adexo3
۱۰۵۳۹۴۰
۵۰۲۴
۵۰۲۴
پ

انتقاد شدید از ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی

جواد طوسی، منتقد سینما، در یادداشتی با عنوان «حکایتِ ما و ابراهیم و عیار تنها» به انتقاد از گفته‌های اخیر ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی پرداخت.

روزنامه اعتماد: جواد طوسی، منتقد سینما، در یادداشتی با عنوان «حکایتِ ما و ابراهیم و عیار تنها» به انتقاد از گفته‌های اخیر ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی پرداخت.
انتقاد شدید از ابراهیم گلستان و بهرام بیضایی
او در این یادداشت نوشت: «روزگار غریبی را می‌گذرانیم. عاطفه و دوستی و مروت و اخلاق، جایش را به کینه و نفرت و دشمنی و غروری بی‌رحمانه داده است. انگار در یک کارزار بی‌امان شمشیر از رو بسته‌ایم و می‌خواهیم از هم انتقامی خونین بگیریم. این حس و نگاه سرد و خالی از مهرورزی، آدم عامی و روشنفکر و هنرمند نمی‌شناسد. کرونا و دنیای سیاست‌زده و به خشونت کشیده که «تنازع بقا» منطق مفهومی و اجرایی‌اش شده، نوعی حقانیت کاذب برای ما ایجاد کرده است تا رشته دوستی و همکاری و همراهی از هم بگسلیم و تیشه به ریشه همه‌ چیز بزنیم.
نویسنده توانا و فیلمساز محترم ۹۸ ساله که سال‌هاست خودش را در قصری در حومه لندن محصور کرده و کاری به کار مملکتش و رخدادهای پایان‌ناپذیر جاری در آن و حال و روز تلخبار مردمانش ندارد، درست در گرماگرم مراسم خاکسپاری خواننده‌ای صاحب‌سبک و همدل و همراه با مردم سرزمینش سر ذوق می‌آید و از بلندگوی «ایران اینترنشنال» - طبق معمول - خودش را بالای بالا می‌برد و به آن عزیز تازه از دست رفته کم‌محلی و ارزش و اعتبار هنری و جایگاه تاریخی او را محدود به «یک خواننده با صدایی مطبوع» می‌کند و از این تُرکتازی و تحقیر مقتدرانه مثل همیشه کیفور ‌می‌شود و تاسف‌بارتر در این آشفته بازار، جایگاه و تعریف هویت باخته «رسانه» است؛ رسانه‌ای که تخریب شخصیتی و یکی به نعل و یکی به میخ زدن و جور کردن جنس، سیاست و دستور کارش است.
اگر ریگی توی کفش سیاستگذاران این رسانه مخالف‌خوان و به ظاهر دموکرات‌منش نیست چرا در این مورد نظر استاد بدقلق و تندخویی که فقط نوک دماغش را می‌بیند و یک روز نسخه آل‌ احمد و احمد شاملو را می‌پیچد و روز دیگر سیدحسن نصر و منشی‌زاده و براهنی و ... برایشان اهمیت دارد؟ و جالب‌تر آن که به همان صحبت کوتاه اولیه اکتفا نمی‌کنند و فردایش مجری برنامه را راهی کاخ استاد کردند تا در محضر ایشان بیشتر تلمذ کند و از شجریان به کاربلدی و قابلیت‌های رضاشاه و به گند کشیدن مهندس بازرگان برسیم.
آن‌سوتر می‌بینیم «عیار تنها» عرصه ادبیات نمایشی و سینما و تئاتر ما بعد از سال‌ها دوری از وطن یک‌باره به صرافت افتاده در یک فیلم «مستند پرتره» سراپا تعریف و تمجید به نبش قبر یک ملاقات و پیشنهاد اطلاعاتی/امنیتی و همچنان در کانون سوءتفاهم بپردازد و همه ارج و قُرب و ادبیات محترمانه‌ای که همکار و هم‌نسلش در یک گفت‌وگوی مرتبط با این واقعه مشترک برای این عزیز گرانمایه به کار برده را نادیده بگیرد و او را متهم به دروغ‌گویی و تحریف واقعیت کند و در این تسویه‌حساب شخصی خودش را مسئول و حامی نسل جوان نشان دهد. اولین سوالی که بعد از دیدن این فیلم مستند و شنیدن سخنان این هنرمند فرهیخته که به دعوت آقای عباس میلانی لبیک گفتند به ذهنمان خطور می‌کند، این است که چرا این سخن معترضانه و گلایه‌آمیز را زمانی که اینجا بود، عنوان نکرد؟
واقعا این مخالف‌خوانی و خراب کردن دوست و همکاری که اینجا مانده و کارش را (با همه موفقیت‌ها و ناکامی‌ها) کرده و به موقع نسبت به جامعه و بحران‌ها و انحرافات و مفاسدش واکنش نشان داده و صدای مردم بوده و در همین فیلم آخرش پیشنهاد و ارایه طریق آرمانی داشته است چه فضیلتی دارد؟ آیا از خالق آثار مکتوب و نمایشی مطرح و تاثیرگذاری چون «پهلوان اکبر می‌میرد»، «میراث و ضیافت»، «چهار صندوق»، «غروب در دیار غریب»، «دنیای مطبوعاتی آقای اسراری»، «آیینه‌های روبه‌رو»، «اِشغال»، «مقصد»، «ندبه»، «رگبار»، «سفر»، «مرگ یزدگرد»، «مسافران»، «سگ‌کشی»، «وقتی همه خوابیم» و... این شیوه رفتار ناپسند و همرنگ شدن با زمانه‌ای بی‌رحم و دور از اعتدال پذیرفتنی است؟
در جامعه‌ای به هرز رفته و از مسیر صواب خارج شده، فرهنگ‌سازان و روشنفکران واقعی (نه پوشالی و جعلی) الگوهای طبقات مطرح و هویت‌مند اجتماعی‌اند. اگر خودِ این الگوها و شمایل‌های تثبیت شده تاریخی در برخی از بزنگاه‌ها تصویر مخدوش و ناکارآمدی از خود ارایه دهند و تبختر و خودشیفتگی و غرور مستبدانه بر آنها غالب شود، چه نقطه اتکای قرص و محکمی وجود خواهد داشت تا زمینه‌ساز یک حرکت بالنده فرهنگی-اجتماعی شود؟»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج