جاباما
۱۱۰۴۹۱۹
۶ نظر
۵۰۰۲
۶ نظر
۵۰۰۲
پ

نظر سردار کمالی درباره طرح مجلس برای سربازی

سردار کمالی: جای بحث درباره تجدیدنظر در سربازی، جلسات تخصصی است نه فضای مجازی.

روزنامه همشهری: سردار کمالی: جای بحث درباره تجدیدنظر در سربازی، جلسات تخصصی است نه فضای مجازی.

برای واکاوی آمار ۳ میلیون نفری مشمولان غایب و فضایی که برای تغییر مدل خدمت سربازی و حمایت از داوطلبانه و حرفه‌ای شدن آن ایجاد شده است با سردار موسی کمالی، مشاور عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی سربازان نیروهای مسلح که سابقه طولانی در مدیریت اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح دارد، به گفت‌وگو نشستیم.

حامیان داوطلبانه شدن خدمت سربازی، با استناد به آمار چشمگیر ۳ میلیون نفری مشمولان غایب، خواستار تجدیدنظر در مدل خدمت سربازی و طراحی مدل جدید هستند. با توجه به سابقه طولانی مدیریتی‌ای که در اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح دارید، رویکردتان نسبت به این استدلال چیست؟

هم‌اکنون در حوزه مهارت‌آموزی سربازان نیروهای مسلح حضور دارم و این موضوع در حوزه کاری‌ام نیست. موضوع تجدیدنظر در مدل خدمت سربازی، یک بحث پیچیده نظامی است و باید فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح و استراتژیست‌های نظامی در این موضوع نظر بدهند. همچنین این بحث‌ها باید در جلسات تخصصی با حضور مسئولین دفاعی و امنیتی کشور مطرح شود نه در توییتر و با اطلاعات و آمار ضعیف و اشتباه. از سوی دیگر آمار ۳ میلیون مشمول غایب، به‌طور ناگهانی پدید نیامده و برای غایبان یک سال و ۲ سال و حتی ۱۰ سال اخیر نیست. این میزان مربوط به تعداد غایبینی است که متولد سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۸۲ هستند؛ یعنی ۳ میلیون مشمول غایب طی حدود ۲۶ سال. بنابراین آمار ۳ میلیون غایب، به‌طور دفعی و در یک بازه زمانی کوتاه پدید نیامده است. لذا آمار میلیونی غایبان، پدیده جدیدی نیست.

همیشه چه در دوران طاغوت، چه دوران دفاع‌مقدس و بعد از آن، پدیده غایبین وجود داشته است.
هم‌اکنون تعداد غایبین حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است و حتی در سال ۱۴۰۰ هم ممکن است افزایش پیدا کند. با توجه به تجربه‌ای که در اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح دارم، روند صعودی شدن تعداد غایبین اتفاق تعجب‌برانگیزی نیست چون در گذشته هم وجود داشته است. ضمن اینکه مواردی نظیر کاهش استخدام در مراکز دولتی باعث شده است اثرگذاری محدودیت‌هایی نظیر منع استخدام مشمولان غایب در مراکز دولتی، کم‌اثر شوند. همچنین مصوبات مجلس شورای اسلامی در زمینه حذف برخی محدودیت‌ها برای غایبین، نظیر برداشته شدن محدودیت اخذ گواهینامه یا محدودیت ثبت اموال نیز در افزایش آمار غایبین اثرگذار بوده است. حتی وعده‌هایی که در مورد حذف سربازی داده می‌شود نیز تأثیر زیادی در افزایش غیبت دارد.

بحث داوطلبانه شدن خدمت سربازی هم ازجمله مطالباتی است که در دوره‌های زمانی مختلف مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی بوده، اما این مطالبه به‌تازگی از زبان نمایندگان مجلس هم مطرح می‌شود. آیا درصورتی که مجلس پیگیر موضوع جمع شدن سربازی اجباری شود، در اجرای آن تسریع خواهد ‌شد؟

بعضی طوری جو درست می‌کنند که انگار تا چندماه دیگر سربازی وظیفه‌ای حذف می‌شود. یک‌سری بحث‌های عامه‌پسند در فضای مجازی انجام می‌شود. نمی‌توان در این حوزه، عامیانه نظر داد. اینکه از سوی برخی جوانان در فضای مجازی این جو ساخته شود که دیگر دوران سربازی وظیفه‌ای به‌سر رسیده است و جوانانی هم که با این جو روبه‌رو می‌شوند، خوش‌شان بیاید و آفرین و بارک‌الله بگویند، نمی‌تواند گامی جدی برای بهینه کردن دوران خدمت باشد.

برخی مدافعان داوطلبانه شدن خدمت سربازی، بر این باور هستند که سازندگی کشور و جهش تولید به نیروی جوان نیاز دارد لذا جوانانی که به سن مشمولی رسیده‌اند - به‌خصوص جوانان تحصیلکرده دانشگاهی - به جای این که به سمت مراکز نظامی هدایت شوند، با توجه به تخصصی که دارند برای آبادانی کشور به‌کار گرفته شوند و آن دسته هم که داوطلبانه به‌سوی حوزه نظامی می‌روند، به استخدام نیروهای مسلح درآیند. آیا جنابعالی به‌عنوان یک مقام ارشد نظامی، این ایده را قابل پذیرش می‌دانید؟

بحث درباره طراحی مدل جدید خدمت وظیفه عمومی، شباهت‌هایی با موضوع حذف کنکور دارد. همانطور که برگزاری یا حذف کنکور، هر کدام دارای مزایا و معایبی است؛ باقی ماندن خدمت دوره ضرورت به شیوه فعلی یا داوطلبانه شدن آن هم، هر کدام مزایا و معایبی دارد. بحث کنکور را مطرح کردم، چون هم کنکور و هم سربازی دو مقوله‌ای هستند که غالبا به اوایل دوران جوانی افراد مربوط می‌شوند. قدمت بحث حذف کنکور در فضای رسانه‌ای کشور و برنامه‌ها و وعده‌هایی که در این‌باره از سوی دولت‌ها و در دوره‌های مختلف مجلس شورای اسلامی مطرح شده و می‌شود را ملاحظه کنید. با وجود این قدمت اما هنوز موضوع حذف کنکور به‌طور کامل اجرایی نشده است. بحث تغییر مدل سربازی و داوطلبانه شدن سربازی هم اگر بخواهد تثبیت و اجرا شود و منابع آن تامین شود، مانند حذف کنکور سال‌ها طول می‌کشد و اتفاقی نیست که بتواند با یک تصمیم در عرض چندماه یا چند سال عملیاتی شود؛ ضمن اینکه تصمیم‌گیری درباره سربازی که به مسائل دفاعی و امنیتی ربط دارد، موضوع مهم‌تری از کنکور هم محسوب می‌شود و نیازمند تصمیم‌گیری در سطوح عالی دفاعی و نظامی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • غلی

      رای مهم است.. بعدش لغو میشه

    • بدون نام

      جوان ها بیکار باشین ولی سربازی نرین من ۲۸ ماه به این بی مسئولان خدمت کردم اخرش هم هیچ با مدرک فوق لیسانس

    • Alireza

      بسه دیگه کارت ای بندگون خداروبدید3ملییون جوان الاف شماهستن

    • بدون نام

      تاسف باره
      مثل اینکه هیچ مشکلی نمیخواهد در این مملکت حل شود.

    • بدون نام

      فقط چند سال ازعمر جوانها تلف میشه

    • سامان موسی

      انصافا سربازی باکنکور نه تنها هیچ ربطی ندارد بلکه ضد همدیگر هستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج