۱۰۴۵۹۸۱
۱۶۴۵۲۵
۱۶۴۵۲۵
پ

محتوای حمایت‌شده

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

ارتودنسی کوتاه مدت برای افرادی که از ناهنجاری‌های دندان و فک رنج می‌برند، سریع‌ترین راه برای داشتن لبخندی مطلب است. اما چه افرادی کاندید مناسبی برای این روش هستند و در بازه ۶ تا ۱۸ ماه به نتیجه می‌رسند؟

برترین‌ها: ارتودنسی یکی از اصلی‌ترین روش‌های اصلاح طرح لبخند و فرم دندان‌ها می‌باشد. از ارتودنسی دندان برای رفع مشکلات بسیاری از جمله روی هم بودن دندان‌ها، فاصله بین دندان‌ها و همچنین درمان ناهنجاری‌ها و مشکلات فک استفاده می‌شود. از آن‌جایی که طول درمان و بهبود ظاهر دندان‌ها با ارتودنسی معمولا نیازمند زمان زیادی در حدود ۹ الی ۱۸ ماه می‌باشد، روش‌های جدید برای انجام ارتودنسی کوتاه مدت به میان آمده‌اند.

اما شاید برایتان سوال باشد که آیا واقعا ارتودنسی کوتاه مدت به رفع مشکلات فک و دندان کمک می‌کند؟ در ادامه این مطلب همراه برترین‌ها باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با ارتودنسی کوتاه مدت، چگونگی انجام آن و طول درمان آن با شما در میان بگذاریم.

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

شرایط استثنایی ارتودنسی اقساطی

با امکان پرداخت اقساط بدون ضامن

 ۱۰% تخفیف خدمات زیبایی در صورت پرداخت نقدی

جهت مشاوره با دکتر کیهان قدیمی، همین حالا تماس بگیرید.

۰۹۱۹۳۶۶۶۷۰۴

۰۹۳۳۰۲۱۱۳۰۴

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یک روش درمانی برای بهبود ظاهر دندان‌ها و درمان مشکلات و ناهنجاری‌های موجود در فک و دندان‌ها می‌باشد. کلمه ارتودنسی از دو واژه لاتین «ارتو» به معنای راست یا درست و «ادوس» به معنای دندان تشکیل شده است و به طور کلی می‎توان گفت این اصطلاح به معنی درست کردن شکل دندان‌ها می‌باشد. طرز کار دستگاه ارتودنسی بدین صورت است که از طریق اعمال نیروی خارجی به دندان‌ها موجب حرکت دادن آن‌ها در جهت قرار گرفتن در مقعیت صحیح خود می‌باشد.

اجزای اصلی دستگاه ارتودنسی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • براکت ارتودنسی
  • بریس ارتودنسی
  • سیم های آرک ارتودنسی

در صورتی که مشکلات و ناهنجاری‌های دندان زیاد باشد و درمان بیشتری برای آن مورد نیاز باشد، از ابزار‌های دیگری نیز برای ارتودنسی استفاده می‌شود. یکی از دیگر ابزار‌های مهم ارتودنسی برای درمان‌های دشوارتر، هدگیر می‌باشد.

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

معمولا زمان دقیق و مشخصی برای طول درمان با ارتودنسی مشخص نمی‌کنند. زیرا این درمان تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که نتیجه‌بخش بوده و موقعیت دندان‌ها را بهبود بخشیده باشد. از آن جایی که اعمال نیرو به دندان‌ها به صورت تدریجی انجام می‌شود، در نتیجه حرکت دندان‌ها نیز تدریجی خواهد بود.

به صورت میانگین طول درمان ارتودنسی و رسیدن به نتیجه رضایت‌بخش بین ۹ الی ۱۸ ماه زمان میبرد. اما آیا ممکن است طول درمان ارتودنسی زمان کمتری برده و زودتر به نتیجه مورد انتظار رسید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ارتودنسی کوتاه مدت  یا همان aligeners امکان‌پذیر است، اما این روش تنها برای افراد خاص و در شرایط مشخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه بیشتر به معرفی این روش درمانی خواهیم پرداخت.

ارتودنسی کوتاه مدت چیست؟

از آن جایی که بسیاری از افراد نمی‌توانند برای مدت طولانی ارتودنسی یا ارتودنسی (FAAB) را روی دندان‌های خود نگه‌دارند، روشی برای جلب رضایت آن‌ها به وجود آمده که این روش با نام ارتودنسی کوتاه مدت  یا ارتودنسی لینگوال شناخته می‌شود. بسیاری از افرادی که قصد انجام ارتودنسی را دارند، بیشتر به دنبال مرتب و یکدست شدن سریع دندان‌های جلویی خود هستند و طرز قرار گرفتن دندان‌های عقبی‌شان چندان اهمیتی برایشان ندارد. این روش ارتودنسی کوتاه مدت برای این افراد که به دنبال زیبایی فوری گزینه بسیار مناسبی است.

به طور کلی می‌توان گفت که اگر فقط دندان‌های جلویی شما نیاز به اصلاح فرم داشته باشند و بقیه دندان‌ها با مشکلی مواجه نباشند، دندانپزشک متخصص شما ارتودنسی کوتاه مدت را به شما پیشنهاد می‌دهد. در این روش ارتودنسی، موقعیت و ظاهر دندان‌ها در مدت زمان شش ماه الی ۹ ماهه بهبود یافته و بیمار به نتیجه دلخواه خود می‌رسد. البته لازم به ذکر است که زمان بهبودی بیماران با هم متفاوت و به ترتیب دندان‌ها و عوامل دیگر بستگی دارد.

ارتودنسی ویلکودنتیک از جمله نمونه‌های ارتودنسی در زمان کوتاه است که برایدادن شکل طبیعی به دندان‌ها و ترتیب صحیح آن‌ها استفاده می‌شود.

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

ارتودنسی کوتاه مدت چگونه انجام می‌شود؟

کسانی که قصد انجام ارتودنسی کوتاه مدت دارند، باید ابتدا به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنند تا مورد معاینه و مشاوره قرار گیرند. در این جلسه، ارتودنتیست تمام دندان‌ها و لثه و فک فرد را به صورت همه جانبه و از طریق عکس رادیولوژی دندان معاینه می‌کند تا مطمئن شود فرد برای انجام ارتودنسی کوتاه مدت مناسب است یا خیر.

اگر متخصص ارتودنسی تشخیص داد که فرد برای انجام ارتودنسی کوتاه مدت مناسب است، از وضعیت دندان‌ها قالب‌گیری می‌کند. این کار موجب می‌شود که ارتودنتیست بتواند جنبه‌های مختلف انجام ارتودنسی را تعیین کند.

سپس براکت‌های شفاف و سیم‌های رنگ دندان روی دندان‌ها جایگزاری می‌شوند. در جلسه بعدی براکت‌ها و سیم‌ها با استفاده از باندینگ روی دندان‌ها فیت می‌شوند. این کار با استفاده از چسب باندینگ صورت می‌گیرد.

بعد از انجام این مرحله باید هر ۴ الی ۵ هفته یکبار به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید تا سیم‌ها و براکت‌های شما مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز روی آن‌ها تغییرات اعمال شود. پس از تکمیل دوره درمان و مرتب شدن دندان‌ها، سیم‌ها و براکت‌ها برداشته می‌شوند.

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاهارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

ارتودنسی در زمان کوتاه چه مزایایی دارد؟

  • استفاده از براکت شفاف دندان برای کوتاه مدت
  • امکان اسفاده از انواع براکت دندان سیمی و سرامیکه و...
  • تعداد جلسات نهایتا ۲جلسه است
  • نتیجه قطعی‌تر
  • مکان ارتودنسی نامرئی

 ارتودنسی در زمان کوتاه چه معایبی دارد؟ 

  • هزینه بالا
  • برای همه افراد پاسخگو نیست
  • حرکت دندان‌ها باعق سوزش و خارش لثه می‌شود

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

ارتودنسی کوتاه مدت برای چه کسانی مناسب است؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، درمان ارتودنسی در مدت زمان کوتاه معمولا برای کسانی است که تنها دندان‌های جلویی آن‌ها با مشکلاتی از جمله فاصله میان دندان‌ها ، بهم ریختگی و دندان‌های روی هم، عدم تقارن و خطوط لبخند معکوس روبه‌رو بوده و دندان‌های دیگر آن‌ها با مشکلی مواجه نیستند. این روش ارتودنسی همچنین مناسب کسانی است که اکستروژن، روتیشن، اینتروژن و تیپینگ دارند.

به طور کلی می‌توان گفت کسانی که دندان‌هایی با بهم ریختگی بسیار زیاد و یا فک نا میزان دارند، گزینه مناسبی برای انجام ارتودنسی کوتاه مدت نمی‌باشند و باید روش‌های دیگری را برای رفع مشکلات دهان و دندان خود در پیش گیرند.

جهت مشاوره با دکتر کیهان قدیمی، همین حالا تماس بگیرید.

۰۹۳۵۶۸۶۸۳۷۰

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

طول درمان ارتودنسی کوتاه مدت چقدر است؟

دوره درمان از طریق ارتودنسی در زمان کوتاه بسته به نوع دندان‌ها و قرار گرفتن آن‌ها در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. البته همانطور که گفتیم طول درمان ارتودنسی کوتاه مدت و رسیدن به نتیجه دلخواه از طریق آن به طور میانگین ۴ الی ۹ ماه زمان می‌برد.

اگر میزان به هم ریختگی و یا فاصله میان دندان‌هایتان چندان زیاد نباشد، بعد از حدود ۶ ماه به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید، اما در صورتی که دندان‌هایتان به هم ریختگی بیشتری داشته باشد زمان زیادی برای ایجاد نظم بین آن‌ها نیاز است و طول مدت درمان می‌تواند تا ۹ ماه نیز به طول انجامد.

ارتودنسی کوتاه مدت، چه مراقبت هایی نیاز دارد؟

  • استفاده صحیح از مسواک و نخ دندان مخصوص ارتودنسی

برخی افراد هنگام استفاده از مسواک و نخ دندان لثه را به خونریزی می‌اندازند چراکه طرز صحیح آن را انجام نمی‌دهند.

  • استفاده از دهانشویه

نباید در استفاده از آن زیاده روی کرد.

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

  • مراجعه منظم به ارتودنتیست

بسته به نوع درمان باید به طور دوره‌ای باید به ارتودنتیست مراجعه کنید.

  • استفاده از واترجت دندانی

واتر جت یمی از آن ابزاریست که به دندان آسیب نمیرساند و برای بهداشت دندان بسیار مفید است.

چه زمان برای انجام ارتودنسی کوتاه مدت مناسب است؟

دوران کودکی تا اوایل نوجوانی و بین 7 تا 13 سالگی مناسب‌ترین زمان برای ارتودنسی در زمان کوتاه است. علت این موضوع این است که در این سنین رشد فک و دندان‌ها تکامل نیافته است پس در نتیجه ارتودنسی کوتاه مدت بهتر نتیجه خواهد داد. آغاز درمان ارتودنسی در سنین بالاتر می‌تواند با مشکلات و ناراحتی‌هایی همراه بوده و مدت زمان بیشتری به طول انجامد.

آیا در ارتودنسی کوتاه مدت سرعت حرکت دندان‌ها بیشتر است؟

اصلی‌ترین تفاوتی که ارتودنسی در زمان کوتاه با ارتودنسی بلند مدت دارد، این است که ارتودنسی کوتاه مدت تنها روی هشت دندان جلویی فرد متمرکز است و همین موضوع سبب می‌شود که مدت زمان کمتری صرف اصلاح فرم دندان‌ها و تصحیح موقعیت آن‌ها شود. پس این تفکر که سرعت حرکت دندان‌ها در ارتودنسی کوتاه مدت بیشتر است، اشتباه می‌باشد.

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

البته نوعی از ارتودنسی کوتاه مدت که با نام ارتودنسی دیمون شناخته می‌شود، به دلیل استفاده از تکنولوژی‌های جدید با سرعت بیشتری نسبت به سایر ارتودنسی‌ها عمل می‌کند و علاوه بر اینکه مدت زمان کمتری صرف درمان و بهبود ظاهر دندان‌ها می‌شود، تعداد دفعاتی که لازم است بیمار به متخصص ارتودنسی مراجعه کند نیز کمتر خواهد بود.

دقت داشته باشید که انجام ارتودنسی کوتاه مدت بسیار تخصصی می‌باشد و باید آن را به ارتودنتیست‌های با تجربه و کلینیک‌ تخصصی ارتودنسی بسپارید تا بهتربن نتیجه برایتان حاصل شود.

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

آیا ارتودنسی کوتاه مدت به صرفه است؟

هزینه ارتودنسی کوتاه مدت، از آن جایی که تنها هشت دندان جلویی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند بسیار کمتر و به‌صرفه‌تر از ارتودنسی بلند مدت و کامل فک باشد. از همین رو بسیاری از افرادی که تنها با طرح لبخند خود مشکل دارند، این روش را مناسب‌تر می‌دانند.

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

کلینیک دندانپزشکی دکتر کیهان قدیمی

جراح - دندانپزشک

تخصص در ایمپلنت بدون درد و ارتودنسی و زیبایی

دکتر کیهان قدیمی؛ در سال ۱۳۷۸ از دانشکده دندانپزشکی تبریز فارغ التحصیل شده اند.

دکتر قدیمی برای گذراندن دوره‌های تخصصی به مدت ۱۰ سال در خارج از کشور و تحت نظر اساتید به نام دندانپزشکی در کشور‌های آلمان، فیلیپین، ایتالیا و آمریکا صرف زمان نمودند و دراین بین تجارب بسیار زیادی کسب نمودند.

درحال حاضر ایشان یکی از متبحرترین دندانپزشکان در انجام ارتودنسی در ایران هستند.

همچنین ایشان زیر نظر اساتید بین المللی به نام این رشته:

  • دکتر مک کارن متخصص ترمیم و زیبایی در شیکاگو
  • دکترکاملیا آرکانجلو رئیس دانشگاه دندانپزشکی رم آموزش دیده اند و افتخار شاگردی نزد اساتید فوق را داشته اند.
  • همچنین در زمینه زیبایی و ترمیمی نیز زیر نظر اساتید ایرانی:
  • دکتر طبری رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران
  • پروفسور علی یزدانی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی
  • دکتر مهدی جوان عضو هیات علمی دانشگاه همدان
  • دکتر حسین نواب بنیانگذار دانشکده دندانپزشکی

دوره‌های ترمیم و زیبایی دندان را در طی ۵ سال آموزش دیده اند، علاوه بر این ایشان در بیش از ۲۰۰ سمینار تخصصی داخلی و خارجی حضور داشتند.

شرایط استثنایی ارتودنسی اقساطی

با امکان پرداخت اقساط بدون ضامن

 ۱۰% تخفیف خدمات زیبایی در صورت پرداخت نقدی

برای نوبت دهی کلیک کنید.

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

جهت مشاوره با دکتر کیهان قدیمی، همین حالا تماس بگیرید.

۰۹۱۹۳۶۶۶۷۰۴

۰۹۳۳۰۲۱۱۳۰۴

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

جهت مشاهده نمونه‌های بیشتر از اینستاگرام بازدید کنید.

@Dental_lavin۱

ارتودنسی کوتاه مدت | مزایا و معایب ارتودنسی در زمان کوتاه

سعادت آباد، روبروی صرافها(جنوبی)، پلاک ، ٦٢طبقه ١، واحد ٤

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج