میانگین معدل دانشآموزان ایرانی ۹ شد!
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: میانگین معدل دانش آموزان تقریباً بین ۹ تا ۱۰ برای رشته ریاضی، حدود ۱۰ تا ۱۱ برای رشته تجربی و ۱۱ تا ۱۲ برای رشته علوم انسانی است. البته این اعداد ممکن است کمی متغیر هم باشد، زیرا گاهی اوقات مشاهده میکنیم جابهجا میشوند و حرف ما هم این است که این عدد پایین است.
ایلنا: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: الان آسیب آموزشی ما در کشور این است که کلاً میانگین معدل دانشآموزان عزیز ما در بعد کشوری، میانگین پایینی است و این نشان میدهد که نظام آموزشی و تدریس ما در مدارس اشکال جدی دارد. این اشکال باید شناسایی شود و این فرآیند باید برگردد. چون اگر این فرایند برنگردد، به این معناست که عملاً ما دیگر آموزشی نداریم.
احسان عظیمیراد درباره اینکه برخی از نمایندگان به وزیر آموزش و پروش درخصوص افت تحصیلی دانشآموزان و پایین آمدن معدل آنان تذکراتی دادهاند و حتی یک سوال ملی در این خصوص از وی اعلام وصول شده است، گفت: ما یک مشکل جدی الان در حوزه عملکرد نظام آموزشیمان در وزارت آموزش و پرورش داریم، آن هم این است که در رشتههای گوناگون، به ویژه رشتههای مهم مانند ریاضی، فیزیک، تجربی و علوم انسانی، میانگین معدل یا نمرات دروس بچههای ما در کل کشور، عدد پایینی است.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: میانگین معدل دانش آموزان تقریباً بین ۹ تا ۱۰ برای رشته ریاضی، حدود ۱۰ تا ۱۱ برای رشته تجربی و ۱۱ تا ۱۲ برای رشته علوم انسانی است. البته این اعداد ممکن است کمی متغیر هم باشد، زیرا گاهی اوقات مشاهده میکنیم جابهجا میشوند و حرف ما هم این است که این عدد پایین است.
وی با اشاره به اینکه هنگامی که میانگین معدل کشورمان زیر ۱۲ را نشان میدهد یعنی کلاً نظام آموزشی ما در آموزش و پرورش اشکالی دارد، خاطرنشان کرد: اشکالات را باید شناسایی کنیم، چرا؟ چون نمرات باید بیشتر باشد. زیرا این نمرات هستند که معدل را ایجاد میکنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش با بیان این که میانگین معدل دانش آموزان بین ۹ تا ۱۲ است و این عدد پایینی است، یادآور شد: تازه با اجرای مصوبه تاثیر قطعی معدل، دوستان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادعا کردند که این عدد یک ذره بالا آمده و به ۱۲ نزدیک شده است که این را هم ما مستند نداریم. وزارت آموزش و پرورش یا مرکز ارزشیابی خود وزارتخانه یا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به صورت مستند حالا چه در کمیسیون یا هر جای دیگری اعلام کنند. این آمار را ما نداریم و الان هم متاسفانه نمیدانیم و آمار دقیقی از حدود ۱۷ میلیون دانشآموز نداریم تا ببینیم واقعا چند نفرشان معدل بین ۹ تا ۱۲ دارند، این آمار تا الان گزارش داده نشده است.
عظیمی راد افزود: البته من در جلسه هیئت رئیسه کمیسیون آموزش روز یکشنبه پیشنهادی دادم و تصویب شد انشاءالله یکی از جلساتی که به زودی کمیسیون برگزار خواهد کرد، در بحث بررسی فرایند کنکور در سه سال گذشته است. باید بررسی کنیم از سال ۱۴۰۱ تا الان واقعاً این مصوبه تاثیر قطعی معدل و فرآیند آزمون نهاییها و همه اینها به چه شکلی بوده است. قطعاً در آن جلسه این معدلها هم بررسی میشود، چون یکی از موضوعات موثر در کنکور ما معدل است.
وی تاکید کرد: الان آسیب آموزشی ما در کشور همین است که کلاً میانگین معدل دانشآموزان عزیز ما در بعد کشوری، میانگین پایینی است و این نشان میدهد که نظام آموزشی و تدریس ما در مدارس اشکال جدی دارد. این اشکال باید شناسایی شود و این فرآیند باید برگردد؛ چون اگر این فرآیند برنگردد، به این معناست که عملاً ما دیگر آموزشی نداریم. یعنی بچهها نه درسی میخوانند و نه درسی یاد میگیرند و معدلها هم بسیار پایین است. اگر معدلها زیر ۱۰ هم باشد، به معنای مردود بودن است.
عظیمی راد بیان کرد: ما نگرانیهای بسیاری در زمینه نمرات دانش آموزان داریم در جلسات آینده کمیسیون این موضوع را بررسی خواهیم کرد و در دستور کار قرار میدهیم و این میتواند یک فتح بابی باشد تا حداقل یک بار سریع ما جلوی این موضوع را بتوانیم با کار کارشناسی بگیریم و اگر اشکالاتی وجود دارد، این اشکالات رفع شود.
نظر کاربران
البته سطح کتب درسی در مدارس ایران بسیار بالاتر از دنیاست و این موضوع می تواند علاوه بر اینکه آسیب روحی وارد کند باعث کاهش انگیزه در علم آموزی شود . مقایسه این کتب با کتب کشورهای بیشرفته در مدارس گواه این مطلب هست . این موضوع حتی مانع شادی ونشاط در نوجوانان و کودکان می شود . باید بازنگری دقیقی شود و مطالب زیادی که لزومی به آموزش ندارند حذف شوند
از خود آقای سخنگو بپرسید خودشون با چه نمره ای دیپلم گرفتند ؟!
قبلا معلم حواسش به دقیق یادگرفتن دانش آموز بود همش تکرار وتمرین وحوصله بخرج دادن.الان بنظر م همش حواسشون به گوشیشون هست با این گوشیهای هوشمند.متاسفانه نصف کلاس درس باگوشیش ور میره.
ما دهه شصتیا کی نه نه بابامون کنارمون می نشستن تا درس بخونیم؟؟؟فوق لیسانسم گرفتم...اصلا بچه ها رو لوس کردن قشنگ مادر و پدر رو مکلف می کنن تا کمک بچه مشقاشو بنویسن... هنوزم متود دمپایی و ترکه جواب میده ...دهه شصتیا همه مظلوم و فهمیده این دهه نودی ها از بس نازشون کردیم ی مشت تنبل و زبون نفهم
پاسخ ها
حرف بیخود نزن
اون زمان رو با الان مقایسه می کنی؟رقابت زمان شما خیلی بالا بود؟
کار بزرگی ازت نمیخوام
فقط دفترچه کنکور سال ۸۰ رو با سال ۴۰۴ مقایسه کن
سال کنکور خودتم نمیخواد مقایسه کنی
سطحشون قابل قیاس هست؟
اون زمان هم جمعیت کمتر بود و هم رقابت بسیار کمتر
و البته سطح دروس تا حدودی ساده تر
دانشگاه آزاد رفتن اونم در اون سیستم قدیمی کاری نداشت
دهه شصتیهای سالمند اگه یک روز خودنمایی نکنند خودشون رو متمایز نکنند همزمان خودشونو سوخته و تاثیر گذار نشون ندن قادر به زندگی نیستند.هر چیزی هم که میگن حرف مفته
اینقدر دانشگاه تو در دهات ساخته بودند که همه خنگهای فامیل ما دانشگاه قبول میشدند.دبیرستان هم هر درس رو چند بار می افتادند تا پای میکردند دشواری هم نبود.نه مظلوم بودند نه سختی کشیده.ننر خودنما ولی خیلی!
امکان نداره در مورد یه موضوعی حرفی زده بشه و یک ... با عنوان ما دهه شصتیا نپره وسط برای خودنمایی.هولناکه این جمعیت زیاد بی کیفیت .تا دم گور هم باید تحملشون کنیم
تنها چیزی که دهه شصتی نیست مظلوم بودنه. مدعی طلبکار و هزار جور صفت که اگه بنویسم سانسور میشه.
درک وشعور بچه ها بالاست بابت به گذشته واین کتابهای بیخود وبی انگیزه وبی محت ا که نصفشون دروغه واین بچه ها میدونن.ونمیخ آن این کتابهای چرت وپرت رو بخونن باید نظام آموزش وپرورش عوض شود .ولی چون مسئول باسواد نداریم غیر ممکن هست
وقتی گزینش دبیر براین اساس است تهش به اینجا می رسه
اول باید معدل این عالیجنابان رو که فقط روی تاثیر معدل در کنکور اصرار می کنن رو ببینیم واقعا خودشون اهل درس بودند یا نه ،چون بالابودن معدل دلیل بر باسوادی نیست دوم مطالب کتاب درسی در سطح بچه ها نیست وحتی قابل فهم برای بچه ها هم نمی باشد وساعت تدریس با حجم کتاب هماهنگی نداره تعدادی از معلمان مدارس دولتی وجدانی کار نمی کنن وبه عهده خود دانش آموزان می ذارن نظام آموزشی ما از ریشه مشکل داره بدترین کارشان همین لجبازی برسر تاثیر معدل است که بی عدالتی محض متاسفانه
دلیل اصلی اینه که کل کتاب رو هم حفظ باشند موقع امتحانات نهایی سوالاتی میدن که یاربطی به کتاب نداره یا خیلی پیچیدست که دانش آموز همونی که بلده یادش میره ،آخه بگین اگه میخواین غیر از کتاب سوال بدین چرا کتاب خودشون بخونند
ایراد اصلی اینست که دانش اموز امتحانات و درس را جدی نمیگیرد من خودم دبیر هستم هر جای دانش اموز دانش اموز احساس کند فضا جدی است حتما تلاش میکند چون سیستم نمره دهی اموزش و پرورش غیرواقعی و خیلی بالاتر از واقعیت است این توی ذهن دانش اموزان جا افتاده است و خاطرجم است چه تلاش کند یا نکند قبول میشود؛ باعث شده سطح اموزش پایین باشد و از طرفی معلمی که با واقعیت کار میکند توی این سیستم معیوب تحت فشار اداره، مدیر مدرسه و معاونان است که ناچار است همرنگ بقیه شود. تنها آزمونهای واقعی هستند که دوسال آخر پایه یازدهم و دوازدهم با تاثیر واقعی معدل در کنکور هستند که تفاوت دانش اموزانی تلاش میکنند و آنهای را که تلاش نمی کنند مشخص میکند که این تاثیر قطعی معدل هم همین اقای سخنگو اموزش مجلس توی مصاحبه اش چند هفته قبل، اعلام میدارد میخواد بنفع گروه راحت طلب و قانون گریز جامعه تاثیرشان را کم یا از بین ببرد. در واقع بعضی اوقات تصمیم تصمیم گیرندگان روند اموزش واقعی را مختل می کند.
سلام اوضاع آموزش در مدارس واقعاً افتضاح شده معلم خودش درس را بلد نیست در کلاس از روی گام به گام به بچهها درس میده تازه اونم شب قبلش مطالعه نکرده که در کلاس آماده باشه ونیازی به نگاه کردن به گوشی و کتاب نداشته باشه و اصلا چیزی بعنوان وجدان کاری وجود نداره سر امتحان هم خود معلم جواب سوالات را به بچهها میده برای اینکه کارنامه کاریاش زیر سوال نره و حتی خود مدیر به معلمان این اجازه را میدهد که سر امتحان به بچهها برسونند که مدرسه زیر سوال نره نتیجه میشه یه مشت افراد بیسواد که در نوشتن دچار فراوانی غلط املایی حتی در ردههای دانشگاه هستند و اصلا معانی خیلی از کلمات را نمیدانند در ریاضیات هم فقط طوطی وار حفظ شده اند ودرکی از مطالب ندارند در ضمن محتوای کتب درسی هم خیلی جذابیت ندارد و اکثر بچهها اصلا دوست ندارند آنها را بخوانند در صورتی که در زمان ما دهه پنجاه دانش آموزان کتاب را حفظ بودند چون متن ها زیبا بود و قابل فهم بهر حال من مادر دهه پنجاه ی هستم که دو فرزند دانش اموز دارم که با اینکه معدل خوبی دارند ولی با سواد نیستند و...
تازه این معدلی که میگن بالا اومده به همت تقلب دانش آموزان کا ی شهرستانهای کوچیکه هست که همه ماشالا موبایل سر جلسه می برن و هیچکی هم مشکلی ندارد
شهرهای بزرگ سخت گیری زیاد برای کنترل جلسه در عوض شهرستانهای کوچیکه به راحتی تقلب میکنم حالا به هر روشی موبایل می برن کتاب می برن و خلاصه هیچکی هم مشکلی ندارهدانش آموز تراز کنکورش چهارهزار و کمتر ولی تراز معدل ۹۰۰۰ آیا این آقای سخنگو کمی فکر نمی کنه این چطور امکان داره!!!!
نه دلیل اصلی اینکه وقتی اعتراض می کنیم معلم کم کاری کرده کل آموزش پرورش پشت معلم درمیان عوض اینکه از معلم علت کم کاریشو بازخواست کنن حمایت میکنن معلم هم چون می دونه پشتش گرمه میاد استراحتشو توکلاس می کنه تا وقتی خونه رفت سرحال بشه علتش اینه
دانشجوی دکترا آزمون آموزش و پرورش قبول نشده معلومه معلما کیان ؟؟؟؟ 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
معلم با این حقوق کم و مشکل زیاد وهنوز مستاجر ه انگیزه درس توضیح دادن نداره این کتابهای پر محتوای بی معنی بچهها که موبایل بیچاره همشون کرده مشکل از همین ابتدایی باید درست بشه که آقا میگه سخت نگیرید به اندازه ای باشه که به دردشون بخوره مثل ژاپن و کره از متخصصین نظر بگیرند هر دم بیل شده
پاسخ ها
بسیار موافقم...معلم نباید غم نان داشته باشه...اما الان حقوق رفتگر شهرداری از معلم بیشتره ..تا میگن همه یه صدا میگن خب معلم سه ماه تعطیله..مگه بقیه کارمندا مرخصی ندارن؟معلم طول سال می تونه بره گردش؟کرونا خوب نشون داد که درس دادن به بچه ها تو خانه چقدر سخته ....اول سال تحصیلی با این حقوق باید لباس تر و تمیز بخرن انتظار دارن شیک برن مدرسه..... هر دوماه یه بخشی از حقوق به لباس یا شلوار اختصاص داره که نکنه بچه ها بهشون بخندن ...خب معلومه با این وضع معلم ب فکر شغل دوم هست و نمی تونه روی درس و تدریس تمرکز کنه ...اتفاقا کتابها خیلی از مطالب حذف شدن بچه ها سرشون کردن تو گوشی معتااااد گوشی شدن درس نمی خونن.
تازه یادتون افتاده باید تغییراتی ایجاد کنیم اصن وضع امتحان نهایی رو دیدین؟ که همش با کتاب درسی هزاررررررررر برابر فرق داره؟
بچه ها تون رو رشته تجربی نفرستید بدبخت و افسرده میشوند به ویژه تجربی بجاش رشته های فنی بروند هم چیز یاد میگیرند که به دردشون میخوره هم مجبور نیستند زجر آزمون های نهایی و کنکور رو بکشند چون رقابت پایینی دارند مهارت کسب کردن بهتر از اینکه وقت تون رو با دروس مزخرف حروم کنید از پدر و مادر ها خواهش میکنم بچه ها تون رو نفرستید رشته ای که دوست ندارد
پاسخ ها
بسیار عالی و به جا فرمایش می کنید .
کتاب های چرت و به دردنخور زیاد داریم یه کم به اصطلاح خودتون رو با کشورهای جهان اول تو آموزش مقایسه کنین میفهمین چی به چیه
مشکلی با سطح کتاب های تخصصی ندارم چون لازمه تا مثل اون دختر دانشجو آمریکایی نباشم که نمیدونه جذر و توان چیه ولی خیلی درس عمومی چرت داریم که بهتره برای کلاس اولی ها گذاشته بشه مثل محیط زیست تا بچه از کودکی یاد بگیره اینا رو
وقتی مبنای گزینش دبیران در آزمون استخدامی میشه امتیاز های من درآوردی و بی منطق؛ حاصل چیزی جز این نیست
به عنوان یک معلم عرض میکنم دلیل اصلی نمره غیر واقعی در دوره متوسطه اول که با فشار والدین و مدیریت به نا حق به دانش آموز داده میشه توی دوره دوم متوسطه خودش رو نشون میده
نمره دانش آموز رو دادم 17 پدر دانش آموز توی دفتر اومده تهدید کرده منو که پسرم باید بره تجربی باید 20 بشه از آخر هم مدیر نمره رو داد بهشون...
مشکل زا دانش آموزان نیست وقتی تو ابتدایی آنقدر راحت میگیرید و تو راهنمایی و دبیرستان آنقدر چیزای مزخرف تو کتاب هست که حتی مطلبم به دانش آموز نمیرسونه و حتی معلم براش مهم نیست فقط میگه جواب میشه این و دیگه هیچ راه حلی نمیگه