۱۴ نظر
۱۴ نظر

لباس فضایی جدید ناسا را یک ایرانی ساخت

ایسنا: "نیکی اشعری" مهندس ایرانی الاصل دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو یک لباس فضایی جدید برای ناسا طراحی کرده است که قادر است فضانوردان را در شرایط ریزگرانش سالم نگه دارد و در واقع این لباس فشار منفی می تواند به کاهش اثرات مخرب قرار گرفتن در شرایط بی وزنی کمک کند.

به نقل از آی ای، ما از تحقیقات گذشته می دانیم که قرار گرفتن در معرض شرایط ریزگرانش(گرانش یا جاذبه نزدیک به صفر) می تواند به آتروفی یا تضعیف عضلانی و افزایش فشار داخل جمجمه به دلیل مایعات خونی در گردش در مغز منجر شود.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو به سرپرستی محقق ایرانی این دانشگاه با بودجه ناسا یک لباس فضایی فشار منفی طراحی کرده اند که به فضانوردان در این امر کمک می کند.

این "لباس گرانشی سیار" فشارهای منفی به پاهای فرد پوشنده وارد می کند و خون در آنجا به جریان می اندازد. اما ممکن است چرایی این مسئله برای شما سوال باشد و تعجب کنید. در پاسخ باید گفت که روی سیاره زمین، وقتی که ما ایستاده ایم، نیروی جاذبه بر ما اعمال می شود و سیستم گردش خون ما خون بیشتری را به سمت پاها می کشد و سیستم عروقی ما چون انتظار این را دارد، تلاش می کند آن را کاهش دهد، حال چه نیروی جاذبه باشد چه نباشد.

این در واقع یکی از دلایلی است که وقتی ساعت های طولانی می خوابیم، سردرد می گیریم، زیرا تورم به سبب اجتماع مایعات به راحتی در مغز ما ایجاد می شود.

بنابراین محققان کاری کرده اند که از طریق تولید یک "نیروی واکنش زمینی" مصنوعی، اثرات مضر ناشی از ریزگرانش مانند کاهش تراکم عضلات و استخوان به حداقل برسد.

این لباس انعطاف پذیری لازم را به فضانوردان برای انجام وظایف مورد نظر خود در هنگام مستقر شدن در یک فضاپیما می دهد و از آنجا که این لباس می تواند در طول فعالیت های روزانه پوشیده شود، خدمه آسیب کمتری می بینند.

لباس فضایی جدید ناسا را یک ایرانی ساخت

محققان می گویند: با این لباس، فضانوردان می توانند ضمن انجام وظایف روزمره خود، آزادانه در ایستگاه فضایی معلق شوند.

این لباس فضایی با یک سیستم خلاء سیار کار می کند که تحرک کامل و کنترل توسط کاربر را تضمین می کند.

محققان همچنین ادعا می کنند که به محض تجاری شدن سفر فضایی، این لباس می تواند سلامت مسافران و گردشگران فضایی آینده را تضمین کند و این نوآوری می تواند برای سفر به مریخ کلیدی باشد.

این تحقیقات در مجله Frontiers in Physiology منتشر شده است.

از این دست ادم زیاده فقط چون توی ایران فرصت پیدا نمیکنن مجبورند برن توی خارج مشغول بشوند.

• حسین کرد شبستری

بازم دمش گرم که اسم ایران را آوردن بخاطر این کارش!

فقط فکر کن اگر این بنده خدا توی کشور مونده بود نهایتا استاد دانشگاه بود!

به جهنم اصلا مهم نیست اگه ایران بود هیچی نمی شد همه رو فراری میدین یه کار مهم که انجام میدن میشن ایرانی تو ایران فکر آب و نون باید باشی به اختراع و اکتشاف نمیرسی

• فری

دمت گرم گل گفتی

اگ ایران میموند الان بساطی داشت

در اوج ، میتونست تو اسنپ کار کنه .

• 13سلامی

قابل توجه برا آقای جهرمی

• مهدی

یک فرغون هم بساز بفرست ایران ، بعضی 80 میلیون ندن پراید سوار شن

هیچ عکس و تصویری از ایشان در اینترنت نیست ! اسمش رو تو گوگل سرچ کردم عکس نیکی کریمی و ابوموسی اشعری رو آورد ! واقعاً به چه حسابی میشه گفت ایرانی الاصل ؟!! یعنی فقط زادگاه برای افتخار آفرینی کافیه ؟! اگه اینجا بود نهایتاً یک فرد تحصیل کرده بیکار با مدارک عالیه دانشگاهی بود !

• فضانورد ناسا

فکر میکنید اگر این ایرانی الان در ایران بود کجا بود و چه میکرد ؟!

ما تو مجلس 200 تا نخبه داریم که هر روز مردم ایران را به دورترین نقطه پرتاب می کنند و هر دوره 100 سال عقب گرد داریم .

ایرانی در هر کجا باشد می درخشد ..اما ........