۱۱۰۰۴۶۲
۴ نظر
۵۰۱۶
۴ نظر
۵۰۱۶
پ

با رقم دستمزد جدید چه چیزی می‌توان خرید؟

حداقل دستمزد كارگران با افزايشي ۳۹درصدي در حالي به تصويب ۳ گروه كارگري، كارفرمايي و دولت رسيده كه رقم ۷۴۵ هزار تومان افزايش حداقل دستمزد در شرايط كرونا و ركود شديد اقتصادي، نگراني‌هايي را درخصوص تعديل نيروي كار و همچنين بالا رفتن قيمت كالاها و خدمات به بهانه پوشش هزينه‌هاي دستمزد ايجاد كرده است. هر چند به باور نماينده كارگران در شوراي عالي كار، سهم دستمزد در تورم كمتر از ۴درصد است.

روزنامه اعتماد: حداقل دستمزد كارگران با افزايشي ۳۹درصدي در حالي به تصويب ۳ گروه كارگري، كارفرمايي و دولت رسيده كه رقم ۷۴۵ هزار تومان افزايش حداقل دستمزد در شرايط كرونا و ركود شديد اقتصادي، نگراني‌هايي را درخصوص تعديل نيروي كار و همچنين بالا رفتن قيمت كالاها و خدمات به بهانه پوشش هزينه‌هاي دستمزد ايجاد كرده است. هر چند به باور نماينده كارگران در شوراي عالي كار، سهم دستمزد در تورم كمتر از ۴درصد است.

فعالان كارگري مي‌گويند كه براي تامين حداقل نيازهاي يك خانواده كارگري كه بيش از يك فرزند دارند، به دو برابر رقم فعلي حداقل دستمزد نياز است. البته در مصوبات شامگاه شنبه، كمك هزينه مسكن براي كارگران كه امسال ۳۰۰ هزار تومان بود به ۴۵۰ هزار تومان رسيده؛ هر چند اين تصميم بايد به تصويب هيات وزيران نيز برسد.

در سوي ديگر ماجرا بخش كارفرمايي كشور نيز، افزايش دستمزدها در سال جديد را نوعي «بار اضافه» در شرايط سخت كسب و كار مي‌داند و در اين باره حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد اما به‌ طور كلي در جريان تعيين رقم دستمزد براي سال جديد، همواره تورم سال قبل «مبنا» قرار مي‌گيرد و حتي اشاره به برآوردهاي تورمي براي سال جديد نمي‌شود.

در شرايطي كه نرخ ارز از فروردين تا ۲۳ اسفند سال جاري و پيش از به نتيجه رسيدن جلسه شوراي عالي دستمزد، جهشي ۵۳.۲درصدي داشته (از ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۳ هزار و ۷۵۰ تومان رسيده) و تورم سالانه در بهمن نيز ۳۴.۲درصد گزارش شده، دستمزدها همچنان فاصله معناداري با خط سبد معيشتي كارگران براي سال آينده دارد. ۷۴۵ هزار تومان افزايش در حداقل حقوق هزينه خريد ۶ كيلوگرم گوشت گوسفندي، ۲۱ كيلو برنج درجه يك ايراني و ۶ سانتي‌متر واحد مسكوني در منطقه ۱۸ تهران است. با مجموع مبلغ سالانه افزوده شده به حداقل حقوق با فرض ثبات قيمت‌ها در ساير بازارها تا پايان ۱۴۰۰، مي‌توان ۷۵ سانتي‌متر خانه در ارزان‌ترين منطقه تهران، يا وسايل خانه مانند جاروبرقي بوش، يخچال فريزر امرسان يا ماشين لباسشويي ايكس ويژن خريداري كرد.

چرا افزايش دستمزد؟

تعيين حداقل دستمزد فقط در ايران يك «معضل» نيست و در تمام دنيا با مشكلاتي مواجه است. وقتي دستمزدها افزايش پيدا مي‌كند؛ بخش كارفرمايي براي استخدام افراد جديد دچار مشكل مي‌شود و نوعي «دست انداز» براي رشد و توسعه يك بنگاه به عنوان هزينه نيروي انساني ايجاد مي‌شود. در واقع مخالفان افزايش دستمزد اين‌گونه استدلال مي‌كنند كه اين كار موجب مي‌شود تا بخش بزرگي از بيكاران شانس «شاغل شدن» را از دست بدهند، ضمن اينكه با افزايش هزينه‌ها، ممكن است كارفرمايان به دنبال تعديل نيرو هم باشند. روي هم رفته، افزايش دستمزدها در شرايط كنوني اقتصاد ايران كه هم با تورم و هم با ركود مواجه است ممكن است از يك طرف به خطر تعديل و بيكاري كارگران بينجامد و از سوي ديگر، شاغلان جديد را پشت خط نگه دارد. ضمن اينكه هزينه‌هاي توليد را نيز افزايش خواهد داد و به افزايش قيمت نهايي مصرف‌كننده نيز مي‌انجامد. در اين باره به نظر مي‌رسد كه تناقض بزرگي وجود دارد و شايد زمان آن رسيده كه نظام تصميم‌گيري راه‌حل ديگري براي آن پيدا كند.

با تورم چه بايد كرد؟

اين را هم نبايد فراموش كرد كه شرايط تورمي به واسطه شوك‌هاي پي در پي ارزي و بالا رفتن ميزان نقدينگي، حالا معيشت كارگران را به خطر انداخته است. تعيين حداقل دريافتي براي خانواده ۳ نفري به حدود ۴ ميليون و ۱۹۰ هزار تومان در حالي است كه سبد معيشت كارگران ۶ ميليون و ۸۹۵ هزار تومان درنظر گرفته شده بود. حميدرضا امام‌قلي‌تبار، بازرس مجمع عالي نمايندگان كارگران كشور در ميانه سال جاري خط فقر براي يك خانواده ۴ نفري در كشور را ۱۰ ميليون تومان اعلام كرده و گفته بود: «بيش از نيمي از مردم ايران در فقر مطلق به‌سر مي‌برند. كارگران براي ادامه تحصيل فرزندان‌شان حتي توان خريد قسطي گوشي موبايل را هم ندارند.»

مركز پژوهش‌هاي مجلس نيز در گزارشي كه بهار سال جاري منتشر كرد، نشان مي‌دهد كه خط فقر براي يك خانواده ۴ نفري در شهر تهران طي ۲ سال ۹۷ و ۹۸ حدود ۸۰درصد افزايش داشته و از ۲.۵ ميليون تومان به ۴.۵ ميليون تومان رسيده است. در سال ۹۷ حدود ۱۸.۴درصد از جمعيت كشور يا ۱۵ ميليون نفر از جمعيت آن زمان كشور (۸۱ ميليون نفر) در فقر مطلق زندگي مي‌كردند كه با توجه به نوسانات قيمتي در ارز، بنزين و تاثير آن بر تورم همچنين شيوع كرونا در كشور، انتظار مي‌رود جمعيتي كه زير خط فقر زندگي مي‌كنند در سال ۹۸ و البته سال جاري افزايش قابل توجهي داشته باشد.

افزايش فاصله ميان تورم و ميزان افزايش حقوق

بررسي رابطه بين تورم و دستمزد از سال ۹۱ نشان مي‌دهد كه تنها در سال‌هاي ۹۳ تا ۹۶ نرخ تورم كمتر از ميزان افزايش دستمزدها بوده است. در اين سال‌ها و براساس اعلام مركز آمار تورم به ترتيب ۱۴.۶، ۱۱.۱، ۶.۹ و ۸.۲درصد بوده و ميزان افزايش دستمزد نيز به ترتيب ۲۵، ۱۷، ۱۴ و ۱۴.۵درصد گزارش شده است. اما از سال ۹۷ و با شدت گرفتن نرخ رشد قيمت‌هاي ارزي تورم نيز افزايش يافت. با مقايسه آمار و ارقام مشخص شده كه از همان سال فاصله ميان تورم و حداقل دستمزد افزايش يافته و با روند فعلي قيمت‌ها، تورم نقطه‌اي حدود ۷۰درصد خوراكي در بهمن همچنين تورم سالانه ۳۴.۲درصدي و فاصله ۱۲درصدي آن با تورم هدفگذاري شده در ارديبهشت بانك مركزي، به نظر مي‌رسد قدرت خريد خانوارها با فرض قيمت‌هاي فعلي تا ۲ سال آينده نيز جبران نشود. حداقل حقوق ۲ ميليون و ۶۵۵ هزار توماني در سال آينده با نرخ ارز ۲۳ هزار و ۷۵۰ توماني در اسفند، ۱۱۵ دلار مي‌ارزد.

چقدر از هزينه‌ها با دستمزد فعلي پوشش داده مي‌شود؟

دريافتي حداقل‌بگيران داراي يك فرزند ۴ ميليون و ۱۹۰ هزار تومان است. قيمت سبد «۱۰ كيلو برنج ايراني، يك كيلو گوشت گاو، يك كيلو گوشت گوسفند، يك كيلو مرغ، ‌تخم‌مرغ، كره، شير، پنير، ماست، ماكاروني، روغن مايع، رب گوجه‌فرنگي، قند، شكر و چاي» بدون در‌نظر گرفتن حبوبات و بر‌اساس گزارش بهمن ماه مركز آمار ۹۶۳ هزار تومان اعلام شده بود. اگر به اين هزينه‌ها، سبد ميوه و سبزيجات شامل « يك كيلو سيب، پرتقال، خيار، گوجه‌فرنگي و ۲ كيلو سيب‌زميني، هويج و پياز» نيز اضافه شود، هزينه خوراكي يك خانواده به يك ميليون و ۱۰۰ هزار تومان مي‌رسد.

از آنجايي كه دريافتي يك كارگر با دو فرزند پس از كسر بيمه ۴ ميليون و ۵۹ هزار تومان است، با فرض عدم تغييرات قيمت مواد خوراكي در سال آينده و مبنا درنظر گرفتن تورم بهمن ماه براي ماه‌هاي آتي، هزينه خورد و خوراك حداقلي براي يك خانواده ۳۰درصد حقوق سال بعد خواهد بود. اين در حالي است كه افزايش هزينه‌هاي تحصيل، بهداشت و درمان، اجاره يا خريد مسكن و اينترنت مي‌تواند خانواده‌هاي با ۲ فرزند را بيش از پيش تحت فشار هزينه‌اي قرار دهد. از اين رو تمايل افراد به داشتن‌ شغل‌هاي دو و سوم نيز افزايش مي‌يابد. بالا رفتن ساعات اشتغال افراد در كنار شيب قيمتي كالا و خدمات مصرفي خانواده‌ها، سلامت رواني افراد را تهديد مي‌كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حقیقت

      یک شانه تخم مرغ و یک کیلو گوشت بز

    • بدون نام

      اگر حقوق کارگران سیصد درصد هم افزایش پیدا کند یعنی حدود شش میلیون شود کفاف زندگی را نمی دهد فورا حتما باید تورم کنترل شود وگرنه صفرهای جلوی حقوق ها مشکلی را حل نمی کند .از فردا در تمام مغازه ها و تاکسی ها میشنویم شما حقوقت چهل درصد افزایش پیدا کرده بعد کرایه من یا قیمت فلان چیز بنظرت گرونه وتوجیحی میش برای افزایشقیمت همه چیز و باز قشر کارگر ناتوانتر وفقیرتر می شود

      پاسخ ها

      • سید

        کاش حق مسکن بقیه چیزها میدادن هی نگین حقوق شده 4 میلیون چون جای حق هیچی نمیده حقوق شده 2.5

    • سلام

      من نمیدونم چرا برای نیروهای تامین اجتماعی این همه اعتراض میشه اما برای کارمندان دولت که حقوقشون در همین حده و افزایش حقوقشون هم فقط 25 درصد شده عیدیشون هم فقط 1500000 تومنه هیچکس هیچی نمیگه بله یه عده کارمند نجومی بگیر داریم که کلی هم مزایا میگیرند ولی اینا به بقیه کارمندا ربطی نداره
      الان تو اداره ما نیروهای تامین اجتماعی از رسمی های هم سابقه بیشتر حقوق میگیرند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج