adexo3
۳۹۹۵۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

شويد لوبياپلو ، یک غذای کامل و اصیل

شايد لوبياپلو از آن دسته غذاهايي است كه در نقاط مختلفي از ايران خورده مي‌شود و همگي بدون استثنا داعيه اختراع آن را دارند. جالب ،تفاوت مسافت مناطقي است كه اين پلوي پروپيمان در آنجا سرو مي‌شود.



شويد لوبياپلو ، یک غذای کامل و اصیل

مجله آشپزی ایده آل : شايد لوبياپلو از آن دسته غذاهايي است كه در نقاط مختلفي از ايران خورده مي‌شود و همگي بدون استثنا داعيه اختراع آن را دارند. جالب ،تفاوت مسافت مناطقي است كه اين پلوي پروپيمان در آنجا سرو مي‌شود. در خوزستان اين غذا را با ماهي، خورش يا خالي سر سفره مي‌آورند. در خراسان آن را با كوفته ريزه و در آذربايجان آن را با مرغ سرو مي‌كنند. هرچند اين غذا به تنهايي تمام نياز غذايي بدن ما را تامين مي‌كند.

شويد لوبياپلو ، یک غذای کامل و اصیل

مواد لازم براي ۴ تا ۶ نفر
  • برنج: 300 گرم، خيسانده
  • لوبياي چشم‌بلبلي: 100 گرم، خيسانده
  • شويد ساطوري: 2 پيمانه
  • روغن: 10 قاشق غذاخوري
  • نمك و فلفل: به ميزان لازم
روش تهيه:

۱ - لوبيا را در يك قابلمه كوچك ريخته و به اندازه‌اي آب بريزيد كه روي آن را بگيرد. قابلمه را روي شعله زياد بگذاريد. هنگامي كه به جوش آمد در قابلمه را بسته و روي شعله كم ۴۰ دقيقه آن را بپزيد، سپس آبكش كرده و كنار بگذاريد.

۲ - ۳ ليتر آب را با ۴ قاشق غذاخوري نمك به جوش آوريد. برنج را در آن ريخته و صبر كنيد تا مغز برنج كمي نرم شود. سپس آن را آبكش كنيد.

۳ - يك قابلمه متوسط را روي شعله زياد گذاشته و ۴ قاشق غذاخوري روغن را در آن داغ كنيد. يك ورقه نان لواش كف قابلمه گذاشته و برنج، شويد و لوبيا را لايه‌لايه در آن بريزيد. در آن را بسته و پس از ۳ دقيقه شعله را كم كنيد.

۴ قاشق غذاخوري آب در برنج ريخته و آن را ۲۰ دقيقه دم كنيد. باقي روغن را قبل از كشيدن غذا روي آن بدهيد. پلو را مخلوط كرده و در ديس بكشيد.

نکات:

۱ - شويد را مي‌توانيد هنگام جوشيدن برنج در آن بريزيد، اما بهتر است اين كار را نكنيد، چون بخش زيادي از آن در زمان آبكش كردن هدر مي‌رود.

۲ - اگر از شويد خشك استفاده مي‌كنيد براي اين رسپي ۶-۵ قاشق غذاخوري كافي است.

۳ - نسبت برنج، لوبيا و شويد ۳-۱-۲ است يعني به ازاي هر ۳۰۰ گرم برنج، ۱۰۰ گرم لوبيا و ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم شويد لازم است.


چاق و لاغر!

کمتر ماده غذایی را می‌توانید پیدا کنید که برای دو مورد کاملا متضاد کاربرد داشته باشد، ولی شوید چنین خاصیتی را داراست. افراد چاق با فشار و چربی خون بالا، با مصرف شوید بدن خود را به تدریج بالانس می‌کنند. از سوی دیگر افراد لاغر و بی‌اشتها نیاز به چیزی دارند که اشتها را زیاد و معده را تقویت کند. این کار را به شوید بسپارید و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

قربون اون چشم بلبلیت!

لوبیای چشم‌بلبلی، یک جایگزین بی‌نظیر برای گوشت است. بافت‌های عضلانی را سلامت نگه داشته و مو و ناخن را تقویت و محکم می‌کند. فیبر موجود در لوبیا چشم‌بلبلی علاوه بر کمک به کاهش وزن، عملکرد سیستم گوارش را منظم کرده و مانع جذب کلسترول می‌شود. به همین واسطه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این لوبیا سرشار از فلز روی است، بنابراین به درمان سریع زخم، تکثیر صحیح سلول‌ها و عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند.

شويد لوبياپلو ، یک غذای کامل و اصیل
  • اگر خدای ناکرده دور و برتان کسی به سکته مغزی دچار شده است، لوبیا چشم‌بلبلی را در برنامه غذایی‌اش قرار دهید. تحقیقات دانشگاهی در هنگ‌کنگ نشان می‌دهد ماده‌ای شیمیایی در این لوبیا است که در بهبود عوارض ناشی از سکته مغزی موثر است.
  • در بین انواع لوبیا، لوبیای چشم بلبلی نفخ کمتری دارد، اما ارزش غذایی برابر و در بعضی موارد بالاتر از حبوبات دیگر دارد.
  • فیبر موجود در لوبیا چشم‌بلبلی، علاوه بر کمک به کاهش وزن، عملکرد سیستم گوارش را منظم کرده و مانع جذب کلسترول می‌شود. به همین واسطه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
  • همه حبوبات دارای آهن هستند، اما لوبیا چشم بلبلی درصد بالایی از این عنصر را داراست، بنابراین اگر مبتلا به کم‌خونی هستید، این بنشن را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.
  • لوبیای چشم‌بلبلی این خاصیت را دارد که به صورت پخته در فریزر قابل نگهداری است و کیفیت، طعم و بافت طبیعی خود را با منجمد شدن از دست نمی‌دهد.

برنج، عزیز دل ایرانی!
  • قابل توجه افرادی که فکر می‌کنند با برنج نخوردن لاغر می‌شوند: اول اینکه برنج سبوس‌دار یا برنج قهوه‌ای در کاهش وزن موثر است. دوم آنکه به جای قطع مصرف برنج، کمی فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و مقدار برنج مصرفی را فقط کم کنید. با این روش نه تنها وزن کم می‌کنید، بلکه تناسب اندام خود را حفظ کرده و دچار افتادگی پوست نمی‌شوید.
  • در بین مواد غذایی، پروتئین تخم‌مرغ بالاترین ارزش غذایی را دارد و در درجه‌بندی، نمره 100 را دارد. در این بین برنج با نمره 86 در برابر ماهی با نمره 75 و ذرت با نمره 40، ارزش بیولوژیکی بسیار بالایی دارد.
  • از نکات جالب توجه در رابطه با برنج آن است که قند موجود در آن مقاومت بدن را در برابر انسولین بالا برده و برای افراد دیابتی مناسب است.
  • این غله دوست‌داشتنی دارای چربی بسیار پایینی است که جذب بدن می‌شود و در بین انواع غلات از این لحاظ سلامت‌تر است.
  • کلسترول برنج نزدیک به صفر است. پس اگر روی برنج روغن ندهید، هیچ ضرری برای افراد مبتلا به فشار خون یا ناراحتی قلبی ندارد.


پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج