۱۱۰۱۶۵۳
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

تولید اولین مدل کامل جنین انسان با سلول‌ پوست

محققان برای مطالعه مراحل اول توسعه جنین انسان فرصت بسیار کوتاهی دارند اما دستاورد تازه دانشمندان استرالیایی مدل ارزشمندی را برای بررسی جنین و همچنین مواردی نظیر ناباروری و بیماری‌های مادرزادی فراهم کرده است.

دیجیاتو: محققان برای مطالعه مراحل اول توسعه جنین انسان فرصت بسیار کوتاهی دارند اما دستاورد تازه دانشمندان استرالیایی مدل ارزشمندی را برای بررسی جنین و همچنین مواردی نظیر ناباروری و بیماری‌های مادرزادی فراهم کرده است.

تیمی از محققان دانشگاه «مونارش» استرالیا با استفاده از سلول‌های پوستی نخستین مدل کامل از جنین انسان را تولید کرده‌اند. این مطالعه بر ساختارهای انسانی به نام «بلاستوسیست» متمرکز بوده که در نخستین روزهای پس از لقاح شکل می‌گیرد. در این مرحله سلول‌ها تقسیم شده و در ساختاری ۳ بعدی شامل خوشه داخلی و لایه محافظ جمع می‌شوند.

تولید اولین مدل کامل جنین انسان با سلول‌ پوست

مطالعه این مراحل از زندگی انسان به خاطر محدود بدون دسترسی به جنین و چالش‌های اخلاقی و قانونی دشوار است و به همین خاطر دانشمندان سال‌هاست به دنبال راهی برای تولید مدل‌‌های مصنوعی و مهندسی شده آن بوده‌اند.

این تکنیک شامل تغییر در بیان ژن یک نوع سلول با قرار دادن آن در معرض محیط و فاکتورهای رشد جدید است. در این مورد محققان سلول پوست را درون یک داربست زیستی ژله‌ای قرار داده و برای تبدیل به بلوک‌های بلاستوسیست برنامه نویسی کردند که در نهایت به ساختارهای دلخواه آنها تبدیل شد.

بلاستوسیست مصنوعی این تیم که iBlastoids نامگذاری شده با نمونه طبیعی کاملا برابر نیست و فاقد غشای بیرونی است و به همین خاطر پس از چند روز روند توسعه آن متوقف می‌شود. این محدودیت البته چندان هم بی دلیل نیست و باعث شده این پژوهش با دستورالعمل‌های بین‌المللی درباره لزوم توقف رشد بلاستوسیست‌ها طی ۲ هفته تطابق داشته باشد.

با این حال iBlastoids هنوز آنقدر با نمونه طبیعی مشابهت دارد که امکان مطالعه روی مراحل اولیه رشد جنین را به دانشمندان بدهد. این مدل حاوی انبوهی سلول داخلی، لایه بیرونی سلول‌ها و حفره داخلی است و به همین خاطر بازتاب‌دهنده ساختارها و ژنتیک کلی نمونه طبیعی به شمار می‌رود. از اینرو فرصت ارزشمندی را برای مطالعه مواردی نظیر ناباروری، بیماری‌های مادرزادی و تاثیر ویروس‌ها و مواد سمی بر جنین فراهم می‌سازد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج