۱۰۹۰۴۸۲
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

مقابله با افسردگی زایمان به تنهایی ممکن نیست

مقابله با افسردگی پس از زایمان به تنهایی ممکن نیست.

اعتمادآنلاین: یکی از اختلالات شایع در بین مادران و زنان باردار افسردگی است. افسردگی در این دوران فرد را از انجام فعالیت‌های معمول باز می‌دارد؛ اما باید این مساله را در نظر داشت که به تنهایی نمی‌توان با این مشکل روبه‌رو شد.

تاکنون تحقیقات زیادی در مورد تاثیر بیماری کووید-۱۹ بر سلامت روان مادران باردار صورت نگرفته است. آثار جانبی این همه‌گیری از جمله تنها ماندن، نگرانی از مبتلا شدن، کاهش مراجعه حضوری به دکتر متخصص در این دوران و همزمان شدن آن با افسردگی پس از بارداری شرایط سختی برای مادران به وجود آورده است.

بیشتر اوقات تجربه مادر شدن با خوشحالی و شادی فراوان همراه است؛ اما همیشه هم چنین نیست. بسیاری از کسانی که تازه مادر شده‌اند آشفتگی‌های ذهنی و اختلالات روانی را تجربه می‌کنند. تجربه‌ای که بسیار ناراحت‌کننده و عذاب‌آور است. شایع‌ترین اختلال روانی در زنان باردار افسردگی است که اغلب با اضطراب همراه است. افسردگی دوران بارداری یا افسردگی پس از زایمان تقریباً از هر پنج زن یک نفر را درگیر می‌کند. از جمله علائم این اختلال روانی اضطراب، خشم یا عصبانیت، احساس ناتوانی در انجام کارها، احساس پوچی، بی‌حوصلگی و نگرانی بی‌اساس برای کودک است و گاه تا آنجا پیش می‌رود که مادر فرزندش را طرد ‌می‌کند.

مقابله با افسردگی زایمان به تنهایی ممکن نیست

افسردگی پس از زایمان

اگرچه خودکشی در افراد مبتلا به افسردگی زایمان بسیار کم است، اما ممکن است در مادرانی که قبلاً دچار بیماری‌های روانی بوده‌اند این اتفاق در سال اول تولد نوزاد رخ بدهد. عوامل زیادی در بروز افسردگی دخیل‌اند؛ اما این عوامل به طور کامل شناسایی نشده‌اند. با وجود این می‌توان از سه دیدگاه روانشناختی، اجتماعی و زیست‌شناختی علت بروز افسردگی را در زنان باردار یا مادرانی که به تازگی فرزند خود را به دنیا آورده‌اند بررسی کرد.

از دیدگاه روانشناختی، سابقه افسردگی یکی از عوامل مهم در ابتلا به افسردگی بارداری و افسردگی پس از زایمان است. از دیدگاه اجتماعی، خشونت خانگی، وضعیت اقتصادی ضعیف و اتفاقات ناخوشایند نیز می‌تواند از عوامل ایجاد افسردگی به شمار رود و از دیدگاه زیست‌شناختی زنانی که فرزندان بیشتری دارند یا از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری‌های مزمن‌اند در معرض این نوع اختلال قرار می‌گیرند. افسردگی طولانی‌مدت و درمان‌نشده می‌تواند بر رشد جسمی، عاطفی و رفتاری کودک، و افسردگی مادران بر رابطه بین پدر و فرزند نیز تاثیرگذار باشد.

مقابله با افسردگی زایمان به تنهایی ممکن نیست

حال چه باید کرد؟

افسردگی را می‌توان درمان کرد. قدم اول برای درمان تشخیص و شناسایی مشکل است. افسردگی روی مادران تاثیرات متفاوتی دارد. روش‌های مختلفی چون دارودرمانی و روان‌درمانی برای بهبود افسردگی پس از زایمان وجود دارد. ورزش و فعالیت‌‌ بدنی، استراحت کافی، رژیم غذایی سالم و ارتباط با کسانی که شرایطی مشابه شما دارند بسیار کمک‌کننده خواهد بود، اما اولین قدم درمان روانشناختی تحت نظر درمانگر است. باید در مورد احساسات و افکاری که تجربه می‌کنید با درمانگر خود صحبت کنید.

از سویی پدر کودک می‌تواند با حمایت از مادر خانواده و با کمک کردن در امور مربوط به نوزاد همچون غذا دادن، تعویض لباس و حمام بردن نقش بسزایی در کاهش احساسات منفی و ایجاد روحیه مثبت در مادر ایفا کند. این نکته را در دوران بارداری به خاطر داشته باشید که شما تنها نیستید و این افسردگی تجربه مشترک بسیاری از مادران است و باید برای رهایی از آن تلاش کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج