۱۰۸۹۶۷۰
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

افزایش تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله

تلفات پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله در سیزدهمین روز شروع این بیماری افزایشی شد و طبق اعلام محیط زیست مازندران تنها در روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه ۷۵۷ قطعه لاشه جدید از مناطق مختلف جمع آوری شده است.

خبرگزاری ایرنا: تلفات پرندگان مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله در سیزدهمین روز شروع این بیماری افزایشی شد و طبق اعلام محیط زیست مازندران تنها در روز سه‌شنبه ۲۱ بهمن ماه ۷۵۷ قطعه لاشه جدید از مناطق مختلف جمع آوری شده است.

محیط زیست مازندران اعلام کرد که لاشه های جمع آوری شده عمدتا از گونه های چنگر معمولی ، فلامینگو و مرغابی ها بودند که از سطح تالاب بین المللی میانکاله و خلیج گرگان جمع آوری شد.

بر اساس این گزارش ، در مجموع از آغاز مشاهده تلفات مشکوک پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله و خلیج گرگان تا پایان روز سه شنبه مجموع لاشه های جمع آوری شده به سه هزار و ۶۷۳ قطع رسیده است.

آمار لاشه های جمع آوری شده طی روز سه شنبه نسبت به روز قبل از آن ۲ برابر شده است ، موضوعی که نگرانی محیط بانان و مردم محلی را به دنبال داشته است.

مدیرکل محیط زیست مازندران فروکش کردن وضعیت جوی و شتاب گیری طرح پایش را عامل اصلی افزایش جمع آوری لاشه های پرندگان تلف شده اعلام کرد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی به خبرنگار ایرنا گفت : طی روزهای گذشته با اطلاعیه ای که سازمان دامپزشکی منتشر کرد ، مشخص شد که علت تلفات پرندگان ناشی از بیماری بوتولیسم بوده است و با توجه به تجربه سال گذشته ، احتمال تداوم تلفات پرندگان تا زمان بازگشت به سرزمین اصلیشان وجود دارد.

پیش بینی تداوم تلفات تا پایان فصل بازگشت

پارسال نیز از چهارم بهمن ماه تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله شروع شد و تا پایان فصل زمستان گذرانی که اواخر اسفند ماه است ، ادامه داشت.

طبق اعلام محیط زیست و دامپزشکی مازندران ، سال گذشته بیش از ۵۳ هزار لاشه پرندگان مهاجر تلف شده از سطح تالاب و مناطق خشک میانکاله جمع آوری شده بود.

سازمان دامپزشکی پارسال هم پس از بررسی های آزمایشگاهی علت مرگ پرندگان مهاجر را بیماری بوتولیسم اعلام کرده بود.

مدیرکل محیط زیست مازندران همچنین راهکار پیشگیرانه برای کاهش احتمالی تلفات پرندگان را افزایش سطح آب تالاب میانکاله و سرعت بخشی جمع آوری لاشه پرندگان از سطح این تالاب دانست .

ابراهیمی کارنامی با اعلام این که هر دو راهکار در حال حاضر با جدیدیت انجام می شود ، توضیح داد : برای جمع آوری سریع تر لاشه ها دستگاه تراکسور از استان کردستان به میانکاله آورده شد که هر روز به اندازه یکصد نفر کارگر کار جمع آوری لاشه ها را در مناطق خشکی و آبی انجام می دهد.

وی افزود : این دستگاه قادر به تردد در لنجزارها هم است و به همین دلیل هم جمع آوری لاشه بر خلاف سال گذشته از تمامی مناطق با سرعت بیشتر در حال انجام است اگر چه در اوایل این هفته به خاطر شرایط جوی و بارندگی برای دستکم ۲ روز سرعت کار کاهش یافته بود.

مدیرکل محیط زیست مازندران گفت : برای افزایش سطح آب تالاب میانکاله هم از چند روز پیش آب سد گلورد رها و به طرف تالاب هدایت شده است که امیدواریم بزودی تاثیرگذاریش را داشته باشد.

شرکت آب منطقه‌ای مازندران روز دوشنبه این هفته از رهاسازی یکهزار و ۳۰۰ لیتر آب در هر ثانیه از سد گلورد برای تامین بخشی از کسری آب تالاب بین المللی میانکاله خبر داده و اعلام کرده بود که این کار بر اساس مصوبه مدیریت بحران استان از نیمه دوم ماه بهمن شروع شده است.

بر اساس اعلام این شرکت ، میزان آبی که هم اکنون از طریق سد، شبکه آبیاری و زهکشی گلورد برای نجات پرندگان وارد تالاب میانکاله می شود حدود ۲ متر مکعب در هر ثانیه است و آب رهاسازی شده از سد از طریق سد انحرافی نکارود به طول ۴۰ کیلومتر کانال اصلی و ۱۰ کیلومتر زهکش از منطقه "التپه" پس از طی مسیر ۵۰ کیلومتری وارد تالاب می شود.

شرکت آب منطقه ای مازندران از ۲ سال پیش برای بهبود شرایط زیست محیطی تالاب میانکاله ۲ طرح زهکش "التپه" و "شهیدآباد " در شرق استان را با ظرفیت ۱۵متر مکعب با هدف جلوگیری از ماندابی و خسارات سیل به اراضی کشاورزی منطقه احداث کرده بود که با عملیاتی شدن این طرح، آب پس از هر بارندگی به تالاب میانکاله هدایت می‌شود.

بوتولیسم علت قطعی مرگ

سازمان دامپزشکی کشور چند روز پیش اعلام کرد که با توجه به بررسی‌های همه جانبه به عمل آمده و تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از این بررسی و نتایج آزمایشگاهی نمونه‌های اخذ شده در ۶ محور مختلف ، عامل اصلی مرگ و میر بالای پرندگان در تالاب بین‌المللی میانکاله، بوتولیسم است.

بوتولیسم نوعی مسمومیت ناشی از سم باکتری کلستریدیا بوتولینوم است.

براساس این گزارش طبق نتایج آزمایشگاهی هرگونه تاثیر گذاری آلودگی با فلزات سنگین، سموم ارگانوفسفره، سموم ارگانوکلره و یا بیماری های ویروسی و باکتریایی در تلفات پرندگان مهاجر وحشی در میانکاله رد شده است.
پیش از رییس سازمان دامپزشکی کشور هم در گفت و گو با خبرنگار یارنا جمع آوری سریع لاشه پرندگان را از سطح آب مهم ترین راهکار برای کاهش تلفات اعلام و پیش بینی کرده بود که روند افزایشی تلفات تا پایان زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله ادامه یابد.

تلفات پرندگان مهاجر وحشی در تالاب بین‌المللی میانکاله برای دومین سال پیاپی نهم بهمن ماه شروع شد.

پارسال بیش از ۵۳ هزار قطعه لاشه پرندگانی که بر اثر بوتولیسیم در تالاب بین المللی میانکاله تلف شده بودند ، جمع آوری شده بود. بوتولیسم سال گذشته از میان جمعیت ۱۳ گونه پرنده مهاجر قربانی گرفتته بود ولی بیشترین تلفات مربوط به چنگر معمولی و فلامینگو بود.

امسال نیز تاکنون طبق اعلام محیط زیست تلفات در میان هشت گونه مختلف پرندگان مهاجر دیده شده ولی باز هم بیشترین تلفات مربوط به دو گونه چنگرمعمولی و فلامینگوها است.

تالاب بین المللی میانکاله یکی از ۶۵۰ ذخیرگاه زیست کره جهان با ۴۸ هزار هکتار وسعت در شرق استان مازندران واقع و زیستگاه ۱۳۰ گونه از پرندگان مهاجر با جمعیت حدود ۱.۵ میلیون بالی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج