جاباما
۱۰۶۶۷۲۹
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

برای خالق «پری»، «لیلا» و «هامون»

داریوش مهرجویی کارگردان مطرح سینمای ایران امروز ۸۱ساله شد. در ویدئویی اصغر فرهادی و عزت‌الله انتظامی از جایگاه این فیلمساز سینمای ایران می‌گویند.

خبرگزاری ایلنا: داریوش مهرجویی کارگردان مطرح سینمای ایران امروز ۸۱ساله شد. در ویدئویی اصغر فرهادی و عزت‌الله انتظامی از جایگاه این فیلمساز سینمای ایران می‌گویند.
برای خالق «پری»، «لیلا» و «هامون»
امروز ۱۷ آذر سالروز تولد داریوش مهرجویی است. کارگردان آثار شاخص سینمای ایران امروز ۸۱ساله شد. مهرجویی از چهره‌های برجسته سینمای ایران به‌شمار می‌رود و از چهره‌های اصلی موج نو سینمای ایران است.
مهرجویی با ساخت فیلم گاو در سال ۱۳۴۸ نگاه‌ها را متوجه سینمای ایران کرد و به موج نوی سینمای ایران شکل داد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ مدتی از ایران مهاجرت کرد، اما چند سال بعد بازگشت و به فیلم‌سازی پرداخت و عضو پیوسته‌ی فرهنگستان هنر شد.
براساس نتایج یک نظرسنجی در سال ۱۳۸۳، مهرجویی با آفریدن هفت شخصیت بیشترین شخصیت سینماییِ ماندگار را در سینمای ایران خلق کرده‌است. همچنین، شخصیت «هامون» در فیلمی به همین نام از مهرجویی، ماندگارترین شخصیت در تاریخ سینمای ایران دانسته شده‌است.
مهرجویی بارها جزء برترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران انتخاب شده، از جمله در نخستین رأی‌گیری مجلّه‌ی فیلم در سال ۱۳۶۷ و در رأی‌گیری سال ۱۳۷۸ مجلّه‌ی دنیای تصویر و در نظرسنجی سال ۱۳۸۱ مجله‌ی نقد سینما. او در رأی‌گیری ۱۳۹۸ مجلّه‌ی فیلم در میان کارگردانان ایرانی اوّل شد.
فیلم‌های مطرحی همچون «لیلا»، «هامون»، «اجاره‌نشین‌ها»، «مهمان مامان»، «سارا»، «پری»، «گاو»، «سنتوری» و «دایره مینا» بخشی از کارنامه پربار این سینماگر برجسته سینمای ایران است.
در ویدئویی که موزه سینما به مناسبت تولد او منتشر کرده است بخش‌هایی از گفتگوی اصغر فرهادی با مهرجویی و همچنین صحبت‌های عزت‌الله انتظامی آمده است که در ادامه می‌بینید:
برای خالق «پری»، «لیلا» و «هامون»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج