adexo3
۱۰۴۵۳۵۲
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

ریزش ۱.۲میلیون نفری اشتغال

تعداد شاغلان در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته ۱.۲ میلیون نفر کاهش یافت.

روزنامه خراسان: بازار کار ایران در تابستان امسال در قیاس با بهار، ضربه کمتری از کرونا دید، اما ترکش‌های کرونا و رکود در اقتصاد ایران، جمعیت موجود در بازار کار را به شکل قابل توجهی کوچک کرده است، به گونه ای که تعداد شاغلان در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته ۱.۲ میلیون نفر کاهش یافت.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، تعداد شاغلان در تابستان امسال به ۲۴ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر رسید که نسبت به بهار امسال که تعداد شاغلان ۲۲ میلیون و ۹۶۳ هزار نفر بودند، افزایش حدود ۱.۸ میلیون نفری را نشان می دهد.

با این حال ویژگی بازار کار ایران فصلی بودن است و آمار اشتغال و بیکاری هر فصل را باید با فصول مشابه خود در سال های قبل مقایسه کرد. بر این اساس تعداد شاغلان از ۲۴ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر در تابستان سال گذشته به ۲۳ میلیون و ۵۴۲ هزار نفر کاهش یافته که تا حد زیادی ناشی از آثار رکودی کروناست.

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری از ۱۰.۵ درصد در تابستان سال قبل به ۹.۵ درصد در تابستان امسال کاهش یافت. همچنین تعداد بیکاران در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل با حدود ۴۲۰ هزار نفر کاهش به دو میلیون و ۴۷۱ هزار نفر رسیده است. با این حال این موضوع بیشتر ناشی از کاهش نرخ مشارکت (تمایل افراد در سن کار برای جست وجوی شغل) است.

به گونه ای که در تابستان امسال نرخ مشارکت به ۴۱.۸ درصد رسید که نسبت به تابستان سال قبل که این نرخ ۳۴.۹ درصد بود، ۳.۱ درصد کاهش نشان می دهد.بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان ۹۹، بخش خدمات با ۴۸.۱ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است.

ریزش ۱.۲میلیون نفری اشتغال

در رتبه های بعدی بخش‌های صنعت با 33.4 درصد و کشاورزی با 18.5 درصد قرار دارند. در این میان کاهش درصد تعداد شاغلان بخش خدمات در تابستان امسال نسبت به فصل های قبل که از بیش از49 درصد به 48.1 درصد رسیده است، نشان می دهد که بخش خدمات بیشترین آسیب را از تبعات اقتصادی کرونا متحمل شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج