۱۰۶۹۶۹۸
۵۱۰۹
۵۱۰۹
پ

کنترل انفجار برای ساخت مخازن کروی

دیروز ویدئویی از انفجارهای کنترل شده برای ساخت مخازن کروی بازتاب زیادی داشت، چگونه این اتفاق رخ می دهد ؟

خراسان: روز گذشته ویدئویی از انفجار داخل مخازنی که سپس به صورت کروی در می آیند در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که واکنش های زیادی به همراه داشت.

هرچند این اتفاق پیش از این هم در خرداد ۹۷ برای ساخت مخازن تا قطر ۱۰ متر به ظرفیت ۵۰۰ متر مکعب در اصفهان رخ داده بود اما در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، می بینیم این اتفاق حالا در کارگاهی روی پشت بام یک خانه، در حال اجراست. با این حال امروز به بررسی دلایل اهمیت این مخازن و واکنش های کاربران به این ویدئو پرداخته ایم.

این مخازن چه کاربردی دارد؟

مخازن کروی کاربردهای مختلفی در صنعت و بخش خصوصی دارند. برای مثال مخازن هوای فشرده صنعتی و مخازن ذخیره‌سازی آب خانگی را می‌توان نام برد. نمونه‌های دیگری از مخازن تحت فشار عبارتند از: سیلندرهای غواصی، برج‌های تقطیر، راکتورهای فشاری، اتوکلاوها و بسیاری از مخازن به کاررفته در عملیات استخراج معادن، پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی، مخازن راکتورهای هسته ای، زیردریایی‌ها و ایستگاه‌های فضایی، مخازن پنوماتیک، مخازن هیدرولیک تحت فشار و مخازن ذخیره‌سازی برای گازهای مایع مانند آمونیاک، کلر و LPG پروپان و بوتان.

کنترل انفجار برای ساخت مخازن کروی

چرا کروی بودن مهم است

دلیل این که به جای مخازن مکعبی و استوانه ای، از مخازن کروی استفاده می شود، مزیت هایی است که این نوع مخازن دارند. به طور مثال در ظرفیت های مساوی، سطح مخزن کروی 88 درصد سطح مخازن استوانه ای است که علاوه بر مسائل اقتصادی باعث کاهش انتقال حرارت می شود. همچنین این مخازن نیاز به زیر سازی و فنداسیون کمتری دارند. در ضمن مخزن کروی بیشترین میزان فشار را می‌تواند تحمل کند.

چگونگی ساخت مخزن کروی انفجاری

برای ساخت این مخازن ابتدا ورقه های فولادی نورد دیده شده را که با توجه به سایز مخزن برش خورده اند، به هم جوش می دهند و بعد با انفجار کنترل شده ای آن را به صورت کروی در می آورند. در صورتی که میزان انفجار کم باشد، مخزن به صورت کروی در نخواهد آمد و در صورتی که میزان انفجار بیشتر باشد، مخزن از هم پاشیده می شود به همین دلیل نیاز به یک محاسبه دقیق و اصولی است.

کنترل انفجار برای ساخت مخازن کروی

تاریخچه تولید مخازن کروی در ایران

تا قبل از سال ۱۳۸۷ تمامی مخازن کروی کشور از طریق واردات از ایتالیا، کره جنوبی و ترکیه تامین می شد اما از سال ۱۳۸۷ واحد تولید مخزن های کروی در کشور راه اندازی شد و حالا کشورمان از صادر کنندگان این مخازن محسوب می شود. تولیدکنندگان در سال ۹۷ هم موفق شدند مخازنی به قطر ۱۰ متر و گنجایش ۵۰۰ متر مکعب بسازند.

واکنش کاربران

هرچند کاربران از این که توانسته ایم به دانش ساخت مخازن کروی به گونه ای دست پیدا کنیم که حتی کارگاهی روی پشت بام یک خانه هم قادر به انجام آن است، ابراز خوشحالی کردند اما با این حال بسیاری از کاربران از این که این کارگاه جوانب احتیاط را رعایت نکرده و در کارگاهی با امکانات ویژه برای مواقع بروز خطر، ساخت این مخازن را انجام نداده است، از این کار انتقاد کردند. برخی از کاربران نوشته اند صدای نرو جلویی که بارها در ویدئو گفته می شود مشخص می کند هیچ پروتکلی در این کارگاه به درستی رعایت نشده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج