جاباما
۱۱۱۳۰۶۱
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

پاسخ به ۲+۱۰ سوال درباره واکسن سالمندان

به سوالاتی چون: برای تزریق واکسن کرونا باید چه کنیم، اگر واکسن خاصی بخواهیم چه کاری باید کرد، آیا می توانیم نوبت مان را به دیگران بدهیم و ... جواب دادیم

خراسان: از روز گذشته واکسیناسیون افراد مسن در کشور شروع شده و به ترتیب بر اساس اولویت ها قرار است واکسیناسیون تا واکسینه شدن همه مردم ادامه یابد. اما در این میان سوال های زیادی هم مثل کجا باید برای تزریق رفت؟ آیا باید برای واکسن کرونا ثبت نام کرد یا نه؟ آیا می توانیم نوبت مان را به کسی بدهیم یا نه؟ اگر نتوانستیم در تاریخ مقرر برای واکسن حضور پیدا کنیم، باید چه کنیم و .... وجود دارد که می خواهیم به آن ها پاسخ دهیم. پس اگر خودتان پا به سن گذاشته اید یا پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ مسنی دارید یا حتی می خواهید از زمان دریافت واکسن تان آگاه شوید، گزارش امروز ما می تواند کمک زیادی به شما بکند. پس در ادامه با ما همراه باشید.

اولویت های تزریق واکسن

بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، چهار مرحله برای تزریق واکسن کرونا در نظر گرفته شده است که هر کدام از این مراحل شامل گروه‌های مختلف می‌شود.

مرحله اول واکسیناسیون کرونا شامل کارکنان خط اول ارائه خدمت به بیماران کرونایی یا همان کادر درمان است که در معرض خطر بالای ابتلا و انتقال عفونت به سایر اعضای جامعه قرار دارند. در کنار آن ها افراد مسن دارای بیماری های زمینه ای، افراد ساکن در خانه های سالمندان، جانبازان ساکن در مراکز نگهداری جانبازان و نیروهای این مراکز، افراد کم توان ذهنی و جسمی ساکن در مراکز نگهداری و کارکنان این مراکز، جانبازان بالای ۵۰ درصد و جانبازان شیمیایی تنفسی قرار گرفته‌اند.

پاسخ به ۲+۱۰ سوال درباره واکسن سالمندان

مرحله دوم هم شامل افراد مسن به ترتیب بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ سال و بالای ۶۵ سال است.

در مرحله سوم، واکسن به افراد ساکن در مراکز نگهداری جمعی مانند افراد ساکن در سربازخانه ها، زندان‌ها و نیروهای ارائه خدمات ضروری به جامعه مانند کارکنان شعب بانک‌ها، نیروهای حمل و نقل عمومی، معلم‌ها و افراد ۵۵ تا ۶۴ سال زده می شود.

مرحله چهارم واکسیناسیون کرونا هم شامل سایر افراد جامعه بر اساس اولویت سنی خواهد بود.

سوالات پر تکرار درباره واکسیناسیون

در حالی که از روز سه شنبه واکسیناسیون افراد بالای 80 سال شروع شده، این افراد یا نزدیکان شان که می خواهند آن ها را برای واکسیناسیون به مراکز مشخص ببرند، سوالاتی دارند. البته ممکن است این سوالات برای دیگر گروه هایی که در روزها و هفته های آینده نوبت شان می شود هم به وجود آمده باشد که در ادامه به آن ها پاسخ داده ایم.

آیا برای تزریق واکسن افراد بالای ۸۰ سال باید کاری انجام داد؟

جواب این سوال خیر است. علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گویی با ایرنا اظهار کرده است: «تاکید می‌کنیم به هیچ گونه مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای ثبت نام در مرحله دوم واکسیناسیون کرونا نیازی نیست. در بیشتر شهرها و روستاهای ایران، پرونده الکترونیک این افراد در اختیار حوزه بهداشت قرار دارد بنابراین از مرکز بهداشت با آن ها تماس گرفته می شود و در روز و ساعت مشخص برای تزریق واکسن کرونا دعوت می‌شوند.»

تکلیف کسانی که پرونده الکترونیک سلامت ندارند چه می شود؟

رئیسی در یکی دیگر از گفت و گوهایی که درباره واکسن داشته به این سوال پاسخ داده و گفته است: «افراد بالای 80 سالی که پرونده الکترونیک سلامت ندارند باید از شنبه 11 اردیبهشت با شماره تلفنی که اعلام می شود تماس بگیرند و اطلاعات آن ها برای واکسیناسیون کرونا ثبت شود.»

اگر فرد مسنی قادر به راه رفتن نباشد، چه کنیم؟

در این خصوص هم اعلام شده از مراکز تزریق افرادی برای این گونه موارد اعزام می شوند البته این نکته را بدانید که باید قبلا با شماره تلفنی که قرار است، اعلام شود هماهنگی های لازم را انجام دهید.

آیا می شود انتخاب کرد که چه واکسنی را بزنیم؟

خیر این گونه نیست که شما قادر به انتخاب باشید. با این حال کارشناسان با توجه به فراگیری کرونای انگلیسی گفته اند در این حالت تزریق هر واکسن کرونایی که تاییدیه گرفته بهتر از مبتلا شدن به کروناست پس زیاد سخت نگیرید.

آیا می شود بعد از مشخص کردن زمان تزریق آن را تغییر داد؟

در این باره وزارت بهداشت پروتکل دقیقی ارائه نکرده و نظریات مختلفی دیده شده است. به طور مثال رئیس علوم پزشکی مشهد گفته: «اگر نوبت تان رسیده باشد، هروقت بعد از آن هم مراجعه کنید واکسن به شما تعلق می گیرد.» اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران می گوید: «اگر در زمان مقرر از نوبت تان استفاده نکنید به انتهای صف می روید.» پس پیشنهاد می کنیم که ریسک نکنید و زمانی که نوبت شما رسید حتما واکسن بزنید.

اگر جا ماندیم چه کنیم؟

برای کسانی که به دلایلی از طرح واکسیناسیون جا بمانند، پاسخی پیدا نکردیم اما با توجه به این که هم اکنون واکسیناسیون مرحله اول به اتمام رسیده و وارد مرحله دوم شده ایم در سایت سازمان نظام پزشکی این امکان وجود دارد که با وارد کردن کد ملی تاریخ جدیدی برای تزریق واکسن دریافت کنید.

آیا می شود نوبت تان را به فرد دیگری بدهید؟

نه این کار امکان پذیر نیست چون هم تزریق با احراز هویت صورت می گیرد و هم شماره ملی با کد واکسنی که تزریق می شود، قرار است در پرونده سلامت و پرونده تیتک (سامانه ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارو) ثبت شود. پس برای این که در آینده هم با مشکلاتی مواجه نشوید، فکر اهدای واکسن به فرد دیگر یا تزریق به جای فرد دیگر را از سرتان بیرون کنید.

کی نوبت من می رسد؟

خب همان طوری که در ابتدا نوشتیم باید ببینید جزو کدام یک از مرحله های اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارید. تخمین زده شده تا انتهای پاییز همه مردم واکسینه شوند. با این حال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است: «برای سایر گروه‌های سنی (زیر 65 سال) از هفته آینده سایت Salamat.gov.ir معرفی شده است که افراد به این سایت مراجعه می کنند و اسم آن ها ثبت می‌شود و بر اساس ثبت نام انجام شده، برای افراد پیامک ارسال و به آن ها اطلاع رسانی می‌شود که در کدام مرحله واکسیناسیون قرار گرفته‌اند و از طریق پیامک هم برای واکسیناسیون دعوت می‌شوند. البته فعلا امکان ثبت نام در سایت وجود ندارد.

اگرقبلا کرونا گرفته ایم هم باید واکسن بزنیم؟

بهتر است حتی بعد از مبتلا شدن به کرونا هم واکسن بزنید. گاردین در گزارشی درباره این موضوع نوشته :«بر اساس تحقیقات حتی بیماران کووید 19 هم باید واکسن دریافت کنند علت این امر تفاوت میزان پادتن تولید شده در بدن اشخاص بهبود یافته است.»

آیا می شود بی خیال واکسن شد؟

بله تزریق واکسن کاملا اختیاری است اما با توجه به مرگ و میر بالایی که این روزها شاهد آن هستیم، پیشنهاد می کنیم در زمانی که نوبت تان می شود، حتما واکسن بزنید.

چقدر برای تزریق واکسن باید پول پرداخت کنیم؟

یادتان باشد برای واکسن کرونا هیچ پولی لازم نیست پرداخت کنید و واکسیناسیون در شبکه بهداشت سراسر کشور به صورت رایگان انجام می شود.

بعد از تزریق واکسن می توانیم ماسک نزنیم؟

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این خصوص می گوید: «افرادی که واکسن را تزریق می‌کنند باید به یاد داشته باشند که واکسن از ابتلا به بیماری بالینی جلوگیری می‌کند ولی همچنان شما می‌توانید ناقل بیماری به دیگران باشید.» او در جایی دیگر هم گفته است: «افراد واکسینه شده حتما باید ماسک بزنند و حتی بعد از واکسیناسیون بیشتر جمعیت کشور، باز هم تا یک سال استفاده از ماسک توصیه می‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سوخته دل

      مادرم ۸۰ساله است بهداشت زنک زد گفت بیار واکسن بزنیم بردم ولی گفتند چون ناراحتی قلبی دارد بهش واکسن نمی زنیم!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آخه کدوم ۸۰ساله ای هست که بیماری زمینه ای نداشته باشد؟؟؟؟؟؟؟؟ اینهمه دروغ برای چیه واقعا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج