۱۰۷۳۹۴۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

جنگی میان ایران و آمریکا در کار نیست

دونالد ترامپ را چه دوست داشته باشيم و چه دوستش نداشته باشيم تا ظهر روز ۲۰ ژانويه سال ۲۰۲۱ به‌عنوان رئيس‌جمهوري ايالات متحده آمريکا به وظيفه خود عمل مي‌کند و اختياراتي دارد.

آرمان ملی: دونالد ترامپ را چه دوست داشته باشيم و چه دوستش نداشته باشيم تا ظهر روز ۲۰ ژانويه سال ۲۰۲۱ به‌عنوان رئيس‌جمهوري ايالات متحده آمريکا به وظيفه خود عمل مي‌کند و اختياراتي دارد.

او تا آن تاريخ فرمانده کل نيروهاي مسلح ايالات متحده آمريکاست و تا آن تاريخ هر کاري را که در اختيارش باشد، مي‌تواند انجام دهد. اين در حوزه تئوريک است به اين معنا که ارتباطي به اين ندارد که در انتخابات پيروز شده يا شکست خورده است و صرفا در رابطه با موردي است که ۴ سال پيش در آن موفق شده و به او اين فرصت را داده است تا تاريخ ۲۰ ژانويه رئيس‌جمهور باشد.

از بعد عملي به نظر مي‌رسد که ديگر شاهد اتفاق غيرمنتظره‌اي نخواهيم بود به اين علت که روند گذشته نشان داده است که آنها علاوه بر لفاظي‌ها و تهديدهاي زيادي که انجام مي‌دهند در مرحله عمل بسيار محتاطانه عمل مي‌کنند. روايت جان بولتون به‌خوبي نشان مي‌دهد که اين دونالد ترامپ بوده است که حمله انتقام‌جويانه آمريکا را به دنبال سرنگوني پهپاد آنها توسط ايران را لغو کرده است؛ زيرا نزديک به ۱۵۰نفر کشته بر جا مي‌گذاشته است.

اين نشان مي‌دهد که در عکس‌العمل‌هاي خود موارد مختلفي همچون شرايط منطقه و اقتصاد و توان نظامي ايران را همواره مدنظر قرار مي‌دهد. به همين علت نبايد منتظر يک جنگ نظامي بود و قطعا جنگي تمام‌عيار رخ نخواهد داد. اتفاقات موردي از قبيل حمله سايبري، خرابکاري يا همچون ترور سردار سليماني که منقطع و بدون ادامه بود رخ دهد اما قطعا جنگي رخ نخواهد داد.

در بدترين حال شايد اين اتفاقات رقم بخورد و شايد نيز اصلا اتفاقي رقم نخورد و تنشي ايجاد نشود. از سوي ديگر، دونالد ترامپ اين زمان را دارد که پيشنهاد سناتورهاي آمريکايي درخصوص برجام را عملياتي کند و کار را براي بازگشت بايدن به آن سخت کند اما از اين بدتر بايد بپذيرد که توافق برجام و تغييرات آب و هوايي خوب هستند و به عنوان رئيس‌جمهوري از کنگره بخواهد تا آنها را تصويب کند.

اين يک بي‌آبرويي بزرگ براي کسي است که عليه اين توافق‌ها صحبت کرده و آنها را بدترين توافق‌هاي تاريخ آمريکا دانسته است و در ادامه از آنها تعريف کند و بخواهد آنها را در کنگره مطرح کند. اين اقدام با روحيه و غرور ترامپ سنخيت ندارد و بعيد به نظر مي‌رسد به اين سمت حرکت کند. به‌هرحال در تاريخ نام ترامپ ثبت خواهد شد به عنوان کسي که برجام را به کنگره برده است و خواسته به آن راي دهند. حتي اگر راي نيز نياورد اما باز هم در تاريخ نوشته خواهد شد که ترامپ باني اين امر بوده است. ترامپ اين اقدام را نيز پيگيري نکرده و صرفا در حرف حد برخي سناتورها باقي مانده است.

امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل بین‌الملل

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج