۱۰۹۰۴۵۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

آقای خاتمی؛ شرکت در انتخابات حق است یا وظیفه

مگر «رأی دادن» حق نیست؟ آیا استفاده نکردن از حق شیطانی است؟ چرا به جای شناسایی عواملی که این زمزمه را ایجاد کرده و جماعتی را از استفاده از حق رأی مأیوس نموده، و سعی در رفع آن عوامل، زمزمه کنندگان را شیطانی می‌خوانیم؟

جماران: مگر «رأی دادن» حق نیست؟ آیا استفاده نکردن از حق شیطانی است؟ چرا به جای شناسایی عواملی که این زمزمه را ایجاد کرده و جماعتی را از استفاده از حق رأی مأیوس نموده، و سعی در رفع آن عوامل، زمزمه کنندگان را شیطانی می‌خوانیم؟ آیا اگر کسی با توجه به شرایط انتخابات از جمله نبودن کاندیدای مناسب و ...، رغبتی به رأی دادن نیابد، شیطانی است؟

احمد حیدری در یادداشتی تلگرامی نوشت: «آقای سید احمد خاتمی که علاوه بر عضویت هیئت رئیسه خبرگان و امام جمعگی تهران اخیرا به عضویت در شورای نگهبان هم منصوب شده و از طرف شورای نگهبان به عنوان عضو هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ انتخاب گردیده، در مراسم بزرگداشت ۲۲ بهمن در بوشهر گفته است: «بعضی‌ها زمزمه‌های شیطانی دارند که ما شرکت نمی‌کنیم».

البته مردم انقلابی و متعهد ایران وظیفه خود را نسبت به نظام و انقلاب بخوبی می‌شناسند و در طول این بیش از ۴ دهه در شناسایی و عمل به وظیفه از غالب مسئولان و مدعیان جلوتر بوده‌اند. نصیحت و راهنمایی کردن هم از جانب عالمان متعهد و دلسور همیشه پسندیده است ولی سوای همه اینها جناب آقای خاتمی الآن یکی از مؤثران در ایجاد زمینه حضور حماسی مردم در انتخابات است و لازم‌تر از تعیین باید و نباید و نصیحت کردن مردم برای ایشان، فعلا انجام وظیفه‌ای است که در مهیا سازی زمینه حضور حماسی مردم، به عهده دارد.

اگر شورای محترم نگهبان و هیئت نظارت، نظارت صحیح و قانونی اعمال کند و همه واجدان شرایط را از همه جناح‌ها و تفکرهایی که انقلاب را با قرائت‌های مختلف چپ و راست و معتدل و ... قبول دارند، برای حضور در صحنه رقابت تأیید کند و مانند برخی دوره‌های گذشته بعضی فرزندان انقلاب را از حضور در صحنه رقابت و کاندیدایی محروم نگرداند، به طور طبیعی در بالا آمدن سطح مشارکت تأثیر فراوان خواهد گذارد. امروز باید ایشان قبل از نصیحت مردم، به خودش و دیگر همراهانش در هیئت نظارت نصیحت کند و یادآور شود که وظیفه دارند زمینه‌های حضور حماسی مردم را فراهم آورند و اگر در فراهم آوردن زمینه حضور حماسی مردم به هر دلیل ناموفق باشند، در پیشگاه خدا و مردم باید پاسخگو باشند.

زمان نصیحت مردم و دعوت آنان به حضور در انتخابات نه امروز، که بعد از مرحله ثبت نام کاندیداها و تأیید شدن همه واجدان شرایط از همه جناح‌ها توسط هیئت نظارتی است که آقای خاتمی عضو آن است. آن گاه که آقای خاتمی و همراهانش وظیفه خود را به خوبی و مورد رضای خدا و خلق خدا انجام دادند و زمینه حضور قاطبه مردم را فراهم ساختند، حق دارند آنان را به شرکت، دعوت و نصیحت کنند و امّا امروز این دیگران هستند که باید بر منبر نصیحت بنشینند و آقای خاتمی و همراهانش را نصیحت کنند.

دیگر این که مگر «رأی دادن» حق نیست؟ آیا استفاده نکردن از حق شیطانی است؟ چرا به جای شناسایی عواملی که این زمزمه را ایجاد کرده و جماعتی را از استفاده از حق رأی مأیوس نموده، و سعی در رفع آن عوامل، زمزمه کنندگان را شیطانی می‌خوانیم؟ آیا اگر کسی با توجه به شرایط انتخابات از جمله نبودن کاندیدای مناسب و ...، رغبتی به رأی دادن نیابد، شیطانی است؟

رأی دادن به ذاته حق است نه وظیفه؛ و بالعرض وظیفه می‌شود. آری اگر شرایط انتخابات قانونی و عاددلانه باشد، رأی ندادن و استفاده نکردن بدون دلیل موجه از این حق، سبب پایین آمدن مشارکت و مقبولیت نظام شده و قدرت چانه زنی نظام در معادلات جهانی پایین می‎آید و در این صورت مردمی که از حق و فرصت مناسب رأی دادن بدون دلیل موجّه استفاده نکرده‌اند، به صورت غیر مستقیم به آسیاب دشمن آب ریخته‌اند اما اگر شرایط انتخابات قانونی نباشد و زمینه حضور حماسی مردم فراهم نشده باشد، در آن صورت گناه شرکت نکردن مردم، حماسی نشدن انتخابات، پایین آمدن مقبولیت نظام و قدرت چانه زنی‌اش در معادلات جهانی نه به عهده مردم بلکه به عهده کسانی است که زمینه را ایجاد نکرده‌اند.

به امید فراهم شدن زمینه انتخاباتی حماسی از طرف مسئولان و شرکت حماسی مردم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج