جاباما
۸۶۳۲۶۹
۱۶ نظر
۱۲۸۳۴
۱۶ نظر
۱۲۸۳۴
پ

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

خورش بادمجان یکی از خورش‌های پرطرفدار در آشپزی ایرانی است که شهرتی جهانی هم دارد. این خورش خوشمزه معمولا با گوشت، بادمجان و گوجه درست می‌شود، اما نوع گیاهی آن بدون گوشت و در عوض یک جایگزین گیاهی است.

برترین ها: خورش بادمجان یکی از خورش‌های پرطرفدار در آشپزی ایرانی است که شهرتی جهانی هم دارد. این خورش خوشمزه معمولا با گوشت، بادمجان و گوجه درست می‌شود، اما نوع گیاهی آن بدون گوشت و در عوض یک جایگزین گیاهی است.

خورش بادمجان یا خورشت بادمجون یکی از خورش‌های سنتی ایرانی است که به دلیل استفاده از سبزیجات و گوشت حاوی فیبر و پروتئین فراوان است. گوجه یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان لیکوپن و یک ماده غذایی پرخاصیت است. بادمجان و گوجه هر دو متعلق به خانواده تاجریزی هستند و به علت فیبر فراوان برای دستگاه گوارش و خروج سموم از بدن بسیار مفید هستند.

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

جایگزین گوشت چیست؟

برای خورشت بادمجان معمولا از گوشت استفاده می‌شود، اما من ترجیح می‌دهم گوشت را حذف کنم. برای اینکه گوشت را حذف کنیم باید یک پروتئین گیاهی را جایگزین آن کنیم. اگر از یک آمریکایی یا ژاپنی بپرسید جایگزین گوشت چیست احتمالا اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد تافو است، اما تافو جزو مواد با دسترسی کم است بنابراین از حبوبات استفاده می‌کنیم. یکی از مواد خوبی که در خورش‌های ایرانی استفاده می‌شود لپه است که یک پروتئین گیاهی غنی است. من از ابتدا قصد نداشتم در این خورش لپه استفاده کنم، ولی برای اینکه یک جایگزین مناسب برای گوشت داشته باشم آن را در خورش گنجاندم؛ و البته فرق خورش بادمجان و قیمه بادمجان در استفاده از لپه است در صورتی که قیمه منظور تکه‌های گوشت است.

یکی از چیز‌های خوبی که در خورش‌ها استفاده می‌شود، غوره است. بخصوص در مورد خورش بادمجان طعم خوبی به آن می‌دهد. البته اگر شما جزو کسانی هستید که معده حساسی دارید و با خوردن غذا‌های ترش دچار سوزش سردل و معده درد می‌شوید بهتر است یا مقدار آن را خیلی کم کنید یا از آن به کل اجتناب کنید. غوره تازه کمی دیرتر می‌پزد، اما من مقداری غوره فریز شده داشتم که بهتر بود در انتهای پخت به خورش اضافه می‌کردم، چون غوره فریز شده سریعتر نرم می‌شود. البته فریز کردن غوره بیشتر به منظور جدا شدن دم چوبی غوره‌هاست، چون وقتی کمی فریز شوند به راحتی و با چرخاندن در میان کف دو دست دم آن‌ها جدا می‌شود.

مواد لازم

  • بادمجان: ۱ عدد
  • گوجه: ۶ عدد
  • غوره: ۱ پیمانه
  • لپه: ۱ پیمانه
  • پیاز: ۱ عدد
  • سیر: ۲ حبه
  • رب گوجه: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک: ۱ قاشق چایخوری + ۱ قاشق غذاخوری
  • فلفل: ۱ قاشق چایخوری (یا یک عدد خرد شده)
  • زردچوبه: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • ادویه خورشی: ۱/۲ قاشق چایخوری
  • روغن: ۲ قاشق غذاخوری + ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

طرز تهیه:

۱. ابتدا داخل یک کاسه یک قاشق غذاخوری نمک ریخته و روی آن آب بریزید. بادمجان را پوست گرفته و برش طولی بزنید. برش‌ها نباید خیلی نازک و یا خیلی ضخیم باشند. حداقل یک سانتی متر قطر داشته باشند. برای اینکه بادمجان‌ها روی سطح آب شناور نباشند قوطی رب گوجه را روی آن‌ها قرار دهید. نیازی به گفتن نیست که حتما قوطی رب گوجه را بشویید. می‌توانید یک قاشق آبلیمو را هم به آن اضافه کنید.

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

۲. پیاز را خلال کرده و ۵ عدد گوجه را نگینی خرد کنید. سیر را هم با پهنای چاقو له کنید.

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

۳. سیر و پیاز را در قابلمه ریخته و با دو قاشق غذاخوری روغن تفت دهید. وقتی پیاز‌ها طلایی شدند، زردچوبه، ادویه و فلفل را اضافه کنید.

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

۴. رب گوجه را به پیاز اضافه کرده و سرخ کنید تا بوی خامی آن برود. سپس گوجه‌های نگینی شده را به آن اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم همراه با سایر مواد تفت بخورند و سرخ شوند. پیاز‌ها درشت به نظر می‌رسند؟ نگران نباشید آن‌ها اینطور نمی‌مانند.

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

۵. وقتی که گوجه‌ها خوب نرم شدند، آن‌ها را داخل مخلوط کن بریزید و بگذارید کاملا پوره شوند.

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

۶. در این حین داخل یک سینی فر کاغذ آلومینیوم بگذارید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون روی کاغذ آلومینیوم بریزید. فر را با حرارت بالا گرم می‌کنیم. بادمجان‌ها را کف سینی فر بچینید، یک عدد گوجه کنار گذاشته بودیم که آن را حلقه حلقه کرده و همراه بادمجان‌ها داخل فر می‌گذاریم البته بهتر است که گوجه در وسط کار اضافه شود، چون گوجه خیلی سریعتر از بادمجان می‌پزد. به مدت ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که پخته شوند بادمجان‌ها را نگه دارید. برای تست کردن یک چنگال در آن‌ها فرو کنید اگر به راحتی در بادمجان فرو رفت یعنی پخته شده البته باید بادمجان‌ها را گریل کرد من، چون بخش گریل فر خراب بود مجبور شدم فقط از حرارت پایین استفاده کنم.

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

۷. وقتی بادمجان‌ها در فر در حال پختن هستند، لپه را بپزید و آب آن را دور بریزید، چون لعاب لپه باعث بد رنگ شدن خورش می‌شود.

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

۸. سس بدست آمده در مخلوط کن را روی لپه بریزید. در این لحظه اگر غوره تازه دارید به خورش اضافه کنید اگر غوره شما مثل مال من فریز شده است بگذارید اواخر پخت اضافه شود. من به گمان سفت بودن زود اضافه کردم و نرم شد. به اندازه کافی آب توی قابلمه اضافه کنید تا رقیق شود.

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

۹. حرارت را زیاد می‌کنیم تا به جوش آید و قل بزند، بادمجان‌های پخته در فر را اضافه می‌کنیم. بگذارید بادمجان‌ها همراه با سس پخته شوند. در اواخر پخت گوجه برشته را اضافه کنید. نمک را هم در این لحظه اضافه کنید تا بدانید که چقدر می‌خواهید شور باشد.

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

۱۰. وقتی خورش غلیظ و لعابدار شد گاز را خاموش کنید. خورش را همراه با برنج سرو کنید.

طرز تهیه خورشت بادمجان؛ بدون گوشت اما خوشمزه

نکات مهم

  • می‌توانید بدون پوره کردن گوجه خورش را درست کنید یعنی پس از سرخ و نرم شدن گوجه به آن آب اضافه کنید در اینصورت خورش شما زیباتر خواهد شد.
  • این خورش به دلیل استفاده از گوجه، رب گوجه و غوره که هر سه ترش هستند، مزه ترشی خواهد داشت در صورتی که مشکلات معده دارید، می‌توانید غوره را حذف کنید.
  • اگر از غوره تازه استفاده می‌کنید، قبل از اضافه کردن بادمجان و پس از افزودن آب به گوجه‌ها غوره را اضافه کنید تا همراه گوجه‌ها بپزد.
  • برای درست کردن بادمجان به صورت رژیمی روش‌های مختلفی وجود دارد که احتمالا اغلب آن‌ها را می‌دانید، بادمجان سرخ شده خوشمزه‌تر است، اما ما به دنبال غذا‌های کم چرب و سالم هستیم.
  • گوجه برشته مزه خوبی به غذا می‌دهد می‌توانید تعداد بیشتری گوجه را در فر برشته کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما کلا تو خورشت گوشت نمیریزیم چون تو شهرمون گوشتا یجوری سفتن خوب درنمیان توی غذا باید حتما از قبل خوابونده بشن توی کیوی بعد کباب بشن یا چرخ بشن . خورشتامون گوشت نداره گیاهیه ولی خیلی خوشمزس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حتما منطقه سردسیر هستین پیش ما گوشتها اینقدر لطیفه که نگو

    • بدون نام

      فلفل دلمه ای هم به خورش بادنجان اضافه کنید عالی میشه

    • بدون نام

      بدون گوشت رو خوب اومدین .بااین گرونی گوشت خودبخود از کلیه غذاها خذف میشه

      پاسخ ها

      • ریحانه

        راست میگی، همین که بشه توی خونه یه غذای ساده و متفاوت درست کرد اونهم با کمترین هزینه خیلی عالیه

    • نگارین

      میشه لطفا منبع این دستور آشپزی بفرمایید

    • بدون نام

      بیچاره کسایی که این دستور غذایی را درس کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیز چرا بیچاره!؟به نظر من دستور جالبی بود همینکه گیاهیه و هم سعی شده بود غذا تا حد ممکن سالم باشه و خیلی چرب و چیلی نباشه،ممنون از نویسنده و سایت برترینها

    • بدون نام

      غوره اخه چرااااا لعنتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اتفاقا غوره چاشنی مناسبیه

    • مونا

      ربطی به گرونی گوشت نداره ما خیلی این غذارو درست میکنیم بادمجون انقدر خوشمزس که بدون گوشت هم عالیه

    • بدون نام

      رب طبیعت رو تبلیغ کردید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بسیارایده خوبی بود بدون گوشت غذا پختن

      • بدون نام

        دنبال حاشیه ای همش

    • بدون نام

      ایده جالبی بود ممنون

    • بدون نام

      اره ایده خوبیه حتما که نباید همه غذاها با گوشت درست بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج