۱۰۵۳۶۷۶
۵۹ نظر
۵۰۱۵
۵۹ نظر
۵۰۱۵
پ

اقوامِ ایران‌نژاد: فقط یک سنگ قبر می‌خواهیم

رسول ایران‌نژاد، شیوا محمدپناهی، آنیتا، آرمین و آرتین. پدر، مادر و فرزندانی که از سردشت راهی آب‌هایی به مقصد فرانسه شدند، اما دریای توفانی رویای آنها را بر باد داد.

اعتماد آنلاین: رسول ایران‌نژاد، شیوا محمدپناهی، آنیتا، آرمین و آرتین. پدر، مادر و فرزندانی که از سردشت راهی آب‌هایی به مقصد فرانسه شدند، اما دریای توفانی رویای آنها را بر باد داد.

طبق گفته‌های برادر پدر این خانواده، آنها تابستان از ایران رفته‌اند. درآمد کارگری ساده پدر را و هرچه داشته و نداشته‌اند نقد کرده‌اند و غیرقانونی به ترکیه رفته‌اند، از آنجا به ایتالیا. بعد از توقفی ۲۰روزه در ایتالیا، به فرانسه رسیده‌اند. مقصدشان بریتانیا بوده و ۲ بار پیش از اقدام آخر از طریق دریا، تلاش کرده‌اند غیرقانونی مرز را رد کنند و وارد بریتانیا شوند؛ جایی که خیال می‌کرده‌اند روزی ۱۰۰ پوند درآمد خواهند داشت و قرض‌هایی را که گرفته‌اند پس خواهند داد و خوشبخت خواهند شد.

حالا اما عزاداران این داغ بزرگ در ایران تنها خواسته‌شان بازگشت اجساد به کشور است. بازگشتی که به گفته پسرعموی رسول ایران‌نژاد، بیش از یک میلیارد هزینه می‌برد.

یک میلیارد پول از کجا بیاوریم؟

جلال ایران‌نژاد پسرعموی رسول ایران‌نژاد و یکی از عزاداران این روزهای این ۲ خانواده است. او با وجود حال بدی که دارد تصمیم می‌گیرد با اعتمادآنلاین گفت‌وگو کند: آخرین خبری که ما به داده‌اند این است که فرانسه به خاطر شیوع شدید ویروس کرونا در قرنطینه به سر می‌برد و محدودیت‌ها در این کشور بسیار شدید شده است.

به همین دلیل هم اصلاً به کار ما رسیدگی نمی‌شود. در ضمن خواهر همسر پسرعموی مرحوم من هم که در این کشور زندگی می‌کند از سفارت ایران در فرانسه پیگیری‌ها را انجام داده است و گفته‌اند مبلغی که برای ارسال اجساد باید پرداخت کنیم از یک میلیارد تومان هم بیشتر است. خانواده ما در حد و توانی نیست که بتواند چنین مبلغی را تهیه کند. جست‌وجوها برای فرزند چندماهه آنها هم حالا دیگر به پایان رسیده و خب ما می‌دانیم این جمله یعنی چه؛ یعنی آن طفل معصوم هم مرده و این یعنی داغی بزرگ برای همه ما.

او معتقد است پسرعمویش فقط به دنبال سعادت فرزندانش بود: آنها برای آینده فرزندان‌شان خطر را به جان خریدند. فقط به خاطر اینکه می‌خواستند بچه‌هایشان زندگی بهتری داشته باشند و دشواری‌هایی را که اینها تحمل می‌کردند دوباره در زندگی متحمل نشوند. این خانواده جز آرامش و خوشبختی چیز دیگری نمی‌خواست اما مرگ نصیبش شد.

تصمیم این خانواده البته مخفی هم نبوده و بستگان‌شان هم از ماجرا اطلاع داشتند: همه ما خبر داشتیم. چند سالی بود که پسرعموی من تلاش می‌کرد. یک زمین هم برایش به ارث رسیده بود که چند سال پیش توانسته بود آن را حدود ۸۰ میلیون تومان بفروشد. حدود ۴۰۰ میلیون تومان هم قرض کرده بود. او یک کارگر ساده بود و همسرش هم شغلی نداشت. هزینه زندگی اما بالا رفته بود و هر سال از سال گذشته توان مالی‌شان کمتر می‌شد. ما نظری نمی‌دادیم چون می‌دانستیم که این تصمیم به چه دلیلی گرفته شده است. پدر و مادرشان به هیچ عنوان راضی نبودند. خیلی می‌ترسیدند و نگران بودند که اتفاق بدی رخ دهد اما آنها هم فکر نمی‌کردند واهمه‌ای که از یک اتفاق بد داشتند به چنین بلای بزرگی ختم شود.

طبق خبرهای رسیده گفته می‌شود ۲ نفر از واسطه‌های رفتن این خانواده به کانال مانش هم دستگیر شده‌اند. او با تایید این خبر توضیح می‌دهد: بله، قاچاقچی‌ها اطلاع داشتند اما به خاطر پول‌شان چیزی نگفتند. نمی‌دانم چطور می‌خواهند با وجدان‌شان کنار بیایند. نمی‌دانم چطور می‌خواهند خودشان را قانع کنند که حالا جماعتی را عزادار کرده‌اند. اوضاع در خانواده ما به شکلی است که نمی‌دانیم برای چه کسی گریه کنیم. داغ کدام یک از آنها را به جان بخریم؟ برای کدام یک‌شان عزاداری کنیم؟

می‌خواهیم حداقل برای ۵ عزیز ازدست‌رفته‌مان یک سنگ قبر داشته باشیم

حالا تنها خواسته این خانواده داغدار بازگشت عزیزان‌شان است: تنها درخواست ما از دولت فرانسه این است که حداقل اجساد عزیزان‌مان را به ما تحویل دهد. هرچه زودتر در این امر با ما همکاری کند تا حداقل بخش اندکی از دردهای این خانواده تسکین پیدا کند.

به خاطر کرونا نشد هیچ مراسمی بگیریم. خودمان در خانه و در کنار هم برای پنج نفر از عزیزان‌مان گریه کردیم و سوختیم و مجلس ختم گرفتیم. دست‌کم بتوانیم برای از دست رفتگان‌مان یک سنگ قبر بگیریم شاید کمی این دردی که در دل‌مان موج می‌زند هم آرام گیرد. هیچ مسئولی نه از ایران و نه از فرانسه با ما تماسی نگرفته است. انتظار داشتیم مرگ پنج شهروند سردشت سبب شود که حداقل فرماندار سردشت یک فاتحه بخواند و یک تسلیت بگوید، اما دریغ از چنین چیزی. ما هیچ خواسته خاصی نداریم فقط می‌خواهیم دولت‌ها همکاری کنند و اجساد عزیزان‌مان به کشورشان برگردد. همین.

در این روزها برخی گفته‌اند با این هزینه‌ای که برای رفتن از ایران آن هم به این شکل صرف شد آیا امکان زندگی در داخل کشور وجود نداشت؟ این شهروند سردشتی در پاسخ به این سوال می‌گوید: اینجا یعنی سردشت چیزی تحت عنوان امکانات وجود ندارد. در کل شهر ما یک کارخانه نیست و حتی در کل کردستان هم بگردید به سختی می‌توانید چنین جایی پیدا کنید. کار نیست. تنها منبع درآمدی خانواده‌ها از مرز و سه بازارچه‌ای است که حالا فقط یکی از آنها باز است و ۵۰ نفر می‌توانند در آن کار کنند. سایر جمعیت ۹۰ هزار نفری این شهر از کجا باید تامین درآمد و هزینه کند؟ وقتی دیگر با ۵۰۰ میلیون تومان هم به سختی می‌شود خانه‌دار شد، چطور می‌توان خرج یومیه را پرداخت کرد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرابایدحالایک میلیاردشایدم بیشترازجیب ملت برود اون هم برای
      برگرداندن جنازه ی ۵نفرکه به طورقاچاق جان سه طفل معصوم رو
      گرفتن

      پاسخ ها

      • جمال

        اونقدر آینده بچه هایش و آرامش و خوشبختی بچه های مهم بوده که راضی بوده جونشونو بخطر بندازه؟؟؟عقل هم خوب چیزی ها

    • بدون نام

      الان انتظار دارند دولت روحانی یک میلیارد خرج شهروندان درجه دوم بکنه؟؟!!!
      هنوز مسؤلینو نشناختن
      اینا شب وروز فکرشون اینه چطور جیب مردمو بزنن

    • بدون نام

      روحشون شاد

    • بدون نام

      خونه وزمین که داشتی حقوق کارگری
      هم که داشتی سه تادسته ی گل
      هم که داشتی فقط مرگ کم داشتی
      که به اون هم رسیدی

    • بدون نام

      تحت تاثیرخواهرهمسربودن که درخارج مقیم است

    • بدون نام

      نمیدونم اگه زندگیشان سخت بوده
      سه تابچه برای چیشون بوده

    • بدون نام

      نصف همین یک میلیارد را بهشون می دادند نمی رفتند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این بنده خدابرای شکم بچهایش مخواست برود انگلبس همه چیزرابخواطر شکم بچهایش میداد درعکس دیدید اول چیزی که دادند لباس دینی را خانم چادر وحتی مقنعه وچارقد هم ندارد معامله دین ودنیاکردند

    • بدون نام

      اطلاع رسانی کنندرسانه ها تاخیرین
      پول بازگشتشون روبدن

    • یک ایرانی ( کاربر قدیمی )

      دیگه سرنوشتیه که براشون رقم خورد و هیچ کاری نمیشه کرد . یک میلیارد ؟ کی داره تو این اوضاع . واقعا جای تاسف داره . ادم ناراحت میشه ولی افسوس کاری از دست کسی بر نمیاد .

    • بدون نام

      یه میلیارد تومن پولی نیست که میشه ۳۳ هزار دلار که دولت میده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روحشان شاد.اعمال انسانها مهم است نه اجساد.قبضه خاک همانجااست زیادعذاب وجدان نداشته باشید.خداوندبه بازمندگان صبروبقای عمرباعزت بدهد،

    • بدون نام

      بزار ترامپ برنده شه تکلیف مملکتم مشخص میشه یا از بین میریم یا کشور را از نوع میسازیم

    • بدون نام

      بچه هایی ک اینجا زندگی میکنن دیگه آدم نیستن؟
      اینا فقط از سر خودخواهی خودشون بوده که همچین ریسک بزرگی کردن و بچه هاشو اواره کوه و دریا کرده

    • حسن

      خداوند صبر بدهد وروحشان شاد کند وشما نباید از دولت انتظاری داشته باشید مگر موقع رفتن دولت در جریان بود این همه که قا چاقی رفتند از صد نفر یک نفر شاید موفق میشود کسی که در خارج از گشور در این زمانه
      پشتیبان نداشته باشد خیلی کار اشتباه است خیال میکنند خارج ریختن کسی که کارکر ساده است هیچکس در خارج نداشته چرا باید
      هم خودشان را وهم زن وبچه را به آتش بیاندازد آخرش هم میشود این بعد هم از دولت توقع دارند که همکاری کنند

    • 888888

      خداوند انتقام این عزیزان را ازمسببینش بگیرد

    • بدون نام

      اون جوون بدبخت برای روزی ۶۰هزار
      تومان خودسوزی کردومرداینایک
      میلیاردمیخوان جنازه ها روبرگردونن
      اونا که شماروگذاشتن رفتن پی راحتی
      خودشون حالاجنازه به چه دردتون
      میخوره

    • بدون نام

      خدارحمتشان کنه ولی به چه دلیل خودشان گرفتارکردن اینهمه ادم درایران بدبخت هست بایداین کارکن همچیزخودشان بغروشن فکرمیکنی اونورچه خبره بدترازاینجاست

    • بدون نام

      اگر لبنانی یا یمنی یا فلسطینی بودن قطعا خدمات خوبی از دولت میگرفتن

    • وجدان شیرفرهاد

      امیدوارم وزارت خارجه پیگیری کند

    • هومن شریعتی

      شماره حساب اعلام کنند همه کمک کنیم مشکل حل شود انشالله

    • شیرین وتلخ

      اینهاترکشهای تک بعدی جامعه ما وکوتاه نیامدن وگرانی وتورم است.
      خدایا خودت کمک کن.

    • بدون نام

      چه طور کارگری بود با خانواده چندکشوررارد کرده بود اونم قچاقی وغیرقانونی که باید واسه هرجابجایی کلی پول خرج کرد.حالادرسته تواین جهنم نمیشه کارکرد .اما این اوضا کرونایی چ فکری کردی خانوادتو بدبخت کردی

    • بدون نام

      بر باعث و بانیش لعنت

    • پورکاوه

      سرآقازادها به سلامت باد،که ارزش ساعت مچیشون ۴۵۰مییلیون تومانه.زندگی فقط برازنده آنهاست،عوام را چه به زندگی!؟

    • بدون نام

      طمع ورزی یا ساده لوحی، عامل بیچارگی

    • علی

      خدا بیامرزتشون:-(
      ولی خب بهتر نبود اکه میخاست بره حدااقل وقتی یه بچه داشت میرفت؟اگه اوضاع مالی بده چرا بچه ی دوم؟بچه ی سوم دیگه چی بود؟با سه تا بچه ادم همچین کاری نمیکنه که اخه.درهرصورت روحشون شاد باشه:-(

    • عباس بابایی

      چطور یک حانواده 5 نفره کارگری میتونه هزینه سفر قاچاقی تا فرانسه رو تامین کنه ؟

      اصلا منطقی به نظر نمیاد کسی بتونه با حقوق کارگری یک خانواده 5 نفری رو تامین کنه و هزینه هنگفت یک سفر خارجی رو هم بتونه تامین کنه !!!!!!!!
      ازطرفی اگه خانواده متوفی ادعا میکنند که وضغیت اقتصادی سردشت خرابه چطور این آقا تونسته 400 میلیون پول قرض کنه ؟
      کی به کارگر 400 میلیون پول قرض میده آخه ؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا اینا خواستن برن خارج پولدار بشن خدا هم زد تو سرشون گفت حالا پولدر شدید وقتی با خدا نباشی عاقبت کار همینه

    • بدون نام

      از در گذشت این عزیزان خیلی متأثر شدم ولی اگر می خواستند در ایران بمیرند که نمی رفتند که حالا در این اوضاع اقتصادی یک میلیارد برای بازگردان اجسادشان هزینه شود !!؟

    • بدون نام

      این سرنوشتیه که برای همه ما پیش بینی میشه آخه نالایق ها شما که نمیتونید اقتصاد یه مملکت رو درست کنید دنبال چی هستین بابا میدونین یعنی چه طرف زن و بچشو برداشته رفته به استقبال مرگ آخه باعث و بانیش رو خدا لعنت کنه چرا نباید تو کشور خودمون آرامش داشته باشیم

    • بدون نام

      ۷، ۸سال پیش یکی ازاقوام ماهم بازن وبچه سه ماهش میخواست بره استرالیا طوفان میشه و زن وبچه ش غرق شدن جسدزنش اصلاپیدانکردن.چندسال قبلتر خواهرهمسایمون باخانواده چهارنفره ش توراه استرالیا غرق شدن حتی جنازه یه نفرشون هم پیدانشد واقعاقاچاقی خطرناکه اونم ازراه دریا

    • بدون نام

      عاقبت پشت کردن به مملکت همین است.زنده باد ایران

    • بدون نام

      لعنت بهتون که با مردم اینچنین کردید

    • بدون نام

      هیچکس مسئول اشتباهات و جهالت اینجور آدمها نیست.

    • مصطفی

      خب رسیدید به اون زندگی رویایی
      عشق است ایران

    • بدون نام

      چرا مردم فرار را بر قرار ترجسح میدهند حتی اگر به قیمت جانشان تمام شود؛نمایندگان شما شماها نماینده این ملتید و اولش با شرایط زندگی مردم اشنا هستید چنانچه برای رفع گرفتاریهای مردم اقدام مفیدی انجام ندهید بترسید و بترسند از ناله مردم

    • حسینی

      واقعا چی میشه گفت
      چرا باید ۴۰۰ میلیون قرض کنی بری فرانسه بعد از کمپ فرانسه خارج شی تو هوای طوفانی با قایق بادی پر از مسافر جان عزیزانت رو به خطر بندازی بری سمت انگلستان

    • بدون نام

      چه دردناک و غم انگیز .
      بیش از شش میلیون نفر هجرت گردند و یکی نپرسید چرا؟

    • بدون نام

      سفارت ایران در فرانسه اقدام سریع نماید و پیکر هموطنان ما را به کشور برگرداند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هم وطنت زندگی تو ایران رو نمیخواست دیگه ایران جنازه شو میخاد چکار

      • بدون نام

        ن شاید کرونا گرفته باشن

    • مهدی

      با عرض تسلیت به بازماندگان خانواده محترم ایران‌نژاد، مصیبت و غم بسیار بزرگی گریبانگیر شما عزیزان شده است، خداوند فقط باید به شما عزیزان صبر عنایت کند ، انشاءالله لطف خداوند شامل حالتان شود و آن عزیزان از دست رفته را دوباره بتوانید برگردانید و البته کاری نیست که به تنهائی در امکانات و قدرت شماها باشد، باید کمک داشته باشید.

    • فاطمه

      خوب پس عموجان جیگر جان روزی که خواست بره ازدولت ایران یافرانسه مجوز گرفتن واسه رفتنشون که حالا توقع تسلیت دارین ازاین دوکشور یایک سر رفت پیش فرماندار سردشت یک خداحافظی بکنه که اون الان بیاد فاتحه بخونه بندگان خدا اومدن ازجهنم ایران فرارکنن رفتن تو دریا قرق شدن شد بد از بد بدتر

    • احد

      برای اون عشق انگلیس برید تو انگلیس براشون قبر درست کنید

    • بدون نام

      یه فراخوان بدیدپولش جورشد .این فامیل داغداربدانن اقلا درایران اجادشان دفع کنن والا صواب دارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا با وقاحت و فلاکت تمام از ایران رفتن اونم از همچین راهی.. پس خاضر بودن بمیرن ولی تو ایران نباشن. شما حرص نخور

    • بدون نام

      بنده خداها راست میگن خوب مگه کم پولیه چطوری جور کنن حالا اشتباه کردن دولت ووزارت امور خارجه باید کمکشون کنه از ستاد بحران به همه جای دنبا میدن ی بحران هم این خانواده مستضعف هلال احمر وستاد بحران باید کمک کنن حتی بسیج امنیتی چه اشکال داره حتی سلبریتی ها میتونن سه سوت پول جمع کنن وخانواده وطایفه ای را از ناراحتی روحی نجات بدن

    • بدون نام

      بنده خداها

    • بدون نام

      برادر خداوند صبر به خانواده تان دهد.غرب و امریکا همتان به ملت ایران جفا کردید. یادتان باشد. واگذارتان به خدای یکتا.

    • سیبو

      تو کشورت میموندی حالا کی از گشنگی مرده بود ادم بدبخت هرجا بره آسمان خدا به همان رنگه خوب ما هم راضی نیستیم ولی تحمل میکنیم وبه خدا اتکا کردیم

    • بهزاد

      خداوند به حق پنج تن و امامان معصوم به خانواده های آنها صبر بدهد . من به عنوان یک ایرانی که دلم واقعا میسوزد واعصاب وروانم کمی به هم ریخته از تمام ایرانیها میخوام والتماس میکنم بیاییم یک بزرگتر انتخاب کنیم وبه آنها از نظر مادی کمک وهر کس هرقدر میتواند کمک تا عزیزان به کشور برگردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزان عشق خارج بودن کحا برگردن

    • هموطن

      خدابه خانواده هاشون صبر بده ولی اخه رفتن قاچاقی اونهم بازن وبچه های کوچیک عاقلانه نیست،لااقل خودش تنها میرفت بعد از سیتیزن شدن برای بردن خانواده اقدام میکرد،نه اینکه همه باهم بابچه نوزاد ،اچنهم قاچاقی بااونهمه خطر!؟ هیچکس غیر از خودشان مقصر نیست،پانصد میلیون تومان پول کمی نیست برای یه زندگی اروم ولی اگه توقع بالا باشه پنج میلیارد وپنجاه میلیاردهم کمه،خدارحمتشون کنه وانشاالله نوزاد زنده پیدا بشه

    • بدون نام

      در اصل اون پنج نفر، نماد چند میلیون ایرانین کہ تو آب غرق شدن، در اصل این ماییم کہ دارم غرق میشیم، تو دریای بی انتھای بی لیاقتی و بی کفایتی و بی خیالی و شکم سیری مسئولینی کہ، بہ طور پیش فرض سھم خودشونو از این مملکت، خیلی بیشتر از مردم عادی میدونن، مسئولینی کہ تو فرھنگ لغت، باید اسمشون، ھمردیف و ھمسنگ زالو نوشتہ بشہ، مسئولین بی رحمی کہ با بازیھای زرگری حزبی، جوونی جوونای این مملکتو، بہ یغما برد، غریقھایی ھستیم، بدون حتی یک ناجی۔۔۔

    • دوگومبزون

      شما که داری باشکم پر نظر میدی اصلا میدونی زندگی کردن با سه تا بچه واونهم باحقوق کارگری یعنی چی ؟!! باید کسانی خجالت بکشن که بجای خرج کردن پول نفت برای مردم خودشون ،اون رو توی عراق ویمن و...هزینه میکنن ومردم ایران روازکشور خودشون فراری میدن تا با جاشون روباهمون جنگ زده ها پر کنند .

    • بدون نام

      منم خونه ماشین دارم ولی شب و روز برای آینده پسرام نگرانم آخه اینا برای بچهام آینده نمیشه آینده ای در جنگ با دنیا بیکاری بی پولی همش استرس دارم و پشیمونم از فرزند آوری

    • بدون نام

      در ایران افراد و جان انها اصلا مهم نیست و به قول وزیر صنعت اولویت بازسازی سوریه است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج