۱۰۵۷۹۱۱
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

مطهر: فیلمسازان، آوینی‌گونه به سراغ کرونا رفتند

یک تهیه‌کننده پُرکار سینما، معتقد است مستندسازی درباره مقابله کادر درمان با ویروس کرونا، پرداختن به موضوعی حماسی است.

خبرآنلاین: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت که از ۱۸ تا ۲۵ آذر به صورت آنلاین برگزار می‌شود، یکی از بخش‌های اصلی خود را به موضوع کرونا اختصاص داده است.

مهدی مطهر، تهیه‌کننده پُرکار سینمای مستند درباره پرداختن به موضوع کرونا در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت گفت: «ما هر سال یک‌سری بحران‌ داریم که در بسیاری از کشورهای دنیا رخ می‌دهد. به عنوان مثال چند سال قبل داستان زلزله سرپل ذهاب و در دو سال اخیر بحث سیل مطرح شد. امسال به شکل گسترده قصه کرونا مورد توجه قرار گرفته است. البته بحران سال‌های گذشته تنها به یک منطقه ارتباط پیدا می‌کرد، ولی کرونا نه تنها کل ایران، بلکه جهان را درگیر کرده است.»

وی ادامه داد: «باتوجه به فراگیری بحران کرونا در ایران و جهان، برخلاف سینمای داستانی که با یک تاخیر یک سال، یک سال و نیم می‌تواند به بحران‌هایی از این دست واکنش نشان دهد، سینمای مستند از همان روزهای اول این مسئله را مورد توجه قرار داده است. مستندسازان خیلی زود وارد این معرکه شدند تا بتوانند در ثبت تصویری وقایع اقدام مثبتی انجام دهند. بنابراین به موازات تشکر از جامعه پزشکی و پرستاری که با دست خالی در حال جنگیدن با کرونا هستند، با شدت کم‌تر باید از بچه‌های رسانه از خبرنگار تا مستندساز ممنون باشیم که با حضور زودهنگام خود سعی در ثبت وقایع داشتند. طبیعتا جشنواره سینما حقیقت هم با در نظر گرفتن بخشی برای پرداختن به این موضوع، واکنش درستی به آن نشان داده است.»

تهیه‌کننده مستند «شریعتی بدون روتوش» در ادامه بیان کرد: «تاکنون چندصد مستند درباره کرونا ساخته شده که طبیعتا بهترین‌های آنها می‌توانند در این جشنواره دیده شوند. مجموعه خانه مستند هم مثل سنوات گذشته غیر از موضوعاتی که هر سال در دستور کار دارد، یکی از اولویت‌هایش واکنش به همین اتفاق و بحران‌هاست. امسال ما چند فیلم آماده کردیم که به این موضوع واکنش نشان می‌دهند. طبیعتا این مستندها تنها گزارشی از اتفاق نیست. در واقع مستندسازان تلاش کردند تا چیزهایی که از نظرها پنهان مانده یا کمتر به آنها پرداخته شده را مورد توجه قرار دهند.»

وی با تاکید بر اهمیت بخش آوینی جشنواره سینما حقیقت، به صحبت رهبری که گفته بودند «مستندسازی درباره کرونا باید روایت آوینی‌گونه داشته باشد» اشاره کرد و گفت: «بخش آوینی درباره موضوعاتی است که به دفاع مقدس می‌پردازد. در بحث کرونا نیز مستندسازها خودشان حضور در محیطی پرخطر را به جان خریدند تا بتوانند اتفاقی را رقم بزنند. در حماسه بودن جنگ تحمیلی که شکی نیست. مقابله با کرونا هم یک موضوع حماسی است که بسیاری از مردم، خیرین، جامعه پزشکی و... به صورت داوطلبانه در آن حضور پیدا کردند. همین حضور قصه مواجهه ایرانی‌ها با کرونا را شبیه به یک حماسه کرده است. مستندسازانی که در این قصه حضور پیدا کردند راوی یک حماسه هستند.»

تهیه‌کننده مستند «مهین» افزود: «از سوی دیگر شباهتی که بحث کرونا به فضای دفاع مقدس دارد، این است که خیلی از مستندسازان با جان‌شان بازی می‌کنند، یعنی همان‌طور که ما در جامعه پزشکی در حال شهید دادن هستیم، در همین فضای رسانه‌ای دیدیم که از بازیگر گرفته تا تهیه‌کننده و کارگردان درگیر این موضوع شده‌ و خیلی از آنها همچون مرحوم عالمی نتوانستند از قصه کرونا زنده بیرون بیایند. این افراد به خاطر رسالت رسانه‌ای‌شان که می‌بایست راوی این حماسه باشند، کوتاه نیامده و حتی از جانشان گذاشتند. بر همین اساس حرف حضرت آقا حرف دقیق و به جایی است و کسانی که در این موضوع فیلم کار می‌کنند کمتر از مستندسازان عرصه دفاع مقدس نیستند.»

این تهیه‌کننده در بخش پایانی صحبت‌هایش افزود: «در بخش آوینی سه سال است که ما به عنوان خانه مستند، جایزه آوینی را دریافت کرده‌ایم و خیلی دوست داریم که این هتریک را چهار تایی کنیم. «دستمال سرخ‌ها» درباره شهید اصغر وصالی، «در جستجوی تاریخ گمشده» درباره حضور افغان‌ها در جنگ هشت ساله، جنگ سوریه و حواشی واکنش‌های جامعه روشن‌فکری به آن، «آسایشگاه بوشی» و «فالکن» از جمله آثاری است که امسال برای حضور در جشنواره فرستادیم و به موفقیت آنها خیلی امیدواریم.»

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت به دبیری محمد حمیدی‌مقدم از ۱۸ تا ۲۵ آذرماه به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج