جاباما
۱۰۲۰۶۲۴
۲۶ نظر
۵۰۱۵
۲۶ نظر
۵۰۱۵
پ

وزیر بهداشت: کرونا، ماهیت شتر، گاو، پلنگی دارد

وزیر بهداشت کووید۱۹ را ویروسی پیچیده خواند که ماهیت شتر، گاو، پلنگی دارد و با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت استان ها در مقابله با این بیماری، گفت: همه علم مملکت در تهران نیست و استفاده از ظرفیت استان ها بزرگترین هنرمندی در رسیدن به پاسخ خیلی از سوال ها درباره کروناست.

خبرگزاری ایسنا: وزیر بهداشت کووید۱۹ را ویروسی پیچیده خواند که ماهیت شتر، گاو، پلنگی دارد و با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت استان ها در مقابله با این بیماری، گفت: همه علم مملکت در تهران نیست و استفاده از ظرفیت استان ها بزرگترین هنرمندی در رسیدن به پاسخ خیلی از سوال ها درباره کروناست.

وزیر بهداشت: کرونا، ماهیت شتر، گاو، پلنگی دارد

دکتر سعید نمکی در جلسه کمیته علمی کشوری مشورتی بیماری کووید۱۹ که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای کشور در مدیریت و کاهش موارد ابتلا به کرونا در فاز اول این بیماری، گفت: از همان اولین روزهای شیوع بیماری از همکارانم تقاضا کردم دور هم جمع شویم و در ستاد وزارتخانه مواردی را به اطلاع آنها رساندم. با توجه به شناخت علمی که در رابطه با رشته ام از شاخص های آنتی ژنتیک ویروس دیدم، کاملا مشخص بود با پدیده پیچیده جدیدی روبرو هستیم، این ویروس با اجدادش تفاوتهای ساختاری دارد و برخورد با آن برخورد ویژه ای است. همه باید چشم ها را لحظه به لحظه بازتر کنیم و برای مقابله با آن در آینده با مدلی متفاوت از قبلی برخورد کنیم.

وی افزود: به همکاران گفتم که کووید۱۹ ماهیت شتر گاو پلنگی دارد. به همین دلیل نیازمند همدلی و کمک ملی بودیم؛ در عرصه های برون بخشی و بین بخشی توانستیم وفاق ملی عظیمی را با لطف خدا، حمایت مقام معظم رهبری، رییس جمهور محترم، سایر دستگاه ها و بویژه همراهی مردم فراهم کنیم.

نمکی گفت: از روز نخست مشتاق بودم که بتوانیم در درون نظام سلامت از ابزار برجسته علمی دانشمندان این رشته در دانشگاه های علوم پزشکی کشور بهترین بهره را ببریم. در میانه های اسفند سال گذشته نامه ای به دکتر ملک زاده معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نوشتم و عنوان کردم که با توجه به شیوع کووید ۱۹، بررسی جنبه های مختلف بیماری می طلبد تا تیم های تحقیقاتی متعدد در کلیه دانشگاه ها به این امر مهم بپردازند و موارد میزان شیوع، توزیع سنی ابتلا، اثربخشی رژیم های دارویی، میزان مرگ و میر، رابطه آن با سن، جنس و نژاد، ماهیت ویروس و جهش های احتمالی، بررسی روند اپیدمیولوژیک و قدرت سرایت بیماری، ردیابی منابع بیماری، تاثیر رفتار اجتماعی بر گسترش بیماری، تاثیر بیماری بر بهداشت روان جامعه و ... مورد بررسی قرار گیرد؛ چراکه ماحصل موضوعات مهم تحقیقاتی راهگشای همکاران در اصلاح رویه های مبارزه و کنترل بیماری خواهد بود؛ گرچه در این زمینه زحمات زیادی کشیده شد، اما متاسفانه هنوز جواب خیلی از این سوال هایم را ندارم.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت استان ها، افزود: ما نباید در تهران بنشینیم و برای مملکت تصمیم بگیریم؛ دانشمندان این مملکت همه در تهران نیستند؛ گرچه در سه دانشگاه علوم پزشکی تهران معلمان برجسته ای داریم، اما همه علم مملکت در تهران نیست و استفاده از ظرفیت استان ها بزرگترین هنرمندی در رسیدن به پاسخ خیلی از سوالها است.

وی ادامه داد: از روز اول از همکارانم خواهش کردم همکاران برجسته در دانشگاه های علوم پزشکی و حتی در دانشگاه های غیر علوم پزشکی را گرد هم جمع کنند؛ چراکه کووید۱۹ یک عامل بیماری زای چند وجهی است که ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی متعددی دارد. به همین دلیل تنها نباید در درون جامعه پزشکی دنبال جواب سوالها باشیم و باید حتما از متخصصان بین بخشی استفاده شود. این خواهش من به درازا انجامید. درخواستم آن بود که همه دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی افراد متخصص را معرفی کنند و آنها در کلان مناطق تیم هایی تشکیل دهند و در این تیم ها، برجسته ترین نمایندگان علمی را انتخاب کنند و بتوانیم یک پارلمان از علمای رشته های مختلف موثر بر کنترل مدیریت و مهار بیماری در کشور و در ستاد مرکزی وزارتخانه داشته باشیم. متاسفانه این کار به طول انجامید و با سرعت مد نظر من جلو نرفت. خوشحالیم امروز در خدمت عزیزان به شکل ویدیو کنفرانس هستیم و بتوانیم اولین نشست را با همدلی شروع کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: همه باید بدانیم که این ویروس، ویروسی است بسیار پیچیده و مدت ها بشریت باید با آن دست و پنجه نرم کند. باید خودمان را برای یک راه پرسنگلاخ پیچیده در آینده آماده کنیم. هر کس ادعا کند این ویروس را خوب شناخته و ادعا کند درمان بیماری را یافته و هر کس ادعا کند مدل های اپیدمیولوژیک او منطق بر واقعیت است و به بهترین بیماریابی و درمان رسیده و در آینده هم با همین روش ادامه دهد، به نظرم نشانه دانشمندی نیست و نشانه نوعی توهم است؛ چراکه ویروس به مراتب پیچیده است و نمی توان صد در صد درباره آن قضاوت کرد. بنابراین هر چه درباره این ویروس، داروی موثر بر آن و تغییرات و پروتکل های درمانی انتخاب شده آن و همچنین در رابطه با مدل های اپیدمیولوژیک می گویید با بگویید "احتمالا" و "تا امروز".

وی تاکید کرد: تقاضای من از این تیم دانشمند این است که ضمن اتکا به یافته های خود در استانهای مختلف، هرگز فکر نکنند آنچه به دست آوردند بهترین و ماندگارترین روش و دستاوردی است که می توان به آن تکیه کرد. تعجب می کنم یکی می گوید دارویی پیدا کردم که صد در صد ویروس را ریشه کن کرده است؛ این ها حرفهای عالمانه و حکیمانه نیست، اهل علم و دانشگاه نباید این حرفها را به این صراحت بزند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: ما یک اقلیم پهناوریم و در این اقلیم پهناور، هیچ مدلی از بیماری ها را نمی توان به طور یکسان در استانها قضاوت کرد؛ چراکه اچ ال ای های مختلف داریم و تغییرات ژنتیک و رفتارهای اجتماعی و تغذیه های متفاوت و ... داریم. به همین دلیل باید در هر استان و در هر اقلیم و سرزمین مبتنی بر واقعیت های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و موارد مرتبط با نظام سلامت تحقیق کرد. من تردید ندارم که قوم ترکمن با قوم بلوچ با قوم عرب و بقیه اقوام سرزمین نسبت به ویروس و پروتکل های درمانی واکنش های متفاوتی دارند. همانطور که به عنوان مثال در استان خوزستان با استان فارس رفتارهای متفاوت مدیریتی باید داشته باشید؛ چرا که رفتار اجتماعی آن دو سرزمین کاملا متفاوت است.

وی تاکید کرد: دانشمندان ما باید بدانند که این کار متعلق به یک رشته و یک تخصص نیست. این یک کار تیمی است و بدون یک کار مشترک تیمی امکان مدیریت بیماری نیست. بیماری کووید۱۹ دو فاز داشت؛ یک فاز ناشی از برخورد ویروس و یک فاز ناشی از برخورد سیستم ایمنی.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بی سواد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا با سواد

      • •••

        نکشیمون باسواد!!!

      • بدون نام

        یکی نیست بهش بگه شما عرضه نداشتی و نداری ماسک به مردم برسونی.اون از ممنوعیت فروش ماسک که یک ماه مردم بدون ماسک بودن و حالا هم که سر قیمت ماسک کاری کردی داروخانه جرات فروش نداشته باشه.شما نمیخواد صحبت از علم ویروس شناسی بکنی برو دارو و ماسک و الکل فراهم کن

      • بدون نام

        احیانا آقای وزیر میدونن شتر گاو پلنگ یعنی زرافه،یعنی چی،یعن ماهیت زرافه داره بیماری ،چرا اینا هذیون میگن،مثلا خواسته بگه ماهیتش چند جانبه هست خب از یه مثال درست استفاده کن

      • hassan.h

        چرا بیسواد؟؟!!!
        وقتی ملت زورشان میاد ماسک بزنن یا اگر ماسک می زنند زیر بینی و چانه است فوتی ها باید بالا برود

    • بدون نام

      بابا بسه دیگه گفتم گفتم ، نوشتم نوشتم ، هشدار دادم هشدار دادم
      اینا بدرد ما نمیخوره اونموقع که رئیست گفت محدودیت ها رو ور دارین چه کردی الان که دارو نیست چه میکنی معلومه مشکل ما داروئه اگه اینطور نیست چرا ترکیه و ایتالیا بقیه تعداد فوتیاشون اومده پایین.

      پاسخ ها

      • kmal

        انقدر حرص نخور همینه که هست دیگه باید بمیریم

    • بدون نام

      پس با این شرایط چطور میگین مدارس باز بشن، یکسال مدرسه نرن، مسئله جونشونه، این چه وضعیه

    • بچه‌ نظام‌ اباد‌ تهران‌

      اقای‌ نمکی‌ شما‌ خواهشن‌ جلوی‌ مراسم‌ محرم‌ بگیر‌ که ‌برگزار‌ نشود‌ وگرنه‌ شاهد‌ روزی‌ ۵۰۰‌ ادم‌ بیگناه‌ فوتی‌ میباشیم‌ شک‌ نکنید‌ بیشتر‌ هست‌ که‌ کمتر‌ نیست‌

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زورتون که نکردن
        نرید مراسم

      • بدون نام

        جیگرش رو نداره کسی حق نداره جلوی مراسم محرم رابگیرد داروی امام کاظم را بخورید نخورید میمیرید شوخی هم نداره اینقدرلجبازی نکنید این بلا برای این نازل شده تا اسلام را به دنیا بشناساند بله اسلام دین کاملی است وطب هم دارد برای تقویت سیستم ایمنی بدن داروی گیاهی امام کاظم را بخورید
        هلیله سیاه و رازیانه وشکرسرخ
        به اندازه مساوی بگیرید اسیاب کنید باهم قاطی کنید وروز نصف قاشق چایخوری بخورید تا یک هفته بعداز یک هفته هرجمعه بخورید دیگه هیچ ویروسی سمت شما نمیاد

    • عبدالرحمن

      به مسئولان رفته!

    • بدون نام

      مشکل کرونا برای شما میدونین چیه ؟ مشکلش اینکه کشور های دیگه هم درگیرش هستند و کاملا میشه عملکرد شما رو مقایسه کرد الان هم افغانستان هم ایتالیا هم آمریکا از شما در کنترل بیماری موفق تره یعنی مشکل شمایید نه چیز دیگه

    • بدون نام

      تشکر از شما وزیر بهداشت و تمامی کادر درمان. این سختیها مال همه مردم هست ولی این گروه با فداکاری خود، کمک به هموطنان خود می کنند. قدردان زحمات شما خواهیم بود و در تاریخ ایران این فداکارها شما در این دوران سخت ایران نوشته خواهد شد.

      پاسخ ها

      • احمد

        نکنه تو از وزارتی

      • کوه درد

        شخصا قدردان کادر درمان هستم ولی قدردان وزیر بهداشت نیستم. ضدعفونی معابر رو کلا تعطیل کرده و هی میاد مصاحبه میکنه تا تو چشم باشه. شخصا معتقدم پیشرفتهای مملکت اصلا ربطی به وزرا و رؤسا نداره. صددرصد مختص مرئوسینه. اینا فقط جلسه میذارن موز میخورن.

      • هاشمی

        ویروس کرونا ودولت ایران دوروی یک سکه هردو کمر به نابودی مردم ایران بسته اند وکسی جلودارشان نیست

      • بدون نام

        مشکل زورگویی رئیس جمهور بود برای باز کردن زودتر از موعد که تمام تلاشها را نابود کرد این بنده خدا چه تقصیری داره تا همین الان هم بیرونش نکردن خیلی حرفه

    • بدون نام

      آها یادمه روز اول میگفتین یه سرماخوردگی ساده اس،این چینی ها چه ویروسی ساختن، همه رو هم ابتدا گول زدن و به تمام دنیا فرستادن و خوب بهره برداری کردن لعنت به کمونیسم

    • بدون نام

      علمی حرف بزن نه کوچه بازاری بیسواد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      آقای سرم نمکی فقط بلدی حرف بزنی

    • بدون نام

      عین اقتصادتون

    • شمالی

      باسلام خدمت هموطنان گرامی ..عزیزان تامیتوانید غذای مقوی بخورید تاسیستم ایمنی بدن قوی باشه مثل کله پاچه وسیرابی گوسفندی که این غذاها به علت دارابودن مواد مغذی فراوان معجزه میکنه ؟؟؟باید حرکت کرد تامشکل مرتفع شود البته در کمکار بودن مسیولین شکی نیست

    • بدون نام

      اولش فکر میکردم آدم قاطعی هست حالا می بینم اینم مثل بقیه ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج