۱۱۱۳۸۹۶
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

یک سوال از روزنامه کیهان؛ کدام «رسوایی» است؟

در روزگاری به‌سر می‌بریم که چند رسانه که از بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، سال‌هاست دولت مستقر در جمهوری اسلامی را با اخبار و تحلیل‌های جهت‌دار مدام «می‌نوازند»؛ دولتی که با رای ۲۴ میلیونی و تنفیذ رهبر معظم انقلاب بر سر کار آمده و همه ۸سال گذشته در خط مقدم مبارزه تمام‌عیار با دشمن تا بن‌دندان مسلح بوده است؛ از مبارزه در میدان نابرابر «جنگ و تروریسم اقتصادی» تا میادین دیپلماتیک و بعضا داخلی!

ایرناپلاس نوشت: در روزگاری به‌سر می‌بریم که چند رسانه که از بودجه بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، سال‌هاست دولت مستقر در جمهوری اسلامی را با اخبار و تحلیل‌های جهت‌دار مدام «می‌نوازند»؛ دولتی که با رای ۲۴ میلیونی و تنفیذ رهبر معظم انقلاب بر سر کار آمده و همه ۸سال گذشته در خط مقدم مبارزه تمام‌عیار با دشمن تا بن‌دندان مسلح بوده است؛ از مبارزه در میدان نابرابر «جنگ و تروریسم اقتصادی» تا میادین دیپلماتیک و بعضا داخلی!

هماهنگ با تلاش‌های یک جریان خاص در صداوسیما و خبرگزاری مجلس، روزنامه کیهان امروز تیتر نخست خود را دو رویداد مهم هفته گذشته انتخاب کرده و در این میان، رفتار حرفه‌ای، کاملا اخلاقی و مبتنی بر شرافت خبری ایرنا (خبرگزاری رسمی کشور) را برای پذیرش یک اشتباه نگارشی، «رسوایی» نامیده است!

در یک هیاهوی هماهنگ به منظور منحرف کردن افکار عمومی از تغییرات جنجالی مجلس در لایحه بودجه که مورد اعتراض بیش از ۱۰۰ نماینده قرار گرفته است، روزنامه کیهان امروز تیتر نخست خود را «رسوایی پشت رسوایی/ از فایل صوتی تا جدول جعلی ایرنا» انتخاب و تلاش کرده است ماجرای تغییرات جداول بودجه ۱۴۰۰ را که از قضا نخستین‌بار از سوی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی افشا و بنا بر وظیفه ذاتی، در خبرگزاری رسمی کشور بازنشر شده است، زیر سوال ببرد.

یک سوال از روزنامه کیهان؛ کدام «رسوایی» است؟

​​​​​کیهان در همین راستا همه تلاش خود را به کار برده است تا از کاه، کوه بسازد و همانطور که در توضیحات خبرگزاری جمهوری اسلامی آمده، اشتباه سهوی در نگارش عناوین یک جدول را بهانه‌ای برای نادیده گرفتن اصل تغییرات گسترده در جداول لایحه بودجه قرار دهد؛ با این امید که شاید بتواند کاری کند که مردم و افکار عمومی درباره این تغییرات و دستکاری‌ها در بودجه مملکت چیزی نپرسند.

این سه رسانه در دو روز اخیر با اقدامی هماهنگ و تشکیل یک مثلث فشار علیه خبرگزاری رسمی کشور، فرار به جلو را در دستور کار خود قرار داده اند تا با ایجاد هیاهو و جنجال رسانه‌ای، «جعل بودجه» را به ایرنا منتسب کنند و بر تخلف مجلس همسو با خود، سرپوش بگذارند؛ تخلفی بی‌سابقه در دست بردن به جداول بودجه مملکت؛ غافل از اینکه با این فضاسازی‌ها، اصل ماجرای تغییر جداول، پایان نمی‌یابد.

برای روشن شدن افکار عمومی و مخاطبان فرهیخته و البته ثبت در تاریخ رسانه‌ای کشور، یکبار دیگر خلاصه‌وار، آنچه را در هفته گذشته رخ داده است، برمی‌شماریم تا «سیه‌روی شود هر که در او غش باشد»:

۱. اصل ماجرا این است که لایحه مصوب مجلس، بدون اطلاع سایر نمایندگان، توسط هیات رئیسه یا رئیس کمیسیون تلفیق بویژه در ارقام برخی جداول تغییر کرده و اواخر فروردین بدون اطلاع نمایندگان برای اجرا به دولت ابلاغ شده است.

۲. کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی در جلسه ۳۱ فروردین‌ماه به رئیس مجلس تذکر می‌دهد که «بسیاری از احکام و جداول بودجه سال ۱۴۰۰ بعد از تصویب در صحن تغییر پیدا کرده و جداول جابجا شده است.»
۳. قالیباف در پاسخ می گوید که «برخی دوستان نامه‌ای در این مورد به من نوشتند و دیشب با آن‌ها نیز صحبت کردم، خودم جلسه‌ای را دراین‌باره برگزار می‌کنم.»

۴. بعد ازظهر همان روز، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در توئیتی خطاب به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق می نویسد: «جناب محمدباقر قالیباف و جناب الیاس نادران، متاسفانه بررسی جداول بودجه ۱۴۰۰ حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رای‌گیری لایحه بودجه در صحن مجلس با اطلاع و تأیید جناب‌تان می‌باشد. تا آنجا که در کمال تعجب، جداول ۲۵ روز پس از تصویب بودجه ابلاغ شده که در نوع خود بی‌نظیر است؛ لذا با توجه به رانت ایجاد شده برای عده‌ای خاص و تذکرات متعدد نمایندگان پیرامون این موضوع که شنیده نشد، با هدف جلوگیری یک رانت بزرگ که منجر به ذبح قانون‌گرایی در نظام بودجه‌ریزی کشور خواهد شد، این تخلف را پیگیری خواهم کرد.»

۵. از آنجا که نمایندگان و افکار عمومی از پاسخ‌های کوتاه هیات رئیسه مجلس قانع نشده اند، بیش از ۱۰۰ نماینده هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس با تکرار موضوع تغییر در جداول بودجه، آن را «رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر» دانسته و خواستار شفاف‌سازی و اقدام قالیباف در این زمینه می شوند. در نتیجه، این پرسش بطور جدی در جامعه مطرح می شود که چرا هیات رئیسه دیگر نمایندگان را بی‌خبر گذاشته و به آنها در باره تغییرات و دستکاری های لایحه بودجه چیزی نگفته است؟!

۶. در حالی‌که هر لحظه ابعاد جدیدی در فضای رسانه‌ای کشور از تغییرات برخی جداول و ارقام بودجه قانونی کشور و ابلاغ آن منتشر می‌شد و سازمان برنامه و بودجه هم در این باره سکوت کرده بود، ایرنا خود را موظف دید گزارشی را در جهت تنویر افکار عمومی منتشر کند و خواستار پاسخگویی عوامل آن باشد.

۷. برخلاف ادعاهای مثلث کیهان-خبرگزاری مجلس -صداوسیما، خبرگزاری جمهوری اسلامی در این گزارش هیچ جعلی مرتکب نشده و عذرخواهی آن، «فقط» به دلیل اشتباه در عناوین سرستون‌های جدول منتشر شده در گزارش رخ داده زیرا اصل تغییرات انجام شده در ردیف‌های لایحه بودجه در مجلس امری کاملا آشکار و مبرهن است و خبرگزاری مجلس نیز در بیانیه‌ای که در واکنش به گزارش ایرنا منتشر کرد، اصل تغییرات را زیرسوال نبرده بلکه فقط گفته است که عناوین جدول ایرنا درست نیست.

۸. به دنبال جوسازی و افزایش ابهامات درباره جدول منتشره در گزارش یادشده، ایرنا روز پنجشنبه در یک رفتار حرفه‌ای، از مخاطبان خویش بابت اشتباه صورت گرفته در درج عنوان ستون‌های جدول عذرخواهی و گزارش یادشده را حذف کرد اما در توضیحات خویش تاکید کرد که اصل پرسش‌ها و ابهام‌ها درباره اعمال تغییرات در جداول بودجه پس از ابلاغ به دولت همچنان به قوت خود باقی است و باید درخصوص آن شفاف‌سازی شود.

۹. توضیحات مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای ایرنا به سرعت بازنشر شد و بسیاری از افراد آشنا به رسانه‌ها و الزامات کار خبری، آن را یک اقدام هوشمندانه، در جهت پرهیز از تنش بیشتر و حتی تائیدی بر وقوع اصل ماجرا ارزیابی کرده‌اند یعنی هیات رئیسه مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه باید توضیح دهند علت و ابعاد تغییرات گسترده و بدون اطلاع نمایندگان در قانون بودجه سالانه کشور، بعد از تصویب آن در مجلس و تائید شورای نگهبان چه بوده است؟!

۱۰. در آخرین تحولات مربوط به آنچه رسانه‌ها از آن با هشتگ #رسوایی_بودجه یاد کرده‌اند، مجددا آقای خضریان نماینده مجلس دیروز(جمعه) در یک رشته توئیت مفصل به تشریح آنچه بر سر لایحه بودجه در مجلس رخ داده، پرداخته و می‌نویسد: «با توجه به عدم پاسخگویی آقایان #قالیباف و #ناداران نسبت به تغییرات گسترده ارقام و اعداد جداول #بودجه_۱۴۰۰ پس از رای‌گیری لایحه در صحن مجلس و همچنین تلاش همه‌جانبه عده‌ای برای برخورد سیاسی و رسانه‌ای با این موضوع، مطالبی را جهت تنویر افکار عمومی بیان می‌کنم.»

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد اگر قرار است ماجرایی را «رسوایی» خطاب کنیم، بطور قطع، عذرخواهی یک رسانه از مخاطبان به دلیل بروز یک اشتباه سهوی در نگارش مطلب نه تنها رسوایی نیست بلکه یک رفتار کاملا حرفه‌ای و در چارچوب اخلاق اسلامی و رسانه‌ای است و باید این رفتار را ستود.

در این شرایط، قطعا «رسوایی» از آنِ کسانی است که نه تنها حاضر نیستند به مردم توضیح دهند چه بلایی بر سر قانون بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۰ آورده‌اند بلکه تلاش می‌کنند تخلفات بزرگ رفقا و همفکران خطی و گروهی خود را در بودجه بیت‌المال، لاپوشانی کرده و اقدامی نابخشودنی و بی‌سابقه را در تاریخ بودجه‌نویسی کشور ثبت کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناصر

      گند زدی ایرنا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج