۱۰۱۴۴۶۱
۲۶ نظر
۵۰۰۶
۲۶ نظر
۵۰۰۶
پ

وطن‌امروز: روحانی، عامل سقوط طبقه متوسط!

روزنامه وطن امروز در یادداشتی انتقادی از عملکرد دولت روحانی با عنوان «سقوط از طبقه وسط»، در تحلیلی عجیب تصمیمات دولت تدبیر و امید را عامل کاهش توان مالی و انگیزه طبقه متوسط دانست!

روزنامه وطن امروز در یادداشتی انتقادی از عملکرد دولت روحانی با عنوان «سقوط از طبقه وسط»، در تحلیلی عجیب تصمیمات دولت تدبیر و امید را عامل کاهش توان مالی و انگیزه طبقه متوسط دانست!

وطن‌امروز: روحانی، عامل سقوط طبقه متوسط!

این روزنامه نوشت:

شکست ایده‌های روحانی به کاهش توان مالی و انگیزه طبقه متوسط در مواجهه با امور سیاسی و اجتماعی منتهی شده است.

پیروزی حسن روحانی در سال96 و یقین پیدا کردن او به عدم نارضایتی طبقات محروم و جمعیت حاشیه‌ای باعث شد در دولت دوم خود با اشتیاق بیشتری به ادامه سیاست‌های خود در مواجهه با این جمعیت سرخورده که تحت سنگین‌ترین فشارهای اقتصادی بود بپردازد، به گونه‌ای که حوادثی همچون اعتراضات دی 96 را که نخستین شورش حاشیه بعد از یک دهه به حساب می‌آمد، به اردوگاه رقیب نسبت داد و با خوش‌خیالی از آن عبور کرد.

در چنین فضایی که سیاست‌های بینواسازی دولت نئولیبرال روحانی آستانه تحمل طبقات محروم و حتی اقشار دست پایین طبقه متوسط را به نقطه جوش نزدیک می‌کرد، خروج آمریکا از برجام و پایان رویای برجامی دولت که مهم‌ترین حلقه وصل دولت و اقشار بالا‌دست طبقه متوسط بود، باعث یک افول اجتماعی بزرگ شد. آغاز کاهش توان مالی طبقه متوسط جدید در سایه بحران فروش نفت و سقوط اعتبار ایده سیاسی آنها، این طبقه را به سمت سرخوردگی اجتماعی و بی‌سوژگی سیاسی برد. طبقات پایین‌تر نیز که حالا معیشت برای آنها به ‌عنوان صورت مسأله «بقا» شناخته می‌شد، در مواجهه با این فضا رویکردهای مختلفی از جمله عدم رغبت به مشارکت فعال در انتخابات، اعتراضات اخیر کارگری و حتی مشی رادیکالی همچون حوادث آبان‌ماه سال گذشته را در پیش گرفتند.

کوچک شدن طبقه متوسط واقعی[که نیازهای اولیه معیشتی‌اش تأمین می‌شد] و سقوط بخش قابل توجهی از اقشار میانی جامعه به سمت طبقات محروم که در سایه افزایش تورم و نرخ اجاره‌بها روز به روز با بحران‌های بیشتری روبه‌رو می‌شدند، فضای نارضایتی را حتی به همراه‌ترین اقشار با سیاست‌های دولت کشاند.

میراث روحانی در سال پایانی دولت برای مهم‌ترین حامیان سیاسی او هم قابل قبول نیست. عمیق شدن شکاف‌های طبقاتی در سایه جولان سوداگرانی که مهم‌ترین منتفعان وضع نابسامان اقتصادی بودند و محدود بودن ابزار دفاع اقتصادی طبقه متوسط باعث شد حتی این طبقه نیز همانند روزهای آغاز به کار دولت روحانی به ‌عنوان یک نیروی اجتماعی قدرتمند شناخته نشود.

اگر در مباحث سیاسی یک دهه اخیر آغاز تضعیف ماکروفیزیک قدرت (ارکان رسمی حاکمیت) و قدرت یافتن میکروفیزیک قدرت (نهادهای اقتصادی و فرهنگی خرد عمدتا غیررسمی) خبر از آغاز فضای جدیدی در حکمرانی سیاسی جوامعی همچون ایران می‌داد، بزرگ شدن طبقات محرومی که نارضایتی آنها در بالاترین سطح قرار دارد، حکایت از یک جامعه ضعیف در مواجهه با دولتی دارد که آن را نیز قدرتمند به حساب نمی‌آورد!

پایان دولت روحانی در شرایطی که عمده طبقات اجتماعی شاهد تضعیف خود بوده‌اند، رسالت سنگینی را بر دوش دولت بعد می‌گذارد؛ رسالتی که پیش و بیش از هر چیز نیازمند تدوین یک برنامه رفاهی در ۳ سطح مسکن، بهداشت و آموزش و تلاش برای احیای «امکان بازگشت» دهک‌هایی باشد که سقوط اقتصادی را در سال‌های اخیر به شکل کامل لمس کرده‌اند؛ احیایی که زمینه‌ساز یک انسجام اجتماعی و اتحاد سیاسی در میان دولت و ملت ایران نیز به شمار می‌رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نا‌شناس

      برترینها توروخدا برسی کن چرا مصوبه مجلس جهت افزایش حقوق کارمندان قراردادی 2800 نشد تورو به هرکی میپرستی برسی کن دستمون به جایی بند نیست کارمند بهداشت ودرمانم برا رسمی ها 1500000اضاف شده ما قراردادیها با کار دوبرذبر 400به جون مادرت برسی کن

    • بدون نام

      روجانی باید جواب ملت بده هر پنچ شنبه نشان میدنش داره جایی رو افتظاح میکنه پس چ
      را کوچکترین تاثیری تو زندگی ملت نداره

    • مسعود

      مطمئنی همه مقصر ها روحانی یه

      پاسخ ها

      • نظامزاده قائم شهر

        البته جهانگیری خائن هم هست
        و وزرای بیدرد

    • بدون نام

      مقصر واقعی کسان دیگرند!
      روحانی عضوی از پازل مقصران است!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لایک

      • امیر

        باریکلا ..اینا از روحانی و همه دولت ها سپر بلا میسازن.چه سپر بلایی " بهتر از کسی که انتخاب مردم بود..اینجوری ما مردم میگیم خب تقصیر خودمونه که

      • ر ی

        کاملا درسته

    • میثم

      و پرواز سرمایه دار ها

    • پدرام

      بر چه اصراری بر بودنش است.
      ترامپ‌را با اون همه خدمت به کشورش(نه به دنیا)مثل تعرفه براجناس چینی و....مجلس اونا استیضاحش می کنه ولی اینجا دلاربه پنجاه هم برسه محترمانه باهش برخورد می شه چون پول وحقوق ۲۳۱میلیون رامی ریزه حسابشان وهمه راضی از پسب رازی با این مجلس ودولت بی مایه فطیره!

    • بدون نام

      دولت روحانی مردم رو نابود کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا چرا ما مردم نقش مجلس رو ندیده میگیریم . مجلس و دولت و .... ایران رو به طرف نابودی برده

    • بدون نام

      آره همش تقصیر روحانی بوده، بقیه تون همه هیچکاره بودید!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه کسی باید تورم ,ارز,اقتصاد را درست اجرا کنه.نکنه بقال سر کوچه است,پس روحانی وحقوق بگیر های نجومی اطرافش کارشان بخور و بخواب است????

    • بدون نام

      طبقه متوسط به پایین حق زندگی ندارند

    • بدون نام

      فقر روحانی نه تمام آخوندها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وطن امروز روحانی طبقه متوسط را نابود کرد ولی شما وطن امروز و دوستانت را پول دار و ثروتمند کرد وطن امروز کاری که شماها کردید گردن روحانی نیندازید هم طبقه متوسط می دادند و هم طبقه ضعیف

    • بدون نام

      روحانی و کاسبان تحریم دولبه یک قیچی هستند ...البته که تندرو ها و دارودسته کیهان باعث از بین رفتن منافع ملی و فنا شدن مردم هستند

    • بدون نام

      دقیقا درست گفته وطن امروز.روحانی عامل سقوط کل مردم است البته.

    • بدون نام

      طرح هایی که روحانی افتتاح میکنه محلی و در سطح بخشدار یا فرمان داره اصلا ملی نیست طرح با توجه به هزینه ها و ابعاد ان و اثرات که دارد تعریف میشود افتتاحکارخانه چیت بافی در یک سوله اصلا طرح نیست اینهمه کارخانههارا از بین بردند

    • علی

      روحانی عزیز بیگناه است مقصر حرکت زمین به دور خورشید است چرت نگید هنوز هم سر انتخاب اشتباه هستید ول کنید

    • بدون نام

      نتایج سالها تند روی و بی توجهی به اقتصاد وکوبیدن بر اخبار جبهه و جنگ همینه

    • بدون نام

      خود طبقه متوسط این سرنوشت را برای خودشون انتخاب کردند

    • بدون نام

      روزنامه وطن امروز و کیهان و امثالهم باعث وضع موجود در کل و صد البته روحانی هم ناتوان از مقابله با مشکلات

    • ر ی

      کاملا درسته من و همسرم هر دو شاغل بودیم و نتیجه تلاشهامون و سرمایه گذاریهای جزیی مون هم از دست رفته یا داره میره به خدا همه اش دغدغه گذرانمون رو داریم

    • جواد

      توروخدا وقتی دوره روحانی تموم شدولش نکنین بره بایدجوابگوباشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج