adexo3
۱۱۰۵۲۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

آیت‌ الله‌ مکارم: انتقاد ابزار انتقام جویی نیست

حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی تاکید کردند: انتقاد ابزار تخریب دیگران و انتقام‌جویی نیست، بلکه ابزار اصلاح است و اگر این مسئله به‌ درستی انجام شود، جامعه اصلاح می‌شود.

خبرگزاری حوزه: حضرت آیت‌الله‌ مکارم شیرازی تاکید کردند: انتقاد ابزار تخریب دیگران و انتقام‌جویی نیست، بلکه ابزار اصلاح است و اگر این مسئله به‌ درستی انجام شود، جامعه اصلاح می‌شود.

این مرجع تقلید، صبح امروز در درس خارج فقه خود، در مسجد اعظم قم با اشاره به مسئله نقدپذیری، با طرح این سئوال که باید انتقاد کرد یا نه؟، گفتند: ‏برخی‌ها می‌گویند نباید انتقاد کرد و عده‌ای نیز انتقاد را منطقی می دانند، چیزی که مهم است این که انتقاد باید در راستای امر به ‌معروف و نهی از منکر صورت گیرد و نباید انتقام جویانه باشد.

ایشان تصریح کرد: ‏امر به ‌معروف با دروغ، تهمت، تخریب و انتقام‌جویی و کوبیدن دیگران همخوانی ندارد و باید دانست که انتقاد ابزار تخریب دیگران و انتقام‌جویی نیست، بلکه ابزار اصلاح است و اگر این مسئله به‌ درستی انجام شود، جامعه اصلاح می‌شود.

معظم له با اشاره به این که انتقاد به جا، سازنده و اصلاح گرانه ضروری و در برخی موارد نیز واجب است، یادآور شدند: ‏همه انسان‌ها غیر از معصومین(ع)، جایزالخطا هستند، چه رئیس‌جمهور باشد و چه وزیر و وکیل، باید بدانیم همه در قبال نظام و مصالح کشور مسئولیت داریم و همه باید بدانند، تحریم ها و تهدیدهای دشمنان نباید موجب شود تا از وضعیت حجاب، مواد مخدر و یا فیلم‌ها، رسانه‌ها و کتاب‌هایی که شرایط اسلامی ندارند، انتقاد نکنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که ‏اهل علم، اساتید دانشگاه و کارشناسان باید به دور از انتقام جویی به نقد سازنده بپردازند، تصریح کردند: حد و مرزهای انتقاد سازنده، باید رعایت شود.

معظم له تاکید کردند: ‏اگر انتقاد سازنده با رعایت حد و مرزها شرایط صورت گیرد، هیچ‌کس نباید اعتراضی داشته باشد، چون بررسی واقع‌بینانه نقدها، به اصلاح جامعه می انجامد.

این مرجع تقلید ابراز امیدواری کردند: با در نظر گرفتن تعلیمات دین اسلام در مورد امر به‌ معروف و نهی از منکر، مسئله انتقاد سازنده در جامعه فرهنگ سازی شود و انتقادهای مخرب صورت نگیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که از امام حسن عسگری(ع) کمتر حدیث نقل می‌شود و برخی‌ها فکر می‌کنند آن حضرت روایت و حدیث ندارند، گفتند: باید روایات و احادیث ائمه(ع) بیان شود تا مردم بدانند این‌ بزرگواران منبع انوار الهی هستند.

ایشان در ادامه با اشاره به روایتی از این امام یازدهم(ع)، بیان داشتند: دین اسلام برای همه جنبه‌های زندگی بشر برنامه جامع دارد و براساس یکی از این برنامه‌ها، خوش رویی و خوش خلقی مؤمن به عنوان حسنه محاسبه می شود.

این مرجع تقلید با اشاره به این که مسلمان باید چهره خوشرویی داشته باشد، خاطرنشان کردند: پیامبر اسلام(ص) با چهره متبسم با مردم برخورد می کردند.

ایشان با تاکید بر این که خنده با صدای قهقهه درست نیست و از ابهت انسان می کاهد، افزودند: انسان باید ادب و وقار خود را حفظ کند و همین وقار و ادب اقتضا می‌کند انسان از خنده‌های بلند بپرهیزد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج