تاثیر غریب جنگ بر خوشمزگی و ارزانی میوههای امسال!
در هفتههای اخیر، همزمان با ادامهدار شدن شرایط جنگی و محدودیتهای شدید در صادرات، بازار میوه ایران با وضعیتی متفاوت روبهرو شده است.
برترینها: در هفتههای اخیر، همزمان با ادامهدار شدن شرایط جنگی و محدودیتهای شدید در صادرات، بازار میوه ایران با وضعیتی متفاوت روبهرو شده است. از اوایل فروردین تا اواسط اردیبهشت، حجم بالای عرضه در کنار کاهش تقاضای صادراتی باعث شده قیمتها به شکل محسوسی کاهش پیدا کند.
نکته قابل توجه اینجاست که برخلاف سالهای گذشته، نهتنها قیمتها پایینتر آمده، بلکه کیفیت میوهها نیز به شکل قابلتوجهی بهتر شده است.

توتفرنگیهایی که طعم واقعی دارند، هندوانههایی که شیرینیشان زبانزد شده و محصولاتی که دیگر بیمزه و آبکی نیستند، توجه بسیاری از مردم را جلب کرده است.
این تغییر وضعیت، واکنشهای مختلفی را در میان کاربران شبکههای اجتماعی به همراه داشته است. برخی این شرایط را بهعنوان نشانهای از تاثیر منفی صادرات بیرویه در سالهای گذشته میدانند، در حالی که برخی دیگر نگران وضعیت معیشتی کشاورزان هستند.
رضا، یکی از کاربران، در واکنش به این موضوع نوشته است: «حاجی باور میکنی پارسال همین موقع هندونه بیمزه کیلویی ۴۰ تومن بود، الان با این همه گرونی دلار شده کیلویی ۱۰ تومن و تازه شیرین هم هست؟ خب معلومه وقتی صادر نمیکنن، جنس خوب میمونه برای خودمون.»
در مقابل، مهدی دیدگاه متفاوتی دارد: «این که میوه ارزون شده خوبه، ولی پشتش یه فاجعه است. کشاورز داره ضرر میکنه. هزینههاش بالا رفته ولی مجبوره ارزون بفروشه چون بازار کشش نداره.»
سارا اما به نقش واسطهها اشاره میکند: «مشکل اصلی دلالها هستن، نه صادرات. کشاورز همیشه محصولش رو ارزون میده دست واسطه، اونا سود اصلی رو میبرن. حالا که صادرات خوابیده، دلالها هم گیر کردن.»
علی با لحنی انتقادیتر مینویسد: «جالبه که بعضیا هنوز میگن میوه گرونه! وقتی جنس خوب و ارزون اومده تو بازار، تازه مشخص شده سالهای قبل چی به خورد مردم میدادن.»
در همین حال، نرگس تلاش میکند نگاه متعادلتری داشته باشد: «واقعیت اینه که هم مردم حق دارن از ارزونی خوشحال باشن، هم کشاورزا حق دارن نگران باشن. این یه مشکل ساختاریه، نه فقط یه اتفاق مقطعی.»
حمید هم با نگاه کلیتر میگوید: «تا وقتی سیستم توزیع و صادرات درست نشه، همیشه یا مصرفکننده ضرر میکنه یا تولیدکننده. الان فقط کفه ترازو یهطرفه شده.»
در ادامه این بحثها، کامران نیز نظرش را اینطور بیان کرده: «این وضعیت نشون میده بازار ما چقدر وابسته به صادرات بوده. وقتی یهدفعه این مسیر بسته میشه، کل تعادل به هم میریزه. این یعنی برنامهریزی درستی وجود نداشته.»
الهام اما از زاویه مصرفکننده به موضوع نگاه میکند: «منِ مصرفکننده بعد از چند سال تازه دارم میوه خوشمزه میخورم با قیمت مناسب. ولی خب ته دلم نگرانم که این شرایط پایدار نباشه و دوباره همه چی برگرده به قبل.»
و در نهایت، یوسف با لحنی انتقادیتر نسبت به ساختار اقتصادی میگوید: «تا وقتی دلالی سود بیشتری از تولید داشته باشه، همین آش و همین کاسه است. امروز صادرات نیست، میوه ارزونه؛ فردا صادرات راه بیفته، دوباره گرونی برمیگرده.»
در مجموع، آنچه در بازار میوه این روزها دیده میشود، تنها یک تغییر قیمتی ساده نیست، بلکه بازتابی از یک زنجیره معیوب در تولید، توزیع و صادرات است؛ زنجیرهای که حالا با یک شوک بیرونی، چهره واقعیتری از خود نشان داده است.
نظر کاربران
مشخصه جنگ باعث شده دست عده ای رانتخوار به صورت محدود از بازار کوتاه شود. از اول هم معلوم بود این همه گرانی نمی تواند فقط فقط منشا اقتصادی داشته باشد بلکه دست عده ای غارتگر پشت قضیه است. عده ای ایران را عامدا غارت کردند
این همه نهاد بودجه بگیر نظارت روی قیمت هیچی نداره تعزیرات هم فشل و خواب
ارزان؟؟؟؟بله بله شما راست میگین😐😐
تنگه دس ماست،کسی گشادش نکرده،گفتیم یه حالی بهتون بدیم ریییختیم توبازار،مث همیشه که میریزیم توخونه هاتون
پاسخ ها
بيا برو بابا روزي خدا جاي ديگه حواله كنه متوهم
ترغیب شدم برم ببینم میوه ها چه قیمتی شده!!!
کثافت که پاک بشه ،سم زدایی بشه،کام مردمم شیرین میشه
این اصغر و اکبر و کامران و لیلا ساکن کدوم ده و روستا هستن؟! بگن مام بریم اونجا میوه "ارزون" بخریم.
توت فرنگی کیلویی 300 تومن ارزونه یا گوجه سبز کیلویی 400 تومن؟! هندونه رو از سر جالیز خریده لابد که 10 تومن دراومده براش.
پس محل ما گرون فروشن؟ کجا میخرید ارزون ماهم بریم همون جا بخریم.
دقیقا با فرودین 1404 مقایسه میکنم، بر اساس وب سایت دنیای اقتصاد البته اینجا که گرون تر از این حرفا میدن ولی سایت دنیای اقتصاد 1404 و 1406 در یک روز.
گوجه فرنگی 1404 30 تومن 1405 60 تومن
بادمجان گلخانهای 1404 45 هزار تومان 1405 60 تومن
سیب زمینی 1404 29 تومن 1405 49 تومن
توت فرنگی 1404 130 تومن 1405 249 تومن
موز 1404 170 تومن 1405 230 تومن
گوجه سبز 1404 240 تومن 1405 300 تومن
نمیدونم شما یه کشور دیگه هستین، یا من یه کشور دیگه زندگی میکنم، میخواستم باور کنم که من اشتباه میکنم رفتم دنیای اقتصاد قیمت چک کردم، دیدم اونا هم همینجا که من زندگی میکنم، زندگی میکنم تا حدی! پس شما کجایین؟ اینا که کامنت گذاشتن کجان؟ یا فقط قیمت منظورتون بوده! نمیفهمم باور کن.
پول اضافی مگه توی جیب کشاورز میرفته!!!
کی پولش میرسه بخره
حس میکنم تو یه دنیای موازی دارم این خبر رو میخونم. الان میوه ارزون شده؟! سیب کیلویی ۱۸۰ تومن ارزونه یا توت فرنگی کیلویی ۳۰۰ تومن؟! مسخره کردین ما رو؟!!
ارزون!!!!
سیب صد و سی هزار تومنی اونم بازار روز اسمش ارزونه واسه شما؟
قیمت میوه تجریش رو انگار خبر نداری
قیمت نیم کیلویی رو نوشتن
اگه جنگ شود و جلوی صادرات گرفته شود که طبقه ما هم بتوانیم طعم میوه خوب را بچشیم .!!!!!!!!
ارزون کجا بود؟ میوه کیلویی ۳۵۰ ارزونه؟!
میوه های خوشمزه ایران تا قبل از جنگ سهم از ما بهترون بود
میگی کشاورز ضرر میکنه چندین ساله داره سود میکنه حالا یبارم ضرر کنه اینقدر کشاورزا پول دارن ک اگه ده سال دیگه هم قیمت ها همین باشه تکون نمیخورن
نگران کشاورز نباشین،کشاورز همیشه ارزون میفروخته،دلالای بی همه چیز گرون فروشی میکردن
خوردن میوه برای مردم ارزو شده خجالت بکشید از گفتن کلمه ارزانی که از لطف شما مردم هرروز بیشتر به خاک سیاه می نشینند
چرا دروغ میگی برترین ها ،طالبی کیلو نود هزار تومان کجاش ارزونه
نگارنده زر مفت زده همین الان توت فرنگی در میادین میوه که نرخ گذاری رسمی حکومتی دارند ۲۴۰تومن هستش که نسبت به پارسال ۱۰۰تومن گرانتر
اگه "کشاورز"بود که پارسال هندونه رو کیلویی ۴۰ می داد که الان وضعش این نبود.تا دلالا حداقل توی این یه مورد ضرر کنن
توت فرنگی توی تره بار شهرداری ۲۹۰ تومنه کیلویی!!!! الان ارزونه؟
خدا رو شکر
ان شاء الله که همه مردم داشته باشند و بخورند و لذت ببرند
هندوانه ایران بهترین هندوانه دنیا است
فصل میوه های تازه و خوشمزه.
نوش جان همه شما هموطنان عزیز
والا توت فرنگی خوب ۳۵۰۰۰۰تومن!ارزونه؟آشغالش تو میدون تره بار ریزو له و بیمزه ۱۳۰ تومن
چرا زندگی مون اینجوری شده ؟؟؟ چکار کنیم ؟؟ 😭
یه هندونه ارزون شده ، میوهها همه ارزون شدن ؟؟؟؟