۱۰۸۴۳۱۲
۲ نظر
۵۰۱۶
۲ نظر
۵۰۱۶
پ

ترامپ در اندیشه گوشمالی‌دادنِ جمهوری‌خواهان

ترامپ از محل اقامتش در فلوریدا، به مشاورانش دستور داده تا برای به چالش کشیدن قانونگذارانی که در هفته ‌های پایانی ریاست جمهوری اش به او پشت کردند، تدارک ببینند. چشم‌ انداز چنین رویدادی از هم اکنون موجب نگرانی شده است.

جماران: به نقل از واشنگتن پست، رئیس جمهور سابق که از محل اقامتش در «مارالاگو» فعالیت می ‌کند به کارمندانش گفته است که در زمینه راه ‌اندازی یک حزب سوم که شاید حزب «میهن ‌پرست» نام ‌گذاری شود، تحقیق کنند. هدف، به چالش کشیدن ۱۰ عضو جمهوری‌ خواه مجلس نمایندگان است که اوایل ماه جاری به استیضاح او رای دادند. چشم‌ انداز چنین رویدادی از هم اکنون موجب نگرانی شده است.

گرچه «جیسون میلر» مشاور ارشد کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰ این خبر را رد کرده، اما شواهد گویای چیز دیگری است.

در هفته های اخیر، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق بارها و بارها ایده ایجاد یک حزب سوم را مطرح کرده است، و ترس از ایجاد یک انشعاب بزرگ در میان جمهوری خواهان را افزایش داده است.

ترامپ در اندیشه گوشمالی‌دادنِ جمهوری‌خواهان

اما درست مانند شعار «اول آمریکا» ترامپ که در ابتدا توسط آمریکایی ها در همبستگی با نازی ها در دهه 1930 مورد استناد قرار گرفت، نام حزب اش «میهن پرست» نیز قبلا استفاده شده - و این حزب ممکن است دقیقاً همان چیزی نباشد که رئیس جمهور سابق و متحدانش در ذهن دارند.

گفته می ‌شود دونالد ترامپ قصد دارد به منظور به چالش کشیدن جمهوری‌ خواهان خائن و سست ‌پیمان که به استیضاح او در کنگره کمک کردند یا در سنا رای به محکومیت او می‌ دهند، حزب جدیدی موسوم به «آمریکا را دوباره با عظمت کن» (به اختصار ماگا) راه ‌اندازی کند.

قرار است امروز دوشنبه تک ماده استیضاح ترامپ از سوی مجلس نمایندگان به مجلس سنای آمریکا تسلیم شود. به همین گونه، ماه آینده اعضای سنا در مورد سرنوشت پرونده استیضاح رئیس جمهور سابق تصمیم خواهند گرفت. اگر ترامپ به عنوان نخستین رئیس جمهور آمریکا که دوبار مورد استیضاح قرار گرفته است، از طرف مجلس سنا محکوم شود، احتمال دارد برای همیشه از احراز مقام‌ های دولتی خلع شود.

گزارش‌ ها حاکی از آن است که در آخر هفته‌ ای که گذشت ترامپ که این روزها را در اقامتگاه خصوصی‌ اش در فلوریدا می‌ گذراند، در مورد ایجاد یک حزب سیاسی با مشاورانش گفت ‌و گو کرده است. گفته می ‌شود این حزب، «میهن ‌پرست» یا در اشاره به شعار کارزار انتخاباتی ترامپ «آمریکا را دوباره با عظمت کن» نام‌ گذاری خواهد شد.

در عین حال، شخصیت ‌هایی از جمله «شون هَنیتی» مجری شبکه فاکس‌ نیوز که هرچند منتخب مردم نیست اما نفوذ بسیاری در میان جمعی از محافظه‌ کاران دارد، به «میچ مک کانل» رهبر جمهوری ‌خواه سنا هشدار داده‌ که اگر به محکومیت ترامپ رای دهد، در انتخابات مقدماتی با چالش روبرو خواهد شد.

هرچند تاکنون سه رئیس جمهور آمریکا - «اندرو جانسون، بیل کلینتون و دونالد ترامپ» - در کنگره استیضاح شده اند، اما هیچ یک از آنها از طرف سنا محکوم نشده‌ اند. قرار است سنا در هفته نخست ماه فوریه دادرسی پرونده استیضاح ترامپ را آغاز کند.

در این گزارش آمده است که در هفته‌ های اخیر، رئیس جمهور سابق به فکر ایجاد یک حزب سیاسی سوم افتاده است و «به مشاورانش دستور داده تا برای به چالش کشیدن قانون‌ گذارانی که در هفته ‌های پایانی ریاست جمهوری او به او پشت کردند، تدارک ببینند».

این گزارش می ‌افزاید: «بسیاری از اطرافیان ترامپ می ‌گویند ترامپ به آنها گفته است که تهدید حزب سوم به او اهرم نفوذی می ‌دهد تا از رای سنا به محکومیت او جلوگیری کند.»

حتی پیش از خروج ترامپ از کاخ سفید، گفت‌ و گوهایی در مورد احتمال راه‌ اندازی یک حزب سوم در جریان بود. هرچند احزاب سوم از جمله حزب «سبز» یا «آزادی‌ خواه» معمولا در سطح ملی دستاورد چندانی نداشته ‌اند اما استثناهایی نیز در این مورد وجود دارد.

در سال 1992، بازرگانی به نام «راس پروت» از حزب «اصلاحات» در یک کارزار انتخاباتی سه‌گانه با «جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون» 19 درصد آرا را از آن خود کرد.

هرچند بخش عمده‌ ای از اعضای حزب جمهوری‌ خواه از ترامپ خوششان نمی ‌آمد، اما در دوره ریاست جمهوری اش از او حمایت کردند زیرا تصور می‌ کردند دونالد ترامپ می ‌تواند به آنها کمک کند.

میزان محبوبیت ترامپ هم به زیر 40 درصد افت کرده که هنوز به معنی آن است که بخش قابل توجهی از اعضای حزب جمهوری‌ خواه همچنان به او وفادارند و ممکن است به حزب سومی که او در صدر آن باشد، بپیوندند.

با توجه به این نحوه رفتار برخی جمهوری ‌خواهان از جمله میچ مک کانل که پس از رویداد حمله به کنگره در 6 ژانویه از ترامپ فاصله گرفتند، افق ایجاد این حزب محتمل ‌تر به نظر می‌ رسد.

خطر آن که هواداران ترامپ کسانی را که به استیضاح او رای داده ‌اند مجازات کنند، بسیار واقعی است.

تنها 10 نماینده حزب جمهوری ‌خواه به استیضاح ترامپ رای دادند: «لیز چنی از ایالت وایومینگ، تام رایس از کارولینای جنوبی، دَن نیوهاوس از ایالت واشینگتن، آدام کینزینگر از ایلینوی، آنتونی گونزالس از اوهایو، فرد آپتون از میشیگان، جِیمی هررا بوتلر از ایالت واشینگتن، پیتر مِیجِر از میشیگان، جان کاتکو از نیویورک و دیوید والادائو از کالیفرنیا. »

کینزینگر، نماینده ناحیه ششم ایالت ایلینوی تنها فردی بود که در مورد تصمیمش توضیح داده است؛ سایرین سعی کرده ‌اند خود را از انظار عمومی دور نگاه دارند.

او به شبکه سی ان ان گفت: «فکر می ‌کنم این رای در این مقطع زمانی فرای پیامدهای سیاسی است. این رایی است که در 80 سالگی که به عقب نگاه می ‌کنید، درباره ‌اش صحبت خواهید کرد.»

او افزود: «نمی ‌دانم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. نمی‌دانم این (رای) از نظر سیاسی چه مفهومی برای من دارد اما می ‌دانم در حال حاضر در آرامش به سر می ‌برم.»

از سوی دیگر موقعیت خانم چنی به عنوان عضو جمهوری ‌خواه رده سوم مجلس نمایندگان با چالش روبرو شده است. اخیرا نشریه نیویورک تایمز مقاله ‌ای با عنوان «ده نماینده به استیضاح ترامپ رای دادند. واکنش آن سریع بوده است» منتشر کرد.

مسائل ناشی از چشم‌ انداز ایجاد حزب سیاسی سوم از طرف ترامپ، بر سایر مشکلاتی که حزب جمهوری ‌خواه با آن روبروست، سایه خواهد افکند.

با توجه به این که نگاه ‌ها هم اکنون به انتخابات 2024 دوخته شده است، جمهوری‌ خواهان باید تصمیم بگیرند می‌ خواهند بار دیگر به دونالد ترامپ رای بدهند یا پسرش «دونالد ترامپ جونیور» را برگزینند. در غیر این صورت ممکن است یک کاندیدای سنتی دیگر مثل «نیکی هیلی» یا بالقوه «مایک پنس» را انتخاب کنند.

اگر ترامپ از ورود به مبارزات انتخاباتی منع شود، راه برای چالش ‌گران دیگر باز می‌ شود و به حامیان مالی آنها اجازه خواهد داد کاندیدای مورد نظر خود را برگزینند.

با این حال اگر ترامپ حزب خودش را راه ‌اندازی کند، حتی اگر خود کاندیدای آن نباشد، این امر آرای حزب جمهوری‌ خواه را به دو قسمت خواهد کرد که بی‌ تردید به دور دوم ریاست جمهوری دموکراته ها منجر خواهد شد. در سال 1992 بوش گناه شکستش به بیل کلینتون را به گردن «راس پروت» نماینده مستقل انداخت.

«لاری ساباتو» استاد علوم سیاسی دانشگاه ویرجینیا می ‌گوید: «راه‌ اندازی یک حزب سیاسی پیچیده است و کار زیادی می‌ خواهد.»

او می ‌افزاید: «دموکرات‌ ها باید پا پیش بگذارند و حزب سوم خود را تاسیس کنند. حزب میهن ‌پرستان در آرای حزب جمهوری‌ خواه شکاف می ‌اندازد و تقریبا پیروزی دموکرات ‌ها را تضمین می ‌کند.»

برای مثال «ریک اسکات» نماینده جمهوری‌ خواه ایالت فلوریدا و متحد پرسابقه ترامپ می ‌گوید در جایگاهش به عنوان دبیر بازوی کارزارهای انتخاباتی جمهوری‌ خواهان سنا، در انتخابات مقدماتی از کاندیداهای جمهوری ‌خواه حزب سوم حمایت خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جلوی این احمق بگیرید!

    • بدون نام

      تنها سیاستمداری ک هر چی گفت عمل کرد..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج