جاباما
۱۰۵۹۲۹
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

روز ملی «خلیج فارس» روز غیرت ملی ایرانیان

روز دهم اردیبهشت‌ماه به نام روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده است و این روز روز غیرت ملی ایرانیان است که همواره برای دفاع از این اب و خاک آماده هستند و به هیچ بیگانه‌ای اجازه نخواهند داد که به این منطقه دست‌درازی کند.

خبرگزاری مهر: روز دهم اردیبهشت‌ماه به نام روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده است و این روز روز غیرت ملی ایرانیان است که همواره برای دفاع از این اب و خاک آماده هستند و به هیچ بیگانه‌ای اجازه نخواهند داد که به این منطقه دست‌درازی کند.

خلیج فارس یا دریای پارس، آب راهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده ‌است.

نام خلیج فارس در تمامی نقشه ها و منابع معتبر موجود بوده، اما مدتی است که نام هایی جعلی مانند "خلیج عربی"، "خلیج بصره" یا "خلیج" توسط کشورهای عربی منطقه به کار می رود. هرچند که هیچ کدام از این نام‌ها در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نمی شود.

ولی در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیار زیادی برای تحریف نام خلیج فارس صورت گرفته است در شرایطی که اسناد متعدد تاریخی بیانگر این است که این دریا از قدیم‌الایام خلیج فارس بوده و همچنان خواهد بود.

روز دهم اردیبهشت‌ماه به نام روز ملی خلیج فارس معرفی شده است که در این روز برنامه‌های مختلفی برای معرفی نام خلیج فارس به جهانیان برگزار می‌شود و به ویژه در استان‌های هم‌مرز با خلیج فارس شاهد برگزاری این برنامه‌ها هستیم.

روز ملی «خلیج فارس» روز غیرت ملی ایرانیان

مردم بوشهر منادی شعار صلح و دوستی از طریق آبراه خلیج فارس به جهانیان هستند

معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه خلیج فارس اظهار داشت: در طول تاریخ خلیج فارس نه تنها بخشی از خاک ایران محسوب می‌شد بلکه حاکمیت آن در دست ایرانی‌ها بود که گواه این ادعا تمام منابع تاریخی که نام این آبراه همیشه خلیج فارس بوده و هست.

محمد حسن پرآور با اشاره به اینکه خلیج فارس دارای سابقه کهن و هویت تاریخی و ملی کشور ما است تصریح کرد: نام خلیج فارس با نام ایران از گذشته‌های دور عجین بوده است و نام خلیج فارس یک واقعیت تاریخی و هویت یک منطقه است که امکان انکار آن از سوی هیچ کس وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دهم اردیبهشت به نام خلیج فارس نام‌گذاری کرده‌اند تصریح کرد: این روز را نام‌گذاری کرده‌اند تا هویت تاریخی یک منطقه بین‌المللی را به جهانیان یادآور کنیم و اینکه ایرانی با هرگونه تجاوز و تعدی به مرزهای آبی و خاکی خود مقابله می کند.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر دارای طولانی‌ترین مرز دریایی با خلیج فارس است بیان کرد: مردم مرزنشین استان بوشهر همواره در گذشته ازاین منطقه پاسداری و حراست کرده‌اند و به این مبارزات افتخار می‌کنند.

معاون استاندار بوشهر با بیان اینکه مردم مرزنشین استان بوشهر منادی شعار صلح و دوستی از طریق آبراه خلیج فارس به جهانیان به ویژه همسایگان بوده‌اند خاطرنشان کرد: امسال دبیرخانه روز ملی خلیج فارس با تشکیل جلسات متعدد و پیش بینی برنامه‌های مختلف به استقبال این روز مهم می‌رود.

حضور اقوام مختلف ایرانی در بوشهر به مناسبت روز ملی خلیج فارس

حدود۵۰ قوم ایرانی از اول اریبهشت حرکت خود را از شیراز با پای پیاده به بوشهرآغاز کردند و از شیراز به برازجان، دلوار و از دلوار به سوی بوشهر حرکت کردند و در بین مسیر مردم خونگرم استان بوشهر از دالکی تا بوشهر از اقوام ایرانی استقبال ویژه‌ای کردند.

این گروه در دلوار با حضور در منزل رئیسعلی دلواری و موزه این سردار ایرانی یاد و خاطره سردار بزرگ جنوب رئیسعلی دلواری گرامی داشته شد و ضمن تجدید پیمان با سرداران ضد استعمار رئیسعلی دلواری، صولت الدوله قشقایی، ستارخان، باقرخان، میرزاکوچک حرکت خود را به سمت بوشهر آغاز کردند.

پیام سفر این است اقوام ایرانی برای وجب به وجب خاک ایران جان خود را نثار می کنند و جامعه بین المللی بداند که نام خلیج فارس تا ابد خلیج فارس می ماند.

روز ملی «خلیج فارس» روز غیرت ملی ایرانیان

خلیج فارس هویت تاریخی و میراثی گرانبها است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در ارتباط با روز ملی خلیج فارس گفت: خلیج فارس شاهرگ حیاتی میهن ماست و استان بوشهر نیز در کرانه شمالی خلیج فارس بیشترین مرز مشترک با این آبراه و کشورهای همسایه دارد.

حمیده ماحوزی با اشاره به این که هرساله به مناسبت روز ملی خلیج فارس برنامه هایی در استان های بوشهر و هرمزگان برگزار می شود اضافه کرد: این که این برنامه ها در کدام استان برگزار شود مهم نیست و هدف حقانیت و تاثیر حوزه خلیج فارس در ایران و موقعیت استراتژیک این منطقه است که بایستی ظرفیت های هر منطقه که بیشترین تاثیر در شناساندن و معرفی خلیج فارس و پیشینه آن به جوامع بین المللی است مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: ما خلیج فارس و بوشهرمان را نماد صلح و دوستی می دانیم بوشهر با همه داشته هایش و تاریخ سراسر غرورش هیچگاه مغفول نخواهد ماند.

وی افزود: بوشهر نام های گوناگونی چون لیان، مزامبریا، ریواردشیر، راشهر، ریشهر و ابوشهر داشته است و براساس کاوش های باستان شناسی در دوره ایلامی، هخامنشی و ساسانی این بندر پل ارتباطی ایران با اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا بوده است.

بافت تاریخی بوشهر بیانگر شیوه زندگی مردم این دیار در کنار خلیج فارس است

وی گفت: در مرکز اسناد استان بوشهر نیز بیش از ۲۵هزار سند در مورد خلیج فارس موجود است و کتیبه هایی جامانده از بندر سیراف این استان و موزه دریا و دریانوردی بوشهر نیز سندی از حقانیت و جایگاه خلیج فارس است.

ماحوزی با اشاره به این که بافت تاریخی بوشهر نشان دهنده شیوه زندگی مردم این دیار در کنار خلیج فارس است افزود: بوشهر گنجینه ای تو در تو است که هنوز بخوبی شناخته نشده است.

وی گفت: دبیرخانه روز ملی خلیج فارس با برگزاری نمایشگاه های عکس، اسناد و آثار پژوهشی با موضوع خلیج فارس، نشست‌های علمی، برگزاری نمایشگاه آثار در نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران و برنامه‌های آیینی و سنتی بوشهر که نشان دهنده تاثیر خلیج فارس در زندگی مردم این منطقه است از جمله این برنامه هاست .

دبیر جشنواره استانی روز ملی خلیج فارس گفت: چاپ دو کتاب با موضوع خلیج فارس، تاثیر زیست محیطی این حوزه و ارائه آثاری از دریا و دریانوردی از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده است در استان بوشهر برای بزرگداشت روز ملی خلیج فارس است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میثم

      زنده باد ایران...
      زنده باد ایرانی...
      زنده باد خلیج همیشه پارس....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج