دستور تازه آموزش و پرورش که دانشآموزان را خوشحال میکند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت پرهیز از تکالیف طولانی و خستهکننده برای دانشآموزان مقطع ابتدایی گفت: چارچوب تکالیف مهارتمحور به مدارس ابلاغ شده و این تکالیف باید کوتاه، هدفمند و در راستای تقویت مهارتهای درسی طراحی شود.
ایسنا: رضوان حکیمزاده، درباره نحوه تکالیف دانشآموزان در مقطع ابتدایی اظهار کرد: در زمینه تکالیف دانشآموزان قائل به تکالیف مهارتمحور هستیم. فعالیتها و تمرینهایی که به دانشآموزان داده میشود باید به گونهای طراحی شود که علاوه بر افزایش مهارتهای آنان، موجب خستگی و دلزدگی نشود.
وی افزود: بهویژه در سالهای ابتدایی تحصیل، اگر زمان انجام تکالیف کوتاه و در قالب فعالیتهای مهارتی باشد، به یادگیری بهتر کمک خواهد کرد؛ اما در صورت طولانی، تکراری و خستهکننده بودن تکالیف، اثر معکوس خواهد داشت و موجب دلزدگی دانشآموز از درس و مدرسه میشود. بر اساس چارچوب تعیینشده، تأکید بر تکالیف مهارتمحور است و دانشآموزان باید تکالیفی انجام دهند که به رشد مهارتهای مرتبط با درسها منجر شود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در برنامه تحولی و اصلاح روشهای آموزشی و تحول محیطهای یادگیری تأکید شده که روشهای آموزش و تدریس فعال و مبتنی بر مشارکت دانشآموزان باشد. بنابراین مهم است که معلمان در سالهای اولیه دبستان، فعالیتها را بیشتر در محیط کلاس و از طریق کار گروهی و همکاری دانشآموزان پیش ببرند، نه اینکه تکالیف طولانی برای خارج از مدرسه تعیین کنند.
حکیمزاده عنوان کرد: یکی از کاربردهای روشهای یادگیری فعال مبتنی بر مشارکت دانشآموزان این است که تکرار و تمرینهای مورد نیاز در مدرسه و بهصورت گروهی انجام شود و در صورت ضرورت، تکالیف خارج از مدرسه باید مهارتی و در راستای تقویت شایستگی خاصی باشد.
وی توصیه کرد: ضروری است از تکالیف خستهکننده، طولانیمدت و تکراری که موجب ایجاد تنش میان خانوادهها و دانشآموزان میشود پرهیز شود.
معاون آموزش ابتدایی در توضیح نحوه ابلاغ این سیاست بیان کرد: اصول کلی فعالیتها در کارگاههایی که برای معلمان برگزار شد، ارائه شده و چارچوب تکالیف مهارتمحور نیز به مدارس ارسال شده است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،حکیمزاده اظهار کرد: تکالیف باید متناسب با سن دانشآموزان، برانگیزاننده و کوتاهمدت باشد تا از دلزدگی آنان جلوگیری کند.
نظر کاربران
تصحیح دفاتر تکلیف دانش آموز پایه اول ابتدایی تاپایه دوم وظیفه معلم است یا اولیا کمکی که دراین امربه معلمین میشود ضروری است
راست می گی خودت چند سال بیا دستوراتو اجرا کن تا معلما ازت یاد بگیرن ، از بیرون نسخه پیچیدنو همه بلدن
با سلام
این طرح تکالیف کم طرح خوبی هست ولی اگر در مدارس روستایی هم اجرا بشه
متاسفانه خیلی از معلمان تکالیفی که به دانش آموزان میدن معلوم نیست از کجا آورده اند
لطفا بررسی شود
پاسخ ها
داخل شهر تهران ، پایتخت کشورمون انجام نمی شه.
وعده های تو خالی
هم این الانم که بچه مشق می نویسند املای پر از اشتباه تحویل میدن ،چجوری میخوان کلمه هارو یاد بچه ها بدند
معلمی که توجه نمیکنه مدرسه باپادگان اشتباه گرفته هرچی بهش میگیم ناراحتم میشه میگه دخالت نکنید بایدبه کجا معرفی کنیم کجابه شکایت مارسیدگی میشه تواین چند روزکه مدارس بازشده اندازه ٣ماه بچه هاتکالیف نوشتن گناه دارن هر روزباگریه میرن مدرسه خدانگذره ازش
پاسخ ها
د ختر، من از مدرسه رفتن متنفر شده ...
تازه سه هفته رفتن ...
بچه هر روز با گریه میاد خونه .
با گریه شب میخوابه
چراااا چون تکااااالیف ،
ستاره، گردونه و .و . و. .....
وقتی گله ای و با عجله معلم استخدام بشه نتیجه همینه
باسلام والله به فکر تکالیف کم نباشید محتوای کتابهاتون رو کلا بابیدعوض کنین .یک دانش آموز ابتدایی مگه چقدر ظرفیت داره که این همه سوالات به درد نخور رو تو مغزشون کنن
همه دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی از آموزش های مزخرف شما خسته اند همه دلزده و شاکی
طرح خوبی نیست تکلیف دادن رو باید معلم مشخص بکند بجای این نو طرحها در مدارس از معلم های کار کشته و آموزش دیده استفاده شود برای استخدام معلم سطح سواد و نحوه آموزش دادن و ایمان معلم سنجیده شود
سلام
چند سالی هست ، این وعده ها رو می دید ...
اماااا چی شد ... تمامی کارها بچه ها ، اولیا باید انجام بدن.
مادر باید پنج و نیم بیدار بشه ... صبحانه و خوراکی اماده.
تا .بچه شش و نیم بیدار میشه .صبحانه بهش بده. آماده ش کنه
ببره مدرسه هامون . یکی شرق ، یکی غرب ...
مادر ...برگرده ناهار درست کنه ، یا بره سرکار.....
ساعت یک بره بچه ها بیاره ...
ناهار بده ... تکالیفشون چک کنه . کارهای روزانه مدرسه چک کنه.
تا ساعت یک.
معلم کلاس هر روز ...
۱) دو تا کپی از کار برگ ریاضی می فرسته ...
که کپی نگرید ، خودتون یا دانش آموز بنویسه.
۲) فارسی درس فلان ، نوشته شود .
۳) دیکته هر شب یک صفحه ، یک خط کلمات سخت، یک خط جمله نویسی.
۴) سوالات درس روز بعد می فرستم . بچه ها در دفتر (علوم ، اجتماعی و....) بنویسند . با جواب .
فردا پرسش می شود کتبی یا شفاهی .
۵ ) روانخوانی قران هر روز
فارسی روان خوانی شود ، واژه ها مخالف و هم معنی، نوشته شود . پرسش می شود .
بچه ابتدایی واقعاً دستش این همه توان نوشتن . کشیدن شکلها
داره...
ساعت نه شب هم یادش می افته... برای فردا ، کاردستی فلان، نقاشی فلان درست کنید بیارید .....
یعنی یک مادررررر. بچه دیگه نداره ،
کی شام و ناهار درست کنه.
چه زمانی استراحت کنه.....
واقعاً انصاف نیست در حق بچه هااااا......
باعث شدید ، خانواده ها کم دقدقه دارن .... با اینکارها ....
عصبی بشن ، مجبور می کنید ، سر بچه داد بزنیم.... خیلی خودمون کنترل کنیم ....آخر می شیم ، یک بیمار عصبی .با یک مشت قرص...
وااااقعا انصافه.....
پاسخ ها
دوم ابتدایی جمله بندی هایم را گفتم مادرم به یکی بدهد بنویسد اون به دختر ۱۷ساله همسایه که پنج کلاس سواد داشت می داده انجام میداده وقتی فهمیدم ، بهم برخورد ، خودم نشستم جمله بندیهایم را نوشتم ، نقاشی هایم با کاربن روی کاغذ نقاشی نه مقوا انتقال میدادم با ماژیک های رنگی، می کشیدم، معلم آنها را به دیوار کلاس می زد اینجوری روی پای خود ایستادیم و طراح خوبی در آمدیم حتی برای بچه های همسایه هم نقشه ی جغرافیایی می کشیدم
سلام. این که درباره تکالیف صحبت می کنید . واقعاً...نمی بینید ، که اوضاع مدارس به چه صورته....تمامی کارها گردن والدین افتاده..
این موضوع جدال....
و اینکه ....واقعا به عنوان یک فرهنگی میگم ...
محتویات و نگارش کتاب های فارسی ابتدایی
پیش خودش چه فکری کرده .....
در این زمینه کسی نظاره گر. نیست .....
بارها پیام دادم .اما بی پاسخ ماند....
خداشاهدهمنبهخاطرتکالیفزیادپسرمگریهکردممعلمافقطهمهتکالیفمیفرستنخانهفقطمیگنداخلخونهکارکنیدباهاشپسرمازمدرسهمتنفرشدههمماعصابروانشبههمریختهتوراخداپیگیریکنیدمعلماکارشونانداختنگردنمادرپدر
معلمین کودکان ابتدایی باید از میان بازیگران تعاتر انتخاب شوند و بتوانند درسها را با نمایش و عروسک همراه با مشارکت و شادی کودکان آموزش دهند. آموزش به روش بازی و مشارکت کودکان همواره بیادماندنی ست.
کودکان در مدرسه باید تکالیف را انجام دهند آنهم باشادی و خنده و بصورت مفرح به کونه ای که کودک هر شب ببا تداعی لذت و شادی بودن در مدرسه بخواب رود و با ذوق رفتن دوباره به مدرسه از خواب بیدار شود. کلاسی که به کودک لذت و شادی دهد کودک را جذب مدرسه و یادگیری خواهد کرد.معلم باید از آموزش خود لذت ببرد و یادگیری دانش آموزان باید آنها را به ذوق آورد نه اینکه از سر خود بازکنند و بر دوش والدین بیاندازند. معلمان مقطع ابتدایی باید عاشق تدریس به روش بازی و شادی باشند و پر از ذوق.
کیفیت تدریس و یادگیری را فدای کمیت نکنید. یک صفحه مشق لذت بخش آموزنده تر از چندصفحه رفع تکلیف خسته کننده ی انزجار آوره. دوران کودکی خودشون رو اگر معلمها بیاد بیارن که جطور از نوشتن یک صفحه مشق لذت میبردند واز نوشتن بیشتر دلزده و هسته میشدند ، براحتی موضوع کیفیت رو درک میکنند و شیوه ی آموزش رو تغییر میدن. آموزش به زور اتفاق نمی افته با لذت و شادی اتفاق میفته.
حجم تکالیف و امتحانات دوره اول و دوم متوسطه هم واقعا بی انصافیه . خود من توی هفته اول مهر(شنبه ۵ مهر تا چهارشنبه ۹ مهر)۸ تا امتحان دادم و هزار تا هم نقص تکلیف خوردم بابت تکلیف های بسیار زیادی که فرصت انجام دادنشون نبود . از طرفی هم از هیچکدوم از امتحانات نمره خوب نگرفتم و تازه کلاس دهمم
واقعا بی انصافیه
من مادر اعصابم به هم ریخته
بچم راضی نیست درس بنویسه
میگه کل متن کتاب حفظ کردم از بس نوشتم ولی به خاطر ضربدر معلم و تحقیر نشدن مینویسه
واقعا خسته کننده هستش
اینطور پیش بره بچه هامون از درس زده میشن
کلاس سوم ابتدایی در حد پنجم هستش چرا اینهمه سخت گیری
اعصاب بچه ارزش داره پس کی بازی کنه کی بچگی کنه
معلما و مسئولین چیزی از روانشناسی یعنی نمیدونن
حالا مایی که ابتدایی نیستیم😞