۱۰۴۶۶۷۱
۳ نظر
۵۰۲۱
۳ نظر
۵۰۲۱
پ

نگاه منتقدانه و اصولگرایانه به حرف‌های عادل

اخیرا ویدیویی از عادل فردوسی‌پور در فضای مجازی منتشر شده که او در حاشیه یک گفت‌وگوی مجازی به جدایی‌اش از تلویزیون اشاره و درباره مهاجرت از کشور توسط برخی از شاگردانش توضیح می‌دهد. انتشار این ویدیو به نوعی اولین واکنش مستقیم این مجری به اتفاقات برنامه نود است.

روزنامه صبح نو: اخیرا ویدیویی از عادل فردوسی‌پور در فضای مجازی منتشر شده که او در حاشیه یک گفت‌وگوی مجازی به جدایی‌اش از تلویزیون اشاره و درباره مهاجرت از کشور توسط برخی از شاگردانش توضیح می‌دهد. انتشار این ویدیو به نوعی اولین واکنش مستقیم این مجری به اتفاقات برنامه نود است.
نگاه منتقدانه و اصولگرایانه به حرف‌های عادل
در روزهای اخیر مراسم دستاورد فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه شریف برگزار شد. در این برنامه که به‌صورت مجازی برگزار شد، عادل فردوسی‌پور هم به عنوان یکی از کسانی که مورد تقدیر قرار گرفته بود، حضور داشت. او در صحبت‌هایی که داشت، اشاره‌ای هم به جدایی‌اش از تلویزیون كرد.
فردوسی‌پور در بخش‌هایی از صحبت‌هایش گفت: «من همیشه سر کلاس‌هایم به بچه‌ها می‌گفتم آقا، خانم مملکت رو ترک نکنید... بمونید تلاش کنید و بجنگید مملکتمون رو بسازیم.... بهمن ۹۷ که ترم جدید شروع شد، من این رو مطرح کردم و کلی جر و بحث با بچه‌ها که بمونید و حداقل اگه میرین، برگردید و نرین اونجا موندگار بشین و ازین صحبت‌ها... .
اسفند ۹۷ منو گذاشتن کنار به اون شکل عجیب و غریب بدون هیچ توضیح... بدون هیچ دلیل موجه؛ منو گذاشتن کنار... عید شد و اولین کلاس چهاردهم، پونزدهم فروردین بود؛ بچه‌ها گفتند استاد! شما که می‌گفتید بمونید و مملکت رو بسازید... شمایی که موندی بیست و چند سال کار کردی؛ بیست سال برنامه‌رو داشتی چی شد؟ پس الان حرفت چیه؟ و چیزی نداشتم بگم راستش... . امیدوارم یک بستری فراهم بشه که همه کسانی که دوست دارند کشورشون ‌رو، میهن‌شون‌ رو... بتونن کار کنن و فعالیت کنن در حوزه‌ای که دوست دارند... .»
پایان نود
اسفند97 اولین‌بار نبود که عادل فردوسی‌پور و برنامه نود به جدایی از سیما و پایان کار نزدیک شده ‌بودند. در بیش ‌از دو دهه کار فردوسی‌پور در نود، چندباری او و برنامه‌اش وارد حاشیه شده بودند و زمزمه تعطیلی این برنامه به گوش رسیده بود؛ البته همواره مدیران تلویزیون نهایتا حواشی را نادیده گرفته و ترجیح می‌دادند که برنامه پرمخاطب‌شان را همچنان حفظ کنند و روی آنتن داشته باشند.
نزدیک شدن برخی از سوژه‌های نود به مرز زرد شدن، ورود فردوسی‌پور به برخی مسائل غیرورزشی و حواشی سیاسی، اعتراض برخی از اهالی فوتبال و چند مساله دیگر، از جمله حواشی نود در این سالیان بود. مدیر شبکه سه سیما وقتی به این شبکه آمد، از پخش نود حمایت کرد و اخبار غیررسمی درباره تعطیلی این برنامه را تکذیب کرد اما چند ماه بعد و پس از حواشی ویژه‌برنامه جام‌جهانی ناگهان نود تعطیل شد. معاون وقت سیما تعطیلی نود را قطعی اعلام و بعدها بیان کرد موضوع به مدیر شبکه سه محول شده است؛ یعنی موضوع ادامه همکاری فردوسی‌پور با تلویزیون با مدیریت شبکه سه است.
فرصت رقابت
فردوسی‌پور پس از این اتفاق تقریبا سکوت کرد و موضع خاصی درباره جدایی‌اش از سیما نگرفت؛ هرچند برخی از نزدیکان رسانه‌ای اش چند وقتی در فضای مجازی شدیدا روی موضوع کار ‌کردند و با هر زبانی که توانستند به تلویزیون و مدیر شبکه سه حمله ‌کردند. میثاقی که به نوعی جایگزین فردوسی‌پور شده بود و با برنامه فوتبال برتر مسابقات را پوشش می‌داد هم از ترکش‌های این حمله بی‌نصیب نماند؛ اما به مرور جنجال فروکش کرد. تا اینکه فردوسی‌پور در برنامه مجازی فوق شرکت کرد. کافه سینما در این‌باره نوشت:
«آدرس غلط؛ بالاخره نخستین واکنش عادل فردوسی‌پور به «کنار گذاشته‌شدن»اش از برنامه‌ 90: پاسخی نداشتم به شاگردانی که به آنها می‌گفتم در ایران بمانید، بدهم! به‌این ترتیب او، عوض آنکه نهادهایی شبیه صداوسیمای انحصاری را که به‌عنوان نمونه، خود او را 20 سال بدون رقیب عرضه می‌کرد، مسبب چنین اتفاقی بداند،
کنار گذاشتن خودش را به‌عنوان نمونه‌ای برای نبودن فرصت برای جوان‌های ایران، معرفی می‌کند! کافه سینما البته همواره از حضور استعدادی چون فردوسی‌پور در بازار آزاد فرصت‌های برابر دفاع می‌کند.»
یک ویدیو و دو نکته
صحبت‌های اخیر مجری سابق نود دو نکته دارد که باید به آن پرداخت. اول اینکه مگر دلیل و ضامن در ایران ماندن یک نفر -حتی در جایگاه فردوسی‌پور- باید صرفا داشتن آنتن دائم در تلویزیون باشد؟ یعنی اگر درست یا غلط این امکان سلب شد، باید از کشور مهاجرت کرد؟ با این اوصاف باید نسبت به همان حرف‌هایی که عادل به قول خودش به دانشجویانش درباره ماندن در ایران می‌گفته، شک کرد؛ یعنی در ایران ماندن خوب است، ولی تا زمانی‌که اوضاع من خوب باشد و در بازی باشم.
به نظر نمی‌رسد این نگاه دارای منطق قابل دفاعی باشد؛ حتی اگر طرفدار عادل فردوسی‌پور باشید، اگر جدای از احساسات به این موضوع نگاه کنید، متوجه می‌شوید ایراد زیادی به آن وارد است؛ اما نکته دوم. همانطور که گفته شد، عادل فردوسی‌پور بستر مناسبی برای رشد داشته که توسط رسانه ملی به او داده شده بود، آن‌هم در سال‌هایی که تقریبا انحصار کامل رسانه‌ای در اختیار صداوسیما بوده است.
این هم درست است که حتی با وجود پخش برنامه تولیدی او در فضای مجازی، امکان موفقیتش -بنا بر تجربه- زیاد نخواهد بود. عادل قبلا هم تجربیاتی در این زمینه داشته است اما با همه این حرف‌ها. صحبت‌های اخیر عادل فردوسی‌پور جدا از منطق اشتباه که مورد انتقاد افراد زیادی قرار گرفت اما از این جهت بعد خبری یافته که این اولین صحبت‌های عادل درباره قطع برنامه ۹۰ است.
پس از این صحبت‌ها برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از احتمال مهاجرت عادل از ایران را موجب شده که البته فعلاً در حد گمانه‌زنی است. ندادن مجوز از ساتراپ به برنامه جدید فردوسی‌پور را شاید بتوان دلیل حرف‌های جدید عادل دانست. باید منتظر ماند و دید پایان این قصه چگونه خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حرف دل خیلیا رو زد

    • بدون نام

      عادل بنده خدا حرف دل خیلیا رو زده.چرا باید پربیننده ترین برنامه تلویزیون بدون هیچ دلیلی تعطیل بشه این دهن کجی بزرگ به مردمه

    • محسن 6

      آقای محترم آقا عادل گفتند کار کنیم و بسازیم کسی که کارشو ازش بگیرن چه کار باید بکند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج