adexo3
۱۱۱۵۳۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نقد تقلید از لس‌آنجلسی‌ ها توسط خواننده پاپ

داریوش خواجه نوری خواننده و نوازنده موسیقی پاپ ایران در آستانه تازه ترین کنسرت خود از انحصاری شدن با تأکید بر اینکه قصد دارد موسیقی پاپ را از فضای تک صدایی بیرون بیاورد، از فضای موسیقی پاپ و تقلید خوانندگان از آهنگسازان و خوانندگان لس آنجلسی انتقاد کرد.

خبرگزاری مهر: خواجه نوری در گفتگویی با اشاره به برگزاری تازه ترین کنسرت خود در تالار وحدت یادآور شد: تصمیم گرفتم بعد از یک دوره رکود چند ساله که در موسیقی حضور نداشتم، هر ماه کنسرت های مختلفی را در تالارهای مختلف اجرا کنم چرا که این عزم جدی را دارم که به نوعی کمبودها و رکودی که هم نسلان من در عرصه موسیقی داشتند، جبران کنم. نسلی که در یک دوره زمانی فعالیت زیادی داشتند اما طی سالهای گذاشته به دلیل برخی شرایط کنار گذاشته شدند.

این خواننده ادامه داد: من تاکنون بیش از ۹۰ کنسرت برگزار کرده ام و علاقه مندان موسیقی می دانند که در دهه های ۷۰ و ۸۰ ماهیانه ۲ یا ۳ بار کنسرت برگزار می کردم اما متاسفانه در طی سالهای اخیر شرایط به گونه ای شد که من و هم نسلانم از این فضای پر از تحرک فاصله بگیریم و اتفاقا به همین جهت است که این بار آمده ام تا موسیقی پاپ ایران را از فضای تک صدایی و انحصاری آن در بیاورم.

وی با انتقاد از شرایط این سال های موسیقی ایران به ویژه موسیقی پاپ تصریح کرد: این یک موضوع تکراری است و همه می دانند که فضای موسیقی پاپ ما اجرای تقلیدی صرف از موسیقی یونانی است که یک خواننده ای که هم اکنون در آن سوی آبها است آن را باب کرد و همه هم به تقلید از او این شیوه را ادامه دادند. حتی کار به جایی رسیده که فلان خواننده به راحتی پشت دوربین های تلویزیونی اذعان می کند که کاور آهنگ های موسیقی پاپ اصلا عیبی ندارد و این موضوع باعث شده که ما در چنین شرایط تک صدایی باقی بمانیم و ذائقه مخاطبان را نیز به این سمت و سو هدایت کنیم.

این آهنگساز موسیقی پاپ فلامنکو در ادامه افزود: من و هم نسلانم که انصافا تاثیر زیادی در اشاعه فرهنگ چند صدایی در موسیقی داشتند، برای ادامه کار تعلل نکردیم بلکه این فضای حاکم بر موسیقی بود که باعث کناره گیری ما و ورود خوانندگانی شد که تعداد زیادی از آنها کاری جز کپی کردن آهنگ های لس آنجلسی و موسیقی یونانی ندارند. این در حالی است که ما به هیچ عنوان قصد خروج از این فضا را نداشته و نداریم.

خواجه نوری یادآور شد: متاسفانه مد یکی از موضوعات بسیار مهمی است که این سالها بلای جان موسیقی ما شده است. من برای شما مثال دیگری می زنم؛ وقتی شما در همه رستوران ها و پارک ها می بینید که کشیدن قلیان و سیگار فارغ از ضررها و زیانش برای همه جوانان ما مد شده، وقتی فست فود به عنوان یک عنصر اصلی غذایی با انواع اقسام سرطانی که دارد اینچنین در فضای جامعه ما نهادینه می شود، پس موسیقی هم از این قاعده مستثنی نیست و تبدیل به یک جریان انحصاری می شود که فقط عده ای از خوانندگان در آن حضور دارند.

این خواننده در ادامه سخنان خود گفت: امیدوارم پیروز ارجمند که خود سالها به عنوان آهنگساز و نوازنده در موسیقی حضور داشت بتواند با ورود خود به جریان مدیریتی موسیقی وزارت ارشاد، موسیقی پاپ را از انحصار کاور و کپی موسیقی یونایی خارج کند و ما شاهد خروج صداهای دیگری از موسیقی ایرانی در تالارهای اجرای کنسرت باشیم و هنرمندانی که در سایر سبک ها فعالیت می کنند فرصت خوبی برای عرض اندام داشته باشند .

وی در بخش پایانی صحبتهای خود با اشاره به حضور هادی منتظری در یک کنسرت موسیقی پاپ فلامنکو گفت: در دهه ۷۰ هم که زنده یاد جلال ذوالفنون با ما همکاری کرد و ما برای اولین بار از موسیقی فیوژن استفاده کردیم هجمه های بسیار زیادی به این هنرمند شد و جو بسیار وحشتناکی علیه این نوازنده نامی موسیقی ایرانی به وجود آمد. ولی وی با تمام قدرت در کنار ما ایستاد و از ما حمایت کرد و حالا کار به جایی رسیده که معروف ترین گروههای موسیقی ایرانی از سازهایی نظیر گیتار در کنسرت های خود استفاده می کنند و پای ثابت کنسرت ها هستند. بنابراین در کنسرتی که هادی منتظری به عنوان نوازنده کمانچه همراه ماست نگران این نیستیم که بازهم به ما انتقاد کنند چون شیوه ما شیوه ای متناسب با اصول موسیقی فیوژن است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج