اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۱۱۳۴۹
۵۴ نظر
۵۰۱۷
۵۴ نظر
۵۰۱۷
پ

طرح منع غربالگری یعنی بازگشت به ۲۰۰سال قبل!

پدر علم ژنتیک ایران با اشاره به طرح منع غربالگری جنین و جلوگیری از سقط های قانونی و شرعی، گفت: تصویب این طرح از نظر اصول اخلاقی پذیرفته نیست و اجرای آن آسیب های اجتماعی و اقتصادی زیادی به جامعه خواهد زد.

ایسنا: پدر علم ژنتیک ایران با اشاره به طرح منع غربالگری جنین و جلوگیری از سقط های قانونی و شرعی، گفت: تصویب این طرح از نظر اصول اخلاقی پذیرفته نیست و اجرای آن آسیب های اجتماعی و اقتصادی زیادی به جامعه خواهد زد.

پروفسور داریوش فرهود با اشاره به مفاد ماده ۵۳ طرحی که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است، اظهار کرد: براساس این طرح گویا قرار است هیچ گونه توصیه ای برای غربالگری به مادران باردار، حتی مادران با سنین بالا و سابقه تولد فرزند معلول ارائه نشود.

طرح منع غربالگری یعنی بازگشت به ۲۰۰سال قبل!

وی به ماده واحده قانون سقط درمانی که دهم خرداد ماه ۱۳۸۴ در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید اشاره و تصریح کرد: براساس این قانون سقط درمانی با تشخیص قطعی سه پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص‌الخلقه بودن و نیز موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر که با تهدید جانی او توأم باشد قبل از ولوج روح (چهار ماه) با رضایت زن مجاز است و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود.

پرفسور فرهود افزود: براساس این قانون در موارد یاد شده اجازه سقط جنین داده و این قانون به خوبی انجام می شد و اثرات بسیار خوب پزشکی و اجتماعی داشت، اما متاسفانه می خواهند مانع انجام این کار شوند.

این متخصص علم ژنتیک با بیان اینکه در صورت تصویب، این طرح از نظر اجتماعی و اقتصادی آسیب های زیادی به جامعه خواهد زد، با استناد به سخنان مقام معظم رهبری، تصریح کرد: رهبری در آخرین فرمایشات خود درباره تولید در کشور فرمودند که «در راه تولید باید موانع برداشته شود و تسهیلات فراهم شود تا تولیدات بالا رود». حال اگر بچه ای با مشکلات ذهنی و جسمی به دنیا آید، نه تنها تولید بالا نمی رود، بلکه فقط مصرف کننده است، نه تنها فقط مصرف کننده است، بلکه برای والدینش بازدارنده است و آنها نمی توانند از کیفیت زندگی سالم و طبیعی برخوردار باشند و در نتیجه توانایی بهره وری و کارایی آن ها نیز پایین می آید.

وی همچنین به مشکلات روانی و جسمی که این فرزند برای والدین خود به وجود می آورد اشاره و تصریح کرد: تولد چنین فرزندی همه اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد، به عبارتی یک چرخه ۱۰ تا ۱۵ نفری را درگیر می کند. بنابراین تبعات این قانون خلاف فرمایش مقام معظم رهبری است و خود یک مانع در روند تولید محسوب می شود.

این کارشناس مسائل اخلاق پزشکی در سازمان جهانی بهداشت (medical ethics) ادامه داد: حدود ۲۵ سال پیش (که مستندات آن موجود است) اینجانب در نشستی با اعضا سازمان جهانی بهداشت، چهار اصل اولیه اخلاق را ارائه دادند که عبارتند از:

۱-خود مختاری(autonomy): در انجام هر عملی خود بیمار مختار باشد و بتواند انتخاب کند.

۲-سودمندی (benificence): یعنی هر آنچه از طرف پزشک توصیه شود فقط باید به نفع بیمار باشد.

۳-زیان مند نبودن (non maleficence)

۴-عدالت (justice)

پروفسور فرهود با اشاره به اینکه هر دو طرح فوق، یعنی عدم توصیه به انجام غربالگری ها و منع سقط های قانونی و شرعی، مخالف اصول اخلاقی هستند، گفت: این اصول اخلاقی را جهان پذیرفته است و در کشور ایران هم ۲۵ سال است بر روی آنها کار می کنیم. در دانشگاه های مختلف در کشورهای متفاوت گروه هایی برای اخلاق درست شده و کمیته اخلاق وجود دارد که بر روی کارهای تحقیقاتی، بیماری ها و درمان ها نظارت می کند و پروژه های تحقیقاتی باید تحت نظر کمیته اخلاق باشد، درحالی که در صورت وضع این دو قانون کمیته اخلاق نقش واقعی خود را از دست می دهد.

این استاد ژنتیک با اشاره به اصل اول اخلاق، توضیح داد: هر بیمار خود مختار است که کاری را انجام دهد یا خیر. برای مثال بگوید من نمی خواهم فرزندم را سقط کنم، به شرط آن که بچه واجد شرایط سقط از نظر قانونی و شرعی نباشد.

وی با بیان اینکه سازمان پزشکی قانونی، آخرین مرجعی است که سقط ها را تایید می کند، خاطرنشان کرد: با وضع این قوانین، خودمختاری از مریض گرفته می شود و مجبور است فرزند را متولد کند.

پروفسور فرهود با بیان اصل دوم اخلاق، یعنی سودمندی،گفت: با وضع این قوانین در واقع اجازه اجرای کاری که برای مریض مفید است داده نمی شود. مادر باید بداند که وضعیت فرزندش چگونه است، اما متاسفانه نه حق مشاوره دارد، نه حق آزمایش و نه حق سقط.

کارشناس مسائل اخلاق پزشکی در سازمان جهانی بهداشت به اصل سوم، یعنی عدم زیان دیدن فرد اشاره و تصریح کرد: هر کاری برای بیمار توصیه و انجام می شود نباید در تناقض با سلامت او باشد و باید در جهت حقوق بیمار باشد. وقتی به مادر گفته می شود حق تشخیص پیش از تولد وجود ندارد، خلاف قانون اخلاق است و در نهایت باعث عسر و سختی مادر می شود.

وی با اشاره به ماجرایی در کشور آلمان ادامه داد: حدود ۱۵ تا ۲۰ سال پیش یک فرزند عقب مانده در کشور آلمان متولد شد. در حالی در دوران بارداری به والدین اطلاع داده شده و آنها با آگاهی داشتن از وضعیت فرزند خود تصمیم می گیرند که فرزند را به دنیا آورند؛ بعد از تولد نوزاد، انجمنی به پشتیبانی از آن فرزند برای وی یک وکیل گرفتند (فرزند توانایی دفاع از خود نداشت) و علیه پدر و مادر وی اعلام جرم کردند. با این مضمون که «شما با وجود اینکه می دانستید من چنین بیماری دارم به چه دلیل و به چه حقی مرا به دنیا آوردید!؟ چرا من باید با این وضعیت متولد می شدم و اکنون این همه زجر بکشم!؟» در نهایت والدین کودک در دادگاه محکوم شدند.

پروفسور فرهود با بیان اینکه به دنیا آوردن چنین فرزندانی خلاف مبانی دین مبین اسلام است و افراد باید کفاره بدهند، افزود: جای سوال است چرا افرادی چنین پیشنهاداتی می دهند؟ چرا ما باید برگردیم به ۲۰۰ سال پیش!؟

این استاد ژنتیک با بیان اینکه اساس علم پزشکی در جهت رفع آلام و دردهای مردم است تا به آنها اجازه ندهند چنین فرزندی با ضعف جسمی و روانی دنیا آید و زجر بکشد، یادآوری کرد: متاسفانه، با این وجود به صراحت به کادر بهداشت و درمان گفته می شود که هیچ گونه توصیه ای درباره انجام غربالگری ها به مادران نکنند و حتی برای مادران با سنین بالا که در آنها امکان بیماری های عقب ماندگی جسمی مانند سندرم داون بالا می رود و مادرانی که سابقه تولد نوزاد عقب مانده دارند نیز توصیه به انجام غربالگری ها نشود.

وی این موارد را خلاف حقوق بشر دانست و گفت: چنین رفتارها و قوانینی در کشور ما باعث می شود تا دیدگاه کشورهای خارجی نسب به کشورمان تغییر کند و بگویند ایران قوانین حقوق بشر را رعایت نمی کند. این چنین قوانین و صحبت هایی خلاف کرامت و منزلت انسانی است. کرامت انسانی به همواره در قرآن کریم و فرمایشات مقام معظم رهبری تاکید شده است.

این کارشناس مسائل اخلاق پزشکی در سازمان جهانی بهداشت، خاطرنشان کرد: چرا باید افرادی که در حوزه پزشکی و سلامت صاحب نظر نیستند و حرفه تخصصی شان نیست، اظهار نظر کنند و به دنبال تصویب قوانینی به ضرر سلامت مردم باشند!؟

وی در ادامه افزود: من در رشته خودم متخصص و صاحب نظر هستم نه سایر رشته ها. مجلس شورای اسلامی متشکل از نمایندگانی است که خود ما مردم آن ها را انتخاب کردیم، آن ها نباید در خارج از چهارچوب حوزه و رشته خود ورود کنند و باعث به خطر افتادن سلامت مردمی شوند که به آنها اعتماد کرده و رای دادند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینا فقط براشون مهمه جمعیت زیاد باشن حالا مهم نیست این جمعیت سالم باشه یا معلول و مریض

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما اگه یه 10سال دیگه بریم جلو تازه میرسیم به 200سال
        قبل
        آدم سالم اینجا معلول میشه.

      • خ

        ای کاش ایشون وزیر بهداشت بود.

      • بدون نام

        هر جور حساب کنی دیگه این کشور بدرد زندگی نمیخوره.

      • بدون نام

        این 200 گوسفند کی میفروشن ما راحت بشیم

      • بدون نام

        هرچی مردم گرفتارتر، وضع آقایان و خانم ها بهتر...چی بهتر از یه فرزند معلول و دگیری حداقل 15 نفر...

    • بدون نام

      با رای حداقلی وارد مجلس شدند و دارن تیشه به ریشه ی همه چی میزنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همشون با مدرک کلاس اول اومدن مجلس

      • بدون نام

        سواد این جیزا را ندارن جلوشونو بگیرین

    • بدون نام

      مجلس 27 درصدی منتخب مردم نیستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا که دارن واست تصمیم میگیرن...نقض قانون در مجلس قانونی

      • بدون نام

        خخخ باز هم امار عجب غربگدایان خخخ

      • ناشناس

        خخخ بازنظر تکراری شرقگدایان خخخ

      • بدون نام

        خخخ بازنظر تکراری چینگدایان خخخ

      • بدون نام

        42 درصدی و بسوزید مدام هه

      • بدون نام

        ایران خودش شرقیه غربگدایان خخخخخ

    • n

      فقط جمعیت برا رای میخواد حالا مسالم باشه یا معلوم

    • بدون نام

      حالا پسا کرونا غربالگری بایدجدی ترشود.بخاطر اسیبهای جدی که ویروس به دستکاه تولیدمثل میزند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کدوم دستگاه عزیز جان .دستگاهی نموده

      • بدون نام

        همین جمعیت تحت فشار اقتصادی داره له میشه

    • بی نام

      دکتر جان خودت رو ناراحت نکن اگه قرار بود اینها درد مردم رو بفهمن که تایید صلاحیت نمیشدن الان نماینده مجلس بشن

    • امیر

      کاش امسال نماینده ها میرفتن اول مهر کلاس اولی ها جاشون رو میگرفتن

    • بدون نام

      تاکنون تعهدنمایندگان برای انتخاب حرف اول را میزد.
      بیاییم چندسالی هم تخصص حرف اول بزند ومجلس را پرکنید ازمتخصص.وتعدشان را خودتان دورادور کنترل کنید.
      اینجوری افراد بی عقل وارد مجلس نمیشن

    • بدون نام

      درود بر شرفت استاد.. کاش ی مه نامه ب مقم های بالا بنویسین و اینا رو بگین. تولد نوزاد ناقص واقعا چیزی درحد جنایته... واقعا تاسف باره

    • بدون نام

      اختیاری باشه که هر کی خواست بره غربالگری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از نمایندگان چهار درصدی انتظار افکار مترقی نباید داشت

    • بدون نام

      کاش با جوگیر شدن و انفعال رییس جمهور هم مثل این مجلس ۱۰ درصدی نکنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا این جماعت واپسگرا خودشون میرن رای میدن و یه عتیقه هم رئیس جمهور می کنن که میگیم صد رحمت به رئیس جمهور

    • naser

      کاش همه مثل شمادرحیطه تخصصی خودش اظهارنظرمیکردندوالان اوضاع ایران این نبود

    • بدون نام

      به قول شاه قاجار همه چیزمان باید به همه چیزمان بیایید

    • بدون نام

      واقعا این همه بی عقلی از کجا میاد.چرا بایدافراد معلول به دنیا بیان و تمام طول عمرشون زجر بکشن ما که مثلا سالمیم چه خیری از دنیا دیدیم که اون بنده خداها بخوان ببرن .خیلی براشون امکانات فراهم کردن

    • بدون نام

      گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ی من آنچه به جایی نرسد فریاد است
      این مجلس لجباز تر اونیه که به متخصصین گوش بدن .
      تصویب کردن که امام جماعت مسجد باید تایید کنه که بچه سالنه یا عقب افتاده؟!!!!

    • بدون نام

      عملاً در دویست سال پیش هستیم. این هم روش.

    • بدون نام

      چرا باید منع غربال گری کنین اگر راست میگین اریگان کنید

    • بدون نام

      تصویب کنندگان این قانون دست کمی از جنایتکاران ندارند غالبالگری یعنی جاوگیری از معلولیت مسولین ما حتی از درک مسله عاجزند

    • حسینو

      هزار بار مردم گفتن اینها تبرم ایجاد کردن تا از زادوول از ملت ایران جلو گیری کنند تااز کشور بیگانه جمییت انسانی وارد کنند مثل امروز که بیست و پنج میلیون افعانی در ایران زندگی مکنند

    • حافظ

      اینا هر طرحی که براشون بصرفه تصویب میکنن کاری به ملت مملکت ندارن .خدا میدونه لابد بیشترشون دیپلم پولی گرفتن . اگه سواد وتخصص داشتند حال ووضع مون این نبود .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وااقعا نمیدونم این همه کار میشه تو مجلس انجام داد یعنی انقد ما از هر لحاظ بی نقصیم.همچین چیزایی رو تو مجلس مطرح میکنن به چه قیمتی آخه...به قیمت تباه شدن یک ملت....واای خدا داریم به کجاها پیش میریم....افکار کهنه داره مملکتمون رو به باد میده......

    • بدون نام

      اینها که مردم را گوسفند بیشتر نمی دانند. فقط نزدیک انتخابات مردم مردم اند و آدم اند.
      آدم واقعا تعجب می کنه اینها که در مجلس اند از ایران انتخاب شدند یا از اسراییل

    • بدون نام

      جهل جهل جهل جهل جهل جهل نادانی نادانی نادانی خیانت خیانت خیانت
      چیز دیگه ای نمی تونه باشه
      این طرح چند ساله دیگه گندش در میاد
      همه کارها همینجوره چهل ساله هی میریم می بینیم اشتباه کردیم برمی گردیم سر خط بابا چهل ساله شدیم پیر شدیم یه ذره فکر کنید بعد ی طرح رو اجرا کنید

    • سارا

      ما که هر روز دویست سال میریم عقب ... تا چند وقت دیگه باید بریم تو جنگل دنبال شکار

    • بدون نام

      سرور محترم خواهش میکنم ورج کن من یک خانم 64ساله هستم یک بار درج کردم پسرم هموفیل است چه غمی چه زجری هم پسرم هم خودمان میکشیم ولی اصل مطلب شاید بگوش مسولین برسد فیزیوتراپی میروم بخدا این چند جلسه دختری رامیاورند معلول پایش درد میکند به جای حرف زدن فریاد میزند ناهنجارکه دل ادم به دردمیاید این نمونه کوچکی است اقایان مسول که میگویید حذف غربالگری شما جوابگو هستید مادروپدران دخترتوان نداشتن برای بلند کردن این همان کشوری است که طرح جوانگرای شادابی میدهیدنکنید با سرنوشت ادمهابازی نکنید بودنبودامثال این دختر کجایش جوانگرای است

    • علی

      دورود بر پرفسور

    • بدون نام

      اگر برای تایید سقط نظر فقیه هم لازمه من دیگه فکر بارداری به سرم نمیزنه

    • ستار

      تمام نمایندگانی که در تصویب منع غربالکری شریک باشند هر کودک وخانواده کودک معلول از این طرح میتوانند ادعای خسارت مالی وجانی از انها داشته باشند جنایت در حق بشریت اگاه بودن از عواقب یک تصمیم منجر به معلولیت است

    • بدون نام

      ایشان یک عمر تلاش علمی داشتن اونوقت بعضیا ابتکار نشان میدن

    • بدون نام

      یس تو گوش ..خوندنه

    • بدون نام

      داشتن بچه معلول چنان وحشتناکه که اگر خانواده بفهمند چه کسی باعث شده حتما طرف را می کشند این را با تجربه می گویم

    • بدون نام

      داشتن بچه معلول چنان وحشتناکه که اگر خانواده بفهمند چه کسی باعث شده حتما طرف را می کشند این را با تجربه می گویم

    • بدون نام

      داشتن بچه معلول چنان وحشتناکه که اگر خانواده بفهمند چه کسی باعث شده حتما طرف را می کشند این را با تجربه می گویم

    • بدون نام

      داشتن بچه معلول چنان وحشتناکه که اگر خانواده بفهمند چه کسی باعث شده حتما طرف را می کشند این را با تجربه می گویم

    • بدون نام

      خیر نبینین چی از معلولیت میدانین که دستور صادر میکنین

    • امین هستم

      خیلی وقته این مملکت به لطف مسولین ناکاربلد دویست سال به عقب رفته

    • ننه علی

      این نماینده ها میترسن غربالگری گریبان خودشونو بگیره و بریزنشون بیرون
      جدا اینا خجالت نمیکشن با حداقل رای اینقد پر مدعا هستن؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج