۱۰۹۹۵۳۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ادعای مرگ پرندگان به دلیل بوتولیسم دروغ است

یک فعال حوزه محیط زیست گفت: واقعیت این است که مهمترین مشکل میانکاله و دلیل عمده مرگ و میر حیوانات همان مساله سم است. در این منطقه صیاد با محیط بان، شکارچی با محیط بان، کشاورز با محیط بان ، دامپرور با محیط بان دچار اختلاف می‌شود و در نتیجه در مزارع یکدیگر، تالاب و استخر یکدیگر سم می‌ریزند.

اصلاحات نیوز: یک فعال حوزه محیط زیست گفت: واقعیت این است که مهمترین مشکل میانکاله و دلیل عمده مرگ و میر حیوانات همان مساله سم است. در این منطقه صیاد با محیط بان، شکارچی با محیط بان، کشاورز با محیط بان ، دامپرور با محیط بان دچار اختلاف می‌شود و در نتیجه در مزارع یکدیگر، تالاب و استخر یکدیگر سم می‌ریزند.

اسماعیل کهرم در واکنش به ادعای مرگ هزاران پرنده در تالاب میانکاله به دلیل بوتولیسم، گفت: این یک دروغ بزرگ است. البته طبیعی است که دروغ بگویند چون اگر حقیقت ماجرا را مطرح کنند و توضیح بدهند که تعداد محیط بانان آنان کافی نیست یا محلی‌ها با هم اختلاف داشته و سم در تالاب یا مزارع و استخرها می‌ریزند، آنگاه باید میز و جایگاه خودشان را واگذار کنند و زیر هزاران سوال و انتقاد بروند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: واضح بودن این دروغ از آنجایی است که اساسا باکتری عامل این بیماری بی‌هوازی است و تاثیر مستقیم بر اعصاب داشته و باعث فلج عصبی موجود مسموم شده می‌شود. حالا همین آقایان و مدعیان بیایند و توضیح بدهند که چطور در یک تالاب که ماهی دارد، گیاه دارد و در آن هوا به نحوی وجود دارد، باکتری عامل بوتولیسم رشد کرده است؟ فرض را بر این بگیریم که امکان چنین اتفاقی وجود داشته، حالا آقایان مدعی توضیح بدهند که چرا این اتفاق در سایر تالاب‌های ایران رخ نداده است؟

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی مسئولان و مقامات در حوزه محیط زیست، اخلاق و وجدان را کنار گذاشته و صرفا به مقام و جایگاه خودشان فکر می‌کنند، تصریح کرد: واقعیت این است که مهمترین مشکل میانکاله و دلیل عمده مرگ و میر حیوانات همان مساله سم است. در این منطقه صیاد با محیط بان، شکارچی با محیط بان، کشاورز با محیط بان ، دامپرور با محیط بان دچار اختلاف می‌شود و در نتیجه در مزارع یکدیگر، تالاب و استخر یکدیگر سم می‌ریزند.

کهرم ادامه داد: شبیه همین اتفاق ۶ سال پیش رخ داد و شدت سم آنچنان بود که به ضخامت یک متر لاشه ماهی مسموم روی تالاب مانده بود و در نهایت این لاشه‌ها را با هلی‌کوپتر جا به جا کردند؛ چراکه وجود این حجم بالا از لاشه‌ها باعث می‌شود که مسمویت به سایر مناطق اطراف و حتی اهالی و ساکنین منتقل شود.

این کارشناس حوزه محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا این مسمومیت‌ها ممکن است سلامت شهروندان را تهدید کند، تصریح کرد: بله قطعا می‌تواند برای شهروندان نیز خطرناک باشد. به ویژه آنکه این رویه شدت بیشتری در سال‌های اخیر گرفته و صرفا در یک نمونه به این مساله اشاره می‌کنم که تعداد حیوانات کشته شده در منطقه میانکاله نسبت به سال قبل ۳ برابر بیشتر شده است. متاسفانه منطقه میانکاله که از اولین مناطقی بود که به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته شد، رفته رفته در حال تخریب است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود این مشکلات هنوز اقدامی برای اطلاع رسانی و فرهنگسازی درست صورت نگرفته است، تصریح کرد: دلیلش مشخص است؛ آنها نمی‌خواهند تقصیر را قبول کنند. من درباره این مساله می‌خواهم به یک نکته اشاره کنم؛ زمین‌های منطقه میانکاله قبل از انقلاب در جهت حفاظت از محیط زیست، از زارعین و دامپروران خریداری شده بود ولی بعد از انقلاب دوباره محلی‌ها وارد این اراضی شدند. من خطاب به آن اهالی می‌گویم که کشت و زراعت و دامپروری در این مناطق غصبی است.

کهرم در پاسخ به این پرسش که معضل سم ریختن از چه زمانی در منطقه میانکاله باب شد، گفت: این موضوع از قبل از انقلاب هم معمول بوده است. منتها گاهی اختلافات کم بود و سم کمتری وارد منطقه میشد ولی گاهی که اختلافات اوج می‌گرفت، شدت سم بیشتر می‌شد. در میانکاله صیاد به راحتی میاد و به مسئولان محیط زیست هشدار میدهد که اگر در استخر شما سم ریخته شد، حلال کنید، چون محیط بان شما تور صیادی من را از تالاب جمع کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج