیغات یکی از محورهای مهم این گزارش از تپسل است. بر اساس داده‌های گزارش دژینو، نرخ کلی سشن‌های مشکوک و متقلب در تبلیغات آنلاین کشور به ۲۶.۶ درصد رسیده؛ یعنی از هر چهار سشن تبلیغاتی، دست‌کم یکی غیرواقعی یا نامعتبر بوده است.

نبض بازار کار ایران؛ رشد تخصص‌های داده‌محور به روایت ایران تلنت

در بخشی از گزارش ایران تلنت آمده است که بازار کار بازاریابی در ایران به تدریج از روش‌های پیشین فاصله گرفته و مسیر خود را به سمت تخصص‌های داده‌محور هموار کرده است. هرچند تعداد کل فرصت‌های شغلی در حوزه بازاریابی حدود ۳٪ کاهش یافته، اما تغییرات در نوع تقاضا بسیار چشمگیر است: برخی فرصت‌های شغلی طبق گزارش سال ۱۴۰۳ تپسل مانند مدیر هنری، روابط عمومی و تبلیغات با کاهش‌های ۸۱٪، ۵۰٪ و ۴۸٪ روبرو شده‌اند. در مقابل، تقاضا برای تخصص‌های دیجیتال مارکتینگ رشد چشمگیری داشته است؛ شغل‌های پرفورمنس مارکتینگ با ۹۸٪ افزایش، مدیر سئو با ۸۹٪ و مدیر شبکه‌های اجتماعی با ۸۱٪ رشد، بیشترین توجه را به خود جلب کرده‌اند و نشان می‌دهند که مسیر بازار کار بازاریابی دیجیتال در ایران به سمت مهارت‌های دیجیتال و داده‌محور تغییر کرده است.

بازار آموزش دیجیتال مارکتینگ در ایران؛ یادگیری به روایت کالج تپسل

Picture7

گزارش کالج تپسل از بازار آموزش دیجیتال مارکتینگ در سال ۱۴۰۳، تصویری روشن از نیازها و انگیزه‌های متخصصان ایرانی ارائه می‌دهد. طبق این گزارش، کالج تپسل با برگزاری ۱۳ دوره و ۱۸ وبینار، موفق شد ۳ هزار دانشجوی جدید جذب کند؛ رقمی که عطش بالای جامعه برای ارتقاء مهارت‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

بر اساس یافته‌های این گزارش، متخصصان مبتدی بیشترین علاقه را به ابزارهای تحلیلی مانند GA4 نشان دادند، در حالی که مدیران و تصمیم‌گیرندگان، توجه بیشتری به مباحث استراتژی و برنامه‌ریزی داشتند. در میان حوزه‌های مختلف، بازاریابی داده‌محور، هوش مصنوعی و برندینگ بیشترین محبوبیت را داشتند. همچنین ۷۰٪ از کاربران ترجیح دادند آموزش‌ها را به شکل ویدیویی دنبال کنند و بیشترین ثبت‌نام‌ها در فصل‌های بهار و زمستان به ثبت رسیده است، که نشان می‌دهد یادگیری دیجیتال مارکتینگ در ایران روندی رو به رشد و پویا دارد. همچنین به نقل از گزارش سال ۱۴۰۳ تپسل در بخش کالج تپسل بیشترین زمان صرف‌شده برای مطالعه و شرکت در آزمون‌ها مربوط به فصل پاییز است.

منبع:

https://tapsell.com/tapsell-annual-report-1403/

 

محتوای حمایت شده

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج