۱۰۴۸۸۶۵
۲ نظر
۵۰۱۲
۲ نظر
۵۰۱۲
پ

سفیر چین: تهران و پکن، شرکای جامع راهبردی‌اند

سفیر چین در تهران گفت: جدای از سمت‌وسوی تغییر و تحولات منطقه‌ای یا بین‌المللی، چین همواره مایل بوده است همراه با ایران، توسعه و تثبیت مناسبات مشارکت جامع راهبردی را در دستور کار خویش داشته باشد.

«چانگ هوآ»ف سفیر چین در تهران با خبرگزاری تسنیم گفتگویی داشته است که همترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

شرکای راهبردی

- چین و ایران شرکای جامع راهبردی یکدیگرند، دو طرف همواره از درک متقابل نسبت به یکدیگر برخوردار بوده و از یکدیگر حمایت نموده‌اند.

- جدای از سمت‌وسوی تغییر و تحولات منطقه‌ای یا بین‌المللی، چین همواره مایل بوده است همراه با ایران، توسعه و تثبیت مناسبات مشارکت جامع راهبردی را در دستور کار خویش داشته باشد.

- در جریان نبرد اخیر با فراگیری ویروس کرونا، چین و ایران به‌مانند دو سرنشین یک کشتی، دست در دست یکدیگر به حمایت و پشتیبانی متقابل از هم پرداخته و در عمل، دوستی عمیق دو کشور چین و ایران و ملت‌های‌شان را متجلی ساخته‌اند.

مخالف تحریم‌های آمریکائیم

-چین همواره با تحریم‌های یکجانبه آمریکا و به‌اصطلاح "دست‌درازی" و دخالت آمریکا در امور دیگر کشورها مخالف بوده است، در این میان بی‌شک همکاری‌های عادی اعضای مختلف جامعه جهانی از جمله چین با ایران که اقداماتی در چارچوب قوانین و قواعد بین‌المللی منطقی و مشروع است باید با حفاظت، تداوم و احترام مواجه شود.

سفیر چین: تهران و پکن، شرکای جامع راهبردی‌اند

پدرخواندگی آمریکا در حقوق بشر را نمی‌پذیریم

- آمریکا به بازی در نقش "پدرخواندگی حقوق بشر" عادت کرده است، به این‌که با موضعی حق‌به‌جانب درباره وضعیت حقوق بشر در دیگر کشورها اظهار نظر داشته باشد اما در واقع، حقیقت آن است که اوضاع حقوق بشر در خود ایالات متحده بسیار وخیم و نابسامان است.

- در جهان هیچ کشوری وجود ندارد که وضعیت حقوق بشر در آن عالی و بی‌نقص باشد، در این زمینه چین بر مبنای احترام متقابل و در فضایی برابر، مایل به تعامل و ارتباط با تمام کشورهای جهان برای پیشبرد امور مربوط به حقوق بشر است.

- ما «پدرخواندگی در حقوق بشر» را نمی‌پذیریم و با به‌کارگیری «استانداردهای دوگانه» در مسائل حقوق بشر مخالفیم، در عین حال با تحریف واقعیات و شایعه‌پراکنی و سیاه‌نمایی نیز مخالفیم و دخالت در امور داخلی کشورها را به‌بهانه مسائل حقوق بشری نمی‌پذیریم.

اشتباه استراتژیک آمریکا در قبال چین

- سیاست چین در ارتباط با ایالات متحده سیاستی ثابت است.

- از آمریکا می‌خواهیم مناسبات خود با چین را با نگاه بی‌طرفانه و منطقی ببیند و روابط خود با چین را به ریل هماهنگی، همکاری و ثبات بازگرداند.

- این‌که آمریکا در پی ساخت یک رقیب از چین باشد، اشتباهی استراتژیک و سهمگین و در واقع به‌منزله به‌کارگیری منابع استراتژیک خود در جایگاه و مسیری اشتباه است.

- از مدتی قبل تا کنون، برخی از مقامات آمریکایی بر اساس منافع شخصی خود، به اتخاذ مجموعه‌ای از تدابیر مشغول شده‌اند که منافع چین را با آسیب‌هایی مواجه و روابط چین و آمریکا را نیز تخریب نموده است، این قبیل مواضع و رویکردها نه‌تنها همراهی هیچ کس را جلب نمی‌کند که با انتقادات شدید و ایستادگی مردمان صلح‌دوست جهان و آگاهان از فضای جاری در مناسبات دو کشور نیز مواجه شده و خواهد شد.

- ما از آمریکا می‌خواهیم ضمن رها کردن ذهنیت منسوخی که با محوریت جنگ سرد شکل گرفته است، تعصبات و خودمحوری را به کناری بگذارد.

تایوان خط قرمز پکن

- ارتش چین در هر زمان با سطح هوشیاری بالا به‌طور قاطعانه با تمام اقدامات تحریک‌آمیز ایجاد «تجزیه‌طلبی تایوان از چین» و تجزیه کشور مقابله می‌کند تا قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دفاع کند.

- مسئله منطقه تایوان مهمترین و حساسترین مسئله در روابط چین و آمریکا است و اصل «چین واحد» بنیان سیاسی روابط دو کشور است. آنچه آمریکا انجام داده به‌طور جدی نقض تعهدات خود در مورد منطقه تایوان است.

- ما از آمریکا می‌خواهیم با احتیاط و به‌درستی با امور مربوط به منطقه تایوان رفتار کند تا همکاری چین و آمریکا در زمینه‌های مهم و صلح و ثبات تنگه تایوان به‌صورت جدی آسیب نبیند.

اولویت چین برای تخصیص واکسن کرونا

- در زمان حاضر در مجموع چهار واکسن کرونای چین به مرحله سوم تحقیقات و آزمایش‌های بالینی وارد شده‌اند. در روز هشتم اکتبر چین با امضای توافقنامه با اتحادیه جهانی واکسیناسیون (Gavi) به‌طور رسمی به برنامه تسهیل دسترسی جهانی به واکسن کووید‌ــ19 (کووَکس) پیوست.

- اطمینان و تضمین دستیابی مناسب، ایمن و مؤثر کشورهای در حال توسعه به واکسن، یکی از مسائلی است که همواره مورد توجه چین قرار گرفته است. چین با جدیت این تعهد را می‌دهد که واکسن را به‌عنوان یک محصول مشترک جهانی با اولویت در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایول الله

    • بدون نام

      اینقدر دم ازدوستی میزنی هرکاری برای مردم خودت کردی برای دوستت ایران هم انجام بده چونکه اثری ازکروناتوچین نیست بسه دگه مرگ غریبانه برادر دوست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج