adexo3
۱۰۲۷۶۳۶
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

پای بورس به قیمت‌گذاری خودرو باز می‌شود؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در شرایطی که به دلیل نوسانات دائمی در بازار هیچ یک از طرف‌های فعال در بازار خودرو از شرایط راضی نیست، مجلس برای تغییر در قیمت گذاری خودرو، بررسی‌های خود را آغاز کرده است.

خبرگزاری ایسنا: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در شرایطی که به دلیل نوسانات دائمی در بازار هیچ یک از طرف‌های فعال در بازار خودرو از شرایط راضی نیست، مجلس برای تغییر در قیمت گذاری خودرو، بررسی‌های خود را آغاز کرده است.

محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: در طول هفته‌هایی که از آغاز مجلس یازدهم گذشته، تعدادی از نمایندگان کمیسیون‌های اقتصادی، تمرکز خود را به اصلاح شرایط در بازار خودرو اختصاص داده‌اند و در هفته‌های اخیر جلسات چندگانه‌ای با حضور فعالان صنعت خودرو و نمایندگان مجلس برگزار شده است.

به گفته وی، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند روشی که امروز برای قیمت گذاری خودرو اجرایی می‌شود، یکی از غلط تری شیوه‌هاست و باید به گزینه‌های دیگری فکر کرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به چهار روش مطرح شده برای تغییر در قیمت گذاری بازار خودرو، بیان کرد: یک روش بازگشت به شیوه قیمت گذاری در دهه ۷۰ است. در آن دوره قیمت خودرو با توجه به نرخ حاشیه بازار تعیین می‌شد. مثلا اگر امروز خودرویی در بازار ۱۰۰ میلیون تومان است، قیمت کارخانه ۹۵ میلیون تعیین می‌شود. هرچند در دهه ۷۰ اجرای این روش موفقیت آمیز بود اما فعلا به نظر می‌رسد وزارت صمت با آن موافق نیست.

نجفی منش ادامه داد: روش دوم، انتقال اختیار قیمت گذاری به خودروسازان است. یعنی در چارچوب آن، خودروسازان قیمت خودرو را بر اساس هزینه تمام شده و سودی معقول اعلام کنند و نظارت بر صداقت این نرخ‌ها ادامه داشته باشد.

به گفته وی، در روش سوم پای بورس به عرصه قیمت گذاری خودرو باز می‌شود. پیشنهاد کنندگان این طرح می‌گویند مانند قیمت گذاری کالاهایی مانند فولاد یا مس که از طریق فرابورس انجام می‌شود می‌توان برای مثال هزار دستگاه از یک مدل سواری را به بورس عرضه کرد و با توجه به میزان استقبال مردم و قیمتی که برای آن پرداخت شد، نرخ نهایی خودرو را استخراج کرده و بر اساس آن ماشین‌ها را در بازار عرضه کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران درباره روش چهارم بررسی شده نیز به قواعد موجود در برنامه‌های توسعه اشاره کرد و گفت: در قانون پنجم توسعه مستقیما قید شده بود که اگر دولت قصد دارد کالایی را با قیمت پایین‌تر از هزینه تولیدی به مردم عرضه کند، خود باید هزینه مابه التفاوت آن را بپردازد. مثلا اگر دولت می‌خواهد پرایدی که هزینه تولید آن ۷۰ میلیون تومان شده را به مردم ۴۰ میلیون تومان بدهد، باید برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته و خود مابقی پول را پرداخت کند.

به گفته نجفی منش، تمام این روش‌ها پیشنهاد شده و مجلس بررسی‌های خود در این زمینه را آغاز کرده و در صورت نیاز می‌توان هر یک از آن ها را به شکل جزئی تر بررسی کرد.

بر اساس قاعده قیمت گذاری خودرو در حال حاضر شورای رقابت مسئولیت تعیین قیمت خودروهای داخلی را بر عهده دارد.

این شورا از اردیبهشت امسال تا کنون دو بار به خودروسازان مجوز داده بر اساس تورم بخشی صنعت خودرو، قیمت محصولاتشان را افزایش دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روش اخری هم هست اگه مافیای خودرو بزارن واردات خودرو ازاد بشه شماها هم تعطیل کنید چرا باید پراید ادم کش رو تولید کنید براتون ۷۰میلیون دربیاد ضرر هم کنید جالب..جمع کنید بساط عوام فریبی رو بابا کارشناس بیابونم تو نیستی

    • بدون نام

      تا واردات خودرو آزاد نشه وار انحصاری بودن وراند بازی تو خودرو ایران باشه همینه فقط ملت نباید بخرن

      پاسخ ها

      • باز نشسته

        فقط سَرِ مردم را گَرم می‌کنند. چاره کار را خودشان بخوبی می‌دانند.

    • بدون نام

      واردات رو ازاد کنید ایرانخودرو و سایپا هم اشغالهاشونو هر قیمتی خاستن بزارن روش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج