۱۰۵۶۷۱۵
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

خطر بیکاری ۶۲۰۰ کارگر شاغل در سالن‌های سینما

سخنگو و دبیر انجمن سینماداران کشور با اشاره به تعطیلی سینماها از ساعت ۱۸، این تصمیم را ناشی از عدم شناخت نسبت به حرفه سینماداری دانست و نسبت به ورشکستگی سالن‌های سینما و بیکاری ۶۲۰۰ نیروی انسانی آن هشدار داد.

خبرگزاری ایلنا: سخنگو و دبیر انجمن سینماداران کشور با اشاره به تعطیلی سینماها از ساعت ۱۸، این تصمیم را ناشی از عدم شناخت نسبت به حرفه سینماداری دانست و نسبت به ورشکستگی سالن‌های سینما و بیکاری ۶۲۰۰ نیروی انسانی آن هشدار داد.
خطر بیکاری ۶۲۰۰ کارگر شاغل در سالن‌های سینما
محمدرضا صابری (سخنگو و دبیر انجمن سینماداران کشور) با اشاره به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی از ساعت ۱۸ گفت: متاسفانه الان فیلم مناسبی برای اکران وجود ندارد. یعنی ما به عنوان سینماداران فیلم خوبی نداریم که بخواهیم به بهانه آن چراغ سینماها را روشن کنیم. بارها خدمت دوستان در سازمان سینمایی؛ چه از طریق شورای صنفی نمایش و چه از طرف سینماداران؛ پیشنهاد کردیم که شرایطی را برای روشن ماندن چراغ سینما فیلم‌های خوب و پرفروش فراهم کنید. در واقع این تنها روش حمایت از سینمادار است و سینمادار وقتی متوجه حمایت سازمان سینمایی و دولت در این شرایط می‌شود که ببیند فیلم خوب اکران شده است. اگر سازمان سینمایی شرایطی را فراهم کند که صاحبان آثار پرفروش و پرمخاطب فیلم‌هایشان را اکران کنند، سینماداران هم از این وضعیت نفع می‌برند.
وی در ادامه گفت: وقتی فیلم خوبی وجود ندارد چرا باید سینماها فعالیت کنند؟ کدام مخاطب به تماشای این فیلم‌ها می‌نشیند؟ این فیلم‌ها در شرایط عادی هم نمی‌توانستند جذب مخاطب کنند. پس در مرحله اول باید مشکل بی‌فیلمی را حل کنیم. شرایطی باید به وجود بیاید تا تهیه‌کنندگان برای نمایش فیلم‌هایشان ترغیب شوند. این مهم هم توسط سازمان سینمایی و دولت قابل اجرا است. متاسفانه هزینه‌های نگهداری سالن‌های سینما سرسام‌آور است که با اکران فیلم‌های بی‌کیفیت و بدون مخاطب هیچ سینماداری حاضر به بازگشایی سینما نیست.
وی با اشاره به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تعطیلی اصناف و مشاغل در ساعت ۱۸ گفت: کسانی که این تصمیم را گرفتند، شناختی نسبت به سینما نداشتند چراکه مخاطب سینماها از ساعت ۶ بعدازظهر به بعد به سینما می‌آید. مثل این است که به کارمند بانک بگویید از ساعت ۶ بعد از ظهر سر کار برود. تمام کارهای بانکی صبح انجام می‌شود. با همین نگاه تمام فعالیت سینماها تازه از ساعت ۱۸ آغاز می‌شود چون مردم معمولا اوقات فراغتشان از ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد آغاز می‌شود. آنها در طول روز مشغول کار هستند. پس این تصمیم برای سینماها بیشتر شبیه به شوخی است.
خطر بیکاری ۶۲۰۰ کارگر شاغل در سالن‌های سینما
صابری با بیان اینکه سالن‌های سینما در رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشرو بودند، گفت: به نظرم در حق سینما اجحاف صورت گرفته است. سالن‌های سینما در طول زمان بازگشایی ۱۵ بند پروتکل‌های بهداشتی را از زمان بازگشایی که از ۵ تیر ماه بود کاملا رعایت کردند و خوشبختانه حتی یک مورد مورد انتقال هم در سالن‌های سینما نداشتیم چراکه همه چیز به‌طور کامل تحت کنترل بود و رعایت می‌شد.
وی با اشاره به تجربه اکران فیلم‌های موفقی همچون «شنای پروانه»، «خوب، بد، جلف۲» و «زن‌ها فرشته‌اند۲» گفت: متاسفانه در آن زمان حمایت‌ها در حوزه اکران از این فیلم‌ها آنطور که باید صورت نگرفت و امروز باید شرایط طوری فراهم شود که تجربه اکران فیلم‌هایی مانند «شنای پروانه» برای صاحبان آثار تکرار نشود. از طرف دیگر به دلیل بی‌توجهی صداوسیما به سینما بسیاری از مردم نمی‌دانند که سینماها باز است. متاسفانه تبلیغات در این حوزه بسیار کم صورت گرفته است به حدی که حتی مخاطبان حرفه‌ای سینما هم اطلاعی از بازگشایی سینماها ندارند. تلویزیون در حق سینما بی‌مهری کرد و با وجود دستور صریح مبنی بر پخش ۵۰۰ تیزر برای برخی از فیلم‌ها دریغ از حتی یک بار پخش تیزر فیلم‌ها از تلویزیون. آقای فرح‌بخش با اکران فیلم «زن‌ها فرشته‌اند۲» ریسک و فداکاری بزرگی در حق سینما کرد همانطور که «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف۲» هم این فداکاری را کردند اما متاسفانه از سوی تلویزیون هیچ اطلاع رسانی‌ای صورت نگرفت.
صابری با اشاره به تداوم تعطیلی سالن‌های سینما ضمن هشدار نسبت به تعطیلی همیشگی برخی سالن‌ها و ورشکستگی سینماداران گفت: با کمک هزینه‌هایی که از سوی سازمان سینمایی پرداخت شد پول یک کارمند سینما هم تامین نمی‌شود. الان به یک کارمند که حداقل حقوق را دریافت می‌کند یک میلیون تومان حق بیمه از سوی کارفرما باید پرداخت شود. امروز وضعیت مجموعه‌های سینمایی مثل کورش، مگامال، ایران مال، آزادی و گالریا بسیار بدتر از سینماهای عادی است. هزینه‌های جاری سالن‌های سینما بسیار بالا است و قبوض آب و برق و گاز و تلفن ماهانه فشار بسیاری را به سینماداران وارد می‌کند.
از طرفی سینماداران در سال‌های گذشته روی جذب و تربیت نیروی انسانی خیلی کار کرده بودند. یعنی از یک مقطعی سینماداران با جذب دانشجویان و آموزش آن‌ها کارهای اساسی کردند و امروز نیروهای بسیار خبره در زمینه اتاق نمایش و کار کردن با سیستم‌های دیجیتال در سینماها حضور دارند و تقریبا می‌توان گفت دیگر سینماها نیروی زیر لیسانس نداشتند. اما با این وضعیت و تعطیلی سینماها خطر از دست دادن نیروهای انسانی که سرمایه‌های سینماها هستند را پیش رو داریم. حدود ۶۲۰۰ نیروی انسانی به صورت مستقیم در سینماها مشغول به کار هستند. سینماداران هم تا یک جایی می‌توانند بدون درآمد نیروی انسانی را حفظ کنند و اگر اتفاق خوبی در این حوزه نیفتد، در آینده شاهد تعدیل نیروهای بیشتری در این حوزه خواهیم بود.
سخنگوی انجمن سینماداران کشور با اشاره به بدهی سینماداران به صاحبان فیلم‌های اکران شده در زمستان ۹۸ درباره آخرین اخبار پیرامون این بدهی گفت: متاسفانه در بهترین فصل اکران فیلم‌ها بدترین اتفاق برای سینماها افتاد و گرفتار ویروس مرموز کرونا شدند. من خودم مسئولیت این کار را برعهده گرفتم و همانطور که پیشتر هم گفتم از تهیه‌کنندگان عزیز که تا این وقت نسبت به دریافت حق‌شان صبوری کردند، عذرخواهی می‌کنم. معمولا روال سینماداران در تمام این سال‌ها این بود که تسویه فیلم‌ها را با اکران فیلم بعدی انجام می‌دادند. هیچ سینمایی را پیدا نمی‌کنید که تا قبل از این ماجرا بدهکار باشد. متاسفانه به غیر از اینکه بهترین فصل اکران را سینماها از دست دادند از طرفی هم با هزینه‌های سرسام‌آور پرداخت حقوق و عیدی و سنوات به کارکنان و هزینه‌های جاری هم روبرو بودند. ضمن اینکه هیچ کس تصورش را هم نمی‌کرد ویروس کرونا آنقدر طولانی باشد و حضورش تا این اندازه به اقتصاد کشور ضربه بزند. برای همین سینماداران با تصور اینکه می‌توانند بدهی‌های خود را در اردیبهشت و خرداد تسویه کنند به بازگشایی سینماها در آن مقطع امیدوار بودند.
وی در پایان با ابراز امیدواری از اینکه به زودی بدهی سینماداران پرداخت می‌شود، افزود: تمام مستنداتی که صندوق حمایت هنرمندان و بانک احتیاج داشت در اختیار خانه سینما قرار دادیم و آقای شاهسواری تمام این مستندات را در اختیار سازمان سینمایی قرار دادند و آخرین صحبتی که من با آقای حیدری، معاون مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان داشتم، ایشان گفتند اسناد تحویل بانک داده شده و ما امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر بیفتد تا ما از شرمندگی دوستان تهیه‌کننده درآییم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج