۶۳۷۷۵
۳۸ نظر
۱۰۴۲۷
۳۸ نظر
۱۰۴۲۷
پ

بروسلی؛ از واقعیت تا دروغ

وقتی بروسلی در سن ۳۲ سالگی و در اوج شهرت و محبوبیت از دنیا رفت، جهان ناگهان شوکه شد و برای همین بخش هایی از زندگی او زیر علامت سوال قرار گرفت و شایعات مختلفی درباره وی شکل گرفت. از چگونگی مرگ او گرفته تا توانایی هایش در هنر رزمی کونگ فو. در بین شایعات نقل شده درباره این قهرمان مشهور، تعدادی از آنها همچنان به قوت خود باقی مانده تا جایی که افراد زیادی از آن دفاع می کنند.

بروسلی؛ از واقعیت تا دروغ

همشهری جوان: معمولا وقتی فرد مشهوری به طور ناگهانی از دنیا می رود شایعه ها و داستان های زیادی درباره علت مرگ او دهان به دهان می چرخد. شایعاتی که خیلی زود از یاد می روند. اما درباره بروسلیاستاد هنرهای رزمی، نظریه پرداز و بنیانگذار سبک رزمی «جیت کان دو»، شرایط فرق می کند.

وقتی بروسلی در سن ۳۲ سالگی و در اوج شهرت و محبوبیت از دنیا رفت، جهان ناگهان شوکه شد و برای همین بخش هایی از زندگی او زیر علامت سوال قرار گرفت و شایعات مختلفی درباره وی شکل گرفت. از چگونگی مرگ او گرفته تا توانایی هایش در هنر رزمی کونگ فو. در بین شایعات نقل شده درباره این قهرمان مشهور، تعدادی از آنها همچنان به قوت خود باقی مانده تا جایی که افراد زیادی از آن دفاع می کنند.
 
بروسلی؛ از واقعیت تا دروغ
 
مافیا بروسلی را کشت

سال 1973 پس از مرگ بروسلی، بزرگترین شایعه درباره مرگ او، دهان به دهان چرخید. شایعه این بود که مافیای چین، بروسلی را با نقشه ای از پیش تعیین شده به قتل رسانده است زیرا او در فیلم هایش رازهای زیادی از هنرهای رزمی را به نمایش گذاشته است.

در مقابل عده ای دیگر می گفتند که راهب های قاتل شائولین به همین دلیل مشابه، نقشه قتل بروسلی را کشیده اند تا مبادا وی رازهای بیشتری از هنرهای رزمی را فاش کند، اگرچه بسیاری از مردم این شایعه را باور کرده اند اما در پرونده پزشکی بروسلی آورده شده که وی به دلیل تورم مغزی جان خود را از دست داده است.

به تشخیص پزشک این رزمی کار مشهور، او به دلیل خوردن آسپرین قوی به علت سردرد، به کما رفته و جان باخته است. البته در کالبدشکافی بروسلی، چند شاهدانه نیز در معده او پیدا شد که عده ای از پزشکان مدعی شدند که شاهدانه ها آغشته به زهر بوده و همین زهر سبب مرگ وی شده است. بروسلی در بیمارستان «کوئین الیزابت» هنگ کنگ درگذشت و این درحالی بود که چند ماه قبل از آن به علت تشنج و سردردهای شدید در همین بیمارستان بستری شده بود.


نقشه گروه های سازماندهی شده جنایی

یکی دیگر از شایعاتی که درباره مرگ بروسلی وجود دارد این است که گفته می شود گروه های زیرزمینی سازماندهی شده، مرگ او را رقم زده اند، زیرا آنها به بروسلی پیشنهاد بازی در فیلم هایشان را داده بودند و چون بروسلی از این کار سر باز زد وی را به قتل رساندند.
 
بروسلی؛ از واقعیت تا دروغ
 
بنابر این ادعا، آنها نه تنها از بروسلی انتقام گرفتند بلکه پسرش - براندون - را نیز در جوانی کشتند. براندون که مثل پدرش بازیگر شده بود، برای بازی در یکی از صحنه های فیلمی به نام «کلاغ» دعوت به کار شده بود.

در یکی از صحنه های این فیلم، براندون باید مورد اصابت گلوله قرار می گرفت اما پس از شلیک گلوله توسط یکی از بازیگران، زمانی که کارگردان فیلم دستور کات داد، عوامل صحنه متوجه شدند که بدن براندون غرق خون شده است. عوامل فیلم براندون را به بیمارستان منتقل کردند اما وی مثل پدرش در جوانی از دنیا رفت.

از آنجا که براندون لی نیز در سن 28 سالگی به طور ناگهانی کشته شده بود، این شایعات درباره او نیز قوت گرفت.


مشت قاتل

یکی دیگر از تئوری هایی که سال ها پس از مرگ بروسلی شکل گرفت «مشت قاتل» نام داشت. برای اولین بار، این تئوری در مجله «کمربند سیاه» که درباره هنرهای رزمی است به چاپ رسید. در مقاله ای از این مجله آمده بود: «لی ممکن است با ضربه «دیم ماک» یا مشتی که به نام «لمس مرگ» معروف است مرده باشد.

یعنی بروسی پیش از مرگ خود هدف ضربه قرار گرفته و چند هفته بعد تاثیر مرگبار ضربه نمایان شده است. مشت مرگ در بسیاری از فیلم های رزمی از جمله «ببر خیزان، اژدهای پنهان» و «بیل را بکش ۲» به تصویر کشیده شده است.

در مقابل عده ای معتقدند که تکنیک ارتعاش کف دست موجب مرگ قهرمان رزمی کار شده است. یعنی با استفاده از نیروی زندگی یا همان نیروی «چی» بروسیلی را به قتل رسانده اند. سال ۱۹۹۷ انستیتوی ملی سلامت آمریکا اعلام کرد که تحقیق درباره چنین ادعایی غیرممکن است زیرا ثابت کردن آن با اطلاعات علم پزشکی امروزی امکانپذیر نیست.


شایعات اضافه

علاوه بر شایعاتی که درباره مرگ بروسلی وجود دارد، شایعات دیگری هم درباره توانایی ها و تکنیک های او وجود دارد.
 
بروسلی؛ از واقعیت تا دروغ
 

اژدهای کاغذی

یکی دیگر از شایعات عجیب و غریبی که درباره بروسلی دهان به دهان چرخید این بود که گفته می شد با وجود استعداد او در بازی فیلم و به تصویر کشیدن هنرهای رزمی، وی یک اژدهای کاغذی بیش نبود.

بسیاری می گفتند توانایی های رزمی او هیچ وقت به مرحله آزمون گذاشته نشد و مبارزات بروسلی همگی نزاع های خصوصی بود یا فن مبارزات در حد تئوری باقی ماند. حتی عده ای معتقد بودند که بروسلی بیشتر یک مربی بود تا یک مبارز. در برابر این شایعات، خیلی ها بر این عقیده بودند که بروسلی در کاولون - حومه هنگ کنگ - و با مبارزات خیابانی بزرگ شد و برای همین بود که خانواده اش وی را تشویق کردند تا هنرهای رزمی را یاد بگیرد و به این ترتیب او در سن ۱۳ سالگی شروع به یادگیری «وینگ چون» کرد.

ماجرای دیگری که درباره بروسلی تعریف می کنند، مبارزه او با پسر یکی از خانواده های جنایتکار چینی بود. پدر بروسلی از ترس اینکه مبادا زندگی پسرش پس از این مبارزه به خطر بیفتد او را به آمریکا می فرستد تا از آنجا دور باشد.
 
بروسلی؛ از واقعیت تا دروغ
 

قدرت مشت یک اینچی

«قدرت مشت یک اینچی» نوعی تمرین مشت زنی است که آن را به بروسلی نسبت می دهند. گفته می شود که این نوع فن مشت زنی را بروسلی اتز هنرهای رزمی چینی گرفته است.

مشت یک اینچی از فاصله صفر تا ۱۵ سانتی متری به حریف زده می شود و در آن از تکنیکی به نام «فا جین» کمک گرفته می شود که این کلمه به معنی پودر انفجاری است.

لی، این فن مشت زنی را زمانی که «وینگ چون» هنری بر پایه برداشت ها و آموخته هایش در هنگ کنگ را آموزش می داد یاد گرفت و همیشه آن را به نمایش می گذاشت.
 
بروسلی؛ از واقعیت تا دروغ
 
شبکه دیسکاوری در یکی از برنامه هایش نیروی این مشت را توسط دستگاه فشارسنج اندازه گیری کرده و آن را با یک مشت معمولی مقایسه کرد. نتیجه باورنکردنی بود، مشت معمولی 147 گیلوگرم و مشت یک اینچی 69 کیلوگرم قدرت داشت، اما از آنجا که قدرت این مشت در ضربه به انسان اندازه گیری نشد، همچنان آن را به عنوان یکی از تکنیک های قوی در مبارزات معرفی کردند.

پایین بودن میزان قدرت مشت یک اینچی همچنان موضوع داغ بحث بسیاری از طرفداران هنرهای رزمی است و بسیاری معتقدند که این ضربه بیشتر هل دادن است تا مشت زدن به حریف.


کیسه بوکس ۱۴۹ کیلوگرمی

یکی از ادعاهای دیگر درباره بروسلی این بود که می می توانست یک کیسه بوکس ۱۴۹ کیلوگرمی را در حالی که از سقف آویزان است و به این طرف و آن طرف می رود با یک ضربه از هم بپاشد.
 
بروسلی؛ از واقعیت تا دروغ
 
این ادعا از سوی بسیاری از طرفداران بروسلی نیز مورد بحث قرار دارد، البته در فیلمی از بروسلی او موفق شد یک کیسه بوکس 31 کیلوگرمی را با یک ضربه خراب کند اما از نظر متخصصان پاره کرده و از بین بردن کیسه ای به وزن 149 کیلوگرم بسیار دور از ذهن و محال است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • laya

      همه فیلماشو دیدم...خیلی شخصیتشو دوست دارم

      پاسخ ها

      • محمد

        همه ی فیلماشو

    • ققنوس

      از بروسلی خوشم نمیاد

      پاسخ ها

      • محمد

        تو دختری یا نه

    • علی

      خدا رحمتش کنه

    • آرمان

      بروس لی خیلی آدم قویی بود

    • ناشناس

      من قاتل بروسلي هستم ميخواهيد باور كنيد يا نكنيد

      پاسخ ها

      • محمد

        زهر ماری بگیری. منم قاتل باباتم.

      • بدون نام

        کاش میدونستم کجایی روده هاتو میاوردم بیرون

    • هرکول

      من کمی از سبک بروس لی بلدم

    • بوروسلی

      الی

    • محمد

      من فقط 2 تا از فیلماشو دیدم ولی هموناام قشنگ بودن. بروس دوست دارم .

    • شاهرخ

      هنوزبعدازچهل سال قاتلش پیدانشده.ولی خونش روزمین نمیمونه قول میدم

    • مسعود

      بروسلی واقعا قوی ترین مرد جهان بود جاش خالیه برای آرامش روحش صلوات

    • صارمین

      من بروسلی را خیلی دوست دارم کاشکی الان پیش من بود و به من هنرهای رزمی آموزش میداد

    • محمدمهدی

      من کمی ازسبک بروسلی بلدم.
      تمام فیلم هاشم دیدم اگرشمامیگین لمس مرگ چاخانه من میگم نه نمیگم بروسلی لمس مرگ راخورده میگم واقعیه من چندباراین رودیدم.
      یک بنده خدایی رودزد هادزدیده بودند وقتی اون مردروآزادکردن مری که دزدیده شده بود یک زربه آرام به یکی ازدزدهازد بعدفردای اون شب خبردادن همون دزدی که لمس مرگ روچشیبده بودمرده.
      جداحافظ

    • حامد

      دوستان خوب باور کنید یک نفر الکی معروف نمی‌شه ، کاش یکم راجع به زندگی بروسلی این اسطوره‌ی هنرهای رزمی و زحمت‌های فرآوانی که کشیده تحقیق کرده باشین تا بدونین چقدر انسان بزرگی بود.
      اون کسی بود که در تمام مسابقات رسمی (غیر رسمی رو نمی‌گم که برای یادگیری فن جایی می‌رفت) حتی یک بار از کسی شکست نخورد.
      نوع تفکرش باعث رسیدنش به همچین توانایی‌ای شد.
      کاری ندارم کسی ازش خوشش میاد یا نه ولی انسان بزرگی بود و یک نابغه در هنرهای رزمی ، کاش زنده بود و الآن استاد من بود

    • پويا

      نميدونم تو فيلماش خوب دقت كرديد يا نه ولي اون از وجدان خيلي بالايي برخوردار بود كه وقتي دشمنش سلاحي دستش بود اونم با سلاح ميجنگيد ولي وقتي سلاح از دست دشمنش مي افتاد اونم سلاحشا به زمين مي انداخت .

    • بدون نام

      هیچ میدونستین بروس لی میخواست مسلمان بشه
      برای خاطر همین هم اونو کشتن
      مشت آهنینن
      مشت مرک.ضربه هولناک و هرچی دیگه هم بوده مهم نیست
      مهم اینه که بروس عزیز ما میخواست مسلمان بشه و این بودایی ها اونو کشتن

      پاسخ ها

      • اشکان فدایی

        خدا کنه حرفت درس از اب در بیاد!!

    • یغما

      من عاااشق بروسلی ام خیلی آدم با شخصیتی بوده خیلی هم مهربون بوده علاوه بر استاد هنرهای رزمی فیلسوف هم بوده.به نظرم آمریکاییها با دشمنی کشتنش خدا رحمتش کنه رو حش شاد باشه.ممنون از مطلبتون

    • عاشق بروسلی 29

      به راستی استادبروسلی قوی ترین وبهترین ورزشکاردرجهان بود دیگرمثل اودرجهان پیدا نمی شه او انسانی قوی ونترس بودوازکسی یاچیزی نمی ترسیدبه جزازخدای خود اویک فیلسوف بود من عاشقشم چون همیشه ازضعیفاطرفداری می کردودشمنان رانابودمی کرد به نظرمن استادبروسلی رادشمنانش کشتند چون نمی خواستند اوراببینندوازاوبدشان می آمد به نظرمن هرکسی که بروسلی راکشت خدالعنتش کند اگراستادبروسلی الان بودتمام انسان های بدکارراازبین می برد خداونداروحش راشادگردان

    • سعید

      من عشقم بروسلی است الان من خودم رزمی کار می کنم بروسلی قدرتمند ترین نبود وتی در رزم از همه بعتر

    • بدون نام

      میخواست مسلمان بشه؟؟؟هه هه هه خندیدیم چه شایعات مزخرفی

    • رامین

      میدونین که امریکایی ها معمولا از کسانی که منافع اونا رو به خطر بندازن بدشون میاد.بروس لی کسی بود که چهره چینی هارو عوض کرد و هنرهای رزمی رو با قدرت نشون داد.احتمالا امریکایی ها از قدرت گرفتن چنین فردی ترسیدن و اینکه همه مردم حتی مردم جهان یکپارچه اونو دوست داشتن باعث یه جور قدرت در شخصیت بروسلی میشد...هرچی میکشیم از این امریکایی هاس و الا آدم ورزشکار بیدی نیست که با این ضربه های الکی و چهارتا قرص یا مرض بیخودی بمیره!

    • محسن

      بروس لی قویترین بود هنوزهم وقتی فیلماش میبینم مو به تنم سیخ میشه حیف بود خیلی زود رفت خدا بیامرزدش

    • فرشید

      با سلام واحترام به همه دوستان ، می توان گفت که بروس لی یک واقعیت بود ولحظه بود در زمان وتا زمانی که این جهان کنونی انسان باقی است یاد وخاطره وشجاعتش حفظ وباقی می ماند ونسلها به طور مستمر از او به نیکی یاد می کنند و زمان دیگر فردی به نام بروس لی نخواهد آورد وماموریت بروسلی همان بود که توانست هنر رزمی را به جهان معرفی کند یادش گرامی باد

    • بدون نام

      بروسلی زود مرد ولی به هر حال بتید به این خواته احترام گذاشت که: خود بروس هم ارزوی مرگ زودرس خود را داشت.بخاطر اینکه جهان پیری و ضعف اونو نبینه.بروس لی در قدرت مرد،روحش شاد

    • راهب

      ۱۷سالش بود که قاچاقی فرستادنش امریکا فقط بخاطر اینکه سربازی تو چین اجباری بود، بعد براش داستان مبارزه با خلافکارای هنگ گنگو درست کردن،، گفتن با قهرمان بوکس کالجشون که ی انگلیسی بود مبارزه کرد و شکستش دادو ی حماسه براش درست کردن، مگه تو اون کالج چند تا بوکسور وجود داشته که بخواد قهرمان داشته باشه اونم اماتور اصلا کسی از خودش نپرسید این قهرمان بوکس کجای دنیای بوکس قرارداشت؟دقیقا مثل همون بوکسور قلابی زمان استادش ایپ من که اونم ی اماتور بی اسم ورسم بود ولی دمار از روزگار اساتید مثلا بزرگ چین دراوردو........‌(فرض کنید بروسلی فیلم بازی نمیکرد اونوقت چند نفرتون اونو میشناختین؟

    • رضا بروسلی

      بروسلی کسی که دنیارا دیوانه ی خودش کرده.
      بروسلی رفت زیر خاک استخوانشم ازبین رفت ولی اسمش هنوزم که هنوزه روی زبان هاست.
      حرف بروسلی اینه:توانا بود هرکه دانا بود

    • راهب

      آقای رضابروسلی ، بروسلی بعد از سالها هنوز اسمش روی زبانهاست چون هنوز فیلماش پخش میشه، شما خودت اگه فیلماشو نمیدیدی چطور میتونستی بشناسیش،،( تعصب بیجا باعث نادانیه)

    • محمد

      تو فقط یه متوهم نئشه هستی عزیزم.نه قاتل بروس لی.

    • برزو

      مثل بروس لی دیگه روی زمین پیدا نمیشه

    • رضا

      آماتور آماتور بیخودی در نیار
      آخه تازه به دوران رسیده بروسلی تو تمریناتش حتی صدای مشت هاشم میاد بعد میگی آماتور بود
      حرف نزنی نمیگن لالی
      یه مشت بهت میزد استخوانات میریخت تو حلقت

    • هههه

      واقعا جالب بود

    • مسعود

      یعنی چرت وپرت دلت خواسته گفتی.....آخه بروسلی رو اکثر کارشناسان بزرگ و رزمیکاران بزرگ تایید کردن بعد تو اومدی شرو ور نوشتی پاک کن این حرفای مسخرتو....بقول دوستمون یه مشت بهت میزد استخونات میریخت زمین

      پاسخ ها

      • راهب

        مطمئنم از همونایی هستی که میگن بروسلی با نانچوکا کبریت روشن میکرد و تنیس بازی میکرد

    • علیرضا

      من عاش بروسلیم تمام فیلماشودیدم والان خودم رمی کارم من13سال دارم واوروالگوی خودم قراردادم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج