۱۰۷۸۷۰۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

«اسلام‌هراسی» با ابزار «شاذ‌گویی روحانیون»

بیان روایت‌های عجیب از شخصیت‌های مهم، کاریزماتیک و در جوامع مذهبی عمدتا روحانیون موثر در طول تاریخ کم نبوده است.

روزنامه اعتماد: بیان روایت‌های عجیب از شخصیت‌های مهم، کاریزماتیک و در جوامع مذهبی عمدتا روحانیون موثر در طول تاریخ کم نبوده است. این دست روایت‌ها به‌ویژه پس از درگذشت این شخصیت‌ها بیشتر شنیده می‌شود. این بار، اما با چنین مدعیاتی از زبان یک روحانی در مورد روحانی دیگر مواجهیم که از قضا به‌لحاظ علمی و فقهی و تاثیرگذاری سیاسی نیز به اندازه و در سطح دو نمونه‌ای که ابتدا اشاره شد، نبوده است.

اخیرا کاظم صدیقی در یک برنامه تلویزیونی که از شبکه قرآن پخش شده، روایت‌هایی این‌چنین درمورد محمدتقی مصباح‌یزدی مطرح کرده که با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی روبه‌رو شده و پس از گذشت دو روز، دو روحانی دیگر از آن صحبت کرده و نسبت به عواقب بیان این دست اظهارات هشدار داده‌اند.

مگر صدیقی مسوول دفتر امام زمان (عج) است؟

مجید انصاری، روحانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی با پایگاه خبری-تحلیلی جماران اذعان کرده که مدت‌هاست تمایل داشته درمورد برنامه‌های مذهبی که از صداوسیما پخش می‌شود با مدیریت این رسانه حاکمیتی نشستی بگذارد، اما میسر نشده است. انصاری گفته که اگر کسی منبر‌های صدیقی را دنبال کرده‌باشد، متوجه خواهد شد که بر «خواب، معجزات و کرامات این و آن و احیانا نقل دیدار‌ها و ملاقات افراد با امام زمان (عج)» تکیه دارد که امکان اثباتش دشوار و در بیان طلبگی، «شاذ» است.

با این حال به بیان انصاری، در صداوسیما -که دستورالعمل و خطوط قرمزی مشخص دارد- طرح این اظهارات که منجر به ایجاد این تصور می‌شود که گویا صدیقی «مسوول دفتر ملاقات حضرت» است، عجیب به نظر می‌رسد. این عضو مجمع روحانیون درمورد ادعای صدیقی مبنی بر باز شدن چشم مصباح‌یزدی در هنگام غسل نیز گفته «به نظرم این سخن موهن اهانت به مرحوم آیت‌الله مصباح، فهم شنونده و معارف دین است.»

مجید انصاری می‌گوید: «مگر شفاعت و قول شفاعت این طوری است؟! ... چه‌طور توقع داریم با پخش این نوع حرف‌های بی‌پایه و اساس جوانان نسبت به دین و روحانیت جذب شوند؟!... بدخواهان ما از این مطالب چه برنامه‌هایی که نمی‌سازند و چه طنز‌ها و صحنه‌های تمسخرآمیزی را علیه کل نظام، رهبری و انقلاب اسلامی نمی‌سازند. چرا جناب آقای صدیقی درباره آثار سوء این اظهارات فکر نمی‌کنند؟!»

اگر هم چنین مسائلی را دیدید، ابراز نکنید!

آیت‌الله علی‌اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در واکنش به اظهارات اخیر کاظم صدیقی پرسشی را مطرح کرده که بسیاری از کاربران فضای مجازی در یکی، دو روز اخیر از آن گفته بودند. او پرسیده: «اگر میت چشمانش را باز کرده، پس زنده بوده و باید پرسید چرا گذاشته‌اند او دوباره تلف شود؟ به هیچ‌وجه نمی‌توان گفت فردی که چشم خود را در هنگام غسل میت باز کرده، مُرده است.» آیت‌الله مسعودی خمینی همچنین گفته که «این مسائل اگر هم که بوده، مسائلی است میان عده‌ای خاص و نباید در ملاء عام مطرح شود. یک کلمه از علامه مصباح در دوره حیاتش در این رابطه نشنیده بودیم.»

چرا حوزه سکوت کرده است؟

فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم از دیگر روحانیونی است که به اظهارات اخیر صدیقی واکنش نشان داده است. او به پایگاه خبری- تحلیلی مدارا گفته از اظهارات صدیقی تعجب نکرده؛ چراکه به‌گفته او این اولین‌بار نیست که چنین سخنانی از زبان او می‌شنود، اما از صداوسیما در عجب است که چرا این اظهارات را پخش می‌کند! فاضل میبدی نیز همچون مجید انصاری تاکید دارد که بیان چنین اظهاراتی «بسیار زیان‌آور» است؛ چراکه اگر «ما در اسلام سخنی ضد عقل و فهم علمی بگوییم، در واقع آن سخن ضداسلام تلقی می‌شود» و درنهایت «فراری شدن جوانان از دین» را به همراه دارد.

این روحانی همچنین معتقد است که «پخش شدن این خرافات به نام اسلام در دنیا به نفع اسلام نیست و اسلام‌هراسی و مسخره کردن اسلام که در بسیاری از شبکه‌ها می‌بینیم، از چنین برنامه‌هایی تغذیه فکری می‌شود.» میبدی البته این پرسش را مطرح کرده که «چرا حوزه‌های علمیه و مراجع ساکت هستند و چیزی نمی‌گویند؟! ... چراکه این حرف‌ها به نوعی بدعت و منکر است و به دین لطمه وارد می‌کند. حوزه علمیه که نباید فقط به موی زنان گیر بدهد یا درمورد دوچرخه‌سواری زنان اظهارنظر کند!»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج