adexo3
۱۰۷۱۴۱۵
۳ نظر
۵۰۰۰
۳ نظر
۵۰۰۰
پ

تجزیه عراق؛ دستور کار «بایدن»

پس از شکل گیری نظام سیاسی جدید در عراق ، اغلب طوایف سنی این کشور و شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس که بیشترین نقش را در تحریک آمریکا برای براندازی صدام داشتند، دچار یک سرخوردگی شدند.

خراسان: پس از شکل گیری نظام سیاسی جدید در عراق ، اغلب طوایف سنی این کشور و شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس که بیشترین نقش را در تحریک آمریکا برای براندازی صدام داشتند، دچار یک سرخوردگی شدند.

علت این یاس نیز انتظار آنان از حکومت جدید بود که کاملا مخالف امیال آنان رقم خورد و قدرت سیاسی فائقه عراق پس از قرن ها به دست شیعیان افتاد .از آن جا بود که تلاش برای تقسیم عراق به سه اقلیم شیعی ، سنی و کردی صورت گرفت.

در ظاهر هدف از تقسیم عراق کم کردن مشکلات بود زیرا هر سه منطقه منابع نفتی خاص خود را داشتند و می توانستند امور خود را با درآمدهای آن اداره کنند اما این طرح به شدت مورد مخالفت اکثریت شیعی عراق قرار گرفت و عملا منتفی شد.

واقعیت آن بود که اگر هر گونه ساختار سیاسی که اندکی اصول دموکراسی در آن رعایت می شد در عراق آن سال ها شکل می گرفت، بی شک عمده قدرت به شیعیان می رسید .

زیرا این طایفه حدود ۶۵ درصد جمعیت عراق را تشکیل می دهد اما در نظام سیاسی سابق حداقل سهم را از قدرت کسب کرده بود.لیکن به تازگی با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا ، به صورت جدی برخی جریان های سیاسی عراق مجدد مسئله تشکیل کشور سُنی را مطرح می کنند زیرا رئیس جمهور منتخب آمریکا در گذشته طراح و پیشنهاد دهنده تجزیه عراق به سه اقلیم بوده است.

در خصوص موفقیت این طرح با توجه به مخالفت های داخلی و خارجی تردید جدی وجود دارد، ولی سوال این است ، تلاش آمریکا در گذشته و حال برای تجزیه عراق با چه هدفی دنبال می شود ؟به نظر می رسد که آمریکا سعی دارد تا با تقسیم منابع سرشار نفتی عراق در سه کشور کوچک مانع از شکل گیری یک قدرت بزرگ عربی - اسلامی در غرب آسیا شود.

هدف بعدی که بسیار مهم بوده در بُعد ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک باید مورد بررسی قرار گیرد. تلاش دراز مدت ایالات متحده این است که ایران و چین نتوانند کریدور تجاری خود را به مدیترانه برسانند و این مسیر الزاما از جغرافیای اهل سنت باید گذر کند و بی شک آنان مانع خواهند شد .

آمریکا و کشورهای عربی مخالف ایران خوب می دانند در صورت برقراری مسیر تجاری تهران - بیروت اولا موقعیت ژئواکونومیکی ایران به عنوان مسیر اصلی شرق به غرب به شدت تقویت می شود و حضور تجاری و نظامی در مدیترانه منافع بلند مدتی برای جمهوری اسلامی به ارمغان خواهد آورد و ثانیا از لحاظ امنیتی این کریدور یک خطر استراتژیک برای متحد اصلی آمریکا یعنی اسرائیل خواهد بود.

برآوردها نشان می دهد اگر مسیر تهران - بغداد - دمشق - بیروت مورد بهره برداری قرار گیرد ایران می تواند طی ۲۴ ساعت نیروی زمینی به مرزهای فلسطین اشغالی اعزام کند و همین مسئله نگرانی جدی غرب را در پی داشته و به این ترتیب در تلاش هستند تا با حضور نظامی در عراق و تجزیه این کشور به سه اقلیم، برای همیشه این مسیر را مسدود کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کار خوبی میکنه. هر جا شیعیان قدرت بگیرن اوضاع میشه مثل مملکت ما

    • مسعود انتظاری

      ایران به جای رساندن ۲۴ساعته نیرو به فلسطین باید به فکر اقتصاد خودباشد مردم گرسنه نیازی به رساندن نیرو به فلسطین نداردتاحالا این همه انرژی که صرف فلسطین شده چه سودی برای ما داشته؟

    • رضایی

      کلاه خودمون را قرص بگیریم باد نبره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج