۱۰۶۴۲۷۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ارتفاع و ژرفایِ دعوا‌های سیاسی در ایران

روزنامه «جهان‌صنعت» در یادداشتی در شماره امروز خود نوشت: آیا حال و روز شهروندان ایرانی خوب و خوش است؟ بدون چون و چرا باید گفت نه‌، چنین نیست.

روزنامه «جهان‌صنعت» در یادداشتی در شماره امروز خود نوشت: آیا حال و روز شهروندان ایرانی خوب و خوش است؟ بدون چون و چرا باید گفت نه‌، چنین نیست.

شهروندان ایرانی در این روزهای سخت که بالاترین مقام‌های عالی‌رتبه ایران در نهادهای گوناگون به آن اعتراف می‌کنند دست‌کم از چند ناحیه به لحاظ مادی و روحی آسیب دیده‌اند و هر روز که سپری می‌شود بدحال‌تر می‌شوند. در یک سوی این بدحالی دولتی قرار دارد که تکلیفش را با خود نمی‌داند و در میان انبوهی از مسائل که از بیرون برایش فراهم می‌شود…

در حالت ایستایی قرار دارد و تنها با انجام برخی تکلیف‌های قانونی ادامه می‌دهد تا این روزها و ماه‌های باقی‌مانده سپری شود. از سوی دیگر اقتصاد ایران در سطوح گوناگون و در بخش‌های مختلف با دشواری، سردرگمی و انتظارات متناقض مواجه شده است. در سطح کلان و در شرایط حاضر در رفتار متغیرهایی مثل سرمایه‌گذاری، تراز تجاری، تراز حساب‌های ملی، پس‌انداز و همچنین بازارهای کالا، کار و پول با دشواری‌های متعدد مواجه شده‌ایم.

رشد پایین سرمایه‌گذاری به ویژه از ناحیه فشارهای وارد شده بر هزینه‌های عمرانی که روندی کاهنده را تجربه می‌کند و همچنین فقدان انگیزه‌های نیرومند برای سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی و قطع شدن راه ورود سرمایه‌های خارجی کار را برای رشد تولید و رشد اشتغال پایدار و مفید دشوار کرده است.در سطح بنگاه‌ها نیز شاهد دشواری‌های روزافزونی هستیم که براساس نتایج نظرخواهی‌ها فقدان منابع مالی برای تامین سرمایه در گردش و همچنین پایین بودن قدرت رقابت با کالاهای خارجی در راس تنگناها قرار دارند.

در سطح خانوارها نیز مهم‌ترین رخداد تلخ در دهه۱۳۹۰ کاهش سطح قدرت خرید شهروندان ایرانی است که منجر به رشد فقر و ناداری ایرانیان شده است. نخبگان ایرانی به ویژه روشنفکران و گروه‌های مرجع فکری علاقه‌مندند روزهایی بهتر از راه برسد که فقر و ناداری و گرفتاری معیشتی از جامعه رخت بربندد و فضا برای بحث‌های توسعه‌ای و اندیشه‌ای و مسائل داخلی مهیا و تلطیف شود.

واقعیت این است که کیفیت و سطح و موضوع‌های مورد مجادله در میان سیاست‌ورزان و نخبگان و روسای احزاب و جمعیت‌های سیاسی و روشنفکری با آنچه در شأن مردم و سرزمین ایران است تطابق ندارد و بسیار نازل و بازدارنده است.در وضعیتی که منتقدان دولت می‌گویند بزرگ‌ترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان می‌خواهد ایران را از پا درآورد و در وضعیتی که ایران با برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس دارد و در وضعیتی که صادرات ایران آسیب ‌دیده است و شهروندان ایرانی خسته و سردرگم‌اند و فشار روزهای کرونایی نیز بر سلامت جسم و روان و کسب‌وکار و معیشت آنها فشار فوق‌العاده‌ای وارد می‌کند ارتفاع و ژرفای دعواهای سیاسی در ایران به ویژه از سوی برخی طیف‌های تند و هیجانی دولت نگرانی ایجاد می‌کند که آیا این بضاعت سیاسی ایران است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج