جاباما
۱۰۴۹۰۰۰
۱ نظر
۵۰۱۵
۱ نظر
۵۰۱۵
پ

فرش قرمز زیر پای سهامداران بورس!

ریزش‌های مکرر بازار سرمایه منجر شده تا بسیاری از سهامداران خرد نسبت به وضعیت فعلی بورس گله‌مند باشند و به اعتقاد مردم، وعده‌های حمایتی مسئولان هیچ دردی از وضعیت مبهم بازار رفع نکرد و آنها هر روز متحمل ضررهای سنگینی می‌شوند.

روزنامه آرمان‌ملی: ریزش‌های مکرر بازار سرمایه منجر شده تا بسیاری از سهامداران خرد نسبت به وضعیت فعلی بورس گله‌مند باشند و به اعتقاد مردم، وعده‌های حمایتی مسئولان هیچ دردی از وضعیت مبهم بازار رفع نکرد و آنها هر روز متحمل ضررهای سنگینی می‌شوند.

گفتنی است بسیاری از معامله‌گران خرد دیگر جرات سر زدن به سبد سهام خود را ندارند و برای آنها سوال است که چرا با این حجم از تورم و گرانی حاکم بر کشور با سرمایه آنها بازی می‌شود.

مرداد ماه سال جاري بود که برخي موارد تاثيرگذار همچون تناقض‌گويي‌ها در خصوص عرضه صندوق پالايشي(دارادوم)، فروش سهام عدالت توسط کارگزاري‌ها و تخلفات مکرر در جريان معاملات، منجر به ايجاد جو رواني منفي و بي‌اعتمادي در ميان معامله‌گران شد و بازار سرمايه روند ريزشي را در پيش گرفت؛ پس از آن هم به‌رغم تمام وعده‌هاي حمايتي از سوي دولتي‌ها و مسئولان بورسي، بازار سرمايه همچنان با افت و خيزهاي مکرر همراه است و بيش از دو ماه است که بازار سهام روي خوش نمي‌بيند و اضافه بر آنها سرمايه مردم طي چندماه اخير نصف شده است. به اعتقاد فعالان بازار هم، مسئولان آنچنان که بايد و شايد حمايت قاطعانه‌اي از بازارسهام انجام نمي‌دهند و اين عدم ثبات شکل گرفته، بلاي جان بورس شده است.

سرانجام وعده‌هاي حمايتي چه شد!

ريزش سنگين بازار سهام عاملي شد تا در چند ماه اخير مسئولان بورسي در مصاحبه‌هاي مکرر خبر از وعده‌هاي حمايتي و برخورد با متخلفان دهند. به طوري‌که ارکان اصلي بورس کشور در جلسات مکرر با حقوقي‌هاي نمادهاي تاثيرگذار، آنها را مکلف به حمايت از بازار کردند، اما يکي ديگر از مهم‌ترين وعده‌هاي مطرح شده، اختصاص يک درصد از صندوق توسعه ملي براي حمايت از بازار سرمايه بود که پس از گذشت حدود يک ماه از انتشار اين مطلب، خبري از واگذاري آن نيست و بسياري از سهامداران خرد بر اين باورند که اين مساله نيز همانند اکثر وعده‌هاي پيشين هرگز به عمل نخواهد رسيد و اين گفته‌ها تنها ابزاري است براي آرام شدن جو رواني منفي حاکم بر معاملات؛ اين در حالي است که بر اساس گزارش بورس‌نيوز، ماشاا... عظيمي، عضو شوراي عالي بورس، درباره ورود يک درصد صندوق توسعه ملي، گفت: «اين مساله مصوبه قاطعي دارد و خاصيت اهرمي‌اش در بازار اثر مثبت مي‌گذارد و تاخير در آن به مصلحت بازار نيست.

همچنين شايعه افزايش نرخ سود سپرده بانکي در شرايط خاص اقتصاد ايران و بازار مناسب نيست» يکي ديگر از وعده‌هاي حمايتي که براي بهبود اوضاع داده شد، لزوم بازارگرداني براي شرکت‌ها بود که سازمان بورس طي اطلاعيه‌اي آنها را موظف کرد تا هرچه سريع‌تر در خصوص تعيين بازارگردان اقدام کنند، اما آنچه از شواهد و قرائن پيداست تعدادي از شرکت‌هاي بازار سرمايه، از اين دستور سر باز زدند و تعلل کردند و ما همچنان شاهد تخلف در روند دادوستدها هستيم. با نگاهي به کانال‌هاي بورسي در شبکه‌هاي اجتماعي متوجه خواهيم شد بسياري از مردم که با سرمايه‌هاي کم و زياد به اميد کسب سود اقدام به سرمايه‌گذاري در بازار سهام کردند، اکنون دل خوشي از مسئولان بورس و اقتصاد کشور ندارند و تمام وعده‌ها را توخالي مي‌دانند. بسياري از معامله‌گران خرد ديگر جرات سر زدن به سبد سهام خود را ندارند و براي آنها سوال است که چرا با اين حجم از تورم و گراني حاکم بر کشور، با سرمايه آنها بازي مي‌شود.

اين در حالي است که بسياري از تحليلگران بورس بر اين باورند که مسئولان به‌جاي وعده‌هاي بي‌شمار، مصاحبه‌هاي نسنجيده و متناقض و تصميمات خلق‌الساعه در شرايط بحراني فعلي، زمينه اعتماد مجدد سهامداران حقيقي را فراهم کنند تا مردم با اطمينان خاطر بيشتري نسبت به سرمايه‌گذاري اقدام کنند، چراکه اين مهم از دو جنبه حائز اهميت خواهد بود، ابتدا آنکه بورس تبديل به بازاري براي ورود نقدينگي هنگفت رايج در کشور خواهد شد و ديگر آنکه ابعاد مثبت آن براي اقتصاد کشور، همچون کنترل تورم و کمک مالي به شرکت‌ها بر هيچکس پوشيده نيست. لازم به ذکر است شاخص کل بازار سرمايه از مرداد ماه سال جاري حدود ۳۰ درصد افت کرد که به عقيده فعالان قديمي‌تر بازار ريزش فعلي را مي‌توان با افت سال ۹۲ مقايسه کرد. شايان ذکر است روز گذشته خبري مبني بر برکناري علي صحرايي- مديرعامل شرکت بورس تهران- در شبکه‌هاي اجتماعي دست به شد که تا زمان نگارش اين مطلب هنوز جنبه رسمي پيدا نکرده است.

اميدواريم هر تصميمي که پس از اين اتخاذ مي‌شود به‌مثابه ريختن نفتي بر آتش تند بازار سرمايه نباشد، چراکه ورود پول از جانب حقيقي‌ها و مردم مي‌تواند از هر حمايت و وعده‌‌اي براي بهبود اوضاع موثرتر باشد. همچنين مصطفي صفاري- کارشناس بازار سرمايه- هم اشاره کرد: ترس مردم از سرمايه‌گذاري در بازار به دليل شوک‌هاي سياسي حال حاضر است و روزهاي باقي‌مانده تا برگزاري انتخابات آمريکا، اين ترس در سرمايه‌گذاران بورس باقي خواهد ماند. بر اساس گزارش بازار، او ادامه داد: هنوز سود شش ماهه شرکت‌ها و بانک‌ها اعلام نشده است و مردم در خلا اطلاعاتي به سر مي‌برند که دليل آن به طور دقيق مشخص نيست و مسائل مختلفي دست به دست هم داده‌اند تا جو بازار منفي و چراغ‌هاي تالار شيشه‌اي قرمزرنگ باشند.

سياست‌هاي ناصحيح سازمان بورس

در ادامه، عليرضا کديور- تحليلگر بازار سهام- هم در گفت‌وگويي با «آرمان‌ملي» مي‌گويد: به نظر من وضعيت فعلي بازار سرمايه ناشي از رفتارهاي هيجاني برخي سرمايه‌گذاران حقيقي است که علت آن‌هم جاي بحث و بررسي دارد. از طرفي به دليل محدوديت نوسان که عاملي براي تشکيل صف در سهام خواهد بود، وضعيت نامناسب فعلي را تشديد مي‌کند. به عبارت دقيق‌تر ترس و بي‌اعتمادي حاکم بر روند معاملات سبب شده تا وقتي صفي تشکيل مي‌شود، بقيه سها‌مداران هم پشت آن قرار مي‌گيرند و جو منفي دوچندان مي‌شود. او ادامه مي‌دهد: از نظر من در شرايط فعلي توجيهي براي تشکيل صف‌هاي فروش با توجه به نرخ ساير متغيرها (ارز و تورم) وجود ندارد و قيمت‌هاي خيلي از سهام ارزنده است.

اضافه بر آن، اينکه سازمان بورس و شرکت بورس اجازه اصلاح سريع‌تر قيمت‌ها را نمي‌دهند و برخي محدوديت‌هاي اعمال شده، سياست درستي نيست و در شرايطي که بازار با هيجان منفي همراه است، برخي خبرها هم بهانه‌اي براي دو چندان شدن جو منفي مي‌شود. اين تحليلگر بورس ادامه مي‌دهد: بايد بگوييم بازار سرمايه با تمام متغيرهايي که اکنون وجود دارد، جاي رشد خوبي در روزهاي آتي خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      گفته بودن پولهای اضافی رو بیارید تو بورس اونا مال دولت هستش مردم ساده هم گوش کردند الان وجدانشون راحت هست پولهایی که بر می دارن و مشکلات کسری بودجه رو حل می کنن پولهای اضافی مردمه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج