adexo3
۱۰۴۴۴۳۲
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

نبرد رویارویی روحانی و قالیباف

همه چیز از لغو غیرمنتظره یک نشست شروع شد. لغو یک نشست مواجهه دوباره دولت و مجلس یا به عبارتی رویارویی حسن روحانی و محمدباقر قالیباف را رقم زد.

روزنامه اعتماد: همه‌ چيز از لغو غيرمنتظره يك نشست شروع شد. لغو يك نشست مواجهه دوباره دولت و مجلس يا به عبارتي رويارويي حسن روحاني و محمدباقر قاليباف را رقم زد. آنها اگرچه هر دو سكوت كرده‌اند اما مشاوران و ملازمان و نزديكان‌شان در فضاي مجازي و رسانه‌اي ادله خود را براي محكوم كردن طرف مقابل مطرح كردند و البته بي‌محابا به يكديگر تاختند. هجمه نمايندگان مجلس به رييس‌جمهوري به‌دليل لغو نشست سران قوا چنان بي‌سابقه بود كه حتي ماجراي توهين به رييس‌جمهوري از تريبون مجلس و راي اعتماد ندادن به وزير پيشنهادي به دليل عدم حضور رييس‌جمهوري را هم به حاشيه برد.

ماجرا از حضور محمدباقر قاليباف در بيمارستان

امام خميني(ره) شروع شد. روز دوشنبه، رييس مجلس همان‌طور كه اين روزها سرزده و يك‌باره سر از اين استان و آن شهرستان درمي‌آورد، سرزده به بيمارستان امام خميني (ره) رفت تا با پزشكان و پرستاران اين بيمارستان ديدار كند. در جريان اين بازديد كه تنها به يك اتاق كنفرانس و جلسه با متوليان اداره بيمارستان ختم نشد، رييس مجلس راهي ICU شد كه بيماران مبتلا به كوويد‌۱۹ در آن بستري بودند. او با ماسك و دستكش و گان پزشكي با پرستاران و پزشكان و البته بيماران اين بخش خوش و بشي كرد و در خلال گفت‌وگو با آنها متذكر شد كه در نشست سران قوا كه روز سه‌شنبه برگزار مي‌شود، از وضعيت بيمارستان‌ و پزشكان و پرستاران در مديريت كرونا خواهد گفت. با اين حال اين فرصت محقق نشد. ساعاتي بعد از اين ديدار خبر آمد كه نشست سران قوا لغو شده است. نشستي كه قرار بود به ميزباني قاليباف، رييس مجلس و در «بهارستان» برگزار شود.

اعلام رسمي

اگرچه خبر لغو نشست سران قوا ساعاتي پس از انتشار عكس‌ها و تصاوير و متن خبر بازديد رييس مجلس از مجتمع بيمارستاني، درماني امام‌خميني(ره)، توضيح رسمي درمورد چرايي لغو اين جلسه در نشست خبري هفتگي سخنگوي دولت مطرح شد. علي ربيعي در نشست خبري ديروز گفت كه الگوي دولت «رهبري» است. اشاره او به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي در مورد رهبري بوده كه اخيرا در برگزاري مراسم‌هاي مجازي كاري و مذهبي به وضوح مشخص بود.

ربيعي توضيح داد كه پيشنهاد برگزاري اين جلسه را حسن روحاني داده و زماني كه رييس‌ مجلس براي بازديد به بيمارستان امام خميني مي‌رود، روحاني از وزير بهداشت پرس‌وجو مي‌كند كه اين بازديد در كدام بخش‌ها بوده كه گويا وزير بهداشت توضيح داده كه قاليباف حتي در بخش‌هايي كه افراد بدحال بوده‌اند هم حضور يافته است. درنهايت هم ربيعي اعلام كرد كه رييس‌جمهوري از وزير بهداشت پرسيده است «نظر شما در اين باره چيست» كه گويا كميته بهداشت ستاد ملي كرونا اعلام كرده چند وقتي اين جلسه به تعويق بيفتد.آن‌طور كه «اعتماد» از ستاد ملي مقابله با كرونا كسب اطلاع كرده‌، مصوبه‌اي درمورد لغو ديدارهاي عمومي براي مقام معظم رهبري و سران سه قوه در اين ستاد وجود دارد. با اين حال به نظر مي‌رسد در اين مدت به‌ جز لغو ديدارهاي عمومي رهبري و روحاني، رييس مجلس و رييس دستگاه قضا به اين مصوبه پايبند نبوده‌اند.

مقابله مشاوران و ملازمان

واكنش‌ها به لغو جلسه ازسوي دولت كم نبود؛ از كاربران عادي توييتري تا نمايندگان مجلس يا تحليلگران و روزنامه‌نگاران اما رويارويي كه مشاوران دو رييس قوه در فضاي مجازي با يكديگر داشتند نماي تمام‌قد تفاوت مديريتي در اين دو نهاد بود. عليرضا معزي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهوري در توييتر خود در قالب يك رشته‌توييت تاكيد كرد كه اولا ستاد ملي كرونا توصيه‌ها و پروتكل‌هاي روشني براي مقامات ارشد نظام تدوين و ابلاغ كرده است، پروتكل‌هايي كه مانع از ايجاد اختلال در اداره امور كشور در شرايط بحران مي‌شود و هم از عادي‌سازي تجمعات و انتقال پيام غلط به جامعه جلوگيري مي‌كند. او همچنين اين سوال را مطرح كرد كه اصرار بر ناديده گرفتن اين پروتكل‌ها و تاكيد بر ايجاد تمايز با چه انگيزه‌اي است آن‌هم در شرايطي كه همه سطوح حاكميت بايد پيشتاز رعايت توصيه‌ نهادهاي تخصصي باشند اما با كوچك شمردن پروتكل‌ها دست به عادي‌سازي زده‌اند.

او همچنين نوشت كه فارغ از فضاي قطبي و احساسي اين التزام به پروتكل‌هاست كه مقامات را هم‌تراز مردم مي‌كند و نقض آن باعث ايجاد تصويري فرادستي مي‌شود و البته تاكيد كرد كه امروز مجالي براي طعنه و كنايه يا بحث سياسي و تبليغاتي نيست اما نقض پروتكل‌ها پيامي خطرناك براي حفظ سلامت عمومي است و انتظار مي‌رود كه دغدغه‌هاي تبليغاتي و برندسازي شخصي را آن‌قدر فربه نكنيم كه دغدغه سلامت عمومي هم از آن پيشي بگيرد، چراكه «حضور در بخش بيماران بدحال و به همراه بردن خبرنگار و دوربين نه ايستادن در كنار مردم كه بي‌اهميت كردن سلامت مردم است.»

اين توييت بلندبالا ساعتي بعد با واكنش توييتري محمد سعيد احديان، دستيار سياسي و رسانه‌اي رييس مجلس مواجه شد. احديان در صفحه توييترش كليپي از سخنراني شهيد بهشتي منتشر كرد كه در آن شهيد بهشتي مي‌گويد: «فساد وقتي رسوخ مي‌كند كه رابطه مستقيم ميان مردم و مسوولان قطع شود. حجاب بين مردم و مسوولان حرام مطلق است! اگر از جان خودت مي‌ترسي، نبايد زمامدار شوي!» در انتهاي اين توييت هم خطاب به معزي گفت كه اين سخنان بهشتي را براي رييس‌جمهوري پخش كند تا شايد «فرجي» شود و به «دوراني بازگرديم كه رييس‌جمهوري در خط مقدم جبهه بود» طعنه‌ها و كنايه‌هاي مجلسي‌ها به رييس‌جمهوري اما با اين مجادله توييتري پايان نيافت.

در اين ميان آنچه عجيب به نظر مي‌رسيد، تاييد اقدام رييس مجلس از سوي عليرضا زالي، فرمانده ستاد عمليات مديريت بيماري كرونا در كلان‌شهر تهران بود. زالي كه در اين ديدار قاليباف را همراهي مي‌كرد، در ويديويي كه از نشست رييس مجلس با مديران بيمارستان امام خميني منتشر شده، مي‌گويد كه حضور در اين صحنه پرخطر تاييدي بر «مديريت جهادي و مردمي قاليباف» است كه به ارتقاي روحيه مدافعان سلامت كمك مي‌كند. اما زالي به همين ميزان تمجيد از قاليباف اكتفا نمي‌كند و در ادامه به كنايه مي‌گويد كه «حضور رييس يك قوه در خط مقدم مبارزه با كرونا، نقطه عطف جديدي براي التفات مسوولان ارشد كشور به حل مشكلات مدافعين عرصه سلامت خواهد بود.» اين ويديو پس از انتقادها به لغو نشست سران قوا در كانال تلگرامي قاليباف منتشر شد.

علاوه بر اين سيدمحسن دهنوي عضو هيات‌رييسه مجلس و نماينده تهران در توييتي نوشت كه رييس‌جمهوري فقط دغدغه سلامتي خود را دارد. احمد اميرآبادي فراهاني، ديگر عضو هيات‌رييسه و نماينده قم نيز اين اتفاق را «خجالت‌آور» توصيف كرد. محمدمهدي زاهدي، نماينده مردم كرمان اقدام قاليباف را در راستاي اقدام نظارتي مجلس خواند و البته تهديد كرد كه «اگر دولتمردان اين نظارت ميداني را برنمي‌تابند، بايد در انتظار استفاده مجلس از ابزار نظارتي قانوني خود باشند تا دولت در ريل اصلي خود قرار گيرد.» سيدنظام موسوي، عضو كميسيون اصل ۹۰ مجلس در همين مورد با خبرگزاري خانه ملت، ارگان رسانه‌اي مجلس -كه از بدو اين اتفاق تريبون حمله به دولت شده ‌بود- گفت كه حضور زالي، مسوول ستاد مقابله با كرونا در تهران نيز در اين ديدار مهر تاييدي بر رعايت پروتكل‌ها است.

مهدي سعادتي بيشه‌سري، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس گفت كه روحاني بايد از مردم عذرخواهي كند و محمود احمدي‌بيغش ديگر عضو كميسيون كه همين ديروز به ايرنا خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي و ازجمله رسانه‌هاي رسمي دولت گفته بود «رييس‌محوري» در مجلس يازدهم تشديد شده، اين‌بار در مقام دفاع از قاليباف به خبرگزاري خانه ملت گفت ساير مسوولان هم بايد رويه رييس مجلس را پيش گيرند. احمد حسين فلاحي، نماينده مردم همدان و علي‌اكبر كريمي عضو كميسيون صنايع و معادن از ديگر نمايندگاني بودند كه در تاييد اقدام قاليباف و تقبيح روحاني مصاحبه كردند. به اين ليست بايد اكانت‌هايي را اضافه كرد كه اصطلاحا كاربران‌شان را «ارزشي» مي‌نامند؛ كاربراني كه يكي بر «جانباز بودن قاليباف» اشاره كرد و ديگري به «مديريت جهادي» كه قاليباف وعده داده بود.

بايدن-ترامپ ايرانيزه؟

اقدام روحاني درست بوده يا قاليباف؟ روحاني كه پروتكل‌ها را رعايت كرده يا قاليباف كه ميان مردم و بيماران رفته است؟ پاسخ به اين پرسش مشكل است. شايد بتوان اين‌گونه گفت كه اقدام روحاني به عنوان رييس‌جمهوري و عالي‌ترين مقام اجرايي كشور اقدامي منطقي است؛ چراكه در معرض خطر قرار گرفتن كسي يا كساني كه مديريت كشور را در سطوح عالي برعهده دارند، مي‌تواند اختلال جدي در امور جاري ايجاد كند اما آيا اين اقدام منطقي ازسوي افكار عمومي پذيرفته است؟ پاسخ اين پرسش احتمالا منفي است. در شرايطي كه شيب ابتلا به كرونا و مرگ و مير ناشي از آن صعودي است اما تعطيلي‌هاي غيرمنطقي مثل دستور تعطيلي باغ‌وحش، سينما يا اماكن ديگري كه اصولا در اين ايام كم رفت‌و‌آمد بوده‌اند، به نوعي عدم مديريت صحيح و چاره‌انديشي درست براي شرايط بحراني موجود است.

علاوه بر اين در شرايط بحراني اقتصادي كه كوويد‌۱۹ تنها تشديدكننده آن بوده و تحريم‌ها و مديريت ناصحيح اقتصادي شرايط سختي را براي شهروندان به وجود آورده، احتمالا امتناع روحاني از برگزاري اين نشست به‌دليل احتمال ابتلا به كرونا براي شهرونداني كه براي دريافت حداقل دستمزدهاي‌شان هر روز با وسايل نقليه پرخطري چون مترو و اتوبوس و تاكسي به محل كارشان مي‌روند و اجبار به كار آنها را در موقعيت خطرناكي قرار داده، قابل درك و پذيرش نيست.

اين اقدام منطقي اما غيرقابل پذيرش البته به نوعي يادآور مواجهه بايدن و ترامپ دو كانديداي رياست‌جمهوري نيز هست كه يكي با بي‌ملاحظگي و عدم رعايت پروتكل‌ها به كرونا مبتلا شد، هم او كه بايدن را به خاطر استفاده از ماسك و فاصله فيزيكي به سخره مي‌گرفت. در ميان همه نقدهايي كه به رفتار رييس‌جمهوري شده محمد مهاجري، فعال رسانه‌اي اصولگرا ازجمله كساني است كه چالش روحاني-قاليباف را همين‌طور توصيف كرده، قاليباف را «مستر باقر ترامپ» ناميده و گفته است «آقاباقر هم مثل ترامپ عمل كرده. با خودش گفته يك ژست مردمي مي‌گيرم مي‌روم بيمارستان. اگر مريض شدم كه به نفعم است و اگر هم كرونا نگرفتم، باز ژست مردمي بودن را گرفته‌ام و بازهم به نفعم است. يعني همان حساب و كتاب ترامپ را، قاليباف هم كرده است، البته بدون تنعم از دستيار!»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بزنید همدیگرو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشالله

      • بدون نام

        شو آف نمایشی ! دیگه حناتون واسه مردم رنگی نداده

    • بدون نام

      هزاران جلسه برگزارکرده اید تابحال چه کرده اید مثلا؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جلسات الکی و بدرد نخور

    • بدون نام

      گیرم که جلسه برگزار شده بود چکار میخاستید بکنید ؟؟؟!!!شما مسولین هیچکدومتون برای مردم کاری نمیکنید فکر خودتونید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج