۱۱۰۱۱۹۷
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

جایزه شعر شاملو، اهدا شد

جایزه شعر شاملو، با برپایی آیین پایانی، جوایز برگزیدگان خود را اهدا کرد.

خبرآنلاین: جایزه شعر شاملو، با برپایی آیین پایانی، جوایز برگزیدگان خود را اهدا کرد.

جایزه شعر شاملو، اهدا شد

آیین پایانی و اهدای جوایز به برگزیده و شایستگان تقدیر ششمین دوره جایزه شعر شاملو، به دلیل محدودیت‌های کرونایی، با حضور حداقلی تعدادی از اعضای موسسه الف.بامداد و برگزیدگان، روز دوشنبه ۲۵اسفند ۹۹ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، سولماز سپهری، دبیر این دوره جایزه گفت: «به رغم تمام فراز و فرودها و موانع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همه‌گیری کرونا، جایزه‌ شعر احمد شاملو، امسال نیز بر تمام سنگلاخ‌ها و نشدن‌های عادی‌سازی‌شده فائق آمد و توانست ششمین دوره‌اش را برگزار کند. مواجهه با دشواری‌های این سال‌ها ممکن نبود، جز با همتی خستگی‌ناپذیر.»

سپس، محمدحسین نصیری، مدیرعامل موسسه الف.بامداد، گفت: «جایزه شعر احمد شاملو، ششمین سال خود را پشت سر گذاشت و در حال حاضر به عنوان یک مسابقه ادبی و رقابت شاعران نسل جوان، مطرح است. در این دوره شش ساله، استقبال روزافزون مخاطبان و مشتاقان در ارسال مجموعه اشعار و کتب تازه‌چاپ شعری از یک طرف و اعتبار داوران و داوری مجموعه‌ها و کتاب‌ها از سوی دیگر، در زیر آوازه نام شاعر بزرگ احمد شاملو، موجب سرفرازی موسسه و دلگرمی یاران را فراهم نموده است.»

او ادامه داد: «هر سال، از اوایل اردیبهشت از سوی دبیرخانه جایزه شعر احمد شاملو، فراخوان آغاز دوره و پذیرش کتب و مجموعه‌اشعار تازه‌چاپ سال گذشته اعلام می‌شود. در سال‌های ۹۴ و ۹۵ اداره این امر به عهده جناب آقای حافظ موسوی بوده و در سال‌های بعد سولماز سپهری دبیری آن را به عهده داشته است و انصافاً با شرایط موجود و برخی حواشی گزنده از عهده کار برآمده‌اند.»

نصیری توضیح داد: «داوران هر دو مرحله این جایزه، با مشورت اعضای هیات مدیره موسسه الف.بامداد از میان شاعران، مترجمان حوزه شعر و منتقدان ادبی و همچنین کسانی که علاوه بر ویژگی‌های فوق در زمینه‌های دیگر علوم انسانی فعالند انتخاب می‌شوند. داوران مرحله اول ضمن ارزیابی مجموعه‌ها و کتاب‌های ارسالی، امتیازات هر کدام را برآورد کرده و از میان این آثار، حدود ۱۵ اثر را به مرحله دوم راهی می‌کنند. در ارزیابی و تعیین امتیاز در مرحله اول طبعا معیارهایی در نظر گرفته می‌شود که با نظرات مکتوب احمد شاملو نسبت به شعر نو هم‌سو و هم‌راستا باشد اما پیش از آن، معیار هویت شعری اثر مورد نظر است به قول شاملو «اثر هنری پیش از آن که بار تعهد یا التزامی را به دوش بکشد، باید هویت هنری خود را ثابت نماید». فرآیند انتخاب و برگزیده شدن آثار آن دوره، در زادروز تولد شاعر، ۲۱ آذر هر سال، طی برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به برگزیدگان خاتمه می‌یابد.»

مدیرعامل موسسه الف.بامداد در پایان گفت: «امسال به خاطر شرایط خاص ناشی از بیماری کرونا، به جمع حاضر بسنده شده است. در ادوار گذشته، برگزیدگان این نهاد عبارت بودند از شمس لنگرودی، علی باباچاهی، فرزاد آبادی، سعدی گلبیانی، آیدا عمیدی، شوکا حسینی، شهریار وقفی‌پور، حسن همایون، علیرضا آبیز و امسال فرشاد سنبل‌دل.»

در پایان این آیین، سولماز سپهری، بیانیه هیات داوران مرحله‌ دوم را قرائت کرد و جوایز برگزیده و شایستگان تقدیر جایزه اهدا شد.

همان‌طور که پیش از این، در ۲۱ آذر ۹۹ اعلام شده بود، هیات داوران شامل سعید سعیدپور، گراناز موسوی، مهران مهاجر و مجیب مهرداد، مجموعه‌ شعر بلند «شرایط»، سروده‌ فرشاد سنبل‌دل را به عنوان برگزیده ششمین دوره جایزه شعر احمد شاملو معرفی کردند. «تنها برف می‌تواند» سروده‌ رویا روزبهانی، «خواب موریانه‌ها» سروده‌ یونس گرامی و «خونیکا» سروده‌ زهرا حیدری هم شایسته تقدیر دانسته شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج