اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۱۱۵۰۹
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

«ریتالین» دوپینگ ذهنی شب‌ های امتحان؟! ‌

یک روانپزشک معتقد است: مصرف داروی "ریتالین" که گاهی مواقع از آن به عنوان دوپینگ ذهنی استفاده می‌شود، اضطراب آور است و برای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، احتمال سکته مغزی و قلبی را افزایش می‌دهد.

خبرگزاری ایسنا:

یک روانپزشک معتقد است: مصرف داروی "ریتالین" که گاهی مواقع از آن به عنوان دوپینگ ذهنی استفاده می‌شود، اضطراب آور است و برای افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، احتمال سکته مغزی و قلبی را افزایش می‌دهد.


دکتر شاپور کریمی با تایید این موضوع که در ایام امتحانات دانش آموزان و دانشجویان مصرف داروی "ریتالین" به عنوان یک دوپینگ ذهنی افزایش می‌یابد، اظهار کرد: این دارو برای کودکان کم تمرکز و بیش فعال تجویز می‌شود و میزان فعالیت این کودکان را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: مصرف این دارو برای افراد عادی تاثیر عکس دارد، فعالیت جسمی فرد را افزایش می‌دهد و باعث افزایش تحرک و کاهش خواب می‌شود.

به گفته این پزشک متخصص، افزایش انرژی نیز از دیگر پیامدهای مصرف ریتالین در افراد سالم است و احساس خوشایندی را در شخص ایجاد می کند.

کریمی در خصوص پیامدهای جسمانی مصرف "ریتالین" نیز خاطرنشان کرد: این دارو ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد و در افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، می‌تواند سکته مغزی و قلبی ایجاد کند.

وی با بیان اینکه "ریتالین" اعتیاد جسمی ندارد، یادآوری کرد: اگرچه این دارو تا حدود ۱۰ درصد می‌تواند توان ذهنی را بالا ببرد، اما این تاثیر نسبت به عوارض آن قابل صرف نظر کردن است.

این روانپزشک ماده "شیشه" را نیز از خانواده "ریتالین" دانست که موجب کاهش خواب و افزایش هوشیاری و انرژی می شود.

کریمی معتقد است: آن چیزی که در این بین مهم است اینکه فرد احساس و باور ناتوانی دارد و فکر می‌کند بدون یک روش کمکی نمی‌تواند در ارزیابی موفق شود.

وی آگاهی دادن به جوانان و دانشجویان را از مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از مصرف خودسرانه "ریتالین" خواند و افزود: نباید دسترسی به داروهای این‌چنینی آسان باشد.

کریمی یادآوری کرد: متاسفانه دیده شده دانشجویان رشته‌های پزشکی که خود با این داروها آشنایی دارند، هم به مصرف این دارو روی می‌آورند.

به گفته این روانپزشک، "ریتالین" تنها باید با نسخه روانپزشک استفاده شود و ارائه آن بدون نسخه ممنوع است.

این پزشک متخصص سیستم نادرست آموزشی را نیز از دیگر دلایل رو آوردن جوانان به مصرف دارو برای شب امتحان خواند و تصریح کرد: نباید درسی که طی یک سال به فرد آموزش داده می‌شود، در یک ساعت مورد ارزیابی قرار گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج