جاباما
۱۰۶۸۳۵۲
۵۰۲۲
۵۰۲۲
پ

نقش بن‌سلمان در سازش مغرب و اسرائیل

یک روزنامه صهیونیستی نوشت که محمد بن‌سلمان در روند رایزنی‌ها با پادشاه مغرب برای جلب رضایت وی جهت سازش با رژیم صهیونیستی نقش‌آفرینی کرده است.

خبرگزاری فارس: روزنامه یدیعوت آحارونوت، چاپ سرزمین‌های اشغالی، روز جمعه در گزارشی به اعلام توافق سازش روز گذشته میان مغرب و رژیم صهیونیستی و نقش ولی‌عهد سعودی در این میان پرداخت.

به نوشته العربی الجدید، آحارونوت نوشت که در توافق سازشی که دونالد ترامپ شب گذشته از آن خبر داد، آمریکا متعهد شده است که حاکمیت مغرب در صحرای غربی را به رسمیت شناخته و همچنین چهار فروند پهپاد پیشرفته تهاجمی «ریبر اکیو ۹» در اختیار این کشور قرار دهد و این توافق پس از یک سال گفت‌و‌گوهای محرمانه به نتیجه رسیده است؛ گفت‌و‌گوهایی که «جرد کوشنر» داماد و مشاور دونالد ترامپ و «آندری ازولای» مشاور مخصوص پادشاه مغرب که یهودی است، نقش به سزایی در آن داشتند و دو طرف به طور کاملا سری در خصوص توافق نهایی و بندهای آن مذاکره‌ کرده‌اند.

این روزنامه در ادامه نوشت که نقطه آغازین روند سازش میان تل آویو و رباط، سال گذشته به هنگام سفر نتانیاهو به پرتغال و دیدار با مایک پامپئو در آن‌جا بود و پامپئو پس از آن قصد داشت تا با پادشاه مغرب دیدار کند. در آن زمان کاخ پادشاهی مغرب در خصوص سازش با تل آویو بسیار تردید داشت و نگران واکنش مردمی به خصوص گروههای اسلامگرا بود. به خصوص اینکه مغرب ریاست کمیته اماکن مقدسه در بیت المقدس را بر عهده دارد.

یدیعوت احارانوت در ادامه نوشت که گفت‌و‌گوها صرفا منحصر به کوشنر یا پامپئو نبود و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی که کاخ‌های مجللی در رباط دارد نیز در این خصوص با «محمد ششم» پادشاه مغرب رایزنی و تلاش کرده بود تا او را برای برقراری رابطه با اسرائیل مجاب کند.

به گفته یک مقام مغربی در کاخ پادشاهی این کشور، ولی‌عهد عربستان سعودی لیستی از کشورهای عربی و اسلامی نزد خود دارد، از جمله اندونزی، جیبوتی، مالی و پاکستان و برای برقراری روابط میان آن‌ها و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند و پس از آن عادی‌سازی روابط میان دولت سعودی و رژیم اسرائیل را اعلام خواهد کرد.

این مقام مغربی در ادامه به آحارونوت گفت: «نقطه تحول در گفت‌و‌گوها هیج ارتباطی به اسرائیل نداشت، ما با اسرائیل سال‌هاست که روابط خوبی داریم، بدن اینکه نام صلح یا سازش روی آن باشد. اما موافقت اخیر آمریکا با شناسایی حاکمیت مغرب بر صحرای غربی به حساب جبهه پولیساریو، چیزی بود که پادشاه مغرب را برای نشان سبز نشان دادن به توافق با اسرائیل مجاب کرد.»

این روزنامه در مقاله‌ای دیگر نوشته است که توافق با اسرائیل همچون یک منوی باز شده است که هر کشوری در قبال هزینه سیاسی که می‌دهد، هر آن‌چه نیاز دارد از آن بر می‌دارد. امارات به اف-۳۵ رسید. بحرین حمایت و پشتیبانی کامل آمریکا را از آن خود کرد. سودان ضمن خروج از لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا، به دنبال گرفتن کمک‌های مالی وسیع از این کشور است. مغرب نیز توانست شناسایی حاکمیت خود بر صحرای غربی را از آمریکا بگیرد. اما این توافقات، موجب امن‌تر شدن رژیم صهیونیستی در منطقه نخواهد شد.

شب گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور از توافق سازش میان مغرب و رژیم صهیونیستی خبر داد تا مغرب چهارمین کشوری باشد که از ماه آگوست تا کنون زیر بار سازش با این رژیم می‌رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج