۱۰۴۷۵۹۰
۶۰ نظر
۵۰۰۶
۶۰ نظر
۵۰۰۶
پ

کدام کشور‌ها ۴۰میلیارد دلار ایران را مسدود کرده‌اند؟

با اعمال تحریم‌های ضد ایرانی از سوی آمریکا، ۴۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر مسدود شده‌اند. چین با ۲۰ میلیارد دلار، هند با هفت میلیارد دلار، کره‌جنوبی با شش میلیارد دلار، عراق با دو میلیارد دلار و ژاپن با یک و نیم میلیارد دلار، کشورهای بدهکار به ایران به حساب می‌آیند.

روزنامه جهان صنعت: با تحریم‌های اولیه و ثانویه‌ای که آمریکا علیه ایران اعمال کرده، حدود ۴۰ میلیارد دلار منابع ارزی ایران در کشورهای دیگر مسدود شده است. چین با ۲۰ میلیارد دلار، هند با هفت میلیارد دلار، کره‌جنوبی با شش میلیارد دلار، عراق با دو میلیارد دلار و ژاپن با یک و نیم میلیارد دلار، کشورهای بدهکار به ایران به حساب می‌آیند.

در روزها و هفته‌های تازه‌سپری‌شده، رسانه‌های ایران خبرهایی درباره جنبش رهاسازی ارزهای بلوکه شده ایران منتشر کردند که دوسوگیری مشخص داشت؛ یک سوگیری این بود که مردان دولت کشورهای دوست یکی در همسایگی و یکی در دوردست را شریک انتخاب‌شده برای همکاری‌های راهبردی آتی اعلام کردند.

کدام کشور‌ها ۴۰میلیارد دلار ایران را مسدود کرده‌اند؟

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران به بغداد رفت و با همتای خود دیدار کرد. اگرچه مردان دولت و حتی برخی از رسانه‌های منتقد دولت امیدوارند رفتن رییس کل بانک مرکزی ایران به عراق راه را برای رهاسازی منابع ارزی ایران که در این کشور بلوکه شده باز کند اما خبرهای ارائه‌شده نشان می‌دهد که بیشتر بر سر توافقنامه‌ای که پیش از این امضا شده بود، بحث شده است.

اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز به پکن رفت و شاید در کنار گفت‌وگوهای سیاسی درباره اینکه بتواند مقام‌های چینی را متقاعد کند تا بخشی از منابع ارزی ایران را از راه‌بندان بیرون بیاورند نیز صحبت کرده باشد. در ادامه به صورت کوتاه درباره هرکدام از کشورهایی که بخشی از منابع ارزی ایران را نگه داشته‌اند نکاتی را یادآور می‌شویم.

چین؛ دوست بی‌تفاوت

رهبران حزب کمونیست چین در این دو، سه سال تازه سپری شده زیر ضرب جمهوریخواهان آمریکایی قرار گرفته و شاهد جنگ تجاری- سیاسی سختی بوده و هستند. رهبران پکن برای هماوردی با آمریکا و نیز تا اندازه‌ای اتحادیه اروپا دنبال یارگیری از کشورهای موثر و نیز مخالف با غرب هستند.

نظام سیاسی ایران از هر جهت یک یار نیرومند برای آن به حساب می‌آید، اما با این همه دست کم در خبرهای آشکار منتشر شده نشانی از این نیست که چین برخلاف اراده آمریکا در مسیر تشدید تحریم ایران کاری کرده باشد. اگر در پنهان نیز رهبران چینی هیچ همکاری‌ای با ایران برای آزادسازی منابع ارزی نکرده باشند باید گفت این کشور یک دوست بی‌تفاوت و دوست روزهای خوب است و از این نظر باید نسبت به تعمیق دوستی با این کشور دقت کرد.

البته چینی‌ها با قطع نکردن خرید نفت از ایران نشان دادند می‌توانند و می‌خواهند به ایران کمک کنند. نیمی از منابع ارزی قفل شده ایران در این کشور است و دوستی و تمنا برای همکاری راهبردی و نیز میزان قدرت اقتصادی و سیاسی چین و دشمنی‌اش با آمریکا حکم می‌کند زودتر و با ترس کمتر منابع ایران را آزاد کند.

هند آمریکایی شده

هند در دو دهه تازه‌سپری‌شده با شتاب بیشتری به سوی دوستی با آمریکا و دور شدن از شرق گام برداشته است. رهبران احزاب و گروه‌های سیاسی مستقر در دولت و نیز در بیرون از دولت نشان نداده‌اند می‌خواهند راهبرد خود را دگرگون کنند. این کشور بلافاصله پس از تحریم ایران از سوی آمریکا خرید نفت از ایران را قطع کرد و راه ورود منابع ارزی ایران را مسدود کرد. هند نشان داده نمی‌خواهد و نمی‌تواند به این زودی‌ها منابع ارزی ایران را آزاد کند و با توجه به اینکه نفت و گاز آمریکا را نیز جایگزین منابع خود کرده و نیز با ایران به دلیل نزدیکی با چین مناسبات دوستانه ندارد، بعید است زودتر از موعد منابع ایران را پس بدهد.

کره‌جنوبی زیر فشار ایران

سهامداران و مالکان و مدیران شرکت‌های کوه‌پیکر ایرانی که بیشتر طرف قرارداد با ایران بودند در آمریکا بازارهای بزرگی دارند به اضافه اینکه از بازار مالی آمریکا استفاده می‌کنند و سرانجام چون امنیت خارجی خود را به ویژه دربرابر کره‌شمالی مدیون چین می‌دانند نمی‌خواهند برخلاف اراده آمریکا عمل کنند. رهبران سیاسی کره‌جنوبی نیز در همین مسیر گام برداشته و از بیم آمریکایی‌ها در دادن منابع ارزی مسدودشده ایران درنگ می‌کنند.

اما رهبران اقتصادی ایران و نیز حتی منتقدان دولت بارها کره‌جنوبی را تهدید کرده‌اند که باید منابع ارزی قفل‌شده ایران را آزاد کنند و جدا از اینکه باور دارند باید راه فروش کالاهای کره‌ای بسته شود، می‌گویند باید از دولت کره‌جنوبی نزد مراکز بین‌المللی شکایت کرد. بنابراین چشم‌انداز برگرداندن منابع ارزی ایران از کره‌جنوبی نیز چندان روشن نیست.

عراق؛ نمونه جالب خصوصی و دولتی

در سال‌های تازه‌سپری‌شده ایران با وجود همه دشواری‌ها توانسته سهم مناسبی از بازار عراق را به دست آورد و سالانه کالاهای قابل اعتنایی به ارزش دست‌کم ۱۰ میلیارد دلار به طور متوسط به این کشور صادر کند. بخش خصوصی ایران در بازار عراق فعالیت مناسبی دارد و ایران از سوی شرکت‌های دولتی گاز و برق به این کشور صادر می‌کند. میزان منابع ارزی ایران که در عراق مسدود شده و به ایران نمی‌آید به نظر می‌رسد بیشتر به شرکت‌های دولتی تعلق دارد و بخش خصوصی از راه‌هایی که می‌شناسد توانسته و می‌تواند منابع ارزی خود را به ایران برگرداند. آیا دیدار رییس کل بانک مرکزی از عراق در آزادسازی منابع ارزی ایران موثر واقع می‌شود؟

ژاپن؛ متحد وفادار و کشور آرام

رهبران حزب‌های ژاپنی نشان داده‌اند در وفاداری به سیاست خارجی آمریکایی‌ها تردید ندارند و این را قبول کرده‌اند که راهی جز راه آمریکا را به ویژه در موضوع‌هایی که به طور مستقیم با امنیت ملی آنها برخورد ندارد، نروند. هر کشوری هم که با ژاپن و شرکت‌های ژاپنی همکاری می‌کند این را پذیرفته است.

به همین دلیل است که مقام‌های سیاسی و اقتصادی ایران کمترین فشار را بر دولت ژاپن می‌آورند تا بتوانند منابع خود را آزاد کنند. با توجه به اینکه ژاپن نیز با شرایط تغییر ایران و فروش نفت به آن کشور رضایت چندانی ندارد دنبال بازارهای تازه برای خرید است و در اینجا نیز ردپای شرکت‌های آمریکایی دیده می‌شود. به این ترتیب دور از ذهن است که ژاپنی‌ها با ادامه وضعیت و مناسبات ایران با آمریکا بخواهند برخلاف خواست و اراده رهبری کاخ سفید عمل کنند و منابع ارز مسدودشده ایران را زودتر از هر زمان مورد انتظار بدهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      همه دنیا با امریکا البته ما هم دوستانی داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوستان مثلا چین ؟
        چین از هزار تا دشمن بدتره

      • بدون نام

        دوستان ما هم چین و عراق و روسیه هستن که قبل از همه حساب ها را بستن

      • بدون نام

        مضحک ترین تحلیلی بود که خوندم ." البته چینی ها نشان داده اند که با قطع نکردن خرید نفت از ایران ، از ایران حمایت میکنند " !!! اولاً به نفت ایران نیاز داره و ثانیاً کو پولش ؟ اگه راست میگه پولش رو بده . مردم رو چی فرض کردید ؟ بابا خودتونید .

      • منصف

        روسیه و چین دوستان مایند که هردو مثل آفتاب پرستند فقط به منافع خود فکر میکنند
        از روسیه خائن تر هم کسب ندیده

    • رعد

      بعد ۲۰میلیارد دلار چین و صدا شو درنمیارند و ۶میلیارد کره جنوبی و تو‌بوق کردند..بماند اون دومیلیارد عراق تمام زندگی مردم و فدای سیاست کردند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عقل که نباشه جان درعذابه شعور وعقل وحساب کتاب چیزیه که مسئولین ندارند فقط تعصب و رویا در اغما بسربردن

    • محمد

      این که شد ۳۶۵۰۰ تا ۴۰ میلیارد ۳۵۰۰ گم شد. زکی خخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متن خبر هست حدود 40 میلیارد، سخت نگیر

    • بدون نام

      کشورهای برادر و دوست وشریگ استراتزیک ما چرا پولها را پس نمیدهند چرا تابع امریکا هستند پس نبض دنیا دست امریکاست و چین و روسیه هیچاره یا بفکر ملت و گشورشان هستند پس دوستان ما کجایند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه ما با چین توافق کردیم که پول بده؟؟؟

      • بدون نام

        کاربر ۱۹:۳۳نیاز به توافق نیست نفت و ...گرفته باید پولشو بده

    • مهرداد

      دنبال قاتل بروسلی چرا میگردین.وجودشو دارین برین امثال خاوری و مرجان شیخ الاسلامی و ساشا سبحانی......چندتا دیگرو برگردونین.حتما باز پول واس اختلاس کم اومد دارنمذاکره میکنن

    • بدون نام

      الان بیشترین پول را چین به ایران بدهکاره اون وقت مجدد باهاش قرارداد میبندید و کشور دوسته؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ازبرکت وجودلجنی مثل آمریکاواروپا

    • بدون نام

      مرگ بر چین که نه پول ما را میده و میخواد از وضعیت ما سواستفاده کنه و باز با قراردادهای طولانی همه کشور ما را به مفت غارت کند. و این ویروس عجیب را به کشور ما و کل جهان داد و اینهمه باعث مرگ و میر شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نابغه چرانمیگی مرگ برمسبب اصلی
        یعنی آمریکای حرامخواروحشی

      • بدون نام

        جانم به اقتدار ایران

      • بدون نام

        پس مشخص شد که کشور دوست و برادر چین هم از امریکا میترسد و حرف شنوی دارد

    • مصطفی جعفری

      ولی یه قرونش به ما مردم بیچارمون نمیرسه شما بخوردید نوش جونتون ...عراق چی میگه این وسط داداشم عراق

    • بدون نام

      این همون چین دوست وبرادره؟!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرگ برآمریکاوهوادارآمریکا

    • بدون نام

      آخه چین و عراق چرا ؟؟؟
      مگه اینا دوستان راهبردی ما نیستن ؟
      مگه جوانان پاک این مرز و بوم برای عراقیا نجنگیدن که ناموسشون دست داعش نیافته ؟
      اینا چه سیاستیه ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه اینا دوست نیستند فقط میخوان کشور را غارت کنند

      • بدون نام

        این مثلا دوستان ورفیق بند کیف ایرانند ایران تو رو به اجدادت صبح اول وقت با امریکا صلح و سازش کن هزار بار بهتره وبوی صلح امریکا میاد

    • بدون نام

      دستشان درد نکنه، دست مردم ایران که نمیرسه، بذار اونها حالشو ببرند.

    • بدون نام

      بهتر مگه این دلار ها به ملت ایران می‌رسد. همش خرج حسن نصرالله میشود

    • بدون نام

      برامون پس انداز کردن تا جای درست اش خرج بشه

    • دلار پر

      نه ۴۰ میلیارد که ۴۰۰ میلیارد هم که بیاد توپی ایران زندگی ما مردم عادبچی هیچ فرقی نخواهد کرد جز اینکه هزاران میلیارد رو چند نفر بدزدند و ببرند با پولهای ایران قول ظریف بره برا بازسازی سوریه ظریف ریما اعلام کرد وظیفه ماست سوریه رو بازسازی کنیم
      بهتر که این پولای ایران بمونه گرو چون جیب ملت قرونیش نخواهد رفت و فقط میره برا جایی که کسی نفهمه

    • دلار پر

      اگر این پولا رو به ملت بدید من میگم آزادش کنند
      وگرنه به عمو ترامپ میگم ندارن پولا بیاد دستتون که بیاد بدیدش

    • بدون نام

      چه بهتر

    • رضا

      ان وقت میخواهیم قرارداد بیست و وپنج ساله با چین ببندیم چین پول مارا بدهد قرارداد پیشکش

    • بدون نام

      بنابر این تا آمریکا اجازه نده، پولی اینطرف نمیاد،
      رفیقتون چین هم بیست میلیارد هاپولی کرده نمیده
      چرا بده داره حالشو میبره،
      مسوولان ما هم که دنیا در حال جنگ و گریزند، مردم که له له میزنن،
      خوب الآن چه فرقی با گذشته کردیم؟
      اون موقع لااقل رئیس آمریکا بود، از چین بهتر نبود؟
      یاد اون مثل سنگی تو چاه میندازه صدتا نمتونن درش بیارن میوفتم

      پاسخ ها

      • سید

        بر نگشتن پولها بعلت تحریمهاست که دلواپسان کاری کردند بر جام بهم بخورد

      • بدون نام

        قابل توجه کسانی که تقصیرها را به گرون روحانی می اندازند و می گویند تحریها هیچ اثری بر زندگی مردم نداشته گرچه اینها را اکثر مردم می دانند ولی باز عده ای حرف خودشان را می زنند اگر اف ای تی اف تصویب شده بود این همه مشکلات برای ارز امروز نداشتیم

      • بدون نام

        درسته که اف ای تی اف باعث کاهش فساد مالی میشه اما ر این مورد هیچ تاثیری نداشت عامل اصلی مشکلات الان ما ناشی از فشار امریکاست که از برجام هم خارج شده
        آقای ترامپ که به خاطر دلواپسان از برجام خارج نشد!

    • علی

      امریکا شاید به عنوان کارد چاقکن انتخاب کنیم.می توانیم به پول هایمان برسیم از دو چیزی نرسید شاید از دشمن سودی برسد

    • بی نام سوخته دهیه 40

      اگر آقای خمینی دهه 60 می فرمود آمریکا غلطی نمی کنداز هوش سرشارش بود در آن دهه وواقعا هم نمی توانست کاری کند. ولی نظام اقتصاد دهه1400 فرق کرده ودگرگون شده از شوروی سابق خبری نیست جهان تک قطبی شده! ای کاش حالا هم امام زنده بودند کشوررا ازبنبست نجات میدادند

    • بدون نام

      آقایون مسئولین ۹۹درص مردم ایران دوسدارن باتمام کشورهای دنیارابطه خوبی داشته باشن ازشنیدن حرف جنگ وموشک ونوحه وسرودهای هماسی وغیره خسته شدن ازفقریونداری خانوادهامتلاشی میشن شمادارین میخورین ولی مانداریم لطفابدادمان برسین هروزخبرازگرانی لعنت برشماهاخداهم زورش بشماهانمیرسه ؟

    • آرام

      اینا که ادعای دوستی با ایران را داشتن
      عجب خیانتکارایی هستن

    • بدون نام

      بعد گیر دادن به کره جنوبی بیچاره. چون گاو شیرده چین و روس هستیم مجبور به سکوت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا کره جنوبی هم کم پول دستش نیست که بیچاره خطابش میکنی

    • بدون نام

      چه فرقی برا مردم می کنه این پولا اگر هم برگرده بدست من و شما ملت نمی رسه زیاد نباید جوش زد

    • بدون نام

      چی کسانی میلیاردی دارن دزدی میکنن وکردن؟

    • ایرانی

      خدا‌کنه‌هرچی‌پول‌بلوکه‌شده‌ندن‌چون‌بدن‌همرو‌خودشون‌میخورن

    • بدون نام

      ماشالا جمهوری اسلامی حتی یک دوست درست و حسابی تو دنیا نداره

    • عارف

      اونجا جاش بهتر ه

    • بدون نام

      دوستان چینی ،تازه قراره ،قرارداد راهبردی ۲۵ ساله باهاشون ببندن

    • بدون نام

      هیچ چین و روسیه به ما کمک نکردن، روسیه هیچ وقت اجازه نمیده یک کشور قوی زیر گوشش باشه، هیچ وقت چین اجازه نمیده ایران تو منطقه قدرت بگیره و قیمت نفت و بالا ببره، هر کشوری به فکر منافع خودشه و ایران گوشت قربانی، فقط یه سیاستمدار فوق العاده باهوش و وطن پرست میتونه مارو نجات بده

    • سرداردلها

      این کشورچین که اینقدرپایبنددوستی بااون هستین ازهمه بیشترسرمایه دولت که به اسم ملت ایران هست روتوقیف کرده لعنت برشمابیگانه پرست ها

    • بدون نام

      نه چین نه روسیه نه انگلیس

    • موسوی ن

      خداراشکر اونجا بمونه بهتره
      اینا بگیرن هاپولو می کنند
      بعدأ می گیریم

    • بدون نام

      بگید مسدود کردند ندن چون برای مرغ فرقی نداره در عزا و عروسی سرشو میبرند

    • بدون نام

      لعنت بر دلالان و لعنت بر آقازاده‌ها و مسئولان بی عرضه بابا مگه میشه دلار ۳۲٫۳۰۰ تومان؟؟؟
      من‌ بیکارم و ۹۰ دلار حقوقم است. چکار کنم. چه خاکی به سرمون بریزیم.
      آخر کسی از مسئولان به داد مردم خواهد رسید.
      نمایندگان مجلس کجا هستند؟ زنده اند؟
      غیر از خودکشی چکار کنیم؟
      ترا به امام حسین علیه السلام نظرم را چاپ کن دارم منفجر میشوم.

    • بدون نام

      می بینید دوست و دشمن بدنبال منافع خویش است خود را مثل ما قربانی نمی کند این یک امر طبیعی است در روزهای سخت دوستان هم فرار می کنند کار درستی انجام می دهند احتیاط شرط عقل است خود را بخطر نمی اندازند پس بنابراین نباید روی چین و روسیه برای خود در برابر دشمن حساب باز کرد لذا باید با احتیاط گام برداشت تا کمتر اسیب دید برای مثال در سوریه یا عراق تا توانستیم هزینه کردیم در عوض معکوس نتیجه گرفتیم امریکا را کاملا بر منطقه مسلط کردیم

    • سید

      بله برادان چینی وبرادران عراقی چقدر افتخار داره این همه برادران داریم بهتر از این هم میشه هم دوستند در ظاهر وهم دشمنند در باطل چه زیبا به به عجب هم پیمانانی داریم ما کل دنیا الان با شنیدن این جور خبرها واقعا در مورد ما ایرانیها چه فکری میکنند خدا میداند

    • بدون نام

      نمیدونم دشمی ماباامریکا چه سودی داشته؟؟؟
      زمان شاه امریکا میخورد به قول بعضیا نوش جونش ولی دهنمون و سرویس نمیکرد
      ولی حالا کل دنیا میخورن میبرن نمیدن
      فقط دلمون و خوش کردیم بگیم مرگ بر امریکا
      ولی حالا همه آرزوی مرگ دارن
      مگه میشه اقتصاد عراق که داعش نابودش کرد ازما بهترباشه؟؟؟دنیافهمیدما گول خوردیم و بعضیا نفهمیدن

    • بدون نام

      همه از ایران می دوشند
      فقط معلومه دشمن ما آمریکاست

    • بدون نام

      عزیزان فعلا مسله فلسطین اولویت ماست .این برادران عرب ما در لبنان و سوریه و عراق و یمن .امیدشون به ما مردم ایران هست .تا زنده ایم رزمنده ایم

    • بدون نام

      جای اون پولا خوبه ندین ،چون یه پاپاسی هم به مانمیرسه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج