۱۰۶۸۶۶۶
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

سرانه‌ی بودجه دین و مذهب برای هر ایرانی

معاون منابع انسانی و پشتیبانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به بحث داغ این روزهای بودجه های فرهنگی و نهادهای دینی و بزرگنمایی آن و شایع سازی در فضای مجازی پرداخت.

شفقنا: معاون منابع انسانی و پشتیبانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به بحث داغ این روزهای بودجه های فرهنگی و نهادهای دینی و بزرگنمایی آن و شایع سازی در فضای مجازی پرداخت.

سرانه‌ی بودجه دین و مذهب برای هر ایرانی

محمدی زاده:

* (با اشاره به جایگاه نهادهای دینی در بودجه): در بودجه امور مختلفی مانند امور رفاه اجتماعی، امور آموزش و پژوهش، امور فرهنگ و تربیت بدنی و گردشگری، امور محیط زیست، امور سلامت،‌ امور دفاعی و امنیتی و … داریم که در بخش امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری، هشت فصل وجود دارد که یکی از آن‌ها به نام دین و مذهب است.

* اگر به ارقام بودجه نگاهی بیندازیم، مشخص می‌شود که بودجه کل امور حدود ۶۱۸ میلیون میلیارد تومان است. بودجه امور فرهنگ و تربیت بدنی و گردشگری حدود ۱۰.۷ میلیون میلیارد تومان می‌شود. یعنی دولت چیزی حدود ۱.۷ درصد از کل بودجه هزینه‌ای را به امور فرهنگ و تربیت بدنی و گردشگری اختصاص داده‌ است. اما بودجه فصل دین و مذهب حدود ۲.۷ میلیون میلیارد تومان است. یعنی از همین مقدار یک درصد هم دولت تنها ۲۵ درصد را به دین و مذهب تخصیص داده است. یعنی در مجموع تنها ۰.۴ درصد از کل بودجه کشور را به دین و مذهب اختصاص می‌دهند. تازه این بودجه مصوب است و آن چیزی که دولت واقعا تامین می‌کند، تنها حدود نیمی از همین مقدار است. یعنی فقط ۰.۲ درصد از بودجه را خرج دین و مذهب می‌کنند. برای اینکه این مطلب شفاف‌تر بشود، باید گفت که دولت برای دین و مذهب هر ایرانی سالانه تنها ۱۶۰۰۰ تومان هزینه می‌کند.

* برای اینکه مسئله باز هم شفاف‌تر بشود، به ارقام دیگری در بودجه اشاره می‌کنم: سرانه هر ایرانی در امور سلامت حدود ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان، سرانه هر دانش‌آموز حدود ۷.۰۰۰.۰۰۰ تومان و سرانه هر دانشجو ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. حتی سرانه هر ایرانی در امور فرهنگ و تربیت بدنی و گردشگری حدود ۱۲۷.۰۰۰ تومان است که به این ترتیب سرانه دین و مذهب در مقابل تمام بودجه‌های دیگر، مبلغ بسیار ناچیزی است.

*جست‌وجو می‌کنند که الان چه مسائلی در ذهن ایرانیان مورد توجه است. بعد می‌آیند یک تصویر غلطی از مقایسه بودجه دین و مذهب با مسائل مورد توجه عموم مردم ارائه می‌دهند. مثلا اینکه بودجه حوزه از بودجه ۱۰ استان کشور بیشتر است، بودجه حوزه از بودجه فلان دانشگاه بیشتر است، بودجه حوزه از بودجه محیط زیست بیشتر است و ادعاهایی از این دست که با کمی جست و جو می‌توان فهمید مواردی که ادعا می‌کنند، همگی با نوعی فریبکاری و کتمان حقایق روبه رو است. حقیقت همین است که سالانه فقط ۱۶۰۰۰ تومان صرف دین و مذهب هر ایرانی می‌شود. کینه دشمنان از این انقلاب اسلامی است، فرصت غارت منابع ایران را از دست ایشان گرفته است.

* (در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اگر بودجه نهادهای مذهبی قطع شود، آیا مشکل این‌ افراد با دین برطرف می‌شود؟): مسلما اینطور نخواهد شد. فرض کنیم روزی برسد که تمام هزینه‌های نهادهای مذهبی از طریقی غیر از بودجه فراهم شود. مسلما تا زمانی که دین و دینداری مانعی در مسیر غارت منابع ایران باشد، با آن مقابله خواهند کرد. این ادعای ما، مصداق واقعی دارد. مثلا وضعیت سایر کشورهای اسلامی را ببینید. تا زمانی که حاکمان به اصطلاح مسلمان درهای کشور خود را به روی بیگانگان گشوده باشند تا آن‌ها هرچه می‌خواهند ببرند یا انجام دهند، با حاکمیت اسلام مشکلی ندارند. اما اگر روزی برسد که حاکمیت دین مانع اهداف آن‌ها شود، نه تنها دین اسلام، بلکه با هر دینی مقابله خواهند کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج